شنبه, 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
اتاق تمیز داروسازی چگونه ساخته می شود؟
20 شهریور 1402 ساعت: 18:23
شناسه : 263653
0

اتاق تمیز در صنایع مختلفی در سراسر جهان استفاده می شوند. آن ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. مشخصه مشترک آن ها بهره مندی از دستورالعمل های سختگیرانه است تا اثربخشی این صنایع را به حداکثر برسانند.

پ
پ

word image 263653 1 - اتاق تمیز داروسازی چگونه ساخته می شود؟ -

اتاق تمیز در صنایع مختلفی در سراسر جهان استفاده می شوند. آن ها انواع مختلفی دارند و هر کدام برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. مشخصه مشترک آن ها بهره مندی از دستورالعمل های سختگیرانه است تا اثربخشی این صنایع را به حداکثر برسانند.

فعالیت های بخش داروسازی شامل ساخت و بازاریابی دارو ها، مطالعه در قسمت واکسن ها و ساخت آنان و سایر فعالیت های تحقیقاتی است. در این زمینه، کنترل ورود ذرات و آلودگی ها کاملا حیاتی است، زیرا به طور مستقیم بر روی سلامتی افراد تاثیرگذار خواهد بود. دستورالعمل های دقیق در این صنعت پیشرفته، نیاز به اتاق های تمیز با مشخصات بخصوص را ایجاد می کند تا همه مقررات را رعایت کنند.

تولیدکنندگان دارو برای تولید و حفظ یک محیط ثابت و عاری از ذرات خارجی به اتاق های تمیز دارویی وابسته هستند، زیرا حتی کوچکترین میزان آلاینده ها یا میکروارگانیسم ها می توانند اثرات مخربی بر توسعه یا آزمایش دارو های مهم داشته باشند.

اتاق تمیز چیست؟

به طور کلی، اتاق تمیز را می توان به عنوان محیطی تعریف کرد که در آن تامین، توزیع و فیلتر کردن هوای ورودی از انواع آلاینده ها انجام می شود. این اتاق ها نقش بسیار مهمی دارند؛ زیرا به محافظت از محصولات تولیدی در برابر آلودگی کمک می کنند. پارامتر های تحت نظارت ثابت دما، رطوبت و فشار هستند که مقادیر آن ها بسته به مقصد استفاده از سیستم متفاوت است. بنابراین اتاق های تمیز مکان هایی هستند که هوا در آن ها تا پنجاه هزار برابر تمیز تر از هوای معمولی است. اتاق های تمیز ملزم هستند که برخی از استاندارد ها را رعایت کنند که عبارتند از:

  • لوله ها باید از بیرون اتاق عبور کنند.
  • سطوح باید صاف باشند و به راحتی تمیز شوند.
  • مواد نباید ذرات را آزاد کنند.

سیستم تصفیه هوا نیز از اهمیت اساسی برخوردار است. از ورود میکروارگانیسم های بیرونی یا گرد و غبار جلوگیری می کند و در نتیجه محیط داخلی را کاملا استریل و تمیز نگه می دارد.

word image 263653 2 - اتاق تمیز داروسازی چگونه ساخته می شود؟ -

آشنایی با اتاق تمیز داروسازی

اهمیت اتاق تمیز در داروسازی به شکلی است که آن ها توانایی کنترل گرد و غبار، رطوبت و فشار هوا را دارند. این کار کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که دارو های خریداری شده، چه بدون نسخه پزشک یا تجویز شده توسط پزشک، هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نکنند. محصولات دارویی که از اتاق های تمیز می گذرند، از بالاترین استاندارد ها برخوردار هستند. همچنین می تواند به آزمایش محصولات دارویی و دیگر موارد، از قبل کمک کند تا اطمینان حاصل شود که محیط اتاق شما تمیز و عاری از هر گونه آلودگی خواهد بود.

کاربردهای اتاق تمیز داروسازی

عمده استفاده از اتاق ها در صنعت داروسازی، تولید دارو است که شرط آن پیشرفته بودن تجهیزات در اتاق تمیز است. اگر فقط به مقدار یک درصد از این تجهیزات استفاده نشود، باعث می شود که احتمال ابتلا به سایر بیماری ها بالا رود. بنابراین کاربرد این اتاق ها بسیار گسترده اند. از دیگر کاربرد این اتاق ها می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • تولید دارو
  • میکروب شناسی حیوان
  • تولید آنتی بیوتیک
  • بخش پر کردن آمپول ها

word image 263653 3 - اتاق تمیز داروسازی چگونه ساخته می شود؟ -

تجهیزات به کار رفته در ساخت اتاق تمیز داروسازی

تجهیزات اتاق تمیز مختلفی وجود دارند که می توانند بسته به کاربردشان در اتاق تمیز به کار بروند.

