یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41561 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2375×
نقد سریال Breaking Bad؛ داستانی که شما را رها نمی‌کند!
07 آذر 1402 - 14:13
شناسه : 268403
2

می‌خواهیم به نقد سریال Breaking Badبپردازیم و دریابیم چرا این سریال شایستۀ لقب بهترین سریال تلویزیونی است. جنبه‌هایی که می‌توانند توجیه‌کننده تصیم‌های بزرگ و کوچک و البته سرنوشت‌ساز در زندگی باشند.

پ
پ

word image 268403 1 - نقد سریال Breaking Bad؛ داستانی که شما را رها نمی‌کند! - تحلیل سریال Breaking Bad

شیشه از کجا می‌آید؟ اصلاً برداشت می‌شود یا تولید؟ گاهی پاسخ به این پرسش‌ها به نتایج ترسناکی می‌انجامد ولی فراموش نکنیم تولیدکنندگان یا توزیع‌کنندگان مواد همیشه افراد حرفه‌ای و آموزش‌دیده نیستند. بسیاری از آن‌ها زندگی ساده‌ای داشتند تا این‌که آشنایی با مواد و طمع درآمدش آن‌ها را تبدیل به سوادگران بزرگ کرد؛ کسانی که حاضرند به‌خاطر درآمد بیشتر و حفظ جایگاهشان دست به جنایت‌های باورنکردنی بزنند. می‌خواهیم به نقد سریال Breaking Badبپردازیم و دریابیم چرا این سریال شایستۀ لقب بهترین سریال تلویزیونی است. جنبه‌هایی که می‌توانند توجیه‌کننده تصیم‌های بزرگ و کوچک و البته سرنوشت‌ساز در زندگی باشند.

خلاصه فیلم Breaking Bad؛ خطر اسپویل فیلم

برای شمایی که شاید هنوز سریال را ندیده‌اند در نقد سریال بریکینگ بد می‌توان گفت که روایت زندگی یک معلم شیمی ساده به نام والتر وایت (با بازی برایان کرانستون) است که با همسر باردارش اسکایلار و پسر نوجوانش والت جونیور در حومۀ نیومکزیکو زندگی دشواری دارند. والت با دانش‌آموز سابقش به نام جسی (با بازی آرون پل) که اکنون فروشندۀ سطح پایین داروهای متابولیک است تصمیم می‌گیرد مواد مخدر بفروشد تا از بدهی‌هایش نجات یابد. دانش والت از شیمی به او اجازه می‌دهد بهترین و خالص‌ترین مت‌آنفتامینی را بپزد که نیومکزیکو دیده است. در کنار دانش شیمی والت، جسی ابزارهای هوشمند خیابانی، روابط و یک موتورخانه متحرک RV دارد که در آن 24ساعته در بیابان مت می‌پزند و … .

word image 268403 2 - نقد سریال Breaking Bad؛ داستانی که شما را رها نمی‌کند! - تحلیل سریال Breaking Bad

چرا بریکینگ بد دست‌نیافتنی شد؟

Breaking bad یک عبارت عامیانه آمریکای جنوبی و به این معنی است که یک نفر در حال چرخش بسیار اشتباه از مسیر مستقیم و باریک است. والتر وایت یک معلم شیمی دبیرستانی فقیر و مضحکی است که [از اینجا به بعد ممکن است داستان سریال لو برود] یک پسر معلول و یک فرزند ناخواسته در راه دارد و در همین شرایط به سرطان ریه دچار می‌شود؛ پس تصمیم می‌گیرد با شاگرد قدیمی خود جسی پینکمن همکاری کند. احتمالاً تا همین‌جا متوجه دردسر‌های گوناگونی که والتر با آن‌ها روبه‌روست شده‌اید؛ ولی اوضاع از این بدتر نیز خواهد شد. این هنر بدیع نویسندگان، بازی گیرای بازیگران و البته خلاقیت مسحورکننده آفرینندۀ سریال است که اثری بی‌مانند ساخته‌ است. البته پاسخ «چرا بریکینگ بد بهترین سریال تاریخ است» شاید این باشد که پایان سریال بریکینگ بد هرگز قابل‌پیش‌بینی نیست.

