یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41474 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • فرماندار فعلی رودبار کتش را درآورد که مرا بزند!
    30 آبان 1402 - 19:30
    شناسه : 268011
    0

    ضیایی درباره دلایل رد صلاحیت خود گفت: مشکل ما و امثال ما در کشور زیاد است. ۴ سال قبل در چنین دوره‌ای من رییس هیات اجرایی شهرستانی بودم که چهار سال بعد، من را در آنجا رد صلاحیت کردند.

    پ
    پ

    فعلی رودبار کتش را درآورد که مرا بزند - فرماندار فعلی رودبار کتش را درآورد که مرا بزند! - رودبار

    ایلنا نوشت: محمد صالح ضیایی فرماندار اسبق رودبار درباره علت ردصلاحیت خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط هئیت اجرایی گفت: من به استناد بند ۴ ماده ۲۸ یعنی عدم التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی رد صلاحیت شدم.

    وی تصریح کرد:‌ من از فرمانداری رودبار برکنار نشدم، از رودبار به اسلامشهر آمدم و اگر کسی برکنار می‌شد، جایگاه دیگری به او نمی‌دادند. وقتی نماینده جدید آمد نمی‌توانستم با او کار کنم و خودم از آنجا بیرون آمدم. اکثر خبرنگاران شهرستان من را می‌شناسند. بخشدار کهریزک و فشافویه بودم، معاون فرماندار اسلامشهر و ورامین بودم و معاون شهرداری منطقه ۱۸ تهران بودم، معاون مدیرکل شورای شهر البرز بودم این همه مسئولیت داشتم، در رودبار هم فرماندار بودم.

    ضیایی درباره دلایل رد صلاحیت خود گفت: مشکل ما و امثال ما در کشور زیاد است. ۴ سال قبل در چنین دوره‌ای من رییس هیات اجرایی شهرستانی بودم که چهار سال بعد، من را در آنجا رد صلاحیت کردند. انتخابات هم هر چهار سال یک بار انجام می‌شود. چهار سال قبل در چنین ایامی من فرماندار و رئیس هیئت اجرایی آن شهرستان بودم. الان در آن شهرستان مسئولیتی ندارم اما زادگاه من آنجا است.

    وی افزود: حالا کاری به این موضوع نداریم که من را رد صلاحیت کردند. به دنبال این بودیم تا مردم را پای صندوق رای بیاوریم. اگر کاندیداهای شاخص استان گیلان را جمع کنید، اولین کاندیدای رودبار من هستم، در لاهیجان آقای ندیمی است، در فومن آقای جماعتی یا در رشت فرد دیگری است. چهره‌ای شاخص را زدند. خیلی انگیزه‌ای هم برای این کارها نداریم و کسی که کارخانه، شرکت دارد و دارای نیرو و کارمند است به این کارها دیگر نیاز ندارد. برای آنکه مردم به پای صندوق رای بروند و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری جهت مشارکت حداکثری در رودبار، من احساس کردم می‌توانم در این مشارکت حداکثری برای این حوزه انتخابیه نقشی ایفا کنم.  همه هم این موضوع را می‌دانستند و همه این را می‌دانند که بنده را رد صلاحیت کردند و دلیل دیگری وجود ندارد که بگویند التزام عملی به ولایت فقیه نداشتم. اگر نداشتم که نمی‌توانستم فرماندار جایی باشم که به عنوان رئیس هئیت اجرایی صلاحیت افراد را تعیین می‌کردم.

    وی افزود:‌ من در همه دولت‌ها بودم در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بخشدار بودم، در زمان روحانی هم فرماندار بودم و آدم متعادلی هستم اما نگاه دوستان یک مقدار تند و تیز بوده و امیدوارم شورای نگهبان بررسی درست‌تری در مورد رد صلاحیت من انجام دهد. اگر شورای محترم نگهبان صلاحیت من را رد می‌کرد و هئیت نظارت عدم التزام عملی من به نظام را به من بر نمی‌خورد و شاید کمتر ناراحت می‌شدم. اما آن کسی که رئیس هئیت اجرایی و فرماندار رودبار است، دارای چه جایگاهی است که بخواهد من را رد صلاحیت کند. آقایان نگاه سیاسی به شهرستان دارند، حرف من این است.

