دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 Monday, 6 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41579 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2375×
آیا سرطان دهان و گلو، یک بیماری مقاربتی است؟
25 دی 1402 - 23:55
شناسه : 271626
1

مایکل داگلاس بازیگر آمریکایی با افشای این موضوع که در سال 2013 به دلیل انجام رابطه جنسی دهانی به سرطان گلو مبتلا شده بود، احتمالاً بسیاری از همنوعان خود را نگران کرد و در عین حال این واقعیت را پنهان کرد که او سیگاری بوده و مشروب هم مصرف میکرده است!

پ
پ

images 1705083162 65a1811a7b332 - آیا سرطان دهان و گلو، یک بیماری مقاربتی است؟ - سرطان دهان

در ایالات متحده، تعداد سرطان‌های اوروفارنکس مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی در عرض پنج سال سه برابر شده است.

دکتر فیلیپ گورفه، از بخش جراحی سرطان های سر و گردن در انستیتو گوستاو روسی میگوید:، «در فرانسه مصرف دخانیات و الکل همچنان بالاست. سیگار و الکل عوامل خطرناک مبتلا شدن به سرطان دهلن و گلو هستند. به همین دلیل همچنان شاهد بخش بزرگی از سرطان های دهان و حلق هستیم. سرطان های دهان و گلو ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی در فرانسه تقریبا 27 تا 40 درصد کل سرطان هاست.

این مقدار در آمریکا 60 تا 80 درصد و در انگلیس 75 درصد کل سرطان هاست.

نظر پروفسور گارل از فرانسه در این باره این است که: «این امکان وجود دارد که سرطان‌های دهان و گلو مرتبط با رابطه جنسی دهانی و یا افزایش تعداد شرکای جنسی باشد. اما عاملی که باعث افزایش این خطر میشود در افرادی است که با تنباکو در ارتباط هستند!»

نظر پروفسور گارل در این باره این است که اگر فردی در ناحیه دهان و گلو به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا باشد و همزمان هم سیگار و الکل مصرف کند ممکن است در سنین پایین ( در حدود سنین چهل سالگی ) هم به سرطان دهان و گلو مبتلا شود.

علائم سرطان دهان و گلو چیست ؟

درباره علائم سرطان دهان و گلو نظر دکتر Gorphe از فرانسه را برایتان بازگو میکنیم:

” علائم هشدار دهنده سرطان دهان و گلو کلاسیک و مشخص هستند. بیشتر اوقات، درد در گلو (آنژینی که طول میکشد) یا یک گانگلیون یا توده گردنی با اندازه غیرطبیعی و مداوم به شما هشدار میدهد که ممکن است یک مشکل جدی وجود داشته باشد. بنابراین، هر کس، حتی افراد جوان (چهل، پنجاه ساله)، که غدد لنفاوی متورم یا درد در ناحیه گلو دارند که پس از سه هفته از بین نرفته است، حتی اگر سیگاری نیستند یا حتی اگر خیلی کم سیگار میکشند، باید برای مشورت به پزشک فوق تخصص انکولوژی مراجعه کنند.”

پیشگیری و غربالگری سرطان دهان و گلو چگونه است ؟

سالانه 15000 سرطان سر و گردن جدید تشخیص داده میشود که حدود هزار نفر از آنها به دلیل ویروس ‌های پاپیلومای انسانی به این بیماری مبتلا شده اند.

این خانواده از ویروس ها دارای دویست گونه است که برخی از آنها در بروز سرطان دهانه رحم، واژن، فرج، مقعد و آلت تناسلی نیز نقش دارند.

پروفسور رنو گارل از واحد سرطان شناسی سر و گردن وحنجره از موسسه CHRU Montpellier در این زمینه یادآور میشوند که:

” بدنامی اخیر ویروس های پاپیلومای انسانی در مورد ایجاد سرطان دهان و گلو نباید ما را به اشتباه بیاندازد. هنوز هم برای پیشگیری از سرطان دهان و گلو به طور کلی، ترک سیگار و نوشیدنی های الکلی از سودآورترین اقدامات است. “

در هر صورت، پیشگیری از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی بسیار پیچیده است. زیرا استفاده از کاندوم در برابر ویروس های پاپیلومایی که در جایی به جز آلت تناسلی قرار دارند محافظتی ایجاد نمیکنند. کاندوم بیشتر برای محافظت در برابر ویروس ایدز مفید است .