آنچه بیش از همه در نقد سریال Breaking Bad دیده می‌شود، منظرۀ مردی است که به‌تدریج از زندگی روزانه و یک آموزگار ساده فاصله می‌گیرد؛ روندی که با عملکرد درخشان کرانستون نمود می‌یابد. والت، مردی گرفتار و پردردسر، مرده‌ای بود که زنده شد. تماشای والت در حال لغزش از روی نقشه بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. او خوشحال است که یک مشکل را تبدیل به معادلۀ حل‌شدنی می‌کند، اما خیابان این‌طور کار نمی‌کند. والت متوجه می‌شود که به‌سادگی این ماده تولید نمی‌شود و به کلاس درس خود بازمی‌گردد؛ چراکه توزیع، قلمرو و رقبای قدرتمندی دارد. والت می‌فهمد که باید مانند یک بازیکن واقعی فکر و عمل کند.

word image 268403 3 - نقد سریال Breaking Bad؛ داستانی که شما را رها نمی‌کند! - تحلیل سریال Breaking Bad

مردان خانواده چگونه تبدیل به تبهکاران حرفه‎ای می‌شوند؟

دلایل بسیاری است در پاسخ به اینکه چرا باید فیلم ببینم ولی درباره نقد سریال بریکینگ بد شاید مهم‌ترین نکته این باشد که همچون یک داستان چخوفی سوزناک دربارۀ مردی شرافتمند است که نادانسته در مسیر سقوط گام برمی‌دارد. مردی که تلاش می‌کند یک زندگی شکست‌خورده را پابرجا نگه ‌دارد. شاید یکی از دلایل پربیننده شدن این سریال، آشنایی با شیوه ساخت مت‌امفتامین و انواع آن باشد، تنوعی که برحسب خلوص مواد در رنگ‌های گوناگون نمود می‌یابد.

این سریال پرتره‌ای از صعود همزمان یک مرد (سلطان مواد مخدر) و سقوط او (به سمت انحطاط اخلاقی) است. در پایان، هیولایی را می‌بینیم که به بیرون نگاه می‌کند؛ سایه‌ای که به‌سختی تشخیص داده می‌شود. در این پوستر مردی را مشاهده می‌کنیم که بر کرسی پادشاهی (تولید ناب‌ترین شیشه) نشسته است. مردی که به ظاهر متفاوت، ولی در واقع همان اندازه درمانده و این‌بار رو به ویرانی است. در بررسی سریال Breaking Bad باید گفت این سریال عالی است؛ هرچند شاید کامل نباشد.

در آغاز، فلاش‌بک‌های جالبی از زندگی اولیۀ والتر می‌بینیم که به برخی از پس‌زمینه‌های اسرارآمیز اشاره می‌کند ولی از بین می‌روند. این سریال یک نمایش مردانه است؛ زنان نیز ناظران منفعلی هستند که با اعمال جنون‌آمیز فزایندۀ مردان همراه شده‌اند.

word image 268403 4 - نقد سریال Breaking Bad؛ داستانی که شما را رها نمی‌کند! - تحلیل سریال Breaking Bad

آیا ما به دیدن سرنوشت والتر نیاز داریم؟

غرور والت سر میز شام برای تبدیل شدن به تبهکار به‌اندازۀ قتلی که انجام می‌دهد مهم و دروغ‌گویی او به‌اندازۀ خشونتش فاسدکننده است. از نظر گیلیگان ـ کارگردان سریال ـ هیچ تفاوتی بین غرور والت، خشم و حسادت او و عزمش برای موفقیت به هر قیمتی وجود ندارد.