    ضیایی در پاسخ به این سوال آیا این نگاه سیاسی موجب آسیب رسیدن به مشارکت حداکثری در انتخابات نمی‌شود، گفت: قطعا می‌شود بروید از مردم سوال کنید. اگر غیر از آن بود شما آن را قبول کنید. رودبار ۴ بخش دارد،‌ بخش مرکزی، بخش رحمت آباد بلوکات و دو بخش حاشیه‌ای. بخش رحمت آباد بلوکات که روستای حلیمه جان در آن وجود دارد و من در آنجا متولد شدم، آن بخش ۱۹ هزار رای دارد. نسبت به ۵۰ هزار رای شهرستان رودبار، دو پنجم آرا در آن بخش رحمت آباد بلوکات است. آن بخش در انتخابات چهار سال گذشته سه داوطلب داشت که یکی ۸ هزار رای، یکی ۵ هزار رای و دیگری ۱۴۰۰ رای داشت که در مجموع ۱۴ هزار رای می‌شود. اما در انتخابات فعلی آن سه نفر در انتخابات شرکت نکردند و فقط من آمدم. نماینده‌ای که در حال حاضر در مجلس است، ۱۶ هزار رای آورده است. ضمن آنکه یک پایگاه قوی اجتماعی در حوزه شهری هم دارم. از رقبای من هم یکی رئیس دانشگاه آزاد رودبار و دیگری رئیس کمیته امداد آن شهرستان بود که در حال حاضر نماینده مردم در مجلس هستند. اما من فرماندار آن شهرستان بودم. قطعا این اتفاق مشارکت را پایین می‌آورد.

    وی افزود: حضرت آقا چهار اصل انتخابات یعنی مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت را مطرح کردند، اما دوستان مشارکت و رقابت را کنار گذاشتند. برایشان مهم نیست با هر عدد و رقمی راهی مجلس شوند. ما می‌خواستیم مردم را پای صندوق رای بیاوریم. فارغ از این که دوست داشتم نتیجه به نفع من باشد، دلسوز نظام هستم، ما علاقمند به این نظام و عضو خانواده ایثارگر هستیم و به همین دلیل هم من را رد صلاحیت کردند.

    وی با اشاره به اینکه انتقاد من از شخص فرماندار فعلی است، مدعی شد: فرمانداری که در آنجا نشسته است، او مجری انتخابات است. یعنی رئیس هئیت اجرایی و اجراکننده انتخابات است. ایشان نباید نگاه سیاسی و صنفی داشته باشد. دلیل آن را هم دارم. همه می‌دانند قانون، فصل الخطاب همه است همه باید از قانون تبعیت کنیم. اما وی فراتر از قانون حرکت کرد. او من را به عنوان داوطلب انتخابات خواستند و می‌پرسند آبستراکسیون چیست؟ این سوالات که برای من مشکل نیست اما از من این سوالات را می‌پرسد. از من می‌پرسد خط شما چیست؟ من در جواب گفتم خط من نظام، انقلاب و ولایت است. پرسید شما چپ یا راست هستید؟ من به او گفتم به شما چه ربطی دارد؟ سوال پرسید آیا شما التزام به ولایت فقیه دارید؟ اگر نداشتم که در جایی مشغول به کار نمی‌شدم. یکی از شروط استخدامی کارمندان دولت این است که به ولایت فقیه التزام داشته باشند.  شما در جایی نشسته‌اید که من چهار سال قبل نشسته بودم مگر می‌شود التزام نداشته باشم؟ پرسید چرا آمدید در رودبار کاندیدا شده‌اید؟ گفتم به شما چه ربطی دارد؟ البته این موضوع یعنی احضار کاندیداها توسط توسط فرماندار یک بدعت است که قبل از آن من در جایی سراغ ندارم که چنین اتفاقی رخ داده باشد نه فقط من بلکه سایر کاندیداها را هم به فرمانداری رودبار فراخواندند و در اقدامی بی‌سابقه گویی خود فرماندار می‌خواست اقدام به گزینش افراد کند.

