یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41468 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ورود خودروهای برقی از آبان ماه / ساخت خودروی بومی برقی تا ۱۴۰۴
    18 مهر 1402 - 0:35
    شناسه : 265340
    0

    معاون وزیر صمت از ورود خودروهای برقی به صورت ۱۰۰۰ دستگاهی از آبان ماه سال جاری به بعد و برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی با همکاری شهرداری‌ها خبر داد و گفت: با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خودروسازی و همکاری مشترک مجموعه‌های بین المللی تا افق ۱۴۰۴ به سمت طراحی و ساخت خودروهای بومی خواهیم رفت.

    پ
    پ

    برقی - ورود خودروهای برقی از آبان ماه / ساخت خودروی بومی برقی تا ۱۴۰۴ - خودروهای برقی

    به گزارش ایسنا، منوچهر منطقی در حاشیه یک مراسم ضمن اشاره به اینکه پروژه خودروهای برقی از ۱۰ سال پیش در کشور آغاز شده و اینگونه نیست که به‌ تازگی بدان فکر و پرداخته شده باشد، اظهار کرد: یک شاخه آن در معاونت علمی و فناوری و شاخه دیگر آن در مجموعه مپنا و یک شرکت خودروساز خصوصی بوده است. بر این اساس وزارت صمت مطالعه‌ای در این زمینه آغاز کرده و بر مبنای تجربه ۱۰ ساله‌ای که داشته‌ایم، برنامه سه مرحله‌ای برای طراحی و ساخت خودروهای برقی اجرا کرده‌ایم.

     

    معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت خاطر نشان کرد: در فاز اول، خودروی برقی (در قالب انبوه) محصولی جدید است؛ بنابراین نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد و نهایتا زیرساخت‌های آن بایستی آماده شود؛ در این راستا مقرر شده که وزارت صمت و شهرداری فعالیت مشترکی انجام دهند و شهرداری از بابت تاکسیرانی وارد شبکه شود.

    ۱۵ جایگاه شارژ و ۷۸ شارژر فراهم شده است

    وی افزود: در جهت فرآهم آوردن زیرساخت‌ها، همانطور که اطلاع‌رسانی نیز شد، ۱۵ جایگاه تعبیه شده و ۷۸ شارژر مهیا شده است. همچنین نمونه‌ خودروهای برقی وارد شده و از آبان ماه به بعد به صورت ۱۰۰۰ دستگاهی طی چند مرحله وارد خواهد شد و به شبکه تاکسیرانی تزریق می‌شود. البته صرفاً این طرح برای تاکسی‌های برقی نیست و در سبد محصولات، اتوبوس برقی و موتورسیکلت برقی نیز وجود خواهد داشت.

    این مقام صنعتی متذکر شد: زمانی‌که موضوع خودروی برقی مطرح می‌شود، اولین بحث آن تامین شارژهاست. این شارژها بایستی در نقاط مختلف همچون پارکینگ‌ها، نقاط مختلف شهر، در بین راه‌ها (در جاده‌ها، هتل‌ها و مهمانسراها و…) و غیره فراهم تا همانند پمپ بنزین‌ها بتواند انرژی مورد نظر خودرو را تامین کند.

    معاون وزیر صمت، تصریح کرد: همچنین بحث خدمات پس از فروش نیز دارای اهمیت است؛ چرا که خودروهای برقی که وارد می‌شوند، مجموعه جدیدی هستند و بایستی دستگاه‌های جدید، آموزش‌های جدید وتجهیزات جدید برای ارائه خدمات باشد. بخش مهم دیگر نیز، بحث تامین باتری‌هاست؛ برای باتری‌ها نیاز هست که بخش مجزایی ایجاد شود تا چنانچه باتری‌ها دچار مشکل شد، بتوانند ارائه خدمت (خدمات خاص باتری‌ها) و رفع مشکل کنند. البته باتری‌ها با توجه به اینکه سه تا پنج سال تضمین دارند، چندان دچار مشکل نخواهند شد.

    منطقی با بیان پس از فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌ها در فاز اول برای اجرای فاز دوم آماده می‌شویم، گفت: در فاز دوم شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خودروسازی، در یک همکاری مشترک داخلی‌ها و مجموعه‌های بین‌المللی هستند. به سمت همکاری مشترک در طراحی و ساخت خودروهای برقی بومی حرکت کنیم. افق این برنامه ۱۴۰۴ است.

    وی ادامه داد: در مرحله سوم نیز پیش‌بینی شده است که اگر می‌خواهیم در این زمینه (توسعه طراحی و ساخت خودروهای برقی) حضور موفق داشته باشیم، بایستی رقابت‌پذیر شویم که این نیازمند همکاری مشترک وزارت علوم، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی است؛ این مهم در انتهای برنامه هفتم پیش‌بینی شده است.

    معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، برنامه سه مرحله‌ای فوق را برنامه‌ای جامع دانسته و گفت: برنامه جامعی تعریف شده و فعالیت‌های لازم معرفی می‌شود و اقداماتی که لازم است، آغاز شود را پایه‌گذاری خواهیم کرد تا با سرعت خوب پیش رود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.