شنبه, 6 مرداد 1403 Saturday, 27 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
تفاوت روش ایمپلنت معمولی، دیجیتال و فوری
14 آذر 1402 ساعت: 17:14
شناسه : 268882
2

امروزه با توجه به عدم بهداشت دهان و دندان برخی از افراد از پوسیدگی دندان رنج می برند. یکی از روش هایی که می تواند به افرادی که دندان پوسیده و یا فاقد دندان هستند کمک کند، ایمپلنت دندان است.

پ
پ

امروزه با توجه به عدم بهداشت دهان و دندان برخی از افراد از پوسیدگی دندان رنج می برند. یکی از روش هایی که می تواند به افرادی که دندان پوسیده و یا فاقد دندان هستند کمک کند، ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان از جدیدترین و مطمئن ترین روش های جایگزین دندان است که در بین مردم به محبوبیت رسیده است. ایمپلنت دندان از یک پایه به نام فیسکچر، یک نگه دارنده روکش دندان به نام اباتمنت و تاج دائمی تشکیل شده است. روش های کاشت ایمپلنت دندان با توجه به شرایط بیمار و مراجعه کننده از طرف دندانپزشک تعیین می شود.

images 1701772341 656efc3530f1a - تفاوت روش ایمپلنت معمولی، دیجیتال و فوری - ایمپلنت

روش هایی که در کلینیک های دندانپزشکی مجهز برای کاشت ایمپلنت دندان انجام می گیرد شامل روش های معمولی، روش فوری و دیجیتال است که تفاوت هایی را از نظر روش عمل جراحی و مدت زمان لازم برای انجام کاشت باهم دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت های روش کاشت ایمپلنت های معمولی، دیجیتال و فوری پرداخته و آن های را با هم مقایسه می کنیم.

ایمپلنت معمولی

ایمپلنت دندان از روش های موثر برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. روش کاشت ایمپلنت معمولی یا سنتی برای افرادی که شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دیجیتال و یا فوری را ندارد از طرف دندانپزشک توصیه می شود. تمام کلینیک های دندانپرشکی که می توانند خدمات کاشت ایمپلنت دندان را ارائه دهند این روش را برای بیماران خود می توانند انجام دهند. میزان موفقیت ایمپلنت دندان 98 درصد است.

بیشتر بخوانید : تفاوت ایمپلنت با دندان مصنوعی

برای افرادی که به دنبال راه حلی طولانی مدت برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند، این درمان یک گزینه خوبی است. بنابراین، نرخ موفقیت بالای این عمل جراحی اولین مزیت است. هنگام غذا خوردن، صحبت کردن و لبخند زدن احساس خوشایندی دارید و همین می تواند در سبک زندگی شما موثر باشد. بر خلاف جایگزین های دیگر مانند بریج ها و دندان های مصنوعی، ایمپلنت دندان به دلیل انعطاف پذیری و طول عمر بالا گزینه ای پایدار و طولانی مدت هستند. از حفظ سلامت استخوان فک نیز حمایت می کند.

معایب کاشت ایمپلنت معمولی

یکی از مهم ترین معایب کاشت ایمپلنت معمولی تهاجمی بودن این روش است در این روش برش لثه بسیار بیشتر از سایر روش های کاشت ایمپلنت است. بخیه زدن لثه در این روش کاشت باید انجام گیرد.

مدت زمان لازم برای انجام و اتمام فرآیند کاشت ایمپلنت دندان به روش معمولی طولانی است و زمان درمان ممکن است تا 6ماه به طول بیانجامد.

ایمپلنت فوری 

روش کاشت ایمپلنت فوری زمانی قابل انجام است که شما قصد دارید که دندان پوسیده خود را بکشید و به جای آن ایمپلنت دندان جایگزین کنید. در این صورت شما از روش کاشت ایمپلنت فوری استفاده کرده اید. این روش برای افرادی قابل انجام است که دندان پوسیده داشته باشند و دندان خود را بکشند ودر جای خالی آن پایه ایمپلنت دندان را نصب کنند. یکی دیگر از شرایط کاشت ایمپلنت فوری این است که فرد بیمار از تراکم استخوانی مناسبی برخوردار باشد به طوری که استخوان فک بتواند با پایه ایمپلنت دندان کاملا پیوند برقرار کند. در غیر این صورت دندانپزشک از روش ایمپلنت معمولی برای بیمار استفاده می کند.

ایمپلنت فوری

از مزایای کاشت ایمپلنت فوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از تهاجم کمتری نسبت به روش های دیگر برخوردار است و لثه در این روش برش زیادی لازم ندارد و در جای دندان کشیده شده قرار می گیرد و بخیه لثه نیز برای این روش واجب نیست.
  • مدت زمان لازم برای انجام کاشت ایمپلنت فوری کوتاه است به طوریکه دندانپزشک در همان جلسه اول می تواند پایه ایمپلنت دندان را در جای خود نصب کند و نیازی به مراجعه متعدد برای جراحی های بعدی نیست.
  • در روش کاشت ایمپلنت فوری میزان خونریزی به حداقل رسیده و درد حین انجام عمل وبعد از آن نیز بسیار کاهش می یابد.

