یکشنبه, 23 اردیبهشت 1403 Sunday, 12 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41657 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2382×
راهنمای خرید دستگاه تست قند خون و نکات مهم در انتخاب آن
  • 30 مرداد 1402 ساعت: 16:27
  • شناسه : 262347
    0

    امروزه با پیشرفت سطح تکنولوژی، ارتباطات و دانش افراد استفاده از دستگاه های با پزشکی خانگی برای بهبود روند کنترل و درمان بیماری ها بسیار افزایش یافته است. همچنین با افزایش نیاز به این دستگاه ها، تنوع در تولیدکنندگان و نوع محصولات نیز افزایش می باید و انتخاب را برای افراد دشوارتر میکند.

    پ
    پ
    امروزه با پیشرفت سطح تکنولوژی، ارتباطات و دانش افراد استفاده از دستگاه های با پزشکی خانگی برای بهبود روند کنترل و درمان بیماری ها بسیار افزایش یافته است. همچنین با افزایش نیاز به این دستگاه ها، تنوع در تولیدکنندگان و نوع محصولات نیز افزایش می باید و انتخاب را برای افراد دشوارتر میکند.

    دستگاه های تست قند خون یا گلوکومتر از حدود سال 1360  به صورت خانگی منتشر شدند. امروزه این دستگاه ها تنوع بسیار بالایی دارند. انتخاب یک دستگاه کارآمد، مناسب و اقتصادی دغدغه مهمی برای افرادیست که نیاز به تهیه این دستگاه دارند. در این مقاله نکاتی جهت انتخاب هرچه ساده تر این دستگاه از فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی و بهداشتی ارائه می دهیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

    اگر دیابت دارید، یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید آزمایش منظم سطح گلوکز خون بخش مهمی از زندگی روزمره شما را تشکیل می دهد. از آنجایی که اطمینان از اینکه قند خون شما در محدوده سالم قرار دارد، بخش بسیار مهمی در روند کنترل بیماری و سلامت شما دارد، انتخاب یک دستگاه قند خون دقیق و قابل اعتماد بسیار ضروری است.

     راهنمای خرید دستگاه تست قند خون

     چرا دستگاه تست قند خون

    دستگاه های اندازه گیری قند خون دستگاه های کوچکی هستند که برای اندازه گیری و نمایش سطوح فعلی گلوکز (قند) خون شما استفاده می شوند. این دستگاه ها برای طول عمر و مدیریت زندگی روزمره در افراد مبتلا به دیابت حیاتی هستند. وقتی سطح گلوکز خون کنترل نشود، مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت ممکن است و در نهایت ایجاد خواهد شد.

     از آنجایی که قند خون شما تحت تأثیر غذایی که می خورید، میزان ورزش، داروها، استرس و موارد دیگر است، مهم است که سطح گلوکز خود را به طور مداوم در طول روز بررسی کنید. به لطف پیشرفت های علم پزشکی، دستگاه اندازه گیری قند خون به راحتی در دسترس است و مدیریت دیابت شما را بسیار آسان می کند.

    نحوه کار با دستگاه تست قند خون

    نحوه کار با دستگاه تست قند خون نسبتاً ساده است. برای اکثر مدل‌ها، نوار تست را وارد دستگاه می‌کنید، نوک انگشت خود را تمیز می‌کنید، با استفاده از قلم خونگیری و لانست از انگشت خود نمونه خون میگیرید. نوار آزمایش را با خون لمس می‌کنید. سپس سطح فعلی گلوکز خون شما روی صفحه نمایش داده می‌شود.

    در هنگام استفاده از گلوکومتر، چند عامل وجود دارد که بر میزان قند خون تأثیر می گذارد. اینها شامل تکنیک کاربر، استریل بودن محل آزمایش، محیطی که در آن آزمایش می‌کنید، کیفیت نوار و تاریخ انقضای آنها هستند. نوع نوارهای آزمایشی که دارید یا تغییرات سازنده مهم است پس هنگام خرید به اعتبار فروشگاه دقت کنید.

