یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41468 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • انواع آسفالت و معرفی آنها
    09 مرداد 1402 - 16:40
    شناسه : 260483
    1

    آسفالت از پرکاربردترین مواد ساختمانی و ساخت و سازی است که برای پوشش دادن به راه ها، فرودگاه ها، پل ها و سایر سازه های عمرانی با عنوان های خدمات آسفالت کاری و خود آسفالت کاری استفاده می شود.

    پ
    پ

    انواع آسفالت و معرفی آنها

    آسفالت از پرکاربردترین مواد ساختمانی و ساخت و سازی است که برای پوشش دادن به راه ها، فرودگاه ها، پل ها و سایر سازه های عمرانی با عنوان های خدمات آسفالت کاری و خود آسفالت کاری استفاده می شود.

    تولید آسفالت از مرحله استخراج مواد اولیه تا فرآیند خلط و تولید نهایی، به چندین مرحله تقسیم می شود در ادامه به نحوه تولید آسفالت و انواع آسفالت و معرفی آنها می پردازیم.

    تولید انواع آسفالت و معرفی آنها

    • استخراج مواد اولیه:

    مواد اولیه برای تولید آسفالت شامل نفت خام، اکسید گوگرد، آهک و سایر مواد شیمیایی است که از یک معدن، معمولاً از معادن نفت، استخراج می شوند.

    • پالایش نفت خام:

    نفت خام استخراج شده به کارخانه پالایش نفت منتقل می شود. در این مرحله، نفت خام پالایش می شود و موادی مانند گازوئیل، بنزین، آسفالت تولید می شوند.

     انواع آسفالت و معرفی آنها

    • تولید آسفالت:

    در این مرحله آسفالت با استفاده از پالایش نفت خام و با دستگاه های تقطیر و خمیرکن به دست می آید و آسفالت داغ یا سرد تولید می شود.

    • خلط و تولید نهایی:

    در این مرحله، آسفالت با مواد افزودنی مانند آگلومرات، پلیمرها، روغن های سبک و سایر مواد مخلوط می شود. این مرحله به منظور بهبود خواص آسفالت و افزایش عمر آن است.

    • حمل و نقل:

    پس از تولید، آسفالت به کارخانه های ساختمانی و راه سازی منتقل می شود تا برای پوشش دادن به سطوح مورد نظر استفاده شود.

    بطور کلی تولید آسفالت یک فرآیند پیچیده است که از مرحله استخراج مواد اولیه تا تولید نهایی آن، چندین مرحله را شامل می شود که به خلاصه ای از آنها اشاره کردیم.

    انواع آسفالت کدامند؟

    انواع آسفالت بسیار متنوع هستند. بسته به نوع مواد افزودنی و شرایط استفاده، ممکن است متفاوت باشند. در ادامه به انواع آسفالت و معرفی آنها می پردازیم. مهمترین نوع آسفالت به آسفالت داغ و آسفالت سرد بر می گردد که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند.

    • آسفالت داغ:

    این نوع آسفالت با استفاده از دمای بالا و تجهیزات ویژه تولید می شود. آسفالت داغ به دلیل ویژگی های خود، شامل پایداری و مقاومت بالا دربرابر خوردگی و حرارت بالا برای پوشش دادن به راه ها و فرودگاه ها استفاده می شود.

     انواع آسفالت کدامند؟

    آسفالت گرم، از نظر مقاومت و دوام بسیار برتر است و از مخلوط سنگ های مرغوب شکسته با قیر خالص تولید می شود. آسفالت گرم خود به چند نوع آسفالت تقسیم می شود. آسفالت رویه (توپکا) آسفالت آستر (بیندر)، آسفالت قیری، آسفالت ماسه، آسفالت متخلخل

    • آسفالت داغ متخلخل:

    Porous Asphalt یا آسفالت متخلخل، یک نوعی از این مواد است که با متخلخل کردن سطح آن، به منظور اجازه عبور آب به زیرین آن، طراحی شده است. در این نوع آسفالت، مواد پرکننده ی سنگین تر با مواد سبک تری، جایگزین می شوند، تا حفره هایی در آسفالت ایجاد شود.

    در نتیجه آب به راحتی از طریق سطح آسفالت به زیرین آن جذب شود. ویژگی های این نوع آسفالت، تخلیه سریع آب، کاهش سطح آب گرفتگی، کاهش انعکاس نور، کاهش آلودگی هوا و کاهش میزان نوسانات حرارتی روی سطح آسفالت است.

