سه‌شنبه, 18 اردیبهشت 1403 Tuesday, 7 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41614 تعداد نوشته های امروز : 20 تعداد دیدگاهها : 2377×
کسب مدال نقره مسابقات اختراعات کانادا ۲۰۲۳ توسط امید خلیل پور مخترع ایرانی
  • 9 دی 1402 ساعت: 14:06
  • شناسه : 270428
    0

     مصاحبه با آقای مهندس خلیل پور مخترع حوزه مکانیک و الکترونیک در زمینه اختراع اخیرش و دستاوردهای بین المللی در مسابقات اختراعات

    پ
    پ

    امید خلیل پور مخترع جوان ایرانی

    جناب آقای امید خلیل پور omid khalilpour مخترع جوان ایرانی موفق به دریافت مدال نقره از مسابقات اختراعات ژنو سوییس 2023 شد. همچنین موفق به کسب مدال نقره مسابقات 2023 Ican کانادا گردید.

    در ابتدا اگر بخواهیم کمی درباره مسابقات اختراعات سوییس با عنوانThe Third International Invention and Innovation Competition for IFIA INV Members صحبت کنیم باید بگوییم که امسال سومین سال برگزاری این رویداد جهانی در شهر ژنو بود که هر ساله با حمایت فدراسیون بین المللی مخترعان IFIA و سازمان مالکیت فکری ملل متحد WIPO برگزار می شود. همانطور که از عنوان رویداد مشخص است این مسابقات ویژه اعضای فدراسیون جهانی اختراعات است.

    سالانه تعدادی بالایی شرکت کننده از سراسر جهان با اختراعات تراز اول به رقابت می پردازند. امسال همچنین 1500 اختراع از 50 کشور جهان در این رویداد که در تاریخ 20 الی 22 آگوست (29 لغایت 31 مرداد) برگزار شد، حضور داشتند.

    آقای امید خلیل پور موفق به کسب مدال نقره مسابقات اعضای فدراسیون اختراعات سوییس گردید. شایان ذکر است که داوری و تعیین صلاحیت اختراعات در مسابقات توسط هیئت داوران با تخصص های متفاوت و از جنبه های مختلف مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

    مسابقات بین المللی اختراعات کشور کانادا، تورنتو ICAN 2023 توسط انجمن بین المللی نوآوری و مهارتهای پیشرفته شهر تورنتو و با حمایت فدراسیون بین المللی مخترعان IFIA و انجمن جهانی مالکیت معنوی WIIPA برگزار گردید، که آقای مهندس امید خلیل پور Omid Khalilpour همچنین موفق به دریافت مدال نقره این دوره از مسابقات گردید.

    مدال نقره مسابقات اختراعات سوییس

    در ادامه گفت و گویی ویژه با این جوان مخترع کشورمان خواهیم داشت :

    در ابتدا لطفا به صورت مختصر خود را معرفی نمائید و کمی درباره سابقه علمی خود توضیح دهید.

    امید خلیل پور هستم متولد 27 اسفند 1372 در شهر تهران هستم. تحصیلات ابتدایی و متوسطه رو در تهران گذراندم و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه آزاد رودهن به پایان رساندم و سال 95 در مقطع کارشناسی رشته مکانیک فارق التحصیل شدم.

    من از زمان کودکی به کارهای فنی علاقمند بودم و در هنرستان فنی این علایق برای خودم بیشتر مشخص شد و متوجه علاقه شدید به مباحث مکانیک و فیزیک شدم که شروع ایده پردازی و کسب اطلاعات تخصصی در زمینه های مختلف شد.

    بعد از اتمام دوران تحصیلی کمی بیشتر و تخصصی تر روی مباحث الکترونیک تمرکز کردم و در حوزه انرژی و چالش های دنیا مطالعه میکردم. همیشه دوست داشتم برای چالش های سر راه تولید انرژی و در راستای کاهش مصرف برق کمکی کرده باشم.

    درباره اختراع شما و کاربردهای آن کمی توضیح بدهید.

    اختراع من در واقع یک گجت کاهنده برق پنهان است که در ابعاد خانگی و به صورت پرتابل برای مصارف خانگی به کار می رود و بین پریز و دوشاخه دستگاه های مصرفی قرار می گیرد و با فرآیند مشخصی تا 20% مصرف برق راکاهش می دهد.

    چه عواملی باعث شد که به ابداع و اختراع در این زمینه علاقه مند شوید؟

    ایده ساخت گجت کاهنده برق پنهان از خیلی قبل تر و زمانی که نوجوان بودم برمیگرده و همیشه برام سوال بود چرا در عرصه تولید محافظ های صنعتی و خانگی ما شاهد تحول ویژه ای نیستیم و محصولات موجود در بازار با توجه به شرایط بحرانی کره زمین و چالش های تولید برق عملکرد بالایی ندارند. این شد که به فکر طراحی یک گجت برای کاهش مصرف برق پنهان مصارف خانگی و صنعتی افتادم. تا بتوانم گام کوچکی در راستای بهینه سازی مصرف انرژی بردارم.

    چرا این اختراع اهمیت زیادی دارد؟

    همانطور که گفتم با وجود بحران های محیط زیستی مثل گرمایش زمین، کاهش شدید منابع تجدیدناپذیر مثل نفت، گاز و ذغال سنگ و در مقابل افزایش فزاینده جمعیت جهان و به طبع بالا رفتن مصرف گرایی تنها راه حل چالش انرژی را در اصلاح فرهنگ الگوی مصرف کنندگان خانگی دیدم. این طرح می تواند تا 20% از برق مصرفی خانوارهارو کاهش بده و سهولت در استفاده از اون باعث می شود، شخص تجربه کاربری خوبی داشته باشد.

    چه عوامل یا افرادی شما را به ثبت این ایده سوق دادند؟

    برای من در این مسیر خانواده نقش خیلی مهمی رو ایفا کرد و حمایت خوبی از خانوادم گرفتم بخصوص زمان هایی که روی طرح نتیجه کافی رو نمیگرفتم اونها بودن که نذاشتن نا امید بشم. البته دوستان خوبی هم در این مسیر همراه من بودند که از لحاظ مادی و معنوی روی کمک آنها حساب کردم.

    کمی از مسابقات برایمان توضیح دهید.

    سطح مسابقات امسال به نسبت سال های گذشته بالاتر بود و تعداد طرح ها و نفرات شرکت کننده بیشتر بودند و همینطور سطح مسابقات و حساسیت های داوری نیز بیشتر بود که با وجود حضور تیم هایی از کشورهای امریکا، کانادا، ژاپن، چین، اسپانیا و بسیاری کشورهای دیگر شانس مدال برای اختراع های انفرادی کمتر بود ولی خوشبختانه به لطف خدا موفق شدم مدال نقره کسب کنم.

    چه پیشنهادی برای ایده پردازان و مخترعان دیگر دارید؟

    من عضو خیلی کوچکی از خانواده بزرگ مخترعین ایران هستم اما اگر بخواهم پیشنهادی به ایده پردازان جوان و نوظهور داشته باشم باید بگویم کمال گرایی رو کنار بگذارند و با خودباوری تمام ایده های خود را عملیاتی کنند. قرار نیست همیشه طرح و اختراعات با پیچیدگی و امکانات خاص همراه باشد، بزرگترین چالش ها از ساده ترین راه ها حل می شوند که با وجود سادگی البته فکر و ایده خلاقانه ای پشت آنها نهفته است.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.