شنبه, 15 اردیبهشت 1403 Saturday, 4 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41556 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2375×
پوست خود را بشناسید و از آن مراقبت کنید؛ آموزش 0 تا 100 شناخت و مراقبت از پوست
16 بهمن 1402 - 15:03
شناسه : 273461
1

آرایش پوست شما بعد از چند ساعت روی پوست پخش یا تجزیه می شود یا بعد از استفاده از برخی کرم ها و مواد آرایشی روی صورت خود متوجه جوش و آکنه یا خشکی بیشتر شده اید. احتمالاً همه ما مرتکب چنین اشتباهات فاحشی در آرایش شده ایم یا حتی وقتی برای یک مهمانی یا رویداد خاص به آرایشگاه رفته ایم، برایمان اتفاق افتاده است.

پ
پ

word image 273461 1 - پوست خود را بشناسید و از آن مراقبت کنید؛ آموزش 0 تا 100 شناخت و مراقبت از پوست - خرید لوازم آرایش

 

آرایش پوست شما بعد از چند ساعت روی پوست پخش یا تجزیه می شود یا بعد از استفاده از برخی کرم ها و مواد آرایشی روی صورت خود متوجه جوش و آکنه یا خشکی بیشتر شده اید. احتمالاً همه ما مرتکب چنین اشتباهات فاحشی در آرایش شده ایم یا حتی وقتی برای یک مهمانی یا رویداد خاص به آرایشگاه رفته ایم، برایمان اتفاق افتاده است.

بسیاری از آرایشگران از مراقبت از پوست مشتریان خود غافل هستند. درست است که آرایشگران اغلب برای انجام آرایش شخصی شما برای یک روز خاص استخدام می شوند، اما وظیفه آنها این است که مشتریان خود را در هر شرایطی درخشان، زیبا و سالم به نظر برسانند و این عمدتاً پوست است و این موضوع سلامت و زیبایی است. در ادامه این مقاله به نقل از مجله روینا قرار است آموزش ها و توضیحات آموزنده ای در رابطه با شناخت انواع پوست و مراقبت از آن را برای شما شرح دهیم.

آرایش و مراقبت پوست برای انواع پوست

برای داشتن ظاهری عالی و ماندگار در تمام طول روز، آرایشی که استفاده می کنید باید با نوع پوست شما مطابقت داشته باشد. نوع پوست شما نحوه مراقبت از پوستتان را تعیین می کند، استفاده از فونداسیون مناسب می تواند به معنای آرایشی باشد که در تمام روز باقی بماند و آرایشی که قبل از ظهر می لغزد، قاطی می شود و به هم می ریزد. دفعه بعد که برای خرید لوازم آرایشی می روید، باید این نکات را بخاطر داشته باشید تا محصول مناسب با نوع پوست خود را پیدا کنید.

انواع مختلفی از پوست وجود دارد، بنابراین دانستن نوع پوست و بیماری هایی که برای هر یک از آنها می تواند اتفاق بیافتد بسیار مهم است. چگونه می توانید نوع پوست خود را بشناسید؟ ما در ادامه برای رفع این مشکل کمک خواهیم کرد.

شناخت انواع پوست

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انواع پوست استفاده می شود به عنوان مثال، یکی از این طبقه بندی ها بر اساس رنگ پوست و پاسخ به قرار گرفتن در معرض نور خورشید (SPF) است. این طبقه بندی برای تعیین نوع مناسب فاکتور محافظت در برابر آفتاب یا پیش بینی خطر سرطان پوست استفاده می شود.

با این حال، از نظر زیبایی، پوست بر اساس چندین عامل دیگر طبقه بندی می شود:

ترشح سبوم، سطح هیدراتاسیون و سطح حساسیت. بنابراین، هر نوع پوست ویژگی های خاص خود را دارد و نیاز به مراقبت های متفاوتی دارد. نوع پوست از نظر ژنتیکی تعیین می‌شود، اگرچه عوامل دیگری نیز بر آن تأثیر می‌گذارند و نوع پوست می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

بر اساس این ویژگی ها پنج نوع پوست سالم وجود دارد:

  1. پوست نرمال
  2. پوست خشک
  3. پوست چرب
  4. پوست مختلط (هر دو پوست چرب و خشک را مختلط می نامند)
  5. پوست حساس

در ادامه روش‌های نگهداری مناسب برای هر نوع پوست و ویژگی‌های انواع پوست را توضیح خواهیم داد.