بنابراین مشکل پیشگیری از عفونت ویروس پاپیلوم در بزرگسالان هنوز حل نشده است. در افرادی که به ویروس پاپیلومای انسانی ناحیه دهان و گلو مبتلا میشوند اغلب برایشان سوال میشود که این ویروس از کجا آمده است؟

این احتمال وجود دارد که در همان ابتدایی ترین روزهای شروع فعالیت جنسی به این ویروس آلوده شده باشند.

images 1705083186 65a181326fa6d - آیا سرطان دهان و گلو، یک بیماری مقاربتی است؟ - سرطان دهان

یک تجربه از بیمار مبتلا به سرطان ناحیه دهان و گلو :

“دو هفته سختی داشتم، اما ناراحتی قابل تحمل بود”

هنری گاسک، 65 ساله هرگز فکر نمیکرد روزی به سرطان لوزه مبتلا شود. البته برای این فکرش هم دلیل خوبی داشت:

«من سیگار نمیکشم و مشروب نمیخورم. بنابراین وقتی به دلیل درد طولانی مدت غیرقابل توضیح از گلوی من عکس گرفته شد، پزشکان یک توده مشاهده کردند که باعث شوک و کمی وحشت در من شد. وقتی برای من تشخیص سرطان با بیوپسی تایید شد، جراحم به من گفت که این نوع سرطان به رادیوتراپی حساس است و به همین دلیل شانس دارم که پسرفت کند. بنابراین برای من درمان با جراحی همراه با رادیوتراپی احتمالی برنامه ریزی شد. زمانی که تاریخ عمل مشخص شد، روز قبل به بیمارستان رفتم و صبح روز بعد با بیهوشی عمومی تحت عمل جراحی قرار گرفتم. سپس قبل از بازگشت به بخش عمومی گوش و حلق و بینی سه روز در مراقبت های ویژه ماندم. فقط روز چهارم یک ظرف ماست برای خوردن به من داده شد. تنها خاطره ای که از خوردن آن ظرف ماست دارم این است که بسیار دردناک بود! جدای از این درد شدید هنگام بلع و در نتیجه هنگام غذا، برای دو هفته، ناراحتی قابل تحمل و در نهایت با توجه به جدی بودن این سرطان کاملا برایم قابل قبول بود.خبر خوب این است که من حتی طبق برنامه ریزی اولیه به پرتو درمانی اضافی نیاز نداشتم، زیرا جراحی کل تومور من را حذف کرد. اما من به ویژه از این درمان که به دلیل عواقب احتمالی آن در دراز مدت شناخته شده است، میترسیدم. از آن زمان، تصور من از زندگی بسیار تغییر کرده است: من از دردسرهای کوچک زندگی روزمره بسیار کمتر استرس دارم! همه چیز برایم مثل قبل است، با این تفاوت که من با شوق بیشتری زندگی میکنم.

ارتباط HPV (زگیل تناسلی) و پاپیلوماتوز تنفسی عود کننده :

بیماری پاپیلوماتوز تنفسی عودکننده شایع‌ترین تومور خوش‌خیم حنجره در کودکان است. تصور میشود عامل ایجاد پاپیلوماتوز تنفسی HPV است که در طول عبور از کانال تولد مادر آلوده به نوزاد منتقل میشود.

HPV نوع 6 و 11 شایع ترین انواع درگیر در این بیماری هستند. میزان بروز این بیماری به طور دقیق مشخص نیست. بروز این بیماری در 4.5 کودک در هر 100000 کودک و 1.8 بزرگسال در هر 100000 بزرگسال در ایالات متحده تخمین زده شده است.

علاوه بر این، ضایعات پاپیلوماتوز به ندرت میتوانند به شدت رشد کنند و به ریه ها گسترش یابند و دچار دگرگونی بدخیم شوند.

منبع: دکتر دیانا حسینی – متخصص زگیل تناسلی در مشهد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.