شنبه, 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
بیش از 60 درصد سالمندان ایرانی پوکی استخوان دارند!
8 آذر 1402 ساعت: 11:26
شناسه : 268498
4

پوکی استخوان یک معضل جهانی است که بیش از 60 درصد از جمعیت سالمند در ایران نیز به آن دچار هستند. در این صفحه به بررسی ماهیت پوکی استخوان، شیوع آن در سالمندان ایرانی، عوامل مؤثر و راهکارهای تشخیص و پیشگیری آن می‌پردازیم.

پ
پ

word image 268498 1 - بیش از 60 درصد سالمندان ایرانی پوکی استخوان دارند! - اخبار سالمندان

 

آشنایی با پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که با کاهش توده استخوانی و زوال بافت استخوانی مشخص می شود که منجر به افزایش شکنندگی و خطر شکستگی می شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی استئوپروز یک “بیماری خاموش” است زیرا بدون علامت تا زمانی که شکستگی رخ دهد باقی می ماند.

شیوع در سالمندان ایرانی

شیوع بالای پوکی استخوان در بین سالمندان در ایران، نیاز مبرم به غربالگری هدفمند را نشان می دهد. چرا که نرخ ابتلا در مقایسه با میانگین های جهانی به طرز نگران کننده ای بالا است که نشان دهنده عوامل مؤثر منحصر به فرد در این جمعیت است.

تشخیص پوکی و بررسی تراکم استخوان

word image 268498 2 - بیش از 60 درصد سالمندان ایرانی پوکی استخوان دارند! - اخبار سالمندان

برای تشخیص پوکی استخوان و بررسی تراکم استخوان از چندین روش می توان استفاده کرد که از همه مهم تر دستگاه تراکم استخوان است، در این روش با استفاده از پرتو ایکس، تراکم استخوان را اندازه‌گیری می‌کند. نتایج به صورت T-score و Z-score ارائه می‌شود که نشان‌دهنده مقایسه تراکم استخوان با گروه‌های سنی مشخص و نرمال است؛ و اطلاعات بسیار ارزشمندی در این زمینه ارائه می کند کمک ویژه ای در تشخیص به موقع می کند و در این صورت میتوان با کمک داروهای مکمل از سرعت پیسرفت بیماری جلوگیری کرد.

پس ما پیشنهاد می کنیم اگر فکر می کنید در خطر پوکی استخوان هستید همین امروز نوبت سنجش تراکم استخوان بگیرید و وضعیت تراکم استخوان های خود را بررسی کنید.

گاهی اوقات افراد این سوال را می پرسند که آیا آزمایش خون می تواند پوکی استخوان را تشخیص دهد؟ در پاسخ باید گفت خیر؛ بلکه می توان با آن بیماری های زمینه ای که موجب پوکی استخوان می شوند را تشخیص داد.

همچنین در افرادی که سال هاست دچار پوکی استخوان هستند این موضوع می تواند اثرات زیادی بر جا بگذارد در این افراد تست های دیگری برای بررسی اثرات پوکی استخوان تجویز می شود همچون سی تی اسکن و ام آر آی.

همین امروز نوبت سی تی اسکن و ام آر آی بگیرید!

عوامل ایجاد کننده

عوامل متعددی در شیوع بالای پوکی استخوان در ایران به ویژه در میان سالمندان نقش دارند:

با افزایش سن، توده استخوانی به طور طبیعی کاهش می یابد. این روند در زنان یائسه به دلیل کاهش استروژن، هورمونی که برای حفظ تراکم استخوان ضروری است، تسریع می‌یابد.

علائم پوکی استخوان در زنان را بشناسید.

عادات غذایی: رژیم‌های غذایی سنتی ایرانی، اگرچه سرشار از مواد مغذی خاص هستند، ممکن است فاقد مواد مغذی دیگری مانند کلسیم و ویتامین D باشند.

سبک زندگی و فعالیت بدنی: سبک زندگی کم تحرک یک عامل خطر برای پوکی استخوان است. در بسیاری از جوامع ایرانی، به ویژه در میان سالمندان، کمبود فعالیت بدنی منظم وجود دارد.

عوامل ژنتیکی و قومیتی: ممکن است استعدادهای ژنتیکی وجود داشته باشد که ایرانیان را مستعد کاهش تراکم استخوان کند.

عوامل محیطی: عواملی مانند شهرنشینی و آلودگی می توانند با محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید که برای سنتز ویتامین D ضروری است، به طور غیر مستقیم بر سلامت استخوان تأثیر بگذارند.

پیشگیری

برای پیشگیری از بروز بیماری پوکی استخوان، می‌توانید به این نکات توجه کنید:

  • مصرف مناسب ویتامین D و کلسیم
  • فعالیت بدنی منظم و مناسب
  • رعایت تغذیه سالم و مناسب
  • رعایت سبک زندگی سالم

بنابراین، با رعایت این نکات، می‌توانید به پیشگیری از بروز بیماری پوکی استخوان کمک کرده و بهبود کیفیت زندگی خود و عزیزان خود را تضمین نمایید.

نتیجه

شیوع بالای پوکی استخوان در میان سالمندان در ایران موضوعی چندوجهی است که نیازمند یک رویکرد جامع است. ترکیب اصلاحات رژیم غذایی و سبک زندگی با مداخلات پزشکی، تشخیصی و استراتژی های سلامت عمومی می تواند به کاهش این معضل کمک کند؛ درنهایت باید گفت تشخیص به موقع، کلید راهکارهای پیشگیری و درمان موثر است! پس با کمک ایران نوبت همین امروز اقدام به دریافت تست های تصویربرداری کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.