بررسی پوست معمولی یا طبیعی

پوست معمولی که اغلب به آن “متعادل” می گویند، به طور کلی دارای تعادل سبوم (ماده ای طبیعی که توسط بدن برای صاف، نرم و براق نگه داشتن پوست و مو تولید می شود) در سراسر صورت شما وجود دارد. پوست خیلی چرب یا خیلی خشک نیست و منافذ به خوبی پخش شده اند. این نوع پوست دارای بافتی منظم و بدون عیب و ظاهری تمیز و نرم و رنگی شاداب و بدون لک و حساسیت است و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

word image 273461 2 - پوست خود را بشناسید و از آن مراقبت کنید؛ آموزش 0 تا 100 شناخت و مراقبت از پوست - خرید لوازم آرایش

بررسی و شناخت پوست حساس

پوست حساس بیشتر از واکنش پوست معمولی به محرک ها مستعد واکنش است. این نوع پوست ظریف و آسیب پذیر است که معمولاً با ناراحتی هایی مانند گرما، پوسته پوسته شدن، قرمزی یا خارش همراه است. این نوع پوست عملکرد سدی (یا محافظ) خود را از دست می دهد و باعث می شود میکروارگانیسم ها و محرک ها به آن نفوذ کنند و احتمال عفونت و آلرژی را افزایش می دهد.

این نوع پوست به قدری ظریف است که برای مقابله با خشکی، زبری و ظاهر طبیعی آن نیاز به مراقبت بیشتری دارد. گاهی اوقات به جای پوست حساس به عنوان پوست تحریک پذیر نامیده می شود، اگرچه این اصطلاحات مترادف هستند و هیچ تفاوتی در پوست وجود ندارد.

پوست حساس اغلب با حساسیت پوست اشتباه گرفته می شود. این در حالی است که آنها بسیار متفاوت هستند. پوست حساس نوع پوست شماست و یک ویژگی ژنتیکی است. در حالی که از سوی دیگر، حساسیت پوست در نتیجه عادات، محیط و سایر عوامل داخلی و خارجی تحت کنترل شما به دست می آید.

هزاران دلیل وجود دارد که چرا افراد ممکن است آلرژی پوستی داشته باشند. اما شایع ترین آنها عبارتند از آلودگی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل، استفاده نادرست یا بیش از حد از برخی محصولات موضعی، پاکسازی و شستشوی بیش از حد پوست، سیگار کشیدن، شرایط آب و هوایی سخت، کلر و غیره. برای بهبود پوست حساس، باید علت را پیدا کرد و از بین برد.

در ادامه نحوه تشخیص حساس بودن پوست آمده است:

اگر پزشک روزاسه یا پسوریازیس را تشخیص داده باشد، این یک حساسیت پوستی است. همچنین، اگر فردی طبق تشخیص پزشک دو بیماری از سه بیماری آسم، اگزما یا تب یونجه را داشته باشد، در این صورت حساسیت پوستی دارد.

اگر فردی ترکیبی از این شرایط یا هر بیماری خود ایمنی دیگری که بر پوست وی تأثیر می گذارد نداشته باشد، آلرژی پوستی ندارد و فقط از نظر ژنتیکی مستعد و آسیب پذیر است.

شناخت و بررسی پوست خشک

درست مانند پوست حساس و حساسیت متناوب پوست، پوست خشک اغلب با پوست کم آب اشتباه گرفته می شود. وقتی فردی در پوست خود احساس خشکی می کند، معمولاً تصور می کند که نوع پوستش خشک است. اما بیشتر اوقات پوست فقط به آب بیشتری نیاز دارد.

به یاد داشته باشید که پوست های خشک به دلیل کمبود روغن های مغذی در پوست به این دسته تقسیم می شوند. از طرفی خشکی ناشی از کمبود آب در بدن فقط پوست کم آب است. علائم و نشانه های خشکی پوست بسته به عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامت یا علت آن می تواند متفاوت باشد. به طور کلی با یک احساس خشن مشخص می شود. همچنین می تواند خود را با تیره شدن پوست، خارش، قرمزی و ترک های کوچک سیاه نشان دهد.

