سه‌شنبه, 18 اردیبهشت 1403 Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41603 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2375×
مدرک مهم است یا مهارت و کاربلدی؟
16 مرداد 1402 - 17:10
شناسه : 261043
1

برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می آید که آیا مدرک مهم است یا مهارت و کاربلدی؟ آیا باید تحصیلات خود را ادامه دهیم؟ اگر بله تا چه میزان باید تحصیلات خود را ادامه دهیم؟ آیا تنها داشتن تحصیلات کافی است یا باید دانش کار کردن را هم داشته باشیم؟ اگر مدرک نداشته باشیم با داشتن دانش می توانیم کار کنیم؟

پ
پ

word image 261043 1 scaled - مدرک مهم است یا مهارت و کاربلدی؟ -

برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می آید که آیا مدرک مهم است یا مهارت و کاربلدی؟ آیا باید تحصیلات خود را ادامه دهیم؟ اگر بله تا چه میزان باید تحصیلات خود را ادامه دهیم؟ آیا تنها داشتن تحصیلات کافی است یا باید دانش کار کردن را هم داشته باشیم؟ اگر مدرک نداشته باشیم با داشتن دانش می توانیم کار کنیم؟

مدرک مهم است یا مهارت و کاربلدی؟

داشتن تحصیلات مزایای زیادی دارد که در ادامه برخی از این مزایا را با هم بررسی خواهیم کرد. اما تنها اکتفا به مدرک و داشتن تحصیلات کافی نمی باشد چرا که داشتن علم کار و دانش بسیار مهم است، اما فردی که هردوی این موارد دارا باشد می تواند حرف بیشتری در حوزه خود برای گفتن داشته باشد به همین دلیل ما در این مقاله هم مزایای تحصیلات را بررسی کردیم و هم روش هایی را ذکر کرده ایم تا افراد بتوانند در کنار داشتن تحصیلات خوب کاربلدی و تجربه را نیز کسب کنند.

مزایای داشتن مدرک و تحصیلات

کسب دانش و افزایش آن: یکی از مواردی که با درس خواندن و تحصیلات به دست می آورید کسب دانش و افزایش روز افزون آن می باشد، شما زمانی که درس می خوانید بهتر می توانید موارد مختلف را بشناسید، جهان پیرامون خود را راحت تر درک می کنید، با مطالعه دروس مختلف در زمینه های مختلف مثل جغرافیا و محل کشورهای مختلف، شهرهای مختلف، یا مطالعه علوم اجتماعی با فرهنگ مردم کشورها و شهرهای مختلف، با خواندن علوم اجتماعی با مسائل پزشکی و سلامتی و… آشنا می شوید که همه این موارد با داشتن تحصیلات دبیرستان به دست می آید.

دیدگاه و تفکر روشن: فرد تحصیل کرده می تواند هر چیزی را که می شنود با معیار های درست بسنجد، مسائل و موارد مختلف را منطقی و طبق اصول بررسی کند و هر چیزی را بدون درک درست و مطلب روشن قبول نکند. به همین دلیل است درس خواندن باعث می شود نوع تفکر شما بهتر شده و همه چیز را بسنجید سپس آن را باور کنید یا درباره آن اظهار نظر کنید.

حل مسئله: تحصیلات می تواند به شما کمک کند تا بتوانید مسائل را چه در زندگی شخصی چه کار و… راحت تر حل کنید چرا که شما قدرت حل مسئله را به دست می آورید که بسیار مهم است و بسیاری از افراد به دلیل نداشتن این قدرت بسیار در زندگی و کار خود آسیب می بینند.

برقراری ارتباط: یک فرد تحصیل کرده و درس خوانده نسبت به فردی بی سواد از قدرت ارتباط بیشتری برخوردار است. قدرت برقراری ارتباط مسئله بسیار مهمی می باشد که می تواند جایگاه شما در زندگی و کار را بهبود بخشد مثلا شما در یک کار تیمی با همکاران خود می توانید ارتباط خوبی برقرار کنید یا در خانواده می توانید بهتر اعضای خانواده را درک کنید و با طرز فکرهای مختلف در جامعه بهتر ارتباط گرفته.

افزایش اعتماد به نفس: یکی از مشکلات جوامع امروزی نداشتن اعتماد به نفس می باشد. زمانی که شما اطمینان داشته باشید در زمینه ای دانش دارید با اعتماد به نفس بیشتری در جمع یا هنگام کار حضور پیدا می کنید چرا که می دانید در این زمینه حرفی برای گفتن دارید.

فرصت های شغلی مناسب: یکی دیگر از خوبی داشتن تحصیلات این است که شما با داشتن دانش و تحصیلات در زمینه های خاص می توانید یک شغل بهتر پیدا کنید چرا که مدیران شرکت ها به دنبال افرادی هستند که از دانش بالاتری برخوردار هستند و همچنین می توانید با اطلاعاتی که به دست آوردید کسب و کار خود را راه اندازی کنید.

جمع بندی: اگر بخواهیم جمع بندی کنیم زمانی که شما یک فرد با سواد باشید هم احترام بیشتری در جامعه دارید و هم از نظر شغلی و فرهنگی نسبت به دیگر افراد می توانید جایگاه بسیار بالاتری داشته باشید.

مزایای داشتن تجربه و مهارت

البته این نکته را هم فراموش نکنید در کنار داشتن تحصیلات باید دانش کار را هم داشته باشید که بسیاری از افراد در جامعه امروز فقط مدرک و تحصیلات مرتبط را دارا می باشند.
به همین دلیل در ادامه چند توصیه به شما ارائه می دهیم تا بتوانید در کنار تحصیلات کار را هم یاد بگیرید:

مطالعه و خرید کتاب کمک درسی: شما با خواندن کتاب های کمک درسی می توانید دیدگاه بهتری نسبت به دروس داشته باشید و از درک بیشتری نسبت به چیزی که یاد میگیرید برخوردار شوید.

گذراندن دوره های کار آموزی: کارآموزی یکی از روش های خوب برای آشنایی بیشتر با درس ها به صورت عملی است، مثلا یک برنامه نویس، یک جوشکار یا… قطعا نمی تواند تنها با خواندن دروس و فعالیت در دانشگاه به دانش عملی لازم برسد و باید به صورت عملی و با کار کردن هم موارد لازم را دریافت کند که یکی از روش های دریافت این اطلاعات شرکت در دوره های کار آموزی می باشد.

شرکت در دوره های آزاد: همانند دوره های کار آموزی برخی از دوره های آموزشی نیز به شما کمک می کند تا دانش را به صورت عملی یاد بگیرید.

تمرین و تمرین: تمرین در همه حال از لازم ترین نکات برای یادگیری و تسلط می باشد، شما به هر شکل که دانشی را بخواهید کسب کنید لازم است تا با انجام تمرین های مختلف و کسب تجربه اطلاعات خود را بهتر درک کنید.

مدرک مهم است یا مهارت و تجربه

همان طور که دیدیم هم مدرک مهم است و هم تجربه و کاربلدی اما تنها با داشتن مدرک نمی توانید به مواردی که در شغل و تخصصاتن می خواهید برسید چرا که داشتن مدرک به تنهایی نمی تواند جای دانش و کاربلدی را بگیرد.
داشتن دانش و تجربه کار به تنهایی می تواند برای شما مفید باشد و در زمینه هایی کسب و کار خود را راه بیندازید و یا در شرکت هایی مشغول به کار شوید ولی اگر در کنار مهارت مدرک تحصیلی هم داشته باشید شانس شما برای موفقیت بیشتر است و برخی محدودیت ها را نخواهید داشت.

به صورت کلی متوجه شدیم که هم مهارت و کاربلدی مهم است و هم تحصیلات، ممکن است با داشتن یکی از آن ها بتوانید موفق شوید ولی در صورت داشتن هردو مورد شانس شما بسیار بیشتر می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.