دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41579 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2375×
انواع مدیریت در ایران
15 مهر 1402 - 15:10
شناسه : 265231
0

انواع مدیریت و وظایف هرکدام از مدیریت ها در سازمان برای بعضی افراد شاید سوال باشد که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

پ
پ

انواع مدیریت

شاید به عنوان فردی که در یک سازمان مشغول به کار هستیدنام تعداد کمی از مدیریت قسمت های مختلف سازمان را شنیده باشید این به خصوص در در شرکت وسازمان های کوچک تر صادق است.در این مقاله ابتدا به بررسی انواع مدیریت  می پردازیم

انواع مدیریت در ایران وجهان

 

مدیرکل

 

مدیر کل زمام دار کل سازمان می باشد و مسئول اصلی هدایت کل کارکنان ومدیران سازمان به سوی اهداف می باشد. مدیر کل موظف است بر کلیه عملیات تجاری شرکت خود از جمله عملکرد مالی و سرمایه گذاری آن نظارت کند.بخشی از وظیفه یک مدیر کل نظارت بر مدیران اجرایی و تفویض کار به آنها است.همچنین ممکن است از آنها خواسته شود که موقعیت ها و تحولات مشکل ساز را ارزیابی کرده و آنها را حل کنند.علاوه بر این، آنها باید اطمینان حاصل کنند که شرکت آنها دائماً به سمت اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود حرکت می کند.

 

مدیر اجرایی

 

از انواع مدیریت مدیر اجرایی می باشد.مدیر اجرایی یک رهبر ارشد است که بر تصمیمات توسعه ای، استراتژیک و مالی شرکت نظارت می کند. اهداف و بودجه بخش را تعیین می کنند، سیاست ها و رویه ها را اجرا می کنند، قراردادها و مذاکرات را مدیریت می کنند و تصمیمات پرسنل را مدیریت می کنند.یک مدیر اجرایی بر عملیات و فعالیت های یک بخش نظارت می کند و اطمینان حاصل می کند که همه چیز به خوبی اجرا می شود.

 

مدیر استراتژی

 

از انواع مدیریت در ایران مدیر استراتژی می باشد.برای رشد یک شرکت، اهدافی برای رشد با حداقل ریسک باید تعیین شود.افرادی که وظیفه مشاوره در مورد بهترین روش دستیابی به این اهداف را دارند، مدیر استراتژی است.این متخصصان اهداف سازمان را ارزیابی می کنند، تعیین می کنند که کدام یک واقع بینانه هستند و با مدیران شرکت برای تدوین برنامه های عملی برای دستیابی به اهداف مذکور همکاری می کنند.مدیران استراتژی، پست‌های سطح ابتدایی یا میانی نیستند. آنها معمولاً مدیران ارشد رهبری را تشکیل می دهند یا مستقیماً به یکی گزارش می دهند.

 

مدیر فروش

 

از انواع مدیریت در ایران مدیر فروش می باشد.مدیر فروش کسی است که نمایندگان فروش را رهبری و نظارت می کند و عملیات فروش روزانه یک کسب و کار را اداره می کند.آنها بر استراتژی فروش نظارت می کنند، اهداف فروش را تعیین می کنند و عملکرد فروش را دنبال می کنندمدیر فروش یا مدیر بخش فروش مسئول نظارت بر عملیات روزانه در بخش فروش است.مدیر فروش حرفه ای است که مسئولیت موفقیت بخش فروش شرکت خود را بر عهده دارد.آنها اهدافی را برای تیم خود تعیین می‌کنند و گزارش‌های پیش‌بینی ماهانه را تهیه می‌کنند تا ببینند بر اساس آنچه در جریان‌های درآمد اتفاق می‌افتد، چقدر در دستیابی به آن اهداف و بودجه‌ها خوب عمل می‌کنند تا همه چیز ماه به ماه به‌آرامی پیش برود.