در بسیاری از موارد، خشکی پوست ناشی از عوامل خارجی مانند باد، رطوبت کم و آب گرم است و معمولاً موقتی است. با این حال، برای برخی از افراد، خشکی می تواند بیشتر رخ دهد و حتی می تواند یک بیماری مادام العمر باشد. از آنجایی که پوست خشک به راحتی می‌تواند ترک بخورد و پوسته پوسته شود، دائماً در معرض باکتری‌ها قرار می‌گیرد، اگرچه این معمولاً مشکل جدی نیست، اما می‌تواند منجر به سایر اختلالات پوستی مانند اگزما شود یا اگر به درستی مدیریت نشود، اگر این کار انجام نشود، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری شوند. عفونت.

افرادی که پوست خشک دارند نسبت به پوست معمولی سبوم کمتری تولید می کنند. خشکی پوست فقط به صورت محدود نمی شود بلکه می تواند در سراسر بدن از جمله دست، سر و پا نیز وجود داشته باشد.

بررسی و شناخت پوست چرب

پوست چرب ظاهری متخلخل، مرطوب و براق دارد. این مشکل به دلیل تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی ایجاد می شود و اغلب ژنتیکی و هورمونی است. این نوع پوست معمولا در نوجوانان و جوانان زیر 30 سال دیده می شود و اغلب باعث آکنه می شود.

پوست چرب نسبت به پوست معمولی سبوم بیشتری دارد. با داشتن منافذ بزرگتر و قابل توجه تر، می توانید پوست های چرب را بیشتر تشخیص دهید. چنین پوستی اغلب نواحی براق پوست و کومدون ها (جوش های سرسیاه و سرسفید) را نشان می دهد. همانطور که گفته شد، پوست چرب اغلب نتیجه هورمون ها و ژنتیک است. یک درمان مناسب می تواند تولید چربی در پوست را متعادل کند، اگرچه نوع پوست شما را تغییر نمی دهد.

شناخت و بررسی پوست ترکیبی

پوست مختلط بر اساس تقسیم‌بندی سبوم به دو دسته تقسیم می‌شود:

1- ترکیب خشک:

افرادی که این نوع پوست را دارند در برخی از نواحی پوست خشک و در برخی دیگر پوست نرمال دارند. زیرا توزیع ترشحات غدد چربی در این نوع پوست یکنواخت نیست. این نتیجه تغییرات طبیعی در تولید سبوم در سراسر صورت است.

ناحیه‌ای که چربی کمتری تولید می‌کند، گونه‌ها است، در حالی که ماسک صورت یا ناحیه T چرب است. به احتمال زیاد، چنین پوستی منافذ قابل توجهی روی گونه ها یا سایر قسمت های صورت ندارد که باعث خشکی و خارش این نواحی می شود. نواحی طبیعی صورت معمولا منافذ ظریفی دارند و به خوبی متعادل هستند.

2- ترکیب روغنی:

افراد با این نوع پوست در برخی نواحی پوست نرمال و در برخی دیگر پوست چرب نشان می دهند. مانند پوست های خشک ترکیبی، این به دلیل تغییرات طبیعی در تولید و توزیع چربی در سراسر صورت است. غدد سبوم ساز در ناحیه T تمایل به تولید سبوم بیشتری دارند و این ناحیه را چرب تر می کنند.

در این میان گونه ها چربی کمتری ترشح می کنند، بنابراین ناحیه گونه به عنوان پوست طبیعی در نظر گرفته می شود. افراد با این نوع پوست متوجه منافذ بزرگ شده در ناحیه تی و منافذ ظریف روی گونه های خود خواهند شد. لمس پوست ناحیه T باعث می شود احساس نرمی یا چربی داشته باشید، در حالی که پوست گونه ها نرم و متعادل می شود.

word image 273461 3 - پوست خود را بشناسید و از آن مراقبت کنید؛ آموزش 0 تا 100 شناخت و مراقبت از پوست - خرید لوازم آرایش

آموزش نگهداری و مراقبت از پوست

با دانستن موارد فوق، می دانیم که پوست یکی از مهم ترین اندام های ماست. همچنین راه نهایی برای دریافت و جذب ویتامین ها، مواد مغذی و آب از بدن است. حتی اگر فردی به طور مداوم آب بنوشد، ممکن است پوست او رطوبت مورد نیاز خود را دریافت نکند. آبرسانی موضعی پوست برای اطمینان از مرطوب شدن آن بسیار مهم است. به این ترتیب از آسیب رساندن به پوست خود در هنگام آرایش جلوگیری می کنید.