در پاسخ به اینکه چرا بریکینگ بد بهترین سریال تاریخ است شاید مهم‌ترین پاسخ این باشد که سریال نشان می‌دهد شما به‌طور تصادفی به سلطان مواد مخدر تبدیل نمی‌شوید. داستان یک روایت پرفرازونشیب از زندگی والتر است که فرجامی مگر آنچه دیدیم ندارد. شما حق انتخاب دارید که چه چیزی را تماشا کنید، چه بگویید، چگونه با مردم رفتار کنید و درنهایت چه کسی باشید! ما براساس کارهایی که انجام می‌دهیم یا نمی‌دهیم ناخواسته شکل می‌گیریم؛ حتی اگر توجهی نداشته باشید.

والت استدلال می‌کند: «احساس می‌کنم هیچ‌وقت توی هیچ‌کدوم از این موضوع‌ها انتخابی نداشتم، اما برای یک‌بار هم که شده می‌خوام حرف بزنم». وقتی برای نخستین‌بار صحنه را تماشا می‌کنید، با وجود‌ اینکه نمی‌دانید والت قرار است چه کسی باشد آن را دردناک حس می‌کنید. والت می‌خواهد ماه‌های آخر زندگی‌اش را با همسرش در شرایط کنونی‌ زندگی‌ خود سپری کند؛ نه به‌عنوان یک پوستۀ ناتوان، ضعیف و خالی از آنچه بوده است.

ما در درون خود یک والتر پنهان کرده‌ایم و این یک پیام خطرناک و دردناک برای همۀ است. بیدار شدن برای انتخاب‌هایی که نمی‌دانستیم در انجام آن شکست خورده‌ایم یا آن را بد انجام می‌دهیم دردناک است. همیشه انکار انتخاب راحت‌تر از پذیرفتن آن است؛ بنابراین مسائل را پیش از آنکه واقعاً مهم شوند از بین ببریم. ما می‌خواهیم خودمان باشیم، اعمالمان بیرونی باشد و خود واقعی‌مان را بازتاب ندهد؛ پس هویتمان را از آنچه در زندگی روزمره انجام می‌دهیم جدا می‌کنیم.

درگیر شدن نیز یک انتخاب است و شما را در برابر این ایده که مهم نیستند یا مسئول انتخاب‌هایتان نخواهید بود واکسینه می‌کند. هنگامی که ناچار به تشخیص انتخابتان شدید، درمی‌یابید که ما به‌عنوان انسان انتخاب‌هایی داریم؛ پس بازگشت به عقب سخت است و شما هر لحظه یک شات به خودتان مدیون‌اید.

سایت اهل سینما؛ بهترین سایت نقد فیلم و سریال

در این مقاله، نقد سریال Breaking Bad را، که یکی از محبوب‌ترین سریال‌های دنیاست، بررسی کردیم. این سریال در عین سادگی، کشش لازم برای نگه‌ داشتن مخاطب و برانگیختن حس کنجکاوی او را دارد. سریالی بی‌نهایت جذاب، پرتنش و آمیخته با دروس اخلاقی! طرح مسایل خانوادگی در میانه نبرد دو تولیدکننده بزرگ مواد و تلاش برای زنده ماندن، نه در جنگ با سرطان، در مقابل یورش مزدوران و فروشندگان کارتل‌های شیشه.

اگر می‌خواهید بیشتر درباره این سریال، سریال‌های مطرح دیگر و فیلم‌های روز جهان نقد تخصصی بخوانید یا حتی از اخبار سینمایی آگاه شوید، می‌توانید سری به سایت اهل سینما به آدرس www.fromcinema.com بزنید. مجله هنری اهل سینما منبع اختصاصی نقد و بررسی آثار سینمایی روز و مهم دنیا است که با تکنیک‌های جدید و منحصربه‌فرد به بررسی لایه‌های مختلف فیلم‌ها می‌پردازد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.