     اگر قصد خرید دستگاه تست قند خون را دارید، می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی مداوا (modava.net) مدل های متنوع را با قیمت های مناسب پیدا کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

    همچنین برای خرید نوار تست قند خون می توانید به سایت مداوا مراجعه بفرمایید.

    انتخاب دستگاه تست قند خون مناسب

    قبل از خرید باید از شرایط خود اطلاعات لازم را داشته باشید. اینکه بیماری دیابت شما چقدر پیشرفته است؛ در ماه چند بار نیاز به چک کردن قند خون خود دارید؛نظر پزشک معالج شما؛ بودجه ای که برای این کار اختصاص میدهید؛ عوامل مهم و تاثیر گذار در انتخاب دستگاه شما می باشند.

    در ادامه به نکاتی اشاره میکنیم که باید هنگام خرید دستگاه در نظر بگیرید.

    پوشش بیمه

    برای جزئیات پوشش بیمه خون با نمایندگی بیمه خود تماس بگیرید. برخی از شرکت های ارائه دهنده بیمه پوشش را به مدل های خاص محدود می کنند یا تعداد کل نوارهای تست مجاز را محدود می کنند.

    دقت دستگاه

    نتایج نمایش داده شده توسط دستگاه تست قند خون شما بر دوز انسولین و تصمیمات درمانی شما تأثیر می گذارند. بنابراین نتایج دقیق از یک دستگاه قابل اعتماد برای سلامتی شما بسیار مهم است. خواندن دقیق سطح گلوکز خون شما بسیار مهم است، به همین دلیل است که این دستگاه ساخته شده است.

     متأسفانه برخی از دستگاه ها آنقدر که ادعا می کنند دقیق نیستند. گرچه عوامل خارجی نیز می توانند بر دقت تأثیر بگذارند. اطمینان حاصل کنید که از یک فروشنده مورد اعتماد خرید می‌کنید و دستگاه تست قند خون مورد تأیید و دارای استاندارد های لازم را انتخاب کنید.

    از آنجایی که هر دستگاه موجود در بازار دارای فناوری، عملکرد و دقت متفاوتی است، نتیجه تست سطح قند خون شما احتمالاً از یک دستگاه به دستگاه دیگر در نوسان است. شما باید یک مدل دستگاه را انتخاب کنید، حتی اگر دستگاه را در محل های مختلف مثلا خانه، محل کار استفاده می کنید؛ سعی کنید از بک دستگاه استفاده کنید و آن را به همراه داشته باشید. همچنین، از آن مدل گلوکومتر برای مدیریت روزانه خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که نتایج با ثباتی برای تصمیم گیری در مورد درمان دریافت می کنید.

    همچنین چندین عامل وجود دارد که می تواند بر دقت تأثیر بگذارد:

    تغییرات در نسبت گلبول های قرمز خون (هماتوکریت شما)

    شرایط محیطی (ارتفاع، دما)

    تنوع تولید

    برای اطمینان از قابل اعتماد بودن دستگاه شما، مطمئن شوید که سازنده دستگاه از نوآورانه ترین فناوری ممکن برای شناسایی و اصلاح این تغییرات استفاده می کند.

    حجم نمونه خون

    برخی از دستگاه ها نیاز به حجم نمونه‌ خون بیشتری نسبت به سایرین دارند، که می‌تواند برای افرادی که گردش خون ضعیف یا سایر شرایط سلامتی دارند دشوار باشد. اگر نیاز به تکرار زیاد آزمایش در طول روز داشته باشید، دستگاهی که به حجم بالای نمونه خون نیاز دارد دردناک می شود. هنگام خرید به حجم مورد نیاز خون جهت پایش در دستگاه ها دقت کنید.

