شنبه, 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
گردهمایی دوستانه اجرای نمایشنامه افرا در خانه فرهنگ گیلان
30 شهریور 1402 ساعت: 11:10
شناسه : 264130
4

غروب سه شنبه ۲۸ شهریور، تابستانی شبیه به پاییز، خانه فرهنگ واقع در ساغریسازان رشت، میزبان گفتگویی به بهانه اجرای نمایشنامه افرا به کارگردانی مهرداد هنرمند، مابین عوامل اجرایی و عموم شد.

پ
پ

گردهمایی دوستانه اجرای نمایشنامه افرا در خانه فرهنگ گیلان - گردهمایی دوستانه اجرای نمایشنامه افرا در خانه فرهنگ گیلان - خانه فرهنگ گیلان

غروب سه شنبه ۲۸ شهریور، تابستانی شبیه به پاییز، خانه فرهنگ واقع در ساغریسازان رشت، میزبان گفتگویی به بهانه اجرای نمایشنامه افرا به کارگردانی مهرداد هنرمند، مابین عوامل اجرایی و عموم شد.

در این گردهمایی دوستانه، یوسف فخرایی منتقد و نمایشنامه نویس به عنوان مهمان ویژه حضور داشت و مدیریت آن مجمع به عهده‌ی مهدی یوسفی‌زاده بازیگر و کارگردان تئاتر سپرده شده بود.

یوسف فخرایی این‌گونه سخن را آغاز نمود: «هیچ‌ ملتی امروزه در جهان نمی‌تواند بی‌گفتگو بر سر پای خودش بایستد».
سپس پرسش‌هایی از قبیل: «چرا مونولوگ؟ و آیا نمایشنامه افرا یک مونودرام به‌هم پیوسته است؟ » مطرح گردید و پیرامون آن صحبت شد.
یوسف فخرایی پایان نمایشنامه افرا را با پایان فیلم مسافران بهرام بیضایی مقایسه نمود و گفت: «این پایان زیباست، اینکه چگونه واقعیت و خیال در هم می‌آمیزد، این‌که چگونه واقعیت با خیال ساخته می‌شود،اینکه تا چه اندازه واقعیت لایه‌لایه به خیال آمیخته است، اینکه خیال چگونه شکل‌دهنده آنچه که ما واقعیت می‌دانیم نقش بنیادی دارد.»
سپس مهدی یوسفی‌زاده از مهرداد هنرمند دعوت نمود، تا در چگونگی حوزه‌‌ی اجرا مطالبی را عنوان نماید.

مهرداد هنرمند گفت:
«آنچه که اتفاق افتاد یعنی روایتگری و تصویرگری چندان دور از چیزی نبود که استاد بیضایی اجرا کردند، استفاده از تکنیک‌های نمایش روایی، بسیار کمک‌کننده خواهد بود برای ایجاد پرش زمانی. و با ایجاد المان‌های ساده و قراردادی بین بازیگر و تماشاگر می‌توان دست به تغییر مکان و زمان در حین اجرا زد.»
در ادامه اضافه کرد که در این اجرا به جای استفاده از طراحی صحنه، به طراحی فضا روی آورد اما امکانات سالن آنچنان که باید این امکان را برای پیاده کردن ایده‌های کارگردانی مهیا نساخت.

یوسف‌ فخرایی افزود:
« تخیل زیبا لزومأ واقعیت نیست، وقتی ماتریکس یک لحظه از فضای خود خارج می‌شود با واقعیتی روبه‌رو می‌شود که آن زمینی است و ماورایی نیست، بلکه آن چیزی که در آن قرار گرفتند واقعیت نیست مثل تمثیل غار افلاطون در کتاب جمهور. یک غار را در نظر بگیرید که تعدادی انسان در آن غل و زنجیر شده‌اند و امکان نگاه کردن به پشت سر خود را ندارند. پشت سرشان آتش روشن است و جلوی رویشان روی دیواره‌ی غار سایه‌هایی در رفت و آمدند، در این مابین غل و زنجیر یکی از آنها باز شده و او به بیرون غار رفته و با حقیقت روبه‌رو می‌شود، حال دو راه دارد یا برمی‌گردد تا دیگران را آگاه کند که این امر مرگ را به دنبال خواهد داشت یا بی‌تفاوت نسبت به دیگران مسیر خود را ادامه می‌دهد.»

در ادامه مهدی یوسفی‌زاده از ایجاد چنین فضایی برای چنین گفتگوهایی ابراز خرسندی نمود و ابراز داشت امیدوارم چراغ تئاتر استان روشن بماند

یوسف فخرایی در پایان جلسه، رو به عوامل اجرایی نمایشنامه افرا گفت:
« لطفا مسیر گفتگو را به عنوان یک عضو خانواده تئاتر باز نگهدارید،
و اگر در آینده کاری اجرا کردید از برگزاری جلساتی از این دست هیچ هراسی نداشته باشید. اجازه بدهید تماشاگر رو در روی شما بنشیند و سخن بگوید.
گفتگو باید زنده صورت بگیرد نه در فضای مجازی.فضای مجازی یا اساسأ جهان مدرن امکان بزرگ تنهاییست.
گفتگو به عنوان جوهره‌ی تئاتر را بخاطر بسپارید.»
گزارش و عکس از: متین مجمع صنایع

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.