چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41513 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بهترین و بدترین غذاها برای ترک سیگار چیست؟
    01 مرداد 1402 - 19:24
    شناسه : 259935
    1

    جالب است بدانید که برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند در ترک سیگار به شما تا حدی کمک کنند، اما غذاهایی نیز وجود دارند که می‌توانند میل‌تان به سیگار کشیدن را افزایش دهند و باعث مشکلات بیشتری شوند. با ما همراه باشید تا درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم. 

    پ
    پ

     ترک سیگار

    جالب است بدانید که برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند در ترک سیگار به شما تا حدی کمک کنند، اما غذاهایی نیز وجود دارند که می‌توانند میل‌تان به سیگار کشیدن را افزایش دهند و باعث مشکلات بیشتری شوند. با ما همراه باشید تا درباره این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

    آیا جبران آسیب‌های سیگار امکان‌پذیر است؟

    اگر ترک سیگار سخت به نظر می‌رسد باید به این حقیقت توجه کنید که با ترک عادت سیگار کشیدن می‌توانید حس چشایی و بویایی را دوباره به دست آورید و باعث می‌شود تا از دنیای مز‌ه‌ها لذت ببرید. مایکل فیور مدیر مرکز تحقیقات و مداخله دخانیات در دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین در مدیسون می‌گوید: «هر فرد سیگاری به شما خواهد گفت که سیگار ظرفیت چشایی و بویایی آن‌ها را کاهش می‌دهد». پیشنهاد می کنیم حتما مطلب ترک سیگار از نظر طب سنتی با 10 روش جادویی از سایت دیسگار را نیز حتما بخوانید.

    دکتر فیوره می‌گوید که یک کام دود تنباکو حاوی ترکیبی سمی از حدود 7000 ماده شیمیایی آزاد می‌کند و برخی از آن‌ها می‌توانند به گیرنده‌های عصبی در دهان آسیب برسانند و حس چشایی شما را مختل کنند. اما خبر خوب این است که این آسیب‌ها دائمی نیستند! طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در مجله بیماری‌های ناشی از دخانیات منتشر شد، افراد حدود دو هفته بعد از ترک سیگار توانستند که دوباره از نعمت بویایی و چشایی بهره‌مند شوند.

    توجه داشته باشید زمانی که سعی می‌کنید سیگار را ترک کنید آنچه می‌خورید می‌تواند به شما در ادامه مسیر کمک نماید؛ در حالی که رژیم مشخصی برای ترک وجود ندارد، اما برخی غذاها می‌توانند شانس شما برای ترک سیگار را افزایش دهند و برخی ممکن است ترک این عادت را سخت‌تر نمایند. در ادامه برخی موادغذایی که باید هنگام ترک کردن استفاده کنید و موادی که نباید مصرف نمایید را به شما معرفی خواهیم کرد.

    شیر

    اگر حس کردید که به سیگار احتیاج دارید فوراً یک لیوان شیر مصرف کنید. در مطالعه‌ای که در ژورنال Nicotine & Tobacco Research منتشر شد، محققان از گروهی شامل 209 سیگاری پرسیدند که کدام غذاها می‌توانند باعث از بین رفتن میل به سیگار کشیدن شوند و یا طعم سیگار را افتضاح می‌کنند؟ اکثریت به شیر و سایر محصولات لبنی اشاره کردند و مشخص شد که شیر تا حدی می‌تواند باعث از بین رفتن هوس سیگار کشیدن شود‌.

    قهوه

    قهوه و سیگار اغلب دست به دست هم می‌دهند و این گیاه میل شما برای سیگار کشیدن را شدیداً افزایش خواهد داد. فیوره می‌گوید وقتی از مردم می‌پرسیم که ترک کدام ترکیب با سیگار سخت‌تر است؟ یکی از رایج‌ترین پاسخ‌ها این می‌باشد: «سیگاری که من با قهوه می‌کشم». او می‌گوید که این دو عادت از نظر روانی به هم مرتبط می‌شوند و تقریباً جدایی ناپذیر هستند.

    کافئین بخاطر اثرات تحریک‌ کننده‌ای که دارد می‌تواند میل به سیگار کشیدن را افزایش دهد؛ همچنین در پژوهش‌ها درباره نیکوتین و تنباکو، از نوشیدنی‌های کافئین‌دار به عنوان چیزی که باعث طعم بهتر سیگار می‌شود نام برده شده. توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید حتماً برای یک یا دو هفته از چای استفاده نمایید تا ارتباط بین سیگار کشیدن و جو صبحگاهی‌تان را از بین ببرید.