    استفاده و کاربری آسان

    انتخاب یک دستگاه اندازه‌گیری قند خون ساده بهترین انگیزه برای انجام آزمایش طبق برنامه مورد نیاز شما است، بنابراین مطمئن شوید که با طراحی و فناوری آن راحت هستید. شما قرار است برای مدت طولانی از دستگاه تست قند خون خود استفاده کنید، بنابراین دستگاهی را پیدا کنید که درک آن برای شما آسان باشد. اگر اندازه‌گیری قند خون شما خیلی پیچیده است، خواندن آن خیلی طول می‌کشد یا نیاز به کدگذاری دارد، احتمال اینکه وقتی زمان آزمایش فرا می‌رسد، در انجام تست اهمال کاری و صرف نظرکنید نیز بیشتر و بیشتر است.

    مطمئن شوید کار با دستگاه را آموخته اید همچنین ببینید آیا ویژگی های اضافه ای وجود دارد که مدیریت روزانه قند خون شما را آسان تر کند؟ برای مثال وجود هشدار و یادآوری برای دستگاه و ذخیره نتایج تست .

    طراحی و اندازه نمایشگر

    در اینجا چند سوال وجود دارد که باید قبل از انتخاب دستگاه تست قند خون از خود بپرسید

    یک دستگاه جمع و جور را برای آزمایش محتاطانه و در حال حرکت ترجیح می دهید یا یک دستگاه بزرگتر که گرفتن و نگه داشتن آن راحت تر باشد؟

    آیا اعداد روی نمایشگر به اندازه کافی بزرگ هستند که بتوان آنها را خواند؟

    آیا نمایشگر مشاهده نتایج را در نور کم یا در شب آسان می کند؟

    تمامی این ویژگی ها مواردی هستند که بنابر نیاز و ترجیحات خود باید به آنها توجه کنید. ولی نکته مهم راحتی شما با دستگاه، فرم و طراحی و نمایشگر آن است.

    اتوکدینگ

    برخی از اندازه‌گیری‌های قند خون نیاز به کدگذاری دستی دارند، به این معنی که هر بار که شروع به استفاده از یک بسته جدید از نوارهای آزمایشی می‌کنید، باید یک کد وارد کنید. متری که “اتوکدینگ” است به این معنی است که قبلاً کالیبره شده است و در یک مرحله اضافی در فرآیند آزمایش برای شما صرفه جویی می کند.

    اکثر برندها به سمت فناوری بدون کدگذاری حرکت می کنند، اما هنوز تعداد کمی در بازار وجود دارند که برای کالیبراسیون به آن نیاز دارند. مطابقت صحیح کد بسیار مهم است زیرا یک خطا می تواند باعث خوانش نادرست شود. اگر دستگاهی بدون کد را ترجیح می دهید، مطمئن شوید که دستگاهی که انتخاب می کنید به وضوح بیان می کند که نیازی به ورود دستی کد ندارد، یا اتوکدینگ است.

    قابلیت ذخیره سازی

    فناوری مدرن امروز به شما این امکان را می دهد که نحوه نگهداری و ذخیره خوانش ها و داده های خود را انتخاب کنید. اکثر دستگاه‌ها به ظرفیت ذخیره‌سازی مجهز هستند، فقط ظرفیت تعداد تست های ذخیره شده در دستگاه ها متفاوت است.  اگر می‌خواهید تصویر وسیع‌تری از دیابت خود به دست آورید، دستگاه هایی برای اندازه‌گیری قند خون وجود دارد که نتیجه هزاران تست را در خود نگه می‌دارند و سایر گزینه‌هایی که فقط به قابلیت ذخیره 100تست می‌رسند، معمولا خرید دستگاهی با قابلیت ذخیره‌سازی بیشتر توصیه می‌شود.

    قابلیت اتصال

    قابلیت اتصال به تلفن هوشمند یا رایانه شخصی می تواند یک ویژگی مفید باشد. استفاده از دستگاه تست قند خون با نرم افزار سازگار به شما این امکان را می دهد که نتایج خود را دانلود کنید تا الگوها را در نتایح و سطوح قند خون خود مشاهده کنید و روند تست های سطح قند خون را مشاهده کنید. همچنین اشتراک گذاری اطلاعات با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی را بسیار آسان تر می کند.

