سه‌شنبه, 25 اردیبهشت 1403 Tuesday, 14 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41680 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2382×
مناسب­ترین زمان برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام
  • 19 مرداد 1402 ساعت: 13:02
  • شناسه : 261311
    0

    یکی از عواملی که در گیرایی نهال پس از کاشت بسیار موثر است انتخاب زمان مناسب برای کاشت نهال است، کاشت نهال در زمان نامناسب مشکلات بسیار زیادی را ممکن است برای نهال جوان و نوپا ایجاد کند که در نهایت منجر به خشک شدن نهال می­شود، در این خبرنامه قصد داریم نکات بسیار مهمی را که باید در تعیین تاریخ کاشت مناسب برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام در نظر بگیرید به شما آموزش داده و تاریخ مناسبی را برای کاشت آنها به شما پیشنهاد دهیم.

    پ
    پ

    word image 261311 1 1 - مناسب­ترین زمان برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام -

    زمان عمومی مناسب برای کاشت انواع نهال

    همه­ی ما می­دانیم که روز 15 اسفند در تقویم رسمی کشور ما به عنوان روز درختکاری قرار داده شده است، در واقع نامگذاری یک روز برای درختکاری در تقویم رسمی کشور دو نکته­ی بسیار مهم را متذکر می­شود، نکته ی اول اهمیت درختکاری در تامین سلامت جامعه و کشور و نکته­ی دوم بهترین زمان برای کاشت نهال که درواقع در فصل خواب و نزدیک به زمان بیدار شدن درختان است.

    اما آیا این به این معنا است که این تاریخ تنها تاریخی است که می­توان نهال کاشت؟ آیا هیچ متغیری نمی­تواند بر این تاریخ اثر بگذارد؟ در پاسخ باید بگوییم خیر، این تاریخ یک تاریخ نمادین است و می­توان گفت اسفند ماه یکی از ماه­های مناسب برای کاشت نهال است.

    در واقع باغداران می­توانند در هر زمان از فصل خواب درختان یعنی از زمانی که برگ درختان به طور کامل می­ریزد تا زمانی که جوانه­ی درختان هنوز باز نشده یعنی اوایل بهار اقدام به کاشت نهال کنند، نکته­ی مهم خواب بودن درختان است، اما مواردی هستند که می­توانند در تعیین مناسب­ترین تاریخ کاشت در هر منطقه تاثیر گذار باشند، در ادامه شرایطی را که می­توانند بر تعیین و تغییر تاریخ کاشت موثر باشند متذکر می­شویم.

    تاثیر اقلیم منطقه بر تعیین تاریخ کاشت

    یکی از مواردی که می­تواند بر تعیین تاریخ کاشت موثر باشد شرایط آب و هوایی هر منطقه است، قطعا مناسب­ترین تاریخ کاشت در مناطقی که اقلیم سردسیری دارند و در زمستان سرما و یخبندان­های شدید حادث می­شود و همچنین خطر سرما زدگی بهاره نیز وجود دارد با مناطق گرمسیر یکسان نیست.

    در مناطق سردسیر چنانچه نهال را در پاییز بکارید احتمال اینکه ریشه­های نه چندان عمیق نهال تازه کاشته شده در معرض سرما و یخ بندان شدید یخ زده و از بین بروند بسیار زیاد است و بنابراین معمولا در این شهرها اوایل پاییز را برای کاشت نهال در نظر نمی­گیرند.

    مراکز فروش نهال زردآلو، آلو و بادام در شهرهای سردسیر معمولا همان اواخر زمستان و اوایل بهار را برای کاشت نهال به مشتریان توصیه می­کنند، اما در شهرهای گرمسیر و یا شهرهای معتدل گرمسیری معمولا زمستان­های سرد و یخ بندان به آن شدت وجود نداشته و بنابراین ممنوعیتی برای کاشت هال از اوایل زمان خواب درختان یعنی فصل پاییز وجود ندارد.

    تاثیر رقم و نوع درخت میوه بر تعیین تاریخ کاشت

    تنوع ارقام امروزه بسیار بیشتر از گذشته بوده و این تنوع در ارقام به تنوع در میزان باردهی، تنوع در میزان مقاومت به خشکی و کم آبی، تنوع در میزان مقاومت به آفات و بیماری­ها و یا تنوع در شکل، رنگ و اندازه ی میوه بر می­گردد.

    word image 261311 2 - مناسب­ترین زمان برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام -

    یکی دیگر از اختلافاتی که ارقام با هم دارند و سبب به وجود آمدن ارقام مختلف شده است تنوع در میزان مقاومت به سرما و گرما است، به همین دلیل هم این روزها بیشتر درختان میوه را می­توان با انتخاب درست رقم در بسیاری از مناطق کشور چه گرمسیر و چه سردسیر کاشت، به عنوان مثال در حالی که می­تواند گردو رقم پکان را در شهرهای جنوبی کشور کاشت نهال گردو چندلر را می­توان در مناطق سردسیر با یخبندان زیاد کاشت.

    این اختلاف در میزان مقاومت به سرما و یخ بندان در زمستان می­تواند تا حدودی ممنوعیت کاشت در مناطق سردسیر را بردارد و در برخی موارد باغدارانی که در این مناطق قصد احداث باغ دارند می­توانند با خرید نهال زردآلو، آلو و یا بادام مقاوم به سرما و یخبندان فصل پاییز را برای کاشت نهال انتخاب کنند.

    در این خصوص می­توانید به وبسایت نهالستان­هایی مانند پالیز نهال که به صورت تخصصی در زمینه­ی تولید ارقام مختلف نهال آلو، زردآلو و بادام فعالیت می­کند مراجعه کرده و با ارقام مختلف این درختان و میزان مقاومت آنها به سرما و یخ بندان آشنا شوید و حتی می­توانید با مشاوران آنها به صورت رایگان در تماس باشید و از ایشان بخواهید به شما بگویند با توجه به اقلیم شما چه رقمی را در چه فصلی بهتر است بکارید.

    تاثیر نوع عرضه­ی نهال بر تعیین تاریخ کاشت

    در نهالستان­ها نهال به دو صورت گلدانی و ریشه لخت عرضه می­شود، این دونوع عرضه­ی نهال تفاوت­هایی با هم دارند که سبب می­شود باغداران یکی از این دو روش را برای خود انتخاب کنند، یکی از اختلافات اختلاف در قیمت نهال زردآلو، آلو و بادام است، قطعا گلدان در قیمت نهایی نهال اثر گذار خواهد بود و بدون گلدان بودن باعث پایین آمدن قیمت نهایی نهال می­شود.

    اما اختلافات دیگری نیز در این دو نوع عرضه­ی نهال وجود دارد و آن تعیین تاریخ کاشت نهال است، باید در نظر داشته باشید که نهال گلدانی را می­توانید با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه­ی خود در طول فصل خواب درخت بکارید اما نهال ریشه لخت را باید تنها در اواخر فصل خواب و نزدیک به زمان بیدار شدن درختان بکارید.

    تاثیر شرایط آب و هوایی بر تغییر تاریخ کاشت

    نکته­ی دیگری که در تعیین تاریخ کاشت می­تواند موثر باشد شرایط آب و هوایی در زمان کاشت نهال بادام است، البته این فاکتور بیشتر سبب تغییر در تاریخ کاشت می­شود، به این معنا که شما از قبل با توجه به مواردی که در قبل به آن اشاره شد تاریخ کاشت را تعیین کرده­اید اما شرایط آب و هوایی در آن تاریخ سبب می­شود تاریخ کشت را تغییر دهید.

    شرایط آب و هوایی در تاریخ کاشت همان بارندگی و وزش بادهای شدید در تاریخی است که از قبل تعیین شده است، شرایط نامساعد آب و هوایی عامل بسیار مهمی در گیرایی نهال و یا خشک شدن نهال پس از کاشت است.

    وزش باد شدید و یا رگبار و بارندگی شدید می­تواند سبب خشک شدن نهال شود و باغداران باید تاریخ کاشت نهال را تا مساعد شدن شرایط آب و هوایی به تاخیر بیاندازند، در این خصوص بهتر است تاریخ کاشت از قبل با نهالستان هماهنگ شده باشد و در زمانی که نزدیک به تاریخ کاشت است شرایط آب و هوایی از طریق هواشناسی منطقه تایید شود.

    در صورتی که در تایخ مد نظر شما بارندگی و یا وزش با وجود دارد از کارشناسان نهالستان بخواهید که ارسال نهال را برای شما به تعویق بیاندازند، در این شرایط بهتر است نهال در مکان امن نهالستان معطل بماند تا اینکه بخواهد در سر زمین شما و یا انبار شما که ممکن است شرایط دمایی مناسبی هم نداشته باشد معطل بماند.

    word image 261311 3 - مناسب­ترین زمان برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام -

    کلام آخر

    دانستید که در تعیین تاریخ کاشت شرایط بسیاری دخیل هستند و برخی از شرایط مانند شرایط آب و هوایی حتی می­توانند سبب تغییر در تاریخ کاشت شوند، بنابراین بهتر است تعیین تاریخ کاشت را با توجه به متغیرهای ذکر شده به دست کارشناسان با تجربه ی نهالستان بسپارید و از ایشان بخواهید بهترین زمان را برای شما تعیین کنند و در صورتی که در زمان کاشت شرایط نامساعد آب و هوایی رخ داد آن را در اسرع وقت به نهالستان گزارش داده و نهال را با تاخیر تحویل بگیرید.

    تماس با پالیز نهال:

    09144501007

    09144501008

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.