شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41458 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ️نشست هم اندیشی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و خانه فرهنگ گیلان برگزار شد
    06 دی 1402 - 16:53
    شناسه : 270151
    1

    به مناسبت هفته پژوهش نشست هم‌اندیشی با خانه فرهنگ گیلان توسط پژوهشکده مردم‌شناسی در محل خانه فرهنگ گیلان در شهر رشت در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار گردید.

    پ
    پ

    هم اندیشی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و خانه فرهنگ گیلان - ️نشست هم اندیشی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و خانه فرهنگ گیلان برگزار شد - خانه فرهنگ گیلان

    در ابتدا هوشنگ عباسی مردم‌شناس و دبیر علمی نشست به نمایندگی از خانه فرهنگ گیلان به حاضرین در جلسه خیر مقدم گفته و مختصری درباره تاسیس و فعالیت‌های خانه فرهنگ گیلان که به همت دوستداران عرصه فرهنک و بدون بودجه دولتی تامین مالی می‌گردد پرداخت و در ادامه منصور مرادی عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سخنان خود را با عنوان “از مرکز مردم‌شناسی تا پژوهشکده مردم‌شناسی و معرفی فعالیت.های علمی و تحقیقی پژوهشکده مردم‌شناسی در سال پژوهشی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ارائه نمود که در آن پس از بیان تاریخچه مختصری از پژوهشکده مردم‌شناسی از سال ۱۳۱۵ تاکنون به فعالیت‌های پژوهشی این مرکز علمی تحقیقاتی در یک سال اخیر پرداخت. که عبارتست از:

    – انجام ۹ طرح موظفی پژوهشی
    – چاپ ۲۳ عنوان مقاله در نشریات معتبر علمی داخلی و خارجی
    – چاپ ۵ عنوان کتاب
    – برگزاری بیش از ۳۰ نشست تخصصی و همایش

    نمایش فیلم تاریخ مردم‌شناسی ایران و جهان کار پویا رئیسی و علم آرزوها به کارگردانی نادر سوری که هردو در پژوهشکده مردم‌شناسی تولید گردیده‌اند، از دیگر برنامه‌های این نشست بود که پرویز فیضی کارشناس مسئول پژوهشکده مردم‌شناسی با معرفی این فیلم‌ها سخنرانی خود را با عنوان علم واچینی در حوزه فرهنگی دیلمان ارائه کرد. او ابتدا به تاریخچه علم و علم‌گردانی در ایران پرداخت و کاربرد آن را در زندگی اقوام ایرانی شرح داد و سپس  به انواع علم و تنوع و تفاوت‌های مراسم علم‌گردانی در ایران پرداخت و اشاره‌ای به قدسی بودن علم و اهمیت این موضوع در بین مردم ایران و شیعیان داشت و در ادامه، آیین علم واچینی در حوزه فرهنگی دیلمان در امامزاده شاه شهیدان را تشریح کرده، به منابع آیین علم واچینی اعم از کتاب و مقالات فارسی و انگلیسی پرداخت.

    میثم نواییان مردم‌شناس و مسئول امور موزه‌های استان گیلان به ارائه پژوهش میدانی خود در موضوع سنت مارگیری در روستای سیاکارین دیلمان پرداخت و سخنران پایانی نشست افشین نادری بود که در سخنرانی خود نگاهی به زندگی و آثار سه مردم‌شناس، یک نقاش – مردم‌شناس و یک پژوهشگر فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی مردم گیلان و جایگاه آنان در مسیر مطالعات مردم‌شناختی ایرانی افکند. او در ضمن به اهمیت مرکز مردم‌شناسی ایران پیش و بعد از انقلاب و عضویت سه تن از این گروه در این مرکز اشاره کرد: هوشنگ پورکریم، کاظم سادات اشکوری و علیرضا حسن‌زاده. او جلیل ضیاپور، پدر نقاشی مدرن در ایران را به عنوان یکی از آغازگران مطالعات پوشاک در ایران و کتاب‌های محمود پاینده لنگرودی را از مطرح‌ترین آثار در حوزه زبان و ادبیات شفاهی و فرهنگ عامه مردم گیلان معرفی کرد. وی تاکید داشت که گیلان مهد روشنفکری ایران است و دانش مردم‌شناسی از ارکان اندیشه‌ورزی در هر جامعه‌ای.

    او گفت که پژوهشکده مردم‌شناسی ادامه دهنده راه این پیشکسوتان است که همچنان بر اهمیت مطالعات میدانی تاکید دارد و با رویکردی مسئله محور شرایط و امکانات انجام پژوهش‌های مردم‌شناسی را در گستره فرهنگ اقوام و مردم مناطق مختلف ایران، با نگاهی ملی، فراهم می‌کند.

    با پخش فیلم ثبت جهانی جشن سده که با مدیریت دکتر علیرضا حسن‌زاده تالیف و تنظیم گردیده بود این نشست به پایان رسید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.