یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41473 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • نوشابه و بستنی سرطان‌زا هستند؟ / علاقه‌مندان به آن‌ها منتظر یک خبر بد باشند!
    09 تیر 1402 - 3:25
    شناسه : 258318
    0

    بر اساس گزارش گاردین، احتمالا به‌زودی یک شیرین‌کننده‌ی مصنوعی محبوب که در هزاران محصول ازجمله نوشابه‌ی رژیمی، بستنی و آدامس مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌عنوان خطر احتمالی سرطان برای انسان اعلام خواهد شد.

    پ
    پ

    و بستنی سرطان‌زا هستند؟ - نوشابه و بستنی سرطان‌زا هستند؟ / علاقه‌مندان به آن‌ها منتظر یک خبر بد باشند! - بستنی

    به گزارش «یاورمردم» به نقل از زومیت، یک رسانه انگلیسی مدعی شد که سازمان جهانی بهداشت به‌زودی نوشابه رژیمی و بستنی را «احتمالا سرطان‌زا» اعلام می‌کند.

    سازمان جهانی بهداشت حدودا دو هفته‌ی دیگر آسپارتام را که در بستنی استفاده می‌شود، به‌عنوان ماده‌ای احتمالا سرطان‌زا معرفی می‌کند.

    بر اساس گزارش گاردین، احتمالا به‌زودی یک شیرین‌کننده‌ی مصنوعی محبوب که در هزاران محصول ازجمله نوشابه‌ی رژیمی، بستنی و آدامس مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌عنوان خطر احتمالی سرطان برای انسان اعلام خواهد شد.

    آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) که زیرشاخه‌ی سازمان جهانی بهداشت محسوب می‌شود، بررسی ایمنی شیرین‌کننده‌ی آسپارتام را انجام داده است و قصد دارد ماه آینده‌ی میلادی گزارشی در این زمینه منتشر کند.

    سازمان جهانی بهداشت می‌خواهد برچسب «احتمالا برای انسان سرطان‌زا است» را برای آسپارتام در نظر بگیرد. طرح این ادعا بدین معنی است که برخی شواهد نشان می‌دهند آسپارتام به سرطان ارتباط دارد، اما این شیرین‌کننده‌ی مصنوعی در تمامی مواقع سرطان ایجاد نمی‌کند.

    آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان دو دسته‌بندی جدی‌تر نیز دارد: «ممکن است برای انسان سرطان‌زا باشد» و «برای انسان سرطان‌زا است.» آسپارتام قرار نیست این دو برچسب را دریافت کند.

    گزارش مورد انتظار آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان احتمالا بحث‌برانگیز خواهد شد. این آژانس پیش‌تر به‌دلیل هشدار درباره‌ی رفتارها یا موادی که اجتناب از آن‌ها دشوار است، مورد انتقاد قرار گرفته. این آژانس کار شبانه و مصرف گوشت قرمز را در گروه رفتارها و مواد سرطان‌زا قرار داده و همچنین گفته بود که استفاده از گوشی‌های موبایل احتمالا باعث بروز سرطان در انسان می‌شود.

    بررسی ایمنی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان برای ارزیابی این‌که آیا بر اساس تمامی شواهد منتشرشده، آسپارتام خطری بالقوه محسوب می‌شود یا نه، انجام شده است. این سازمان مشخص نکرده که چه مقدار از آسپارتام را می‌توان با خیال راحت مصرف کرد.

    تعیین مقدار مصرف موادی نظیر آسپارتام از سوی کمیته‌ی Jecfa که توسط سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد تشکیل شده است انجام می‌شود. این کمیته نیز در سال جاری میلادی شروع‌به بررسی استفاده از آسپارتام کرده است.

    کمیته‌ی Jecfa همزمان با آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نتیجه‌ی یافته‌هایش را در روز ۱۴ جولای ۲۰۲۳ (۲۳ تیر ۱۴۰۲) منتشر می‌کند.

    آسپارتام از دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی به‌صورت گسترده به‌عنوان شیرین‌کننده‌ای محبوب مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه در محصولاتی نظیر نوشیدنی‌های رژیمی گازدار، آدامس، غلات صبحانه و حتی قطره‌ی ضدسرفه وجود دارد.

    نهادهای رگولاتوری در سراسر دنیا با بررسی شواهد موجود، استفاده از آسپارتام را مجاز کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی مواد غذایی و نوشیدنی دهه‌ها است که از حضور آسپارتام در محصولات‌شان دفاع می‌کنند.

    انتشار گزارش جدید گاردین با محوریت آسپارتام نگرانی گسترده‌ای در صنعت غذا به راه انداخته است.

    دبیر کل انجمن بین‌المللی شیرین‌کننده‌ها در بیانیه‌ای می‌گوید آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در دسته‌ی سازمان‌های ایمنی مواد غذایی قرار نمی‌گیرد. او با اشاره به تحقیقات گسترده روی آسپارتام می‌گوید بیش‌از ۹۰ آژانس ایمنی غذا در سراسر دنیا ایمن‌بودن این ماده را تأیید کرده‌اند، ازجمله سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا.

    مدیر اجرایی شورای بین‌المللی اتحادیه‌های نوشیدنی می‌گوید این اقدام از سوی سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان ممکن است مردم را به مصرف بیشتر شکر به‌جای استفاده از گزینه‌های ایمن بدون شکر یا کم‌شکر ترغیب کند.

    یک مطالعه در فرانسه که شامل حدودا ۱۰۰٬۰۰۰ فرد بزرگ‌سال بود، سال گذشته اعلام کرد افرادی که مقدار بیشتری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی ازجمله آسپارتام را مصرف کرده‌اند خطر ابتلا به سرطان‌شان کمی بالاتر بوده است.

    همچنین یک مطالعه از سوی مؤسسه‌ی رامازینی در ایتالیا در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی اعلام کرد برخی از سرطان‌ها در موش به آسپارتام ارتباط دارند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.