شنبه, 6 مرداد 1403 Friday, 26 July , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 42789 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2422×
وکالت ‌نامه چیست | رایج ترین وکالت ‌نامه های رسمی کدامند؟
19 آذر 1402 ساعت: 15:53
شناسه : 269165
1

وکالت ‌نامه برای حل مسائل حقوقی افرادی که از قانون سر در نمی آورند یا وقت کافی برای رسیدگی به امور خود را ندارند استفاده می شود. خصوصاً اینکه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، مسائل حقوقی روز به روز از پیچیدگی های بیشتری برخوردار شد و نیاز افراد به وکلای متخصص برای دفاع از حقوقشان یا پیشبرد مسائل حقوقی اشان بیش از پیش احساس می شود.

پ
پ

وکالت ‌نامه برای حل مسائل حقوقی افرادی که از قانون سر در نمی آورند یا وقت کافی برای رسیدگی به امور خود را ندارند استفاده می شود. خصوصاً اینکه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، مسائل حقوقی روز به روز از پیچیدگی های بیشتری برخوردار شد و نیاز افراد به وکلای متخصص برای دفاع از حقوقشان یا پیشبرد مسائل حقوقی اشان بیش از پیش احساس می شود. بنابراین آشنایی با انواع وکالت برای کسی که قصد استفاده از آن ها را دارد امری ضروری و حیاتی است. برای گرفتن وکیل می توانید از افراد با تجربه و متخصص و به روز استفاده کنید، حتی میتوانید در شهر خود به دنبال وکلای کارکشته باشید یا با سر زدن به گوگل و یک سرچ ساده در سایت ها و هلدینگ های حقوقی از مشاوره رایگان آن ها استفاده کنید، مانند سرچ وکیل قم یا تهران یا اصفهان و…. برای آشنایی با انواع وکالت ‌نامه تا پایان مقاله همراه باشید.

images 1702111707 657429db0c1d4 - وکالت ‌نامه چیست | رایج ترین وکالت ‌نامه های رسمی کدامند؟ -

وکالت ‌نامه چیست؟

از آنجایی که هر شخصی علم کافی در زمینه حقوق ندارد. بنابراین برای رسیدگی به امور حقوقی خود نیازمند یک وکیل خوب است تا کارهای او را از طریق قانونی پیش ببرد.گاهی هم افراد پرمشغله، وقت کافی برای رسیدگی به برخی از امور را ندارند که در این صورت به دنبال وکیل گرفتند می افتند. برای این کار پس از تحقیق کافی درباره وکلا و انتخاب وکیل حرفه ای باید وکالت‌نامه تنظیم کند و اختیار انجام برخی از امور یا همه آن ها را به وکیل واگذار شود.

اما وکالت‌نامه چیست؟ وکالت‌نامه نوعی قرارداد حقوقی است که بین موکل و وکیل منعقد می شود که طی آن وکیل با توجه به مفاد وکالت‌نامه متعهد رسیدگی به امور حقوقی و قانونی موکل می شود. موکل می تواند شخص حقیقی یا حقوقی یا یک شرکت، نهاد یا ارگان باشد. وکالت‌نامه حتما باید در یک دفتر رسمی تنظیم شود تا وجاهت قانونی پیدا کند.

از چه راه هایی می توان وکیل خوب و حرفه ای پیدا کرد؟

شما می توانید از راه های مختلفی وکیل با تجربه و متخصص پیدا کنید. اول از همه از دوستان و فامیل آشنا به امور حقوقی و قضایی بپرسید. این افراد با تجاربی که در این زمینه دارند برایتان نمونه های از پرونده های موفق وکیل را مثال می زنند تا شما با اطمینان خاطر بتوانید مسائل خود را به وکیل بسپارید.

دومین راه جستجو در اینترنت است. با یک سرچ ساده می توانید براساس تخصص، منطقه مکانی و نظرات مشتریان یک وکیل خوب پیدا کنید. با این روش به راحتی می توانید وکلا را با هم مقایسه کنید و اطلاعات بیشتری از آن ها کسب کنید. بسیاری از این سایت ها مشاوره حقوقی رایگان ارائه می دهند می توانید با در نظر گرفتن خدمات و مشاوره انتخاب خوبی داشته باشید.

سومین راه می توانید با مراجعه به سازمان حقوقی به لیستی از وکلای متخصص دسترسی پیدا کنید. شما در اولین جلسه حضوری با دریافت مشاوره متوجه می شوید که این وکیل از پس پرونده و کار شما بر می آید یا نه.

images 1702111707 657429db1f315 - وکالت ‌نامه چیست | رایج ترین وکالت ‌نامه های رسمی کدامند؟ -

انواع وکالت ‌نامه

  • وکالت نامه مقید

نوعی وکالت‌نامه که طی آن موکل براساس شرایط خاصی، انجام برخی از امور را به وکیل می سپارد. در این وکالت‌نامه گاهی برای یک مدت زمان مشخص تنظیم می شود. گاهی فقط برای امور خاصی از جمله فقط امور خانوادگی انجام می شود.