مدیر بازاریابی

 

از انواع مدیریت مدیر بازاریابی می باشد.مدیر بازاریابی مسئول توسعه استراتژی های بازاریابی یک شرکت است.آنها بر روی تصویر بزرگ تمرکز می کنند و پرسنل بازاریابی را با اهداف بازاریابی و کسب و کار گسترده تر هماهنگ می کنند.مدیران بازاریابی مسئول استراتژی ها و فعالیت های بازاریابی و ارتباطات سازمان خود و همچنین برندسازی و تصویر کلی هستند.مدیر بازاریابی یکی از مهمترین نقش ها در یک سازمان است که اغلب مستقیماً به مدیر اجرایی گزارش می دهد و آنها معمولاً اعضای هیئت مدیره هستند.

 

مدیر منابع انسانی

 

از انواع مدیریت مدیر منابع انسانی می باشد.مدیر منابع انسانی (HR) کسی است که بر عملکردهای اداری و سازمانی یک شرکت یا کسب و کار نظارت دارد.مدیر معمولاً ریاست بخش منابع انسانی را بر عهده دارد و آنها نقش مهمی را به عنوان پل ارتباطی بین مدیریت و کارکنان ایفا می کنند.

 

تا زمانی که یک شرکت کارکنان دارد، معمولاً به یک مدیر منابع انسانی برای نظارت بر استخدام، آموزش و سازماندهی و توسعه فرهنگ شرکت نیاز است.به عنوان یک مدیر منابع انسانی، معمولاً بسته به نوع سازمان و صنعتی که در آن کار می کنید، طیف گسترده ای از وظایف را انجام خواهید داد.

انواع مدیریت مدیر منابع انسانی

 

 

مدیر روابط عمومی

 

از انواع مدیریت  مدیر روابط عمومی می باشد.مدیر روابط عمومی و ارتباطات یک متخصص اجرایی است که مسئولیت مدیریت بخش روابط عمومی در یک سازمان و همچنین مدیریت کارکنان مدیران روابط عمومی و ارتباطات را بر عهده دارد.  این مدیر باید با رسانه ها همکاری کند تا اطلاعات شرکت را منتشر کند و در عین حال از ثبات استراتژی ارتباطی آنها اطمینان حاصل کند.مدیر موظف است با ایجاد و حفظ جوامع آنلاین و مدیریت جامعه رسانه های اجتماعی، حامیان آنلاین را افزایش دهد.این مدیر همچنین باید با بخش بازاریابی همکاری کند تا برنامه های مربوط به تبلیغات، بازاریابی و تبلیغات را تدوین کند.

 

مدیر عملیات

 

از انواع مدیریت مدیر عملیات می باشد.مدیر عملیات یک مدیر اجرایی است که مسئول مدیریت عملیات روزانه یک شرکت است، که ممکن است طیف گسترده ای از وظایف را بسته به صنعت و اندازه کسب وکار شامل شود.با این حال، به طور معمول، مدیر عملیات در بهبود بهره وری، تنظیم بودجه، و اجرای سیاست های کارکنان دخیل است.در یک سلسله مراتب سازمانی، مدیر عملیات به مدیر اجرایی (مدیرعامل)گزارش می دهد و یک مقام اجرایی استمدیران عملیات را می توان در بخش های خصوصی، دولتی، غیر انتفاعی یا دولتی یافت و عناوین شغلی بسته به صنعت ممکن است متفاوت باشد.

 

مدیر پروژه

 

از انواع مدیریت در ایران مدیر پروژه می باشد.یک مدیر پروژه حرفه ای است که پروژه ها را سازماندهی، برنامه ریزی و اجرا می کند در حالی که در چارچوب محدودیت هایی مانند بودجه و زمانبندی کار می کند.مدیران پروژه کل تیم ها را رهبری می کنند، اهداف پروژه را تعریف می کنند، با ذینفعان ارتباط برقرار می کنند، و یک پروژه را به پایان می رسانند.چه اجرای یک کمپین بازاریابی، ساخت یک ساختمان، توسعه یک سیستم کامپیوتری، یا راه اندازی یک محصول جدید، مدیر پروژه مسئول موفقیت یا شکست پروژه است.نقش مدیر پروژه فقط در مورد هر صنعتی مورد تقاضا است.

