شنبه, 15 اردیبهشت 1403 Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41551 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2375×
آشنایی با انواع کاربرد ورق سیاه
27 تیر 1402 - 11:12
شناسه : 259549
0

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین ورق‌های گرم در بازار آهن به شمار می‌رود که عموماً تقاضای بالایی برای آن در صنعت وجود دارد. به گونه‌ای که از ورق سیاه برای تولید سایر مقاطع فولادی نیز استفاده می‌کنند.

پ
پ

word image 259549 1 - آشنایی با انواع کاربرد ورق سیاه - ورق سیاه

آشنایی با انواع کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین ورق‌های گرم در بازار آهن به شمار می‌رود که عموماً تقاضای بالایی برای آن در صنعت وجود دارد. به گونه‌ای که از ورق سیاه برای تولید سایر مقاطع فولادی نیز استفاده می‌کنند. در مواردی این فراوانی کاربرد ورق سیاه باعث پیشی گرفتن حجم تقاضا در برابر میزان عرضه می‌شود که افزایش قیمت ورق سیاه را در پی دارد. از این‌رو آشنایی با انواع کاربرد ورق سیاه می‌تواند شما را در تحلیل میزان عرضه و تقاضا در فصول مختلف سال راهنمایی کند. به عنوان نمونه با درنظرگرفتن میزان استفاده از ورق سیاه در صنعت ساختمان می‌توان نتیجه گرفت که تقاضا برای این محصول در فصل گرم بیشتر خواهد شد. در ادامه با انواع کاربرد ورق سیاه و مشخصات هریک بیشتر آشنا می‌شوید.

ورق سیاه چیست؟

ورق‌های فولادی بر اساس دو شیوه تولید نورد گرم و نورد سرد، به دو نوع ورق گرم یا سیاه و ورق سرد یا روغنی تقسیم می‌شوند. برخلاف ورق سرد و روغنی که سطحی براق و صیقلی دارد، ورق گرم به دلیل آن که ظاهری مات و تیره دارد به ورق سیاه معروف شده است. این سطح مات در اثر وجود آثاری از اکسیداسیون و زنگ‌زدگی در سطح ورق سیاه به وجود می‌آیند. در انواع گریدهای رایج ورق سیاه در بازار می‌توان به ورق‌های St37 و St52 اشاره کرد. البته در بازار فولاد ایران منظور از ورق سیاه همان ورق St37 است و هرچند که ورق st52 هم نوعی ورق سیاه است اما با عنوان ورق صنعتی یا ورق آلیاژ St52 عرضه می‌شود.

انواع کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه کاربردهای فراوانی در صنایع بزرگ و کوچک دارد و به گونه‌ای پایه بسیاری از ورق‌ها و مقاطع فولادی به شمار می‌رود. ورق سیاه بر اساس ضخامت، گرید و نوع صنعت دارای کاربردهای متنوعی است که در ادامه هریک از این موارد را بررسی می‌کنیم.

انواع کاربرد ورق سیاه بر اساس ضخامت

از ورق‌های سیاه زیر 2 میلی‌متر مانند ورق سیاه 1.8 و 1.5 میلی‌متر در ساخت انواع ابزارآلات ظریف استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه برای ساخت انواع ابزارآلات کشاورزی مانند بیل و چنگک از ورق‌های سیاه با ضخامت 2 میلی‌متر و کمتر استفاده می‌شود.

word image 259549 2 - آشنایی با انواع کاربرد ورق سیاه - ورق سیاه

انواع کاربرد ورق سیاه در صنایع

کاربرد ورق سیاه در مواردی که کیفیت ظاهری محصول اهمیت ندارد بیشترین استفاده را دارد. صنایع ساختمانی، خودروسازی، کشاورزی و حمل‌ونقل از جمله پرکاربردترین صنایع برای ورق سیاه به شمار می‌روند. به طورکلی انواع کاربرد ورق سیاه شامل موارد زیر است:

مقاطع و پروفیل‌های باز و بسته فلزی مورد استفاده در ساختمان‌سازی

  1. در ساخت قطعات، رینگ و چرخ و بدنه خودرو
  2. در ساخت تجهیزات کشاورزی مانند سیلوها و انواع بیل‌ها
  3. ساخت مخازن خاص مانند تانکر و سیلندر گاز
  4. ساخت آبگرمکن و تجهیزات گرمایی
  5. در صنایع تجهیزات دریایی و کشتی‌سازی
  6. صنایع فلزی سنگین
  7. ساخت بدنه ماشین‌های سنگین
  8. در صنایع حمل‌و‌نقل مانند ساخت ریل‌ها
  9. ساخت تجهیزات ترافیکی مانند علائم راهنمایی و رانندگی و گارد ریل
  10. در صنایع جنگی مانند ساخت تانک
  11. به عنوان ماده اولیه برای تولید انواع ورق‌ها مانند ورق پانچ، تسمه و زهوارهای فولادی

