شنبه, 15 اردیبهشت 1403 Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41552 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2375×
لوازم چاه ارت
14 مهر 1402 - 14:14
شناسه : 265157
0

تجهیزات چاه ارت را که در سیستم ارتینگ کاربرد دارد را میتوان به دو صورت حفر چاه ارت و راد کوبی انجام داد. در اجرای حفر چاه باید حتما از سبد مسی و صفحه ارت مسی و یا گالوانیزه استفاده کرد. باید سیم ارت به صفحه مسی چاه ارت در سه نقطه جوش کدولد زده شود تا محل اتصال سیم و صفحه سولفاته نکند.

پ
پ

لوازم چاه ارت شامل صفحه مسی و سیم مسی و بنتونیت یا مواد کاهنده مقاومت زمین و جعبه تست ارت و میله ارت است. برای اتصال سیم مسی به صفحه مسی آن را به صفحه جوش کدولد می‌دهند. همچنین برای درب چاه نیز می‌توان از دریچه بازدید چاه ارت از جنس بتن و یا پلی اتیلن استفاده نمود.

همچنین برای کارایی بهتر چاه ارت از همبندی کردن سیم ارت به فونداسیون یا میلگرد (آرماتور) استفاده میشود. قیمت تجهیزات و لوازم مسی و گالوانیزه چاه ارت کاملا در سایت ارت صنعت به روز می باشد.

هدف‌های استفاده از چاه ارت

  • حفاظت جان انسان ها
  • حفاظت وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
  • حذف ولتاژ اضافی و جلوگیری از ایجاد برق گرفتگی
  • جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه

کلمپ ارت

از انواع اتصالات چاه ارت که دارای نمره های مختلفی است.

مواد کاهنده

بنتونیت در واقع مخلوطی از ذغال و نمک است که به عنوان یک خاک چسبنده در اجرای چاه های ارت مورد استفاده قرار می گیرد و پر کننده عمق چاه است در واقع این ماده حفره های اطراف میله زمین را پر می کند.

راند وایر

راند وایر که در سیستم ارت و همبندی ساختمان جدیدا مورد استفاده قرار میگیرد دارای انواع مختلفی می باشد. از انواع این مفتول ارت میتوان به راند وایر گالوانیزه و آلومینیوم اشاره کرد. نوع دیگر این هادی ارت مفتول استنلس استیل می باشد که دارای قیمت بالاتری نسبت به مفتول های گالوانیزه و آلومینیوم می باشد.

مفتول گالوانیزه یا راندوایر اخیرا به جای سیم مسی ارت در سیستم همبندی مورد استفاده قرار گرفته است. به دلیل اینکه بسیار قیمت مناسبت تری نسبت به سیم ارت مسی دارد.

دریچه بازدید ارت

حوضچه ارت بتنیی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم ارت است که در اینجا به صورت کامل آن را معرفی می‌کنیم. یکی از مهم ترین شیوه ها هر نوع سیستم ارتینگ راه اندازی شده، باید بر اساس استانداردها در مدت زمان معینی مورد بازرسی قرار بگیرد.

یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها برای چنین شرایطی استفاده از حوضچه ارت یا دریچه بازرسی است. این دریچه‌ها طبق استانداردهای IEC 62561-5 طراحی و ایجاد شده‌اند. حوضچه ارت دارای شیارهایی در قطر دریچه است. این شیارها به صورتی طراحی شده که می‌توان شینه مسی را در آن قرار داد.

سیم ارت

سیم مسی ارت روکش دار در بازار به شکل سبز و زود ساخته شده است و در دو نوع قابل ارائه است. سیم ارت یا سیم اتصال به زمین جهت حفاظت از برق گرفتگی و آتش سوزی و ایجاد ایمنی در ساختمان هنگام نصب و کاربرد وسایل برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیم که در لوازم الکتریکی از خروجی دستگاه به زمین متصل می‌شود نقش انتقال جریان نشتی حاصل از این ملزوات به زمین را برعهده دارد.

سیم ارت (Earth wire) که معمولا با نام‌های سیم اتصال به زمین یا هادی محافظ هم شناخته می‌شود، نوعی سیم است که جهت محافظت و افزایش ایمنی در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین یکی از اصول مهم ایمنی در زمان نصب یک وسیله برقی، بهره‌گیری از سیم ارت است. سیم اتصال به زمین معمولا با رنگ سبز/زرد مشخص شده و قطر آن به اندازه سیم‌های نوع فاز است.

۱- سیم ارت مسی روکش دار در نوع مفتولی

۲- سیم ارت مسی روکش دار در نوع افشان

ارت پلیت

ارت یا ارث (earth) به معنای زمین است که در صنعت برق به آن سیستم اتصال زمین اطلاق می‌شود. در مهندسی برق، واژه ارت با توجه به کاربردهای آن دارای مفاهیم متنوعی است. اما در اینجا این واژه در مورد اتصال مستقیم به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مدار الکتریکی ممکن است به دلایل مختلفی به زمین متصل شده باشد.

ارت بار

ارت بار یا ترمینال ارت برای ارائه نقطه مشترک برای سیستم اتصال زمین استفاده می‌کنند. ارت بار مسی یا ترمینال ارت مسی دارای یک عدد شینه ارت یا شمش مسی به طول ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر می باشد . که این ارت بار مسی قلع اندود شده در مدل های ۶ و ۸ و ۱۰ سوراخه موجود می باشد.

جنس پایه ترمینال ارت از استنلس استیل می باشد و دارای دو عدد مقره است که زیر شینه ارت قرار گرفته شده است. از انواع سایزهای ترمینال ارت میتوان به سایز ۵*۴۰*۳۰۰ و ۵*۴۰*۴۰۰ اشاره کرد. قیمت ارت بار مسی قلع اندود یا ترمینال ارت مسی در جدول بالای صفحه به روز می باشد.

مواد کاهنده

در مناطقی با مقاومت زیاد خاک، دستیاب ی به مقدار کم مقاومت که در آن نقطه سیستم اتصال به زمین بتواند موثر باشد، بسیار دشوار است، به عنوان مثال وقایع برخورد صاعقه یا گسل. مواد کاهنده برای کاهش مقاومت زمین در اطراف الکترود زمین دفن می شوند تا اندازه موثر مقدار الکترود زمین را افزایش دهند و در نتیجه مقاومت زمین کم شود. افزایش ناحیه تماس با الکترود زمین برای کاهش مقاومت زمین در خاک موثر است.

انواع بهترین مواد کاهنده مقاومت زمین

  • مواد کاهنده CEM
  • مواد کاهنده BBM
  • مواد کاهنده CBM

خرید تجهیزات ارت

برای خرید انواع تجهیزات ارت بررسی شده میتوانید به وب سایت ارت صنعت به نشانی: earthsanat.com می باشد. ارت صنعت تولید کننده انواع تجهیزات ارتینگ در تهران، لاله می باشد. برای خرید لوازم ارت می توانید با ارت صنعت تماس بگیرید: ۰۹۱۲۶۵۸۱۰۰۴ و ۰۲۱.۳۳۹۳۰۱۲۰

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.