پنج‌شنبه, 20 اردیبهشت 1403 Thursday, 9 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41633 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد دیدگاهها : 2380×
انواع استخر و راهنمای عایق بندی استخر
  • 24 بهمن 1402 ساعت: 16:42
  • شناسه : 273866
    1

    آب پاشیدن در استخر در تمام تابستان یکی از سرگرمی های مورد علاقه برای تمام قرن ها بوده است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ایده استخر از کجا آمده است؟ ما به خزانه های تاریخ می پردازیم تا حقایقی را درباره استخرها از دوران باستان تا مدرن به شما ارائه دهیم.

    پ
    پ

    تاریخچه استخرهای شنا :

    آب پاشیدن در استخر در تمام تابستان یکی از سرگرمی های مورد علاقه برای تمام قرن ها بوده است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ایده استخر از کجا آمده است؟ ما به خزانه های تاریخ می پردازیم تا حقایقی را درباره استخرها از دوران باستان تا مدرن به شما ارائه دهیم.

    word image 273866 1 scaled - انواع استخر و راهنمای عایق بندی استخر - انواع استخر

    استخرهای باستانی :

    اولین استخر شناخته شده به تاریخ باستان باز می گردد. حمام بزرگ موهنجودارو که در حدود 2600 سال قبل از میلاد ساخته شد، یکی از اولین استخرهای شناخته شده بود. ساخته شده از آجر و گچ، استخر دارای پله ها و نیمکت هایی با عرشه بزرگ اطراف بود. کارشناسان معتقدند که احتمالاً از آن برای مراسم مذهبی استفاده می شده است.

    در حدود 600 سال قبل از میلاد، زمانی که افلاطون در مورد آموزش شنا به کودکان موضع گرفت، حمام های عمومی در یونان در حال ظهور بودند. در حدود قرن اول، دیپلمات رومی گایوس مایسناس بر اولین استخر گرم نظارت داشت، که سپس برای هر شهر بزرگ در امپراتوری روم عادی شد. ویرانه های حمام های رومی هنوز هم امروزه دیده می شود، از جمله حمام عظیم 900000 فوت مربعی که در سال 305 پس از میلاد ساخته شد.

    محبوبیت رو به رشد :

    جدای از این حمام‌های باستانی، استخرهای شنا تا اواسط دهه 1800 واقعاً شروع به کار نکردند. تا سال 1837 شش استخر سرپوشیده در لندن ساخته شد و زمانی که بازی‌های المپیک مدرن در سال 1896 آغاز شد، محبوبیت استخرهای شنا شروع به افزایش کرد. در آب و هوای گرم استرالیا، لیدوها یا استخرهای روباز در سراسر کشور محبوب شدند و اغلب مملو از آب دریا بودند. این استخرها در مواقعی که ممکن است شنا کردن در دریا خطرناک باشد، به افراد امکان می ‌داد شنا کنند و از آب دریا لذت ببرند.

    پیشنهادی : جهت مشاهده قیمت عایق پلیمری استخر و رزین عایق بندی استخر کلیک نمایید.

    استخرها در آمریکا :

    ایالات متحده اولین استخر خود را در سال 1868 در حمام خیابان کابوت در بوستون ساخت. اگرچه به معنای امروزی کلمه «استخر» نیست، اما برای خدمت به محله‌ ای ساخته شده است که اکثر آنها توانایی خرید خانه‌های دارای حمام را نداشتند.

    در سال 1907، فیلا دلفیا اولین استخر شنای روی زمین را در ایالات متحده بنا کرد. این استخر در باشگاهی به نام راکت فیلادلفیا ساخته شده است. اندکی پس از آن، در سال 1910، اولین پیشرفت تکنولوژیکی بزرگ در استخرهای شنای مدرن رخ داد. استفاده از روش های بهداشