شنبه, 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
سایز‌ها، کاربردها و انواع مختلف گان پزشکی در حوزه سلامت
3 آبان 1402 ساعت: 11:52
شناسه : 266178
1

این روز‌ها انواع مختلفی از گان پزشکی به بازار عرضه شده است. اگر قصد خرید گان پزشکی را دارید باید ابتدا بدانید که قرار است چه نوع گانی را تهیه کنید. در واقع هر گانی، کاربرد مخصوص خود را دارد و شما بایستی در گام اول انواع مختلف گان پزشکی را بشناسید. در این مقاله […]

پ
پ

word image 266178 1 - سایز‌ها، کاربردها و انواع مختلف گان پزشکی در حوزه سلامت - گان پزشکی

این روز‌ها انواع مختلفی از گان پزشکی به بازار عرضه شده است. اگر قصد خرید گان پزشکی را دارید باید ابتدا بدانید که قرار است چه نوع گانی را تهیه کنید. در واقع هر گانی، کاربرد مخصوص خود را دارد و شما بایستی در گام اول انواع مختلف گان پزشکی را بشناسید. در این مقاله علاوه بر بررسی کاربرد گان‌ها، به انواع مختلف این پوشش‌های بهداشتی کاربردی نیز اشاره خواهیم کرد.

گان پزشکی چیست چه کاربردی در پزشکی دارد؟

گان پزشکی یا لباس اتاق عمل، یک نوع لباس بهداشتی است که کارمندان بخش مراقبت و پزشکی، آن را می‌پوشند. گان پزشکی اوایل فقط توسط جراحان، پرستاران و سایر پرسنل اتاق عمل استفاده می‌شد. این جراحان قبل از عمل جراحی، لباس‌هایی را که استریل یا اسکراب شده بودند، می‌پوشیدند از این رو به این گان‌ها «اسکراب» نیز می‌گویند.

انواع گان پزشکی و جراحی

word image 266178 2 - سایز‌ها، کاربردها و انواع مختلف گان پزشکی در حوزه سلامت - گان پزشکی

گان پزشکی یکی از لباس‌های محبوب در میان کسانی است که شغلشان بهداشتی و حساس است. انواع گان پزشکی و جراحی عبارتند از:

گان جراحی

گان جراحی یک لباس بلند است که معمولاً بیش‌تر از 120 سانتی‌متر قد دارد. این گان توسط بند از پشت بسته می‌شود و دارا‌ی سرآستین‌های کشدار است. کاربرد‌‌های گان جراحی در موارد زیر خواهد بود:

  • مراکز آرایشی
  • مراکز لیزر
  • مراکز ماساژ
  • درمانگاه‌ها و مکان‌های بهداشتی

معمولاً گان‌های جراحی می‌توانند به صورت یک بار مصرف یا چند بار مصرف دوخته شوند.

گان جراحی یک بار مصرف

گان یک بار مصرف از پارچه‌ی اسپان باند تهیه می‌شود. اسپان باند پارچه‌ای است که بافته نمی‌شود. این پارچه قابلیت تبادل هوا را در لباس برقرار می‌کند و از تعریق پزشک در هنگام جراحی جلوگیری می‌نماید. پس از استفاده، این گان را بایستی به دور انداخت.

گان جراحی چند بار مصرف

گان جراحی چند بار مصرف معمولاً از جنس پنبه یا پلی استر دوخته می‌شوند. این گان‌ها برای استفاده در اتاق عمل توصیه نمی‌شوند زیرا امکان ورود میکروب‌ها به تاروپود پارچه‌ی آن وجود دارد. این گان‌ها را می‌توان چندین بار شستشو داد و استریل نمود.

گان بیمار

گان بیمار کمی کوتاه‌تر از گان جراحی و به طور معمول دارا‌ی قد 100 سانتی‌متر است. بیماران در هنگام انجام معاینات یا عمل‌های جراحی و ام‌آر‌آی می‌توانند از این گان استفاده کنند. گان بیمار بدون شلوار و کلاه است و از پشت با بند بسته می‌شود. از آن‌جایی‌که معمولاً به بیماران سرم وصل می‌شود، آستین این نوع گام، کوتاه‌تر از حد معمول خواهد بود.

لباس عمل

لباس عمل شامل گان، شلوار و کلاه است. این لباس‌ها معمولاً یک بار مصرف هستند و از آن‌ها برای ام‌آر‌آی نیز استفاده می‌شود. دقت کنید که پس از اشعه دیدن بایستی این لباس را به دور بیندازید.

گان دندانپزشکی

گان دندانپزشکی نیز مانند گان جراحی دارا‌ی اندازه‌ی 120 سانتی‌متر است. این گان به صورت یک بار مصرف بوده و نیاز به استریل شدن ندارد. از این گان در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود.