کاربرد ورق سیاه بر اساس گرید

ورق سیاه St37 به دلیل کربن کمتر دارای خاصیت جوش‌پذیری و استحکام بالایی است و به همین دلیل بیشترین کاربرد‏ را‏‎‏ ‏در ساخت انواع پروفیل‌های فولادی سبک و صنعت ساخت‌وساز دارد. ورق St52 به دلیل کربن بیشتر دارای درجه سختی ‏بالاتر و استحکام بیشتری بوده و در صنایع سنگین مانند پتروشیمی، مخزن‌سازی و صنایع نفت و گاز کاربرد فراوانی دارد. با افزودن عناصر شیمیایی مختلف مانند منگنز، سیلیسم و … انواع دیگری از ورق سیاه آلیاژی تولید می‌شود که در کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه ورق سیاه ST44 که برای ساخت تانکر و سیلندر گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ورق سیاه

ورق سیاه با توجه به میزان کربن موجود در آن به دو نوع ورق‌های St37و St52 تقسیم می‌شود. ورق St52 به دلیل کربن بیشتر دارای استحکام بیشتری است و از این‌رو در مصارف صنعتی کاربرد بیشتری دارد. به همین دلیل به ورق St52 ورق سیاه صنعتی می‌گویند. ورق St37 به دلیل وجود کربن کمتر در ساختارش دارای استحکام کمتری است، ولی انعطاف‌پذیری بیشتری دارد که آن را برای مصارف معمولی مناسب می‌کند. از این‌رو به ورق St37 ورق سیاه معمولی می‌گویند. گرچه ورق‌های a516، a283 و ck45 در بازار ایران محصولاتی جداگانه به حساب می‌آیند اما از انواع دیگر ورق‌های سیاه به شمار می‌روند. این تنوع محصول باعث گستردگی انواع کاربرد ورق سیاه در صنعت شده است.

روش تولید ورق سیاه

تختال در دمایی بالاتر از 930 درجه‌ی سانتی‌گراد (1700 درجه فارنهایت) مذاب شده و طی فرآیند ریخته‌گری مداوم به وسیله نورد به رول تبدیل می‌گردد. در نهایت سطح پوسته ورق توسط فشار آب شسته و پوسته زدایی می‌شود. حرارت باعث ‏افزایش انعطاف‌پذیری و قابلیت فرم دهی در ورق‌های سیاه می‌شود.

word image 259549 3 - آشنایی با انواع کاربرد ورق سیاه - ورق سیاه

ابعاد ورق سیاه و استاندارد تولید در کاربردهای مختلف

هرچند ورق‌های سیاه در دامنه‌ی وسیع ضخامتی از 1.5 میلی‌متر الی 100 میلی‌متر قابلیت تولید دارند اما در بازار ایران معمولاً ورق‌های سیاه در ابعاد 2 الی 50 میلی‌متر به دو صورت رول یا شیت عرضه می‌شوند. برای کاربردهای صنعتی رول یا کلاف ورق سیاه در ضخامت 1.5 الی 15 میلی‌متر و عرض‌های مختلف در اندازه‌های یک، ‏‏1.25، 1.5 و 2 متر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. به ورق‌های برش خورده در کارخانه به اندازه‌های مشخص ورق شیت یا فابریک می‌گویند. شیت ورق سیاه از ضخامت 15 میلی‌متر به بالا در طول حداکثر 6 متر و عرض حداکثر 2 متر تولید و عرضه می‌شوند. ورق‌های سیاه بر اساس استاندارد قدیمی DIN 17100 و هم‌چنین استاندارد جدیدتر BS EN 10025 تولید می‌شوند. در استاندارد جدید نام S235JRG2 معادل ورق سیاه St37 استفاده می‌شود. در استاندارد ورق سیاه معمولی می‌توان به ST37 و ST52 و در استانداردهای صنعتی ورق سیاه می‌توان به A283, A285, A516 اشاره کرد.

قیمت ورق سیاه و نحوه خرید ورق سیاه

قیمت ورق سیاه به عوامل متعددی مانند نوسانات ارز، میزان رکود در صنایع مصرف‌کننده، قیمت جهانی فولاد و میزان عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد. از آنجا که ورق سیاه ماده اولیه بسیاری از مقاطع فولادی و صنایع دیگر است، نوسانات قیمت ورق سیاه باعث افزایش یا کاهش محصولات این صنایع می‌شود. آخرین تغییرات قیمت ورق سیاه را می‌توانید در سایت فولادینو مشاهده نمایید. با توجه به محدودیت‌های خرید از کارخانه و بورس، خرید ورق سیاه از شرکت‌های بازرگانی نظیر فولادسازان راه ابریشم راهی آسان برای فعالان بازار فولاد به شمار می‌رود.

word image 259549 4 - آشنایی با انواع کاربرد ورق سیاه - ورق سیاه

سخن پایانی

ورق سیاه فولادی از این نظر در صنعت جایگاه مهمی دارد که به تنهایی محصول نهایی نیست و عمدتاً از آن برای ساخت محصولات ثانویه در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. از این صنایع می‌توان به ساختمان‌سازی، علائم شهری و تجهیزات ترافیکی، خودروسازی، ساخت ابزارآلات کوچک و بزرگ، سیلو سازی، کشتی‌سازی، نفت و گاز و … اشاره کرد. هم‌چنین محصولات تولیدی از ورق سیاه را می‌توان گالوانیزه کرد. این طیف گسترده انواع کاربرد ورق سیاه باعث اهمیت بالای این محصول در بازار می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.