جمعه, 14 اردیبهشت 1403 Friday, 3 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41541 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2375×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • از آلزایمر می‌ترسید ؟ | با این آزمایش دو دهه زودتر از خطر آن مطلع شوید
    01 مهر 1402 - 4:11
    شناسه : 264388
    0

    آزمایش ساده‌ای که آلزایمر را ۲۰ سال قبل از بروز علائم آن پیش‌بینی می‌کند.

    پ
    پ

    527432 854 1 720 - از آلزایمر می‌ترسید ؟ | با این آزمایش دو دهه زودتر از خطر آن مطلع شوید - آلزایمر

    در این روش خون روی یک تراشه سیلیکونی قرار می‌گیرد و با کمک هوش مصنوعی پروتئین‌های موجود در آن شناسایی می‌شود.

    فیزیکدانان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) روش جدیدی را با کمک نانوتکنولوژی، هوش مصنوعی و زیست شناسی مولکولی طراحی کرده‌اند که می‌تواند نشانگر‌های پروتئین بیماری آلزایمر را ۲۰ سال قبل از بروز علائم آن در خون جستجو و شناسایی کند.

    تشخیص زودهنگام آلزایمر

    محققان در این مطالعه یک تراشه سیلیکونی فوق‌العاده نازک با حفره‌های کوچک ایجاد کرده‌اند که با قرار دادن مقداری خون روی آن، می‌توان مخلوط پیچیده‌ای از پروتئین‌های موجود در خون را جدا کرد. سپس این تراشه در دستگاهی به اندازه گوشی قرار می‌گیرد و با کمک یک الگوریتم هوش مصنوعی، محققان به دنبال نشانه‌های پروتئینی می‌گردند که با علائم مرتبط با شروع زودهنگام بیماری آلزایمر مطابقت دارند. این نشانگر‌ها تخریب عصبی زودهنگام را نشان می‌دهند و در حال حاضر بهترین راه مقابله با پیشرفت آلزایمر، تشخیص زودهنگام است.

    پروفسور «پاتریک کلوت»، یکی از نویسندگان این مطالعه از ANU می‌گوید: «در حال حاضر، آلزایمر بیشتر براساس نشانه‌هایی از زوال روانی تشخیص داده می‌شود که در آن مرحله بیماری آسیب جدی به مغز وارد کرده است. تشخیص زودهنگام که برای درمان مؤثر یک امر حیاتی است، معمولاً شامل روش‌های جراحی و گران‌قیمت بیمارستانی مانند پونکسیون کمری می‌شود که می‌تواند از نظر جسمی و ذهنی برای بیماران ضرر داشته باشد.»

    محققان در آزمایش‌های خود متوجه شدند که مدل آن‌ها دقت قابل‌توجه و بالایی (۹۶.۴ درصد) را در شناسایی ترکیبی از چهار پروتئین ارائه می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.