گان جراح لمینت

این گان دارا‌ی یک لایه‌ی پلاستیک است که در زیر پارچه‌ی آن قرار دارد (پارچه لمینت شده) و به پارچه چسبیده شده است. در جراحی‌هایی که احتمال خونریزی وجود دارد برای جلوگیری از نفوذ آب یا خون به لباس بیمار و جراح، از گان جراح لمینت استفاده می‌شود.

سایز ها و انواع مختلف گان‌های جراحی

word image 266178 3 - سایز‌ها، کاربردها و انواع مختلف گان پزشکی در حوزه سلامت - گان پزشکی

معمولاً گان جراحی برای استفاده‌ی پرسنل بیمارستان به صورت فیری سایز عرضه می‌شود اما به طور کلی گان‌های پزشکی در سه سایز بزرگ، متوسط و کوچک تولید می‌شوند و این امر بدان دلیل است که بیماران و جراحان با سایز‌های مختلف بتوانند از این گان‌ها استفاده نمایند.

خرید گان پزشکی

گان جراحی یکی از پر مصرف‌ترین تجهیزات پزشکی است. امروزه در اتاق عمل بیمارستان‌ها، روزانه از تعداد بسیار زیادی گان پزشکی استفاده می‌شود. با توجه به کاربرد بهداشتی گان در اتاق عمل، بایستی همواره به نکات مهمی در هنگام خرید آن توجه داشته باشید. مهم‌ترین نکات در این راستا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گان‌های جراحی باید به طور کامل استریل شده باشند.
  • گان پزشکی خوب گانی است که در هنگام استفاده بسیار راحت باشد. بنابراین قبل از خرید باید از راحتی استفاده از گان اطمینان حاصل کنید.
  • یک گان جراحی خوب دارا‌ی جنسی است که می‌تواند به راحتی هوا را از خود عبور دهد.
  • جنس گان پزشکی باید طوری باشد که موجب آزار و اذیت پزشک نشود و حساسیت ایجاد نکند.
  • این پوشش باید در برابر عوامل خارجی مانند خونریزی و … از بدن پزشک و بیمار محافظت نماید.
  • گان پزشکی باید دارا‌ی قیمت مناسبی باشد. در صورت بالا بودن قیمت، ممکن است که استفاده از گان به راحتی انجام نشود و بسیاری از افراد به دنبال جایگزینی محصولات غیر استریل دیگر یا استفاده‌ی چندین باره از گان‌های پزشکی یک بار مصرف باشند.

با توجه به مواردی که ذکر کردیم، همواره باید گان پزشکی را از فروشگاه‌های معتبر تجهیزات پزشکی تهیه نمایید.

جمع بندی

همان طور که بیان نمودیم، یکی از محصولات پر استفاده‌ی بیمارستان‌ها، گان‌های پزشکی هستند. بهترین راه برای تهیه‌ی گان پزشکی، خرید یک دستگاه تولید گان پزشکی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواهد بود. دستگاه تولید گان پزشکی به تغذیه‌ی خودکار و زنگ هشدار خطا مجهز است. این دستگاه پس از تشخیص این که محصول به صورت صحیح تولید نشده است، به طور اتوماتیک متوقف می‌شود.

دستگاه تولید گان پزشکی مجهز به قسمت دوخت اولتراسونیک است که این دوخت در حال حاضر به عنوان مدرن‌ترین دوخت گان پزشکی به حساب می‌آید. کار با این دستگاه بسیار آسان است و به صورت کاملاً اتوماتیک فرآیند تولید گان استریل پزشکی، صورت می‌گیرد.

با توجه به این که دستگاه تولید گان پزشکی به صورت کاملاً اتوماتیک عمل می‌کند، نیاز به نیرو‌ی انسانی وجود نخواهد داشت و تهیه‌ی این دستگاه برای بیمارستان‌ها می‌تواند در کاهش هزینه‌های مربوط به نیرو‌های انسانی بسیار موثر باشد.

برای خرید دستگاه اتوماتیک تولید گان پزشکی بایستی به مراکز معتبر مراجعه نمایید. مجموعه دامون مبنا یکی از شرکت‌های معتبر وارد کننده‌ی ماشین‌آلات صنعتی و خطوط تولیدی است. برای مشاوره و خرید دستگاه تولید گان پزشکی کافیست به وب‌سایت گروه دامون مبنا سری بزنید و پس از مشورت با متخصصان با توجه به نیاز خود و با کم‌ترین هزینه، بهترین دستگاه تولید گان پزشکی را خریداری نمایید.

منبع : nursesalaryguide.net

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.