پنج‌شنبه, 13 اردیبهشت 1403 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41527 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اخبار و حواشی نمایشگاه فرش ماشینی تهران
    15 مرداد 1402 - 23:12
    شناسه : 260928
    0

    اخبار و حواشی نمایشگاه فرش ماشینی تهران همواره برای تولید کنندگان فرش ماشینی ایران حائز اهمیت بوده است. چرا که این نمایشگاه فرش در تهران از مهمترین نمایشگاه فرش و کفپوش در ایران و حتی دنیا می باشد. در ادامه این مطب به بیان اطلاعاتی بیشتر در خصوص پانزدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران می پردازیم. همراه ما باشید.

    پ
    پ

    اخبار و حواشی نمایشگاه فرش ماشینی تهران همواره برای تولید کنندگان فرش ماشینی ایران حائز اهمیت بوده است. چرا که این نمایشگاه فرش در تهران از مهمترین نمایشگاه فرش و کفپوش در ایران و حتی دنیا می باشد. در ادامه این مطب به بیان اطلاعاتی بیشتر در خصوص پانزدهمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران می پردازیم. همراه ما باشید.

    images 1691246566 64ce5fe6135b0 - اخبار و حواشی نمایشگاه فرش ماشینی تهران - آریا دوک

    تاریخ نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی، موکت و صنایع وابسته تهران

    پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی تهران، از ۴ تا ۷ مهرماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران، بزرگراه چمران برگزار می‌شود. ساعت کار نمایشگاه فرش ماشینی تهران از ۸ تا ۱۶ خواهد بود. از انتهای دهه هشتاد تاکنون 14 دوره نمایشگاه فرش ماشینی تهران برگزار شده و در دوره چهاردهم، در فضایی بالغ بر 30 هزار متر، بیش از 140 شرکت داخلی و خارجی حضور داشتند.

    آیا نمایشگاه فرش ماشینی تهران در اندازه‌های یک نمایشگاه بین المللی است؟

    نمایشگاه فرش ماشینی تهران از انتهای دهه هشتاد آغاز به کار کرد. این نمایشگاه که به مرور جایگاه خوبی میان تولیدکنندگان فرش ماشینی باز کرده ‌است، در تمام این سال‌ها نام بین‌المللی را یدک می‌کشد اما چقدر می‌توان این نمایشگاه را بین المللی دانست؟ عمده شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تهران شرکت‌های ایرانی هستند و شاید تعداد شرکت‌های خارجی حاضر به کمتر از انگشتان دست برسد. این سوال پیش می‌اید چه تعداد بازدیدکننده خارجی از نمایشگاه تهران دیدار می‌کنند؟ شرکت برگزار کننده نمایشگاه فرش ماشینی تهران هیچ وقت آمار دقیقی از تعداد و ملیت بازدیدکنندگان ارائه نمی‌کند. در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی ثبت نام بازدیدکنندگان، هرچند رایگان مرسوم است و بازدیدکنندگان با کارتهایی که مشخصات آنها ثبت شده وارد می‌شوند. این ثبت نام باعث می‌شود برگزار کنندگان بتوانند تحلیل دقیقی از تعداد، ملیت و نوع بازدیکنندگان و دسته بندی آن‌ها داشته باشند. اما برگزار کنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران حتی امکان ثبت نام آنلاین و ساده‌تر از آن سایتی که به زبان انگلیسی باشد را در طی این پانزده دوره انجام نمی‌دهند. پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی تهران در حالی برگزار می‌شود که آمار دقیقی از تعداد شرکت‌کنندگان، ملیت آن‌ها و تعدا بازدیدکنندگان و ملیت آن‌ها در دوره چهاردهم در سایت برگزارکننده نمایشگاه در دسترس نیست. این کمبود اطلاع رسانی نمی‌تواند نمایشگاه‌های ایرانی را به جایگاه یک نمایشگاه بین‌المللی برساند.