در مرحله بعد، راه حل ساده و جهانی برای داشتن پوستی سالم را آموزش خواهیم داد:

رژیم غذایی سالم

اگر هر روز به اندازه کافی میوه و سبزیجات بخورید، متوجه خواهید شد که بعد از چند هفته پوست شما به روشی کاملاً جدید درخشان و سالم خواهد شد!

در هر وعده غذایی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید و سعی کنید میان وعده های شیرین را با میوه های خرد شده جایگزین کنید. اگر بتوانید 1/3 هر وعده غذایی را با میوه یا سبزیجات پر کنید، وعده غذایی بسیار سالم تری خواهید داشت. یک رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی شما را از درون سالم می کند. هرچه مواد غذایی سالم‌تر بخورید، پوست شما بیشتر زیبا به نظر می‌رسد!

لایه برداری کردن پوست

به خصوص در ماه های زمستان، برای از بین بردن سلول های مرده پوست، باید پوست خود را لایه برداری کنید. این کار را چند بار در هفته انجام دهید تا پوستتان سالم و درخشان بماند. گزینه های زیادی برای تهیه اسکراب و ماسک صورت لایه بردار خانگی وجود دارد. یکی از این دستورات استفاده از لیمو، عسل و شکر است. لیمو پوست شما را روشن می کند، عسل مرطوب می کند و قند را آزاد می کند.

پوست خود را مرطوب کنید

آبرسانی برای دستیابی و حفظ پوستی درخشان ضروری است. پوست ما به دلیل رطوبت کم و آب و هوای خشک در هوای سرد ممکن است خشن شود. با یک مرطوب کننده با کیفیت با پوست خشک و پوسته پوسته مبارزه کنید.

بعد از بیرون آمدن از حمام، از مرطوب کننده مناسب برای مرطوب کردن پوست و جلوگیری از تجمع چربی اضافی استفاده کنید. برای خلاص شدن از شر چربی اضافی و مرطوب کردن پوست از یک مرطوب کننده با فرمول سبک وزن و بدون چربی استفاده کنید.

برای پوست های خشک تر روغن نارگیل استفاده کنید این بهترین مرطوب کننده ممکن برای شماست، طبیعی است، بوی عالی دارد و روغن با کمی ماساژ جذب پوست شما می شود. روغن نارگیل را می توان به صورت موضعی (شب ها) استفاده کرد، اما قبل از استفاده از آن در تمام صورت، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا ببینید پوست شما چگونه به روغن واکنش نشان می دهد.

با استفاده از ماسک صورت به صورت هفتگی، روند زیبایی پوست خود را آغاز کنید. این ماسک پوست شما را از بیرون تغذیه می کند و درخشندگی طبیعی به شما می بخشد.

پوست خود را هیدراته کنید

در مورد پوست سالم، آب بهترین دوست شماست حتما در طول روز پوست خود را هیدراته کنید. آب بدن شما را از سموم پاک می کند و هر اندامی را هیدراته می کند (به یاد داشته باشید که پوست شما یک اندام است). مرطوب کننده به شما اجازه می دهد بهترین کار را انجام دهید.

پوست خود را مرطوب کنید، اما اگر بدن شما به درستی هیدراته نشده باشد، همه چیز از طریق پوست شما نمایان می شود. آب پوست شما را شاداب و لطیف نگه می دارد، بنابراین همیشه یک بطری آب را در نزدیکی خود نگه دارید! اگر از نوشیدن آب ساده لذت نمی برید، آن را با میوه یا خیار طعم دار کنید. یا چای گیاهی را انتخاب کنید، مانند چای سبز، که به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا شناخته شده است.

آرایش پوست خود را پاک کنید

برای داشتن پوستی سالم و درخشان، باید عادت بد خوابیدن با آرایش را ترک کنید. این نه تنها منافذ پوست شما را می بندد، بلکه چین و چروک و پیری را نیز تسریع می کند. استفاده از لوازم آرایش برای 90% بانوان جزء عادات روزانه است، به همین دلیل خیلی از بانوان تنبلی شان می شود که آرایش خود را پاک کننده چون می دانند که قرار است دوباره و خیلی زود آرایش کنند.

منبع: فروشگاه آنلاین روینا

 

 

ثبت دیدگاه

1 دیدگاه برای “پوست خود را بشناسید و از آن مراقبت کنید؛ آموزش 0 تا 100 شناخت و مراقبت از پوست”
  1. خیلی آموزش خوبی بود

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.