  • وکالت‌نامه مطلق

در این وکالت‌نامه، موکل اختیارات گسترده تر و کلی تری به وکیل خود می دهد. وکیل در تمام امور حقوقی موکل از اختیار تام برخوردار است و می تواند در امور قضایی، مالی، تجاری و حتی خانوادگی نیز تصرف کند. شما می توانید اختیار تام را فقط در مورد پرونده خاصی به وکیل بسپارید. در مواردی که وکالت‌نامه مطلق محدود به زمانی مشخصی نشده باشد، وکیل تا زمان انصراف ، اختیار امور را در دست دارد.

  • وکالت‌ نامه قضایی

موکل برای رسیدگی به دعاوی قضایی خود وکیل می گیرد. در این صورت وکیل به عنوان نماینده حقوقی موکل در دادگاه‌ها و سایر مراجع قضائی حاضر می شود و به دفاع از حقوق موکل می پردازد. در این وکالت‌نامه وکیل همه امور مربوط به تنظیم اسناد حقوقی وتکمیل تحقیقات پرونده و مذاکره با طرف مقابل را انجام می دهد و در طول پرونده به موکل خود مشاوره حقوقی می دهد.

  • وکالت‌نامه غیرقضایی

در این وکالت‌نامه شخص، پیگیری امور اداری خود را به فرد دیگری می سپارد. موکل برای پیگیری امور اداری خود از جمله معاملات تجاری، قراردادها، امور مالی، امور ملکی و هر چیز غیر قضایی، وکیل می گیرد. در این وکالت‌نامه نقش وکیل بیشتر به عنوان مشاور حقوقی، تنظیم کننده اسناد و قراردادها و مذاکره کننده است.

  • وکالت ساده

در این وکالت‌نامه موکل انجام یکی از امور حقوقی خود را به وکیل می سپارد. این وکالت‌نامه هم به صورت رسمی و هم به صورت عادی تنظیم می شود. اگر بخواهید وکالت‌نامه ساده از اعتبار بیشتری برخوردار باشد حتما آن را در یک دفتر رسمی تنظیم و در حضور شهود امضا کنید.

images 1702111707 657429db23652 - وکالت ‌نامه چیست | رایج ترین وکالت ‌نامه های رسمی کدامند؟ -

  • وکالت نامه بلاعزل

وکالت‌نامه ای که موکل حق عزل را به وکیل تفویض می کند. در این صورت حتی اگر موکل پشیمان شود باز هم نمی تواند وکیل را عزل نماید. وکیل هر وقت خواست می تواند خود را عزل کند. این وکالت‌نامه نیز به دو صورت رسمی و عادی قابل تنظیم است.

  • وکالت نامه تام‌ الاختیار

وکالتی که به وکیل اجازه می‌دهد که به نمایندگی موکل خود در تمامی امور اقدام کند. در این نوع وکالت‌نامه وکیل اختیارات زیادی در زمینه‌های مختلف دارد. بنابراین وکیل در زمینه انجام معاملات و عقود، اخذ و پرداخت وجه، دادن و گرفتن رسید، مصالحه و سازش، دعوی و دفاع در مراجع قضایی و سایر اموری که در حدود قوانین و مقررات است، اختیار تام دارد. این وکالت‌نامه چه به صورت رسمی و چه به صورت عادی تنظیم شود دارای اعتبار و وجاهت قانونی است و در صورت فوت موکل این وکالت‌نامه باطل می شود.

  • وکالت ‌نامه رسمی

این وکالت‌نامه‌ در دفاتر رسمی و محضری تنظیم می شود و هر کدام از وکیل و موکل در حضور دو شاهد آن را امضا می کنند. این وکالت‌نامه قابلیت استناد قانونی دارد و در صورت فوت موکل باطل نمی شود و همچنان از رسمیت و اعتبار برخوردار است. وکالت‌نامه های عمومی و خاص، وکالت‌نامه های بلا عزل و وکالت‌نامه های تام الاختیار معمولا به صورت رسمی تنظیم می شوند.

  • وکالت‌نامه عادی

این نوع وکالت‌نامه در خارج از دفاتر اسناد رسمی تنظیم و به امضای موکل و وکیل در می آید و از اعتبار کمتری برخوردار است و قابلیت استناد قانونی ندارد. قولنامه ها و قراردادها و توافقات مکتوب بین طرفین از جمله این وکالت‌نامه ها هستند.

