یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41469 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ۶۰درصد مردم تمایل به خرید کالای خارجی حتی بدون خدمات پس از فروش دارند
    03 دی 1402 - 20:00
    شناسه : 269997
    0

    یک گزارش تحقیقی- میدانی نشان می‌دهد که ۶۰ درصد مشتریان لوازم خانگی در تهران، برندهای خارجی بدون خدمات فروش را به کالای ایرانی با خدمات پس از فروش ترجیح می‌دهند.

    پ
    پ

    مردم تمایل به خرید کالای خارجی حتی بدون خدمات پس از فروش دارند - ۶۰درصد مردم تمایل به خرید کالای خارجی حتی بدون خدمات پس از فروش دارند - خدمات

    به گزارش اکونگار، در سالهای اخیر به دلیل حمایت از تولید داخل و مدیریت بحران‌های ارزی، واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع شد. این اقدام دولت فرصت بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی به وجود آورد تا گام‌های بلندی در راستای توسعه بازار و افزایش سهم بازار خود بردارند. درحالی که تولیدکنندگان مصمم به حفظ این فرصت هستند، اما کارشناسان آن را تیغ دو لبه می دانند، بسیاری معتقدند که با حضور پر رنگ تولیدکنندگان در بازار موضوع کیفیت و خدمات پس از فروش به دست فراموشی سپرده شده است.

    ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی صورت گرفته توسط بخش افکارسنجی سایت «اکونگار» در رابطه با جایگاه خدمات پس از فروش در صنعت لوازم خانگی و اینکه بین کالای ایرانی با خدمات پس از فروش و کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش کدام را انتخاب می‌کنید؟(جدول شماره 1) گفتند: کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش را به کالای ایرانی با خدمات پس از فروش ترجیح می‌دهیم. ۳۸.۹ درصد نیزنظری مخالف گروه اول داشتند و کالای ایرانی با خدمات پس از فروش را به کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش ترجیح می‌دهند.

    جدول شماره 1 ـ بین کالای ایران با خدمات پس از فروش، و کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش کدام را انتخاب می‌کنید؟

    نوع کالا

    تعداد

    درصد

    ایرانی

    117

    38.9

    خارجی

    182

    60.5

    بی‌پاسخ

    1

    0.6

    تعداد پاسخگویان

    300

    100

    اهمیت خدمات پس از فروش

    هر چند بسیاری از پاسخگویان کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش را در مقایسه با کالای ایرانی با خدمات پس از فروش ترجیح می‌دهند، با این حال، 78.4 درصد از پاسخگویان در پاسخ به این سوال که، «برای شما چقدر مهم است کالایی که می‌خرید، خدمات پس از فروش داشته باشد؟»(جدول شماره2)  گفته‌‎اند این موضوع برایشان «اهمیت زیادی» دارد. فقط 10.3 درصد از پاسخگویان گفته‌اند داشتن خدمات پس از فروش برای کالایی که می‌خرند اهمیت کمی دارد.

    جدول شماره2 ـ برای شما چقدر مهم است کالایی که می‌خرید، خدمات پس از فروش داشته باشد؟

    میزان اهمیت

    تعداد

    درصد

    خیلی کم

    17

    5.6

    کم

    14

    4.7

    تاحدودی

    34

    11.3

    زیاد

    84

    27.9

    خیلی زیاد

    152

    50.5

    جمع

    301

    100

    به نظر می‌رسد این موضوع نشان می‌دهد، انتخاب کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش، به جهت بی‌اهمیتی این گونه خدمات نزد پاسخگویان نیست، بلکه حکایت از اعتبار و اعتماد کالای خارجی در مقایسه با کالای ایرانی نزد مردم دارد که در شرایط کنونی که بسیاری از کالاهای خارجی فاقد خدمات پس از فروش هستند، آن را به کالای ایرانی دارای خدمات پس از فروش ترجیح می‌دهند. بنابراین، کالای ایرانی بیش از این که بخواهد به خدمات پس از فروش که البته در جای خود اهمیت دارد، تمرکز کند، باید در جهت ارتقای کیفیت تولید و امکان رقابت با محصول خارجی از این جهت تمرکز داشته باشد.

    رضایت از لوازم خانگی ایرانی

    حدود ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به اینکه «تا چه حد از لوازم خانگی ایرانی رضایت دارید؟» (جدول شماره3) گفته‌اند «تاحدودی» رضایت دارند. کمی بیش از یک چهارم پاسخگویان یعنی ۲۶.۵ درصد از آنان از لوازم خانگی ایرانی «رضایت زیاد» و «خیلی زیاد» داشتند و در مقابل، ۲۳.۶ درصد «رضایت کم» و «خیلی کم» داشتند. اشاره به این نکته ضروری است که در این پرسش لوازم خانگی به معنای کلی آن مد نظر بود، نه یک کالای خاص. اما از آن جا که این میزان رضایت ناشی از تجربه شخصی استفاده از لوازم خانگی ایرانی و تجربه شنیداری از دیگران است و نیز با توجه به این که برخورداری از این لوازم مورد سنجش قرار گرفته است، به نظر می‌رسد، این رضایت به ترتیب بیش‌تر معطوف به اجاق گاز، یخچال/یخچال فریزر و لوازم خانگی کوچک باشد.

    جدول شماره3 ـ تا چه حد از لوازم خانگی ایرانی رضایت دارید؟

    میزان رضایت

    تعداد

    درصد

    خیلی کم

    35

    11.6

    کم

    36

    12.0

    تاحدودی

    133

    44.2

    زیاد

    63

    20.9

    خیلی زیاد

    17

    5.6

    بی‌پاسخ

    17

    5.6

    جمع

    301

    100

    یافته‌های این نظرسنجی «اکونگار» که با هدف شناخت نوع رفتار و گرایش خریداران لوازم خانگی انجام شده، گویای نکات قابل تامل و کاربردی است که به تدریج منتشر می‌شود. افراد نمونه این نظرسنجی ۳۰۰ نفر از مشتریان کالاهای لوازم خانگی در راسته امین حضور، خیابان جمهوری و خیابان شریعتی بودند که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. در فرآیند انجام این نظرسنجی ابتدا اطمینان حاصل شد که پاسخ‌دهندگان برای خرید مراجعه کرده‌اند. سن افراد نمونه ۱۸ تا ۷۵ سال و شامل ۴۴ درصد مرد و ۵۶ درصد زن بوده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.