    برخی از مترها با تلفن همراه یا دستگاه هوشمند شما از طریق بلوتوث یا NFT سازگار هستند، به شما این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر نتایج  خود را ضبط، تجزیه، تحلیل و به اشتراک بگذارید.

    زمان تست

    انتظار طولانی برای نتایج  به خصوص اگر چندین بار در روز آزمایش می کنید، فوق العاده ناخوشایند است. دستگاه ها معمولاً میانگین زمان آزمایش خود را فهرست می کنند تا به شما اطلاع دهند که احتمالا چه مدت منتظر خواهید بود. اکثر مردم نتیجه دهی در 5-6 ثانیه یا کمتر را ایده آل می دانند.

    مقرون به صرفه بودن

    اولین و مهم ترین نکته در مورد مقرون به صرفه بودن دستگاه قند خون این است که شما برای قیمت دستگاه یک بار هزینه خواهید کرد، اما نوارهای آزمایش باید به طور مداوم خریداری شوند. پس قبل از خرید قیمت و موجودی نوار ها در بازار را بررسی کنید.

    در نظر بگیرید بسته به نیاز خود چقدر باید نوار تهیه کنید و چقدر باید هزینه کنید.

    قیمت یک دستگاه گلوکز سنج چقدر باید باشد؟

    هزینه یک دستگاه قند خون به ویژگی های آن بستگی دارد. گلوکومترهای ارزانتر ممکن است صفحه نمایش رنگی یا بلوتوث نداشته باشند، در حالی که دستگاه های گرانتر ممکن است شامل این ویژگی های پیشرفته باشند. هر قابلیتی که باشد، دستگاه باید حداقل چند سال کار کند.

    هزینه های نوار تست بر اساس مقدار مورد نیاز شما و برند متفاوت خواهد بود. به طور معمول، نوارهای تست در جعبه های 25، 50 یا 100 در دسترس هستند. قیمت نوارهای تست به برند بستگی دارد و می تواند از کمتر از 80هزار تومان در هر بسته نوار تست تا بیش از 400 هزار تومان در هر بسته نوار متغیر باشد.

    دستگاه اندازه‌گیری قند خونی که انتخاب می‌کنید از شما می‌خواهد از نوارهای مخصوص همان دستگاه را استفاده کنید که به‌طور خاص برای آن گلوکومتر طراحی شده‌اند، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد مارک و مدل ، هزینه‌ها را بررسی کنید.

    قابلیت خونگیری از نقاط مختلف

    گرفتن نمونه خون از یک محل به طور مکرر می تواند برای بدن شما سخت باشد. ببینید آیا دستگاه شما اجازه نمونه برداری از محل جایگزین را می دهد یا خیر، محل هایی مانند کف دست، ساعد، ساق پا یا ران. اگر در طول روز زیاد تست کنید، این می تواند یک مزیت بزرگ باشد که به انگشتان شما استراحت می دهد؛ اما به یاد داشته باشید که مکان های جایگزین به دلیل تفاوت های فیزیولوژیکی در گردش خون، گاهی اوقات دقت کمتری دارند.

    در پایان

    دیابت یک بیماری مزمن است که نیاز به مدیریت روزانه دارد، به ویژه از نظر آزمایش سطح گلوکز خون. اگرچه ممکن است این کار خسته کننده به نظر برسد، اما اگر می خواهید سالم بمانید و از عوارض دیابت جلوگیری کنید، مهم است. در هنگام خرید هر کس ترجیحات متفاوتی دارد، بنابراین آنچه برای یک فرد مفید است ممکن است برای دیگری کارساز نباشد. برای انجام تحقیقات در مورد هر یک از گزینه های مورد تایید پزشک خود وقت بگذارید و قبل از انتخاب دستگاه قند خون، سبک زندگی خود را در نظر بگیرید.

    جهت دریافت مشاوره در زمینه خرید تجهیزات پزشکی می توانید با کارشناسان فروشگاه تجهیزات پزشکی مداوا modava.net در ارتباط باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.