  • وکالت‌نامه شفاهی

وقتی موکل و وکیل به صورت شفاهی بر موضوعی اتفاق کنند و به صورت مکتوب و رسمی وکالت‌نامه تنظیم نکنند، وکالت‌نامه شفاهی صورت گرفته است. معمولا این نوع وکالت‌نامه ها به دلیل فوریت امر و کاهش هزینه ها اتفاق می افتاد که اغلب منجر به اختلافاتی بین موکل و وکیل می شود. پس توصیه ما این است که هیچ وقت از وکالت‌نامه شفاهی در موارد حساس قانونی و حقوقی استفاده نکنید.

images 1702111707 657429db271a6 - وکالت ‌نامه چیست | رایج ترین وکالت ‌نامه های رسمی کدامند؟ -

  • وکالت‌نامه اتفاقی

بر اساس ماده 656 ، این وکالت‌نامه در نتیجه حادثه ای که برای شخصی رخ می دهد و آن فرد توانایی رسیدگی به آن را نداشته باشد، می تواند برای انجام امور مربوط به آن حادثه وکیل بگیرد. البته این وکالت‌نامه در موارد دیگری نیز به کار می رود. مثلا فردی که پروانه وکالت ندارد، اما در زمینه وکالت و حقوق اطلاعات بالایی دارد، چنین شخصی می تواند 3 بار در سال برای اقوام درجه 2 خود وکالت کند. البته با ارائه مدارک و در قبال پرداخت هزینه به قوه قضائیه می تواند این کار را انجام دهد.

  • وکالت‌نامه معاضدتی

این وکالت‌نامه توسط کانون وکلای دادگستری برای افراد بی بضاعت که توان مالی پرداخت حق وکالت را ندارند و نمی توانند وکیل بگیرند؛ تنظیم می شود. هزینه این وکالت‌نامه به صورت قسطی از موکل گرفته می شود. این وکالت‌نامه در واقع یک راهی است برای اینکه افراد بی بضاعت هم بتوانند از حقوق قانونی خود دفاع کنند.

  • وکالت‌نامه تسخیری

این وکالت‌نامه معمولا برای جرایم سخت و سنگین از جمله پرونده های جنایی و حبس تنظیم می شود و مختص افرادی است که توان مالی گرفتن وکیل و دفاع از خود را ندارند می باشد. هزینه این وکالت‌نامه توسط دولت پرداخت می شود.

  • وکالت‌نامه تعیینی

در این وکالت‌نامه موکل برای انجام کار معینی وکیل می گیرد. حتما در این وکالت‌نامه باید مشخص شود که دقیقا موکل برای چه کاری وکیل می گیرد. در ضمن چنین وکالت‌نامه ای باید را به صورت رسمی ثبت شود.

رایج ترین وکالت‌نامه های رسمی

وکالت‌نامه های رسمی ای که مردم غالبا برای آن ها وکیل می گیرند عبارتند از وکالت‌نامه فروش ملک، وکالت‌نامه خرید ملک، وکالت‌نامه رهن و اجاره ملک، وکالت‌نامه طلاق، وکالت‌نامه حضانت و وکالت‌نامه امور مالی می باشند.

  • وکالت‌نامه فروش ملک

از آنجایی که فروش ملک کار ساده ای نیست و بعد از کلی سر و کله زدن با مشتریان مختلف و رفت و آمد به معامله می انجامد. این مسأله بسیار وقت گیر است و هر کسی اینقدر وقت ندارد که همه چیز را رها کند تا پس از چند ماه دوندگی ملک خود را بفروشد. راه حل مسأله آسان است با تنظیم یک وکالت‌نامه فروش ملک می توانید یک وکیل بگیرید تا در بهترین فرصت ملک را با قیمت منصفانه ای بفروشد.

  • وکالت‌نامه خرید ملک

همانطور که فروش ملک مشکلاتی دارد، خرید ملک هم مسأله آسانی نیست. وکالت‌نامه خرید ملک نیزدقیقا برای حل همین مسأله به کار می رود.

  • وکالت‌نامه رهن و اجاره ملک

یکی دیگر از وکالت‌نامه هایی که در بحث ملک بسیار پرکاربرد است، وکالت‌نامه رهن و اجاره ملک می باشد که در آن موکل، اختیار رهن و اجاره ملک خود را به وکیل واگذاری می کند.

  • وکالت ‌نامه طلاق

این مورد از وکالت‌نامه ها همانطور که از نامش پیداست برای طلاق استفاده می شود. از آنجایی که مراحل طلاق چند ماه و حتی چند سال طول می کشد تا مراحل قانونی آن طی شود. پس زن یا شوهر نیاز به تعیین وکیل برای طلاق خود پیدا می کنند.

  • وکالت ‌نامه حضانت

پدر و مادرهایی که کارشان به طلاق می انجامد برای حضانت فرزند خود ناگزیر به تنظیم وکالت‌نامه حضانت هستند تا وکیل پس از طی مراحل قانونی مشخص کند که سرپرستی فرزند با کدام یک از پدر و مادر است.

  • وکالت ‌نامه امور مالی

این وکالت‌نامه مختص انجام امور مالی موکل توسط وکیل است. و معمولا مدیران شرکت ها و موسسات که به دنبال مشاوره حقوقی شرکت ها هستند به این مبحث میپردازند.

  • وکالت ‌نامه امور پزشکی

در مواردی که موکل نتواند امور پزشکی خود را انجام دهد؛ از وکالت‌نامه امور پزشکی استفاده می کند. این وکالت‌نامه شامل تشخیص و درمان بیماری، اخذ مشاوره پزشکی، انجام جراحی و سایر اقدامات درمانی، اخذ دارو و سایر تجهیزات پزشکی، تنظیم و امضای رضایت نامه های پزشکی می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.