پنج‌شنبه, 13 اردیبهشت 1403 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41533 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد دیدگاهها : 2375×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • تفاوت پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان
    17 تیر 1402 - 3:27
    شناسه : 258790
    0

    تفاوت در قیمت چاپگر لیزری و جوهرافشان سبب شده، بسیاری به فکر بررسی تمایز‌های موجود بین این دو دستگاه بیافتند. اگرچه پرینترهای لیزری و جوهرافشان هر دو برای ایجاد و چاپ اسناد و تصاویر طراحی‌شده‌اند. ولی تفاوت‌های بنیادی نیز باهم داشته که شاید بارزترین آن هزینه خرید باشد.

    پ
    پ

    تفاوت در قیمت چاپگر لیزری و جوهرافشان سبب شده، بسیاری به فکر بررسی تمایز‌های موجود بین این دو دستگاه بیافتند. اگرچه پرینترهای لیزری و جوهرافشان هر دو برای ایجاد و چاپ اسناد و تصاویر طراحی‌شده‌اند. ولی تفاوت‌های بنیادی نیز باهم داشته که شاید بارزترین آن هزینه خرید باشد. در این مطلب بیشتر از تفاوت پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان برایتان می‌گوییم. ولی درنهایت اگر تصمیم به خرید پرینتر با هر مشخصاتی را داشتید، انتخاب یک مرکز فروش معتبر را فراموش نکنید. آوا فرهنگ آریا یکی از مراکزی است که تمامی خدمات ماشین‌های اداری را اعم از خرید، فروش، تعمیر و تعویض قطعات برعهده‌گرفته است. بدین ترتیب در صورت نیاز به پرینتر، کپی، اسکنر، کارتریج اچ پی و تجهیزاتی از این قبیل بر خدمات این مجموعه حساب بازنمایید.

    بررسی تفاوت پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان:

    در ارزیابی تفاوت دو چاپگر لیزری و جوهرافشان با مؤلفه‌های متعددی مواجه هستیم که کار بررسی را بسیار تخصصی می‌سازد. درواقع پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان دو نوع پرینتر پرکاربرد در بازار هستند که هر یک دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود می‌باشند. برای آشنایی با تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع پرینتر باید تمامی مشخصه‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، بررسی شوند.

    word image 258790 1 - تفاوت پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان - تفاوت

    اولین تفاوت: تکنولوژی چاپ

    یکی از تفاوت‌های اساسی بین پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان، تکنولوژی چاپ در این دو دستگاه پرکاربرد است. پرینترهای لیزری از لیزر، پودر تونر و غلتک‌های گرم برای تولید تصاویر و متن‌ها استفاده می‌کنند. درحالی‌که پرینترهای جوهرافشان از جوهرهای مایع و ترکیب رنگ این جوهرها برای چاپ بهره می‌برند. این تفاوت در تکنولوژی چاپ باعث می‌شود که دو نوع پرینتر، قابلیت‌ها و کارایی‌های متفاوتی داشته و کیفیت چاپ متمایزی را ارائه نمایند.

    دومین تفاوت: سرعت چاپ

    یکی از مزایای پرینترهای لیزری نسبت به پرینترهای جوهرافشان، سرعت بالاتر چاپ است. پرینترهای لیزری معمولاً با سرعت بیشتری عمل می‌کنند و به‌راحتی می‌توانند، تعداد زیادی صفحه را در یک‌زمان کوتاه چاپ کنند، این امر برای محیط‌هایی که نیاز به چاپ حجم زیادی از اسناد دارند، بسیار مهم است. بدین ترتیب در کارهای سرعتی چاپگرهای لیزری برنده رقابت هستند.

    سومین تفاوت: کیفیت چاپ

    همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره نمودیم، کیفیت چاپ در پرینترها متفاوت بوده و در نوع لیزری به‌طورکلی برای کارهای حساس و دارای ریزه‌کاری بهتر است. بدین ترتیب برای چاپ متن‌ها و تصاویر با وضوح‌بالا و جزئیات دقیق، پرینترهای لیزری بیشترین کیفیت را ارائه می‌دهند. این به دلیل استفاده از لیزر و تکنولوژی حرارتی است که در این نوع پرینترها استفاده می‌شود. ولی در مقابل پرینترهای جوهرافشان در چاپ تصاویر رنگی و عکس‌ها، کیفیت بهتری دارند. پرینترهای جوهرافشان معمولاً بیشترین قابلیت چاپ رنگی رادارند. این بدین معنی است که می‌توانند رنگ‌های زنده و واقعی را به‌خوبی چاپ کنند. این مورد برای محیط‌هایی که نیاز به چاپ تصاویر رنگی و نمودارهای رنگی دارند، بسیار مهم است.

    چهارمین تفاوت: هزینه چاپ

    هزینه چاپ در پرینترهای جوهرافشان کمتر و تهیه جوهرهای جایگزین برای پرینترهای جوهرافشان ارزان‌تر است. ولی جوهرهای مورداستفاده در پرینترهای جوهرافشان گاهی نیاز به تغییرات مکرر دارند و این ممکن است، هزینه و زمان بالایی را به مالکان تحمیل کند. در مورد قیمت نیز، پرینترهای جوهرافشان از برخی پرینترهای لیزری ارزان‌تر هستند. این موضوع قیمت چاپگر جوهرافشان را در کوتاه‌مدت به‌صرفه اما در بلندمدت قیمت پرینتر لیزری را مناسب می‌سازد.

    پنجمین تفاوت: هزینه تعمیر و نگهداری

    از دیگر تفاوت‌های بین این دو نوع، هزینه تعمیر و نگهداری پرینتر است. پرینترهای لیزری به‌طورکلی نیاز به تعمیرات کمتری داشته، زیرا قطعات آن‌ها دوام بیشتری دارند. ولی پرینترهای جوهرافشان به تعمیرات و تعویض قطعات نیاز بیشتری داشته که این موضوع می‌تواند، هزینه‌های اضافی و مازادی را به همراه داشته باشد که چندان خوشایند مالکان با حجم کاری بالا نیست.

    ششمین تفاوت: ابعاد و اندازه

    پرینترهای لیزری معمولاً اندازه کوچک‌تری دارند و برای استفاده در فضاهای محدود و منازل مناسب‌تر هستند. ولی پرینترهای جوهرافشان اغلب اندازه بزرگ‌تری دارند و برای محیط‌های کاری و تجاری بزرگ‌تر مناسب‌تر هستند. البته قابلیت چاپ بر روی انواع مختلف کاغذ و سطوح نیز سبب ورود چاپگرهای جوهرافشان به مراکز بزرگ و سازمان‌ها شده است. این به معنی امکان چاپ روی کاغذهای مات، براق، سفید، رنگی و حتی کاغذهای ویژه در طراحی‌های چاپی و مواد تبلیغاتی است.

    به‌طورکلی، هر نوع پرینتر مزایا و معایب خود را داشته و انتخاب صحیح بین آن‌ها بستگی به نیازها و الزامات شخصی دارد. برای محیط‌هایی که نیاز به‌سرعت چاپ و کیفیت بالا دارند، پرینترهای لیزری مناسب‌تر بوده، درحالی‌که برای چاپ رنگی و تصاویر باکیفیت، پرینترهای جوهرافشان بهترین گزینه هستند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.