    به همین دلیل از این نوع آسفالت متخلخل در مناطقی با مشکلات آب و هوایی، آلودگی یا ترافیک سنگین استفاده می شود. خیابان های شهری، محوطه های صنعتی از جمله این موارد هستند. این آسفالت در کاهش مشکلات زیست محیطی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان موثر است.

    • آسفالت ماسه :

    نوعی آسفالت گرم sand asphalt است که در آن به جای سنگدانه های سنگین، از ماسه به عنوان پرکننده استفاده می شود. در این نوع آسفالت، ماسه به مقدار قابل توجهی در مخلوط آسفالتی اضافه می شود، تا باعث کاهش هزینه های سنگدانه های سنگین و افزایش استحکام و پایداری آسفالت شود.

    انواع آسفالت کدامند؟ اهورا آسفالت

    آسفالت ماسه عمدتاً در کاربردهایی مانند پوشش خیابان هایی استفاده می شود که نیاز کمتری به پایداری بالا داشته باشند. مانند خیابان های محلات و کوچه های باریک و کوچکتر. همچنین در برخی موارد از آسفالت ماسه برای پوشش دادن به مسیرهای منتهی به ساحل ها و مناطق دریایی نیز استفاده می شود.

    بطور کلی آسفالت ماسه نسبت به دیگر آسفالت ها، مقاومت و پایداری کمتری دارد و در برابر عوامل محیطی و آب و هوایی حساس است. به همین دلیل استفاده از آسفالت ماسه در مناطقی با ترافیک سنگین و آب و هوای سرد و مرطوب و یا مسیرهای پرشیب که نیاز به پایداری بالا دارند، توصیه نمی شود.

    تشخیص اینکه کدام نوع آسفالت برای کدام زمین و کدام پروژه مناسب است توسط متخصصین با تجربه انجام می شود.

    • آسفالت توپکا (رویه):

    همانطور که می دانید آسفالتی که در خیابان ها استفاده می شود از چندین لایه تشکیل می شود. آخرین قشری که روی دیگر آسفالت ها ریخته می شود و در تماس مستقیم با بار ترافیک خیابان ها است و از عوامل محیطی و آب و هوایی تاثیر می پذیرد، آسفالت رویه می باشد.

    • آسفالت آستر (بیندر):

    این لایه آسفالتی، مابین آسفالت رویه و قشر قیری در زیر آن که اساس قیری نام گرفته، قرار دارد. اساس قیری نیز اولین لایۀ روسازی بتن آسفالتی است که دانه های درشت تری از سنگ ها دارد.

    انواع آسفالت و معرفی آنها اهورا آسفالت

    • آسفالت سرد:

    آسفالت سرد با استفاده از دمای کمتر، بدون نیاز به تجهیزات ویژه تولید می شود. این نوع آسفالت برای پوشش دادن به راه های کوچکتر از جمله کوچه ها و خیابان های شهری استفاده می شود.

    • آسفالت تراکم پذیر:

    این نوع آسفالت با استفاده از مواد افزودنی ویژه به طور خاص برای پوشش دادن به محل های پرتردد و پرتراکم مناسب است.

    • آسفالت پایه لاتکس:

    این نوع آسفالت با استفاده از لاتکس به عنوان ماده افزودنی تولید می شود. آسفالت پایه لاتکس به دلیل ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری و پایداری، برای پوشش دادن به راه ها و پل ها مناسب است.

    • آسفالت پایه پلیمری:

    این نوع آسفالت با استفاده از پلیمرها به عنوان ماده افزودنی تولید می شود. از آسفالت پایه پلیمری، به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی و پایداری برای پوشش دادن باند فرودگاه ها و … استفاده می کنند.

    آسفالت حفاظتی

    نوعی از آسفالت که با افزودن مواردی مانند پلیمرها، رزین ها، فیبرهای شیشه ای به آن بدست می آید. این موارد افزودنی باعث افزایش مقاومت و پایداری بیشتری در برابر خوردگی، ترکیدگی و سایر عوامل زیستی و محیطی می شود. به علاوه آسفالت حفاظتی، در برابر اشعه های ماورا بنفش خورشید و تغییرات دمایی، مقاومت بیشتری دارد.