 

مدیر دانش

 

از انواع مدیریت در ایران مدیر دانش می باشد.مدیر دانش فردی حرفه ای است که مسئول نظارت بر ذخیره و توزیع دانش شرکت در یک شرکت است.هدف اصلی آنها حفظ پایگاه دانش شرکت و اطمینان از برقراری فرآیندهای توزیع مناسب است تا کارکنان ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت را در اختیار داشته باشند.این وظایف تضمین می کند که تمام دارایی های دانش یک شرکت به موفقیت و رشد کلی آن کمک می کند.

 

مدیر تدارکات

 

از انواع مدیریت در ایران مدیر تدارکات می باشد.یک مدیر تدارکات محصولات و خدمات را برای یک شرکت تامین می کند.آنها یک استراتژی خرید ایجاد می کنند که بودجه شرکت و لوازم ضروری را در نظر می گیرد و سپس فروشنده های مشابه را پیدا می کنند.  روز آنها شامل جلسات با مافوق، مانند مدیر ارشد مالی (CFO) یا مدیر ارشد عملیات (COO) است.به طور کلی، سرپرستان، مدیران تدارکات را موظف می‌کنند تا تامین‌کنندگانی را بیابند که تقاضاها را با قیمت مناسب برآورده کنند.در شرکت های بزرگتر، یک مدیر تدارکات ممکن است بر تیم کوچکی از خریداران نظارت کند.  در شرکت های کوچکتر، شرح شغل مدیر تدارکات احتمالاً شامل استراتژی و خرید می شود.

انواع مدیریت در ایران وجهان

 

مدیر تولید

 

از انواع مدیریت مدیر تولید می باشد.یک مدیر تولید مسئول حصول اطمینان از این است که تولید محصولات تولیدی با بودجه و به موقع شروع و به پایان می رسد.آن ها برنامه ریزی، زمان بندی، هماهنگی و سازماندهی برنامه ها و فعالیت های مختلف تولید را انجام می دهند.مدیر تولید تضمین می کند که همه محصولات استانداردهای کیفی لازم را داشته باشند.این مدیران با استفاده از تکنیک ها و روش های مختلف، تولید و تولید یک سازمان را بالا می برند.

 

مدیر مالی

 

از انواع مدیریت مدیر مدیر مالی می باشد.مدیر مالی فردی حرفه ای است که مسئولیت نظارت بر سلامت مالی یک سازمان را بر عهده دارد.آنها مسئول ایجاد گزارش های مالی، توسعه و اجرای استراتژی های مالی و مدیریت سرمایه گذاری هستند.  مدیران مالی در محیط‌های مختلفی از جمله شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های دولتی کار می‌کنند.هدف اصلی یک مدیر مالی این است که ارزش سرمایه گذاری های یک سازمان را به حداکثر برساند و اطمینان حاصل کند که منابع مالی به مؤثرترین شکل ممکن استفاده می شود.

 

مدیر فناوری اطلاعات

 

از انواع مدیریت در ایران مدیر فناوری اطلاعات می باشد.مدیران فناوری اطلاعات برای موفقیت یک سازمان بسیار مهم هستند زیرا آنها مسئول مدیریت فناوری است که کسب و کار را هدایت می کند.آنها اطمینان حاصل می کنند که زیرساخت های فناوری اطلاعات سازمان آماده و راه اندازی شده است و کارمندان را قادر می سازد کارهای خود را انجام دهند و به سازمان در دستیابی به اهداف خود کمک می کنند. بدون یک مدیر فناوری اطلاعات کارآمد، یک سازمان ممکن است از طیف وسیعی از مسائل مانند خرابی سیستم، نقض امنیت و عدم مقیاس‌پذیری رنج ببرد، که همگی می‌توانند بر نتیجه سازمان تأثیر بگذارند.

