شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ایران قهرمان اینترنت بی کیفیت در جهان است/ فقط سرعت اینترنت سودان، کامرون و کوبا از ایران بدتر است
    26 تیر 1402 - 5:51
    شناسه : 259458
    1

    انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی از وضعیت اینترنت ایران آورده است: «کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد. در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال، پس از چین دومین اینترنت محدود جهان و جزو ۵ اینترنت کند جهان است.»

    پ
    پ

    قهرمان اینترنت بی کیفیت در جهان است - ایران قهرمان اینترنت بی کیفیت در جهان است/ فقط سرعت اینترنت سودان، کامرون و کوبا از ایران بدتر است - ایران

    به گزارش پیوست: انجمن تجارت الکترونیک تهران در گزارشی از وضعیت اینترنت ایران آورده است: «کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد. در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال، پس از چین دومین اینترنت محدود جهان و جزو ۵ اینترنت کند جهان است.»

    در این گزارش مشکل اصلی اینترنت در ایران «اختلال‌های گسترده و دائمی روی تقریبا تمام آی‌پی‌ها و وب‌سایت‌ها» عنوان شده است.

    بر این اساس سه دسته‌بندی از دامنه‌ها و آی‌پی‌ها مطرح شده است: نخست دامنه‌ها و آی‌پی‌های فیلتر شده (blacklist) دوم دامنه‌ها و آی‌پی‌های که به صورت موردی مجاز شده‌اند (whitelist) و سوم دامنه‌ها و آی‌پی‌هایی که با اختلال عمدی مواجه‌اند (Greylist).

    بررسی‌های انجام تجارت الکترونیک روی لیست خاکستری که اکثریت اینترنت را شامل می‌شود نشان می‌دهد تجهیزات حاکمیتی با ایجاد اختلال عمدی باعث می‌شوند تا ۵۰ درصد داده‌های ارسالی به این مقاصد با مشکل مواجه شوند. این انجمن این موضوع را دلیل اصلی نارضایتی از اینترنت دانسته است.

    همچنین بر اساس اطلاعات OONI اختلال‌های ۱۰۰ دامنه در ۱۰۰ کشور مختلف بررسی شده‌اند که در نتیجه آن ایران پس از میانمار پر اختلال‌ترین اینترنت را داشته است.

    در ایران ۴۵ وب‌سایت حداقل در ۵۰ درصد موارد در دسترس نبوده‌اند و ۱۴ وب‌سایت اختلالی ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته‌اند.

    t3 1689538117 1488604 622 - ایران قهرمان اینترنت بی کیفیت در جهان است/ فقط سرعت اینترنت سودان، کامرون و کوبا از ایران بدتر است - ایران

    با بررسی ۳۰۰ وب‌سایت در میان ۵۰ کشور با بالاترین GDP نیز ایران با ۳۳ درصد فیلترینگ و ۱۸ درصد اختلال در صدر جدول پراختلال‌ترین‌ها قرار گرفته است.

    ۳۳درصد وب‌سایت‌های برتر جهان فیلترند

    در بررسی انجام‌شده بین ۱۰۰ وب‌سایت برتر جهان بیش از ۳۳ درصد آنها در ایران فیلتر بوده‌اند. با نمونه‌گیری ۱۰۰ و ۳۰۰ وب‌سایت مختلف در بین ۱۰۰ کشور جهان نیز ایران با ۴۵ درصد فیلترینگ، محدودترین اینترنت جهان را دارد.

    t3 1689538117 1488605 599 - ایران قهرمان اینترنت بی کیفیت در جهان است/ فقط سرعت اینترنت سودان، کامرون و کوبا از ایران بدتر است - ایران

    ایران، چین و ترکمنستان تنها کشورهایی در بین ۱۰۰ کشور برتر جهان هستند که هر ۶ شبکه اجتماعی پراستفاده جهان را مسدود کرده‌اند.

    فقط سرعت سودان، کامرون و کوبا از ایران بدتر است

    طبق این گزارش ایران رتبه سوم از لحاظ بد بودن سرعت در میان ۱۰۰ کشور برتر جهان را دارد. بر اساس اطلاعات رادار کلادفلر میانگین سرعت ایران ۴ مگابیت بر ثانیه با تاخیر میانگین ۱۴۵ میلی ثانیه است. از این نظر در دنیا از نظر سرعت در رتبه ۹۷ از ۱۰۰ و از نظر تاخیر ۹۶ از ۱۰۰ است.

    بر این اساس کوبا، کامرون و سودان تنها وضعیتی بدتر از ایران دارند.

    t3 1689538117 1488606 459 - ایران قهرمان اینترنت بی کیفیت در جهان است/ فقط سرعت اینترنت سودان، کامرون و کوبا از ایران بدتر است - ایران

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.