    پس از نمایشگاه دموتکس ترکیه، بحثی برای برگزاری نمایشگاه سال آینده دموتکس در یکی از کشورهای دیگر خارومیانه همچون امارات مطرح شد. امارات کشوری است که صنعت کفپوش و فرش ماشینی ندارد، اما از لحاظ برگزاری نمایشگاه و امکانات نمایشگاهی در دنیا زبانزد است. ایران به عنوان یکی از قطب‌های تولید فرش ماشینی و همچنین خاستگاه فرش دستباف، هیچ گاه نتوانسته خود را به عنوان کشوری که توان برگزاری یک نمایشگاه قدرتمند بین‌المللی را داشته باشد، مطرح کند که در میان گزینه‌هیا دموتکس مطرح شود. حتی اگر تحریم‌های علیه ایران یک‌شبه برداشته شوند، این عدم توانایی برگزاری نمایشگاه در سطح بین‌المللی باعث می‌شود هیچ گا ه ایران گزینه مناسبی برای برگزاری شعبه یک نمایشگاه خارجی نباشد.

    images 1691246566 64ce5fe62d7d2 - اخبار و حواشی نمایشگاه فرش ماشینی تهران - آریا دوک

    نمایشگاه فرش ماشینی تهران و وعده‌های بی سرانجام مسئولان

    سال 1401 بود که در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی تهران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، محمد مهدی برادران، از برنامه‌ریزی برای رسیدن به صادرات 1 میلیارد دلاری فرش ماشینی در سال سخن گفت.

    صادرات فرش ماشینی ایران در چند سال گذشته در عددی حدود 250 تا 300 میلیون دلار ثابت مانده است. این صادرات با توجه به نوسانات نرخ ارز، تغییرات چشمگیری در چندین سال نداشته و نتوانسته رشد قابل توجهی کند. تحریم‌های بین المللی، قوانین گمرکی، مشکلات انتقال مالی و ارسال بار و همچنین سختی حضور در نمایشگاه‌های خارجی باعث شده تولیدکنندگان فرش ماشینی نتوانند مشتریان خارجی جدید جذب کنند و بیشترین تعامل با مشتریان قدیمی و غالبا از کشورهای همسایه‌ و ایرانیان خارج از کشوراست. به گفته برادران تعداد واحدهای تولید فرش ماشینی کشور به حدود 1200 رسیده است و با برنامه‌ریزی می‌توان صادرات را در چهارسال آینده به 1 میلیارد دلار رساند.

    صادرات فرش ماشینی ترکیه به عنوان رقیب فرش ماشینی ایران، در حدود 3 میلیارد دلار در سال است. این در حالی است که ترکیه بدون تحریم در بازار جهانی حضور دارد و عمده فروش ترکیه به آمریکا، بزرگترین وارد کننده فرش ماشینی دنیا است.

    به اعتقاد تولیدکنندگان ایرانی در شرایط تحریم و بسته بودن ال سی، نمی‌توان انتظار صادرات بیشتر فرش ماشینی را داشت. اگر وزارت صمت با برنامه‌ریزی قصد سه برابر کردن صادرات فرش ماشینی را دارد، باید راهی برای تجارت آزاد و انتقال بانکی آزاد به کشورهای اروپایی را فراهم کرد و این امر راهی جز تعامل با دنیا و رفع تحریم‌ها ندارد. اگر برنامه وزارت صمت چیزی به جز رفع تحریم بانکی و حمل و نقل باشد، نمی‌توان به آن برنامه امیدوار بود.

    تولیدکنندگان ایرانی سال گذشته از حضور در بزرگترین نمایشگاه فرش و کفپوش دنیا،دموتکس هانوفر، بخاطر عدم صدرو ویزای آلمان نیز منع شدند. این وضعیت که کشور را به شرایط ایزوله نزدیک کرده، نمی‌تواند منجر به افزایش صادرات شود.

    images 1691246566 64ce5fe64b127 - اخبار و حواشی نمایشگاه فرش ماشینی تهران - آریا دوک

    پوشش خبرهای داغ برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی تهران در آریا دوک

    آریا دوک به عنوان پایگاه خبری صنعت نساجی و فرش ماشینی ایران با تیمی مجرب از اهالی رسانه توانسته در این سال ها به صورت کاملا حرفه ای نمایشگاه های صنعت فرش و نساجی و سایر رویدادها در این دو صنعت را پوشش دهد.

    پایگاه خبری آریا دوک با ایجاد صفحه اختصاصی نمایشگاه فرش ماشینی تهران دسترسی به اخبار و حواشی این نمایشگاه را برای مخاطبان و تولیدکنندگان فرش ماشینی سهل و آسان کرده است.

    منبع: https://aryadook.ir/

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.