کف پوش

بزرگترین عامل آلودگی در اتاق تمیز روی زمین است؛ زیرا آلاینده ها تمایل دارند به سمت پایین حرکت کنند. انتخاب کفپوش مناسب از مهم ترین باید ها در تجهیزات اتاق تمیز دارو سازی است. کف پوش باید در برابر مواد شیمیایی و حلال ها مقاوم باشد. در غیر این صورت، مواد و محلول هایی که خاصیت سوزانندگی دارند و برای شست و شوی اتاق تمیز استفاده می شوند، می توانند به کفپوش آسیب بزنند.

درب و پنجره

در های این گونه اتاق ها با در های عادی تفاوت زیادی دارند و معمولا چند لایه و به صورت فشرده هستند. این کار باعث می شود که ورود آلودگی ها به محیط مورد نظر تقریبا به صفر برسد. پنجره های این اتاق نیز مخصوص هستند و از یک شیشه دو لایه با جنس آلومنیوم ساخته شده اند.

هواساز هایژنیک

هواساز هایژنیک برای اهداف تهویه مطبوع استفاده می شوند که دارای سه قسمت فن باکس، کویل سکشن و فیلتر باکس می باشد.

پس باکس

پس باکس مکانی مانند جعبه است که به وسیله آن می توان تمام آلودگی ها را از تجهیزات اتاق پاک کرد.

دوش هوا

محفظه هایی هستند که از آن ها برای از بین بردن تمام آلودگی ها و ذرات استفاده می شود. این دوش ها را معمولا در ابتدای اتاق های تمیز قرار می دهند تا به محض ورود پرسنل، تمام آلودگی های خارجی از بین بروند.

اگزاست فن

این اجزا از اهمیت بالایی در ساختار اتاق های تمیز برخوردارند. از آن ها برای کنترل ورود و خروج گردش هوا استفاده خواهد شد. همانطور که هوا از طریق هواساز ها وارد اتاق تمیز می شود، از طرفی دیگر به وسیله اگزاست فن ها خارج خواهد شد.

word image 263653 4 - اتاق تمیز داروسازی چگونه ساخته می شود؟ -

هزینه ساخت اتاق تمیز داروسازی

اتاق های تمیز برای صنایع دارویی واجب هستند و هر شرکت داروسازی باید یکی از آن ها را داشته باشد. قیمت و هزینه ساخت آن باید طبق کلاس موردنظر و قطعات خواسته شده باشد. هر اندازه ای از این اتاق ها قیمت متفاوتی دارد. اگر امکانات جانبی مانند اگزاست فن ها یا کابینت های مخصوص را بخواهید، می توانند در افزایش قیمت این اتاق ها تاثیرگذار باشند. همچنین عوامل دیگر مانند نوع کف پوش، تعداد میز و صندلی و اتصالات دیوار ها نیز می توانند در قیمت اتاق تمیز داروسازی تعیین کننده باشند.

درب های هوشمند که می توانند قابلیت جلوگیری از نفوذ هر گونه ذرات اضافی را فراهم کنند، بسیار گران هستند. بنابراین، تمامی این موارد در قیمت این اتاق ها تاثیرگذار هستند و نمی توان یک قیمت مشخص و معین برای آن ها تعیین کرد. شما باید با توجه به امکاناتی که می خواهید با ما تماس بگیرید و قیمت ساخت اتاق تمیزتان را استعلام کنید.

جمع بندی

در این مطلب نگاهی اجمالی به اتاق های تمیز داروسازی داشتیم و از اهمیت آن ها اطلاع پیدا کردید. اتاق تمیز در صنعت داروسازی فضای حساسی است که نمی توان برای آن سرسری عمل کرد. به همین دلیل است که بررسی امکانات و محاسبه هزینه ها می تواند بسیار مهم باشد. به وضوح الزامات مختلفی برای تعبیه در اتاق تمیز وجود دارد که همه آن ها باید رعایت شوند.

محیط کنترل شده تولید شده توسط اکیاس برای فرآیند های تولیدی در صنعت داروسازی حیاتی است. قوانینی که توسط ISO برای اتاق های تمیز توصیه شده اند، بسیار مهم هستند؛ زیرا آلودگی می تواند عواقب جدی برای استفاده نهایی داشته باشد. شرکت ما، یعنی اکیاس در زمینه تولید انواع اتاق های تمیز فعالیت می کند و شما می توانید با هر نوع امکاناتی که بخواهید آن ها را سفارش دهید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.