شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41462 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اغلب ناشران فقط تفکر تجاری سازی دارند / فضای ادبیات امروز متاسفانه به شدت بیمار است
    23 دی 1402 - 2:39
    شناسه : 271423
    2

    حامد احصادی شاعر نام‌آشنای گیلانی اظهار داشت: هر شاعری که صابون ناشران به تنش خورده باشد می‌داند که چاپ کتاب در ایران با چه مصیبت‌ها و داستان‌هایی همراه هست متاسفانه اغلب ناشران هم کار نابلد بوده و فقط تفکر تجاری سازی دارند و کتاب‌ها با کیفیت بسیار ضعیف از لحاظ محتوا و نظارت ادبی به چاپ می‌رسند.

    پ
    پ

    ناشران فقط تفکر تجاری سازی دارند - اغلب ناشران فقط تفکر تجاری سازی دارند / فضای ادبیات امروز متاسفانه به شدت بیمار است - حامد احصادی

    در ادامه گفت‌‌وگوی اختصاصی رسانه یاورمردم با هنرمندان به سراغ حامد احصادی شاعر نام‌آشنای گیلانی رفته‌ایم. وی دانشجوی دکترا مدیریت کسب و کار است.

    از احصادی تاکنون دو کتاب غزل و رباعی با نام‌های میم از ابتدای ماه می‌افتد و با لقمه‌ای از گرسنگی سیر شدیم به چاپ رسیده و کتاب سوم او با نام تشویق اذهان عمومی به دلایل شخصی و ممیزی‌ها به حالت تعلیق درآمده است.

    گفت‌وگوی صمیمی و خواندنی خبرنگار ما سید جواد اسدی با حامداحصادی شاعر نام‌آشنای گیلانی را در ادامه می‌خوانیم.

    خواهشمندیم که خودتان را برای آشنایی بیشتر خوانندگان معرفی بفرمایید؟

    درود و احترام، حامداحصادی، کارمند، دانشجوی دکترا مدیریت کسب و کار و فعال اجتماعی هستم.

    بفرمایید از چه زمانی به‌طور کل وارد عرصه هنر و ازجمله شاعری شدید؟

    به طور غیرحرفه‌ای که از حدود ده سالگی بود که می‌نوشتم و مشتاق یادگیری بودم ولی به طور حرفه‌ای از اواخر دهه هشتاد، ادبیات و شعر و نقد ادبی، جزء لاینفک زندگی حرفه‌ای من شد.

    چند کتاب تا به امروز چاپ کرده اید، لطفا در مورد آن‌ها کمی توضیح دهید؟

    کتاب میم از ابتدای ماه می‌افتد سال ۹۷ از انتشارات شاملو چاپ شد که شامل غزل‌های دوران جوانی من بوده و کتاب رباعیات من با نام (با لقمه‌ای از گرسنگی سیر شدیم) و کتاب غزلی با نام تشویق اذهان عمومی در مسیر چاپ بنا به دلایل شخصی و ممیزی‌های بی‌اندازه فعلا به حالت تعلیق درآمده و تا اطلاع ثانوی از چاپ آنها انصراف دادم.

    فرایند چاپ کتاب در کشورمان به چه صورت هست؟ دوستانی که قصد چاپ کتاب دارند باید چه فرایندی رو طی کنند؟

     این سوال بسیار می‌تواند چالشی باشد چرا که هر شاعری که صابون ناشران به تنش خورده باشد می‌داند که چاپ کتاب در ایران با چه مصیبت‌ها و داستان‌هایی همراه هست متاسفانه اغلب ناشران هم کار نابلد بوده و فقط تفکر تجاری سازی دارند و کتاب‌ها با کیفیت بسیار ضعیف از لحاظ محتوا و نظارت ادبی به چاپ می‌رسند.

    شما سالهاست شعر می سرایید و شعر می خوانید و کوله باری از تجربه به همراه دارید و خون دل خورده ی شعر هستید، چه توصیه‌ای برای جوانانی که به تازگی پا در این راه می‌گذراند دارید؟

    شعر اتمسفر خاص خودش را دارد و فضای ادبیات امروز متاسفانه به شدت بیمار است باید خیلی مراقب مسیر درست باشند تا گیر شاعرنماها نیفتند صادقانه بگویم که روزگاری‌ست که اهل فن ها در پستو و لمپن‌هادارای تریبون هستند و فرق سره از ناسره بسیار دشوار است و برای دوستانی که تازه اول مسیر هستند خیلی اهمیت دارد که با چه کسی این راه را آغاز کرده‌اند راهی که پیچ‌وخم‌های زیادی در دل خود دارد.

    نظرتان درباره غزل به‌طورکلی چیست؟

    غزل به واقع تنها قالب کلاسیک بوده که بعد از گذشت این همه سال هنوز جذابیت ، قدرت مانور زیادی برای شاعران کلاسیک سرا دارد.

    فضای فرهنگی و ادبی را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    دوستانی که به من نزدیکترند شاهد هستند که سالهاست که خلوت شاعرانه را به حضور در انجمن‌های ادبی ترجیح داده‌ام و حتما دلایلی دارم که در این مقال نمی‌گنجد اما اگر قرار براین باشد که بگوییم آیا واقعا در این فضاها شعر را می‌توان پیدا کرد باید به ضرس قاطع بگویم اگر خیلی خوش شانس باشید و حلقه ارتباطی‌تان با اهل فن در انزوا اتصال پیدا کند شعر را امروزه تنها در محافل خصوصی دلسوختگان ادبیات می‌توان یافت که صمیمانه با نقد بی‌رحمانه سعی دارند ادبیات را یک قدم جلوتر ببرند.

    و سؤال آخر رابطه شما با کتاب الکترونیکی و صوتی چیست؟

    البته که در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که محدودیت زمان را به علت مشغله‌های فراوان و روزمرگی‌ها تجربه می‌کنیم و در این روزگار حتما بهره‌گیری از تکنولوژی در ادبیات میتواند موثرباشد هرچند خودم کتاب را به شکل سنتی خواندنش بیشتر می‌پذیرم اما برای دوستان پرمشغله می‌تواند کتاب صوتی وسیله‌ای باشد که بهانه مطالعه نکردن را از آنها بگیرد.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “اغلب ناشران فقط تفکر تجاری سازی دارند / فضای ادبیات امروز متاسفانه به شدت بیمار است”
    1. درود بر شما استاد🤍

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.