    میوه‌ها و سبزیجات

    برخی پژوهش‌های علمی نشان داده افرادی که میوه‌ و سبزیجات مصرف می‌کنند معمولاً روزهای بیشتری را بدون سیگار می‌گذرانند. این تحقیقات مشخص کرده که افراد سیگاری میلی به میوه و سبزیجات ندارند و همین دلیلی است که باعث می‌شود بیشتر به سمت سیگار بروند. هنگامی که محققان حدود 1000 فرد سیگاری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، فهمیدند کسانی که مقدار بیشتری میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند تقریباً سه برابر کمتر از سایر افراد به سیگار روی می‌آورند!

    پس وقتی که حس می‌کنید به سیگار نیاز دارید می‌توانید از هویج خام یا کرفس و سیب استفاده نمایید و اینگونه میل به سیگار را فراموش خواهید کرد.

    الکل

    اغلب مردم هنگامی که الکل یا آبجو و سایر نوشیدنی‌های الکی را مصرف می‌کنند به سیگار روی می‌آورند. تحقیقات نشان داده که این ترکیبات به قدری به همدیگر مرتبط هستند که مردم حتی مجبور نیستند هنگام نوشیدن آبجو به فکر روشن کردن سیگار باشند و این عمل را کاملاً خودکار انجام می‌دهند!! همچنین برخی مطالعات نیز ثابت کرده‌اند که نوشیدنی‌های الکی می‌توانند طعم سیگار را بهتر کنند و در نتیجه سبب افزایش میل شما به سیگار کشیدن می‌شوند.

    محققان توصیه می‌کنند که در دو هفته ابتدایی ترک سیگار حتماً مصرف نوشیدنی‌های الکی را متوقف کنید و از سایر نوشیدنی‌ها استفاده نمایید.

    پاپ کورن و سایر تنقلات

    وقتی که سیگار را ترک می‌کنید ممکن است بخواهید دهان‌تان را با یک چیز سرگرم کنید و محققان پیشنهاد کرده‌اند که بهتر است از پاپ کورن و تنقلات استفاده نمایید. پاپ کورن یک میان‌ وعده کم کالری است که با مشغول نگه‌ داشتن دست و دهان می‌تواند به ترک سیگار کمک شایانی کند؛ همچنین میل شما به نمک را برطرف کرده و احساس سیری خواهید کرد. البته توجه داشته باشید که نباید در مصرف پاپ کورن زیاده‌روی کنید و بهتر است در کنار آن از موادی مانند آدامس‌های بدون قند، آب نبات‌های سفت و سایر تنقلات استفاده نمایید.

    گوشت

    برخی تحقیقات مشخص کرده‌اند که مصرف گوشت می‌تواند میل افراد به سیگار کشیدن را افزایش دهد، البته این ادعا به صورت قطعی ثابت نشده ولی بهتر است که رژیم غذایی خود را کنترل نمایید و حتماً از پزشک متخصص کمک بگیرید.

    چوب دارچین

    ما به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که چوب دارچین را مصرف کنید، زیرا تحقیقات معتبری در این زمینه وجود ندارد. با این حال عده‌ای معتقدند که این ادویه می‌تواند شما را از سیگار دور نگه دارد و مکیدن چوب دارچین طعم خوبی را ایجاد می‌کند و کالری بالایی هم ندارد. در صورت استفاده از چوب دارچین بهتر است که با پزشک مشورت کنید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری نمایید.

    غذاهای تند و شیرین

    طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، وقتی که می‌خواهید سیگار را ترک کنید بهتر است از غذاهای تند و شیرین پرهیز نمایید، زیرا این مواد سبب افزایش میل شما به سیگار می‌شوند.

    لوبیا

    ترک سیگار معمولاً با افزایش وزن همراه است و شما واقعاً باید مراقب رژیم غذایی‌تان باشید. دلیل این امر بسیار ساده است و احتمالاً خودتان هم متوجه این موضوع شده‌اید که پس از ترک سیگار به دنبال غذاهایی هستید که آن‌ها را با سیگار جایگزین کنید؛ جایگزینی غذا باعث می‌شود تا دست و دهان‌تان را نیز درگیر کنید و ذهن‌تان به سمت سیگار نرود. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، ترک سیگار به طور موقت می‌تواند منجر به افزایش اشتها و افزایش وزن شود.

    اگر نگران افزایش وزن هستید می‌توانید لوبیا را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. برخی منابع معتبر نشان داده‌اند که مصرف لوبیا می‌تواند فیبر بدن را تأمین کند و همچنین وزن‌تان را کاهش دهد که در نوع خودش بی‌نظیر است و یک انتخاب مناسب برای ترک سیگار می‌باشد. همچنین می‌توانید از سایر غذاهای پر فیبر مانند کنگر فرنگی، کلم بروکلی، تمشک و…. نیز استفاده کنید.

    منبع مطلب

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.