 

مدیر تحقیق وتوسعه

 

از انواع مدیریت در ایران مدیر تحقیق وتوسعه می باشد.مدیران تحقیق و توسعه محصولات و خدمات جدید را برای سازمان ها کشف و توسعه می دهند.آنها فناوری ها، فرآیندها و مدل های تجاری جدید را تحقیق، نمونه سازی و آزمایش می کنند.تحقیق و توسعه اغلب منجر به دانش بیشتر از علم و تجارت می شود که به نوبه خود می تواند محصولات جدیدی تولید کند که این اطلاعات را به کار گیرند.چنین فعالیتی اغلب توسط تیمی از کارمندان به رهبری مدیر تحقیق و توسعه تکمیل می شود. این شخص معمولاً نظارت فنی را انجام می دهد و اهداف برنامه را برای شرکت هایی مانند آزمایشگاه های داروسازی، تأسیسات تولیدی و شرکت های مهندسی برآورده می کند.او ممکن است خطوط تولید موجود را بهبود بخشد، روش هایی را برای نظارت بر محصولات فعلی اجرا کند و همچنین پیشنهادات محصول جدید را بر اساس روندها و تحقیقات بازار ارائه دهد.

 

مدیر برنامه ریزی

 

از انواع مدیریت مدیر برنامه ریزی است .مدیر برنامه ریزی فردی است که مسئول هماهنگی یک پروژه تا تکمیل آن است. نقش آنها در یک پروژه ممکن است شامل برنامه ریزی مراحل پروژه، حصول اطمینان از انطباق با همه کدها و مقررات و نظارت بر تیم تعیین شده باشد. مدیران برنامه ریزی می توانند برای یک کسب و کار حیاتی باشند، زیرا تکمیل موفقیت آمیز پروژه ممکن است به آنها بستگی داشته باشد.

 

مدیر کنترل کیفیت

 

از انواع مدیریت  مدیر کنترل کیفیت می باشد.یک مدیر کنترل کیفیت، که مدیر تضمین کیفیت نیز نامیده می شود، ناظری است که کارکنان و مراحل درگیر در فرایندهای تولید را تحت نظر دارد.این فرد اطمینان حاصل می کند که محصولات یک شرکت استانداردهای کیفیت بالایی دارند و آماده فروش یا توزیع هستند.در حالی که مدیران کنترل کیفیت می توانند در صنایع مختلفی کار کنند، از داروسازی گرفته تا خرده فروشی، بسیاری از آن ها در تولید کار می کنند.

 

مدیر نوآوری

 

از انواع مدیریت مدیر نوآوری می باشد.مدیر نوآوری حرفه ای است که مسئول اجرای استراتژی های خلاقانه برای ایجاد محیط کاری است که از فناوری، فرآیندها و عملیات به روز و نوآورانه استفاده می کند.  آنها به کارکنان سازمان خود آموزش می دهند تا مهارت های خلاقیت را توسعه دهند، که ممکن است فرهنگ شرکتی را ایجاد کند که بر یافتن راه حل های منحصر به فرد برای مشکلات تمرکز دارد.اغلب، مدیران نوآوری برنامه ها و رویدادهای شرکت را توسعه می دهند که به کارکنان اجازه می دهد تا مزایای نوآوری را همراه با پیشرفت های اخیر در صنعت خود بررسی کنند.یک مدیر نوآوری مسئول هدایت و مدیریت نوآوری شرکت است.وظیفه او این است که از موتور نوآوری مراقبت کند و با تغذیه ایده ها و مشکلات آن را ادامه دهد.هدف نهایی یک مدیر نوآوری ارائه طرح های نوآوری موفق است که ارزش تجاری مستمر برای شرکت فراهم می کند.

 

مدیر محصول

 

از انواع مدیریت در ایران مدیر محصول می باشدمدیر محصول حرفه ای است که استراتژی، نقشه راه، ویژگی ها و موفقیت یک محصول را تعریف می کند.آنها به تعیین اهداف و ایجاد انگیزه در تیم محصول متشکل از مهندسان، طراحان، بازاریابان و محققین کمک می کنند، با دغدغه اصلی اطمینان از اینکه یک محصول راه اندازی شده و به عملکرد خوبی در بازار ادامه می دهد.مدیران محصول از روندها و رفتارهای تجاری و مصرف کننده که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر محصول یا شرکت تأثیر می گذارد، در راس آنها قرار می گیرند.

 

برای مطالعه مقاله توسعه برند و تئوری های مدیریت به جستجوگردانش مراجعه کنید

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.