    استفاده از آسفالت حفاظتی به دلیل ویژگی های ایمنی، مقاومت و طول عمر بیشتر، برای پوشش دادن به سطوحی که با شرایط سخت و محیط هایی با خطرات بیشتری رو به رو هستند، توصیه می شود.

    این موارد مانند بنادر، پارکینگ ها ، فرودگاه ها، پل ها و سازه های دریایی می باشند. به طور کلی، آسفالت حفاظتی سبب افزایش عمر مفید سطوح پوشش داده شده و کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات آینده می شود.

    تمامی این موارد باید با کمک شرکت هایی مانند شرکت های پیمانکاری آسفالت کاری در شهرهای مختلف انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. خود آسفالت حفاظتی از چندین نوع آسفالت تشکیل شده است. سیلکوت ها، قیرابه، غبار نشانی و روغن پاشی

    آیا هر نوع آسفالتی برای هر نوع زمینی مناسب است؟

    خیر، هر نوع آسفالتی برای هر نوع زمینی مناسب نیست. باید با توجه به شرایط زمین و نیازهای کاربردی آن، نوع مناسبی از آسفالت انتخاب شود. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم این انتخاب ها می بایست توسط بهترین شرکت های آسفالتکاری انجام شود تا پروژه به بهترین نحو پیش برود.

    برای مثال، در مناطقی که دارای شرایط آب و هوایی سرد و برفی هستند، استفاده از آسفالت سرد که مقاومت به دمای پایین دارد، مناسب تر است. همچنین در مناطقی که دارای شرایط زمینی نرم و لغزنده هستند، آسفالت تراکم پذیر با مقاومت بالا در برابر خمش یا ترکیدگی مناسب است و حتی شاید بهترین انتخاب باشد.

    دقیقا به همین دلیل این انتخاب ها باید توسط متخصصین این امر صورت گیرد تا بهترین نتیجه را دریافت کرد. بهترین متخصصین نیز در شرکت های معتبری همچون اهورا آسفالت وجود دارند.

    بطور کلی، برای انتخاب نوع مناسبی از آسفالت، عواملی مانند شرایط زمینی، شرایط آب و هوایی، ترافیکی و نیازهای کاربردی باید بررسی شوند. در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد، آسفالت با ترکیبی از مواد مختلف، با ویژگی های خاص تولید شود تا نیازهای خاصی را برآورده کند.

    آیا هر نوع آسفالتی برای هر نوع زمینی مناسب است؟

    آیا می توان آسفالت داغ را برای پوشش دادن به خیابان های شهری استفاده کرد؟

    استفاده از آسفالت داغ برای پوشش خیابان های شهری به دلیل عدم انعطاف پذیری و نیاز به تجهیزات ویژه، معمولاً توصیه نمی شود. به علاوه، آسفالت داغ در دماهای پایین نسبت به آسفالت سرد به طور قابل توجهی سخت تر است و در نتیجه ممکن است به سرعت خراب شود و عمر مفید کوتاهی داشته باشد.

    به همین دلیل برای پوشش دادن به خیابان ها و جاده های شهری، معمولاً از آسفالت سرد استفاده می شود که انعطاف پذیری بیشتری دارد و می تواند در دماهای پایین تر نیز عملکرد خوبی داشته باشد.

    انتخاب نوع آسفالت با مواد اولیه ساخت با کیفیت، نوع آسفالت کاری و تمامی مواردی که برای انجام این نوع پروژه ها لازم است باید توسط شرکت های معتبر که در این زمینه تجربه های فوق العاده ای دارند انجام شود.

    در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به انواع آسفالت و معرفی آنها بپردازیم تا در زمان انتخاب شرکتی که می خواهید به صورت پیمانکاری، کار آسفالت کاری را به آنها بسپارید بدانید که در چه موردی باید جستجو نمایید و پرسش هایی را مطرح نمایید. شرکتی که در مورد همه اینها تجربه کافی داشته باشد و توضیحات کافی را به شما بدهد، بدون شک می تواند شما را در اجرای یک پروژه فوق العاده راهنمایی کند. شرکت هایی نظیر اهورا آسفالت بهترین مشاوره ها را در این زمینه به شما خواهند داد.

    مببع : https://ahora-asphalt.com/

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.