ایمپلنت دیجیتال

بسیاری از افراد مایل به استفاده از روش ایمپلنت دیجیتال برای اجرای ایمپلنت هستند که به روش روش دیجیتال یا ایمپلنت دندان دیجیتال نیز معروف است. مزایایی که این رویکرد نسبت به رویکرد مرسوم و رایج دارد دلیل این تمایل است. مزایای رویکرد دیجیتال شامل کاهش خونریزی و درد، زمان بهبودی کوتاه‌تر و قرار دادن ایمپلنت با دقت بالا با کمک راهنمای جراحی است.

ایمپلنت دیجیتال

اینها تنها تعدادی از مزایایی است که مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. در روش کاشت ایمپلنت دیجیتال دندانپزشک با استفاده از فناوری پیشرفته و بهره گیری اسکن های سه بعدی نقاط دقیق برای کاشت پایه ایمپلنت را مشخص می کند همچنین با این روش دندانپزشک می تواند محل عبور اعصاب را مشخص و بهترین و دقیق ترین محل را برای کاشت فیکسچر مشخص کند.

تفاوت روش کاشت ایمپلنت معمولی دیجیتال و فوری

بسیاری از دندانپزشکان روش های کاشت ایمپلنت را به دو دسته ایمپلنت های معمولی یا سنتی و ایمپلنت های فوری تقسیم بندی می کنند آن های ایمپلنت دیجیتال را هم در دسته ایمپلنت فوری قرار می دهند اما این دو روش نیز تفاوت هایی با هم دارند که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت.

اساس ترین تفاوت در بین ایمپلنت های دیجیتال و فوری در تعیین دقیق محل کاشت ایمپلنت دندان است. در روش کاشت ایمپلنت دیجیتال با استفاده از اسکن سه بعدی تمام دهان فرد اسکن و محل عبور عصب ها مشخص شده و این کاربه افزایش موفقیت ایمپلنت دندان کمک می کند. در حالی که در ایمپلنت فوری دندانپزشک پایه ایمپلنت را در جای دندان قرار می دهد و اسکن دهان انجام نمی گیرد.

در ایمپلنت دیجیتال و فوری میزان خونریزی لثه به حداقل رسیده و درد و ناراحتی بعد از انجام عمل جراحی برای بیمار به ندرت اتفاق می افتد. اما در روش کاشت ایمپلنت معمولی یا سنتی به دلیل برش های عمیق در لثه خونریزی و درد برای بیمار به دنبال دارد.

در ایمپلنت دیجیتال و فوری در همان جلسه اول بعد از کشیدن دندان پایه ایمپلنت دندان در محل دندان قبلی قرار می گیرد اما در روش کاشت ایمپلنت معمولی لثه کامل برش می خورد و ممکن است درچند جلسه پایه ایمپلنت دندان در استخوان قرار گیرد.

برای انجام کاشت ایمپلنت فوری و دیجیتال به تعداد 3 الی 4 جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز است اما در روش کاشت ایمپلنت معمولی بین 7 الی 14 جلسه نیاز است تا درمان ایمپلنت شما کامل شود.

زمان لازم برای جراحی حداقل یک یا دو پایه ایمپلنت برای ایمپلنت دیجیتال و فوری حدود 10 الی 20 دقیقه لازم است اما در روش ایمپلنت معمولی نزدیک به 1 ساعت زمان لازم است تا انجام شود.

درد بعد از عمل جراحی برای روش های کاشت ایمپلنت دیجیتال و فوری بسیار کمتر است اما در روش ایمپلنت معمولی درد زیاد است و بیمار باید از مسکن برای کاهش درد خود استفاده کند.

زمان بهبودی کامل در روش کاشت ایمپلنت دیجیتال و فوری بین 4 الی 8 هفته است اما در روش کاشت ایمپلنت معمولی این زمان به حدود 8 الی 12 هفته تغییر می کند.

کلام آخر

انجام کاشت ایمپلنت دندان به دلیل میزان موفقیت بالای آن برای کسانی که به دنبال روش های جایگزین دندان های پوسیده و یا از دست رفته خود هستنتد پیشنهاد می شود. اگر بیمار شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال و فوری را داشته باشد حتما دندانپزشک این روش را برای بیمار توصیه می کند البته ترکیب روش کاشت ایمپلنت دیجیتال و فوری در صورت امکان می تواند میزان موفقیت کاشت ایمپلنت را تا 98% ارتقا دهد. اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید حتما کلینیکی را انتخاب کنید که حتما از روش کاشت ایمپلنت دیجیتال برخوردار باشد و شما بتوانید از این روش و برای جایگزینی دندان های خود استفاده کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.