    ضیایی افزود: قانون اساسی صراحت دارد. هر فرد حق انتخاب، حق شغل، حق زندگی و حق آزادی دارد. زمانی که شرایط عمومی را داشته باشید می‌توانید داوطلب شوید. من بیشتر از ۲۰ سال سابقه مدیریتی دارم،  مدرک تحصیلی دکتری دارم، می‌توانم طبق قانون ثبت نام کرده و کاندیدا شوم. بنابراین به شما چه ربطی دارد. این جنس سوالات بدعت در انتخابات است که متاسفانه در این دولت گذاشته شده است. حالا امکان دارد دوستان در راس این کار نباشند اما زیرمجموعه‌ها این نگاه را به وجود آورده باشند. به طور مثال سوال پرسیدند شما در سال ۸۸ چه کار کردید؟ به شما چه ربطی دارد. یا در اغتشاشات سال گذشته کجا بودید؟ من معاون فرماندار بودم و کار می‌کردم. این سوالات، موضوعاتی بود که متاسفانه تا الان وجود نداشت.

    وی در ادامه ادعای خود افزود: این سوالات باعث شد که عموپور با من درگیر شود، می‌خواست من را بزند. باعث شد تا کت خود را دربیاورد همه هم شاهد این موضوع هستند. اما ممکن است که اعضای هیات اجرایی شهادت ندهند، چون افراد منصوب خودشان هستند. از پشت میز بلند شد و من را از اتاقی که دو سال فرماندارش بودم، بیرون کرد این در شان یک فرماندار نیست. اگر حرف بدی هم زده باشم که نزدم، وقتی کسی زخم خورده زخم او را ترمیم می‌کنند، دلداری می‌دهند. بعد در ادامه گفت شما ۸ سال در دولت روحانی مسئول بودید و کشور را به این وضعیت انداختید و می‌خواهید نماینده بشوید. وقتی کسی این نگاه را به عنوان رئیس هیات اجرایی دارد، نمی‌تواند انتخابات را مدیریت و با عدالت اجرا کند. فرماندار کسی است که بتواند عدالت و بی‌طرفی را اثبات کند.

    ضیایی خطاب به وزیر کشور و استاندار گیلان مدعی شد: این فرمانداری که در حال حاضر در رودبار حضور دارد صلاحیت برگزاری انتخابات بر اساس عدالت را ندارد. کسی که شاخص اصلی را ندارد و جانبداری می‌کند نمی‌تواند انتخابات را برگزار کند، آن فرد باید بی‌طرف باشد. آقای وحیدی وزیر کشور و استاندار باید این موضوع را بررسی و پیگیری کنند چرا این کارها را انجام می‌دهد. چگینی که نماینده فعلی مردم این شهرستان در مجلس است، با او مشکل دارد. ایشان با همه زاویه دارد و آدم عصبی است و این فرد نمی‌تواند فرماندار باشد. یک روز هم کار مدیریتی نکرده است. نه بخشدار بوده، نه معاون فرماندار بوده نه معاون مدیرکل بوده نه مدیرکل بوده است. اگه من فرماندار بودم عقبه‌اش این بود که پیش‌تر بخشدار بودم، معاون فرماندار بودم، شهردار منطقه‌ای بودم و بعد فرماندار شدم. حداقل یک مبانی را بلد بودم بعد به این سمت رسیدم. متاسفانه این نگاه آقایان است.

    فرماندار سابق رودبار در پاسخ به این سوال که آیا از طریق وزارت کشور موضوع را پیگیری کردید، گفت: نه من از وزارت کشور پیگیری نداشتم. فقط از شورای نگهبان پیگیری می‌کنم. اعتراض و دلایل خود را نوشتم که اثبات می‌کند التزام عملی به ولایت فقیه را دارم و از طرف مردم مرجعیت دارم و مشکلی از این بابت وجود ندارد. ما می‌خواستیم مردم را به پای صندوق رای بیاوریم تا مردم رای دهند. ارزیابی‌ها همین الان بر ۱۵ تا ۲۰ درصد مشارکت است. بر اساس فرمایشات رهبری که تاکید داشتند مردم مشارکت داشته باشند که زمینه برای مشارکت حداکثری فراهم شود این کار را کردیم، زمینه مشارکت حداکثری چیست؟ همین موارد است دیگر.

    ضیایی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع را از طریق قوه قضاییه هم پیگیری می‌کنید، گفت: نه من الان چنین چیزی را پیگیری نمی‌کنم. من طبق قانون رفتار می‌کنم. مگر قانون به شما اجازه نداده است که اگر علیه شما حکمی دادند شما درخواست تجدیدنظر کنید؟‌ در اینجا هم آمده است که اگر رد صلاحیت شدید از هئیت نظارت استان پیگیری کنید و اگر آنجا به نتیجه نرسیدید از طریق شورای نگهبان پیگیری کنید. ما در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم ولی فرماندار آنجا به هیچ عنوان صلاحیت این کار را ندارد.

    وی مدعی شد: شهرستان رودبار یک شهرستان با قومیت‌های متنوع است. تنوع قومیتی در این شهرستان به گونه‌ای است که ما مردم لر زبان، ترک‌زبان، کرد زبان، تات، گیلک و فارس در این شهرستان داریم بنابراین رفتارهای فرماندار احتمال ایجاد تنش را بالا می‌برد. شهرستان رودبار یک ایران کوچک است و تنوع قومیتی در آن شهرستان موج می‌زند. کسی که این رفتارها را از خود نشان می‌دهد می‌تواند در انتخابات تنش‌‌آفرین باشد و باعث تحریک افراد می‌شود تا رای ندهند.  انسان باید تابع قانون باشد. متاسفانه ایشان فراتر از قانون رفتار می‌کند. کسی هم نیست که به او چیزی بگوید دوستان فرمانداری با او هماهنگ هستند. ما از طریق ائمه جمعه، انتقادات خود را ارائه کردیم. حالا البته همه ما را می‌شناسند حتی او را هم می‌شناسند که او یک فرد غیربومی است. بنده تنها فرماندار بومی شهرستان بودم و آنچه از دست ما برمی‌آمده برای این مردم انجام دادیم.

    ضیایی گفت:‌ من واقعیت‌ها را گفتم. غیر از این هیچ چیز دیگری نبوده است. اینکه فرماندار بیاید از پشت میز بلند شود، من را از اتاق بیرون کند، کت در بیاورد و بخواهد من را بزند، این رفتار برای یک فرماندار زشت است. اگر بدترین حرف را به او بزنیم حق ندارد چنین رفتاری داشته باشد. این نکته هم مهم است که قانون برای یک داوطلب تا ۱۱ اسفند ماه مصونیت گذاشته است یعنی می‌گوید اگر محکومیت قضایی هم داشته باشد، با او برخورد نکنید. حتی این قانون را نخواندید و این قانون را اجرایی نکردید. هفته گذشته این اتفاق افتاد و برخورد فرماندار با من به مدت ۳ تا ۴ دقیقه طول کشید. ما می‌خواهیم مردم را ترغیب به حضور در پای صندوق کنیم تا رای دهند اما این رفتارهایی که او انجام داد، درست نیست. اگر رد صلاحیت شدیم فدای سرمان. ترسی هم از این موضوع نداریم. ما می‌گوییم التزام داریم اما آن‌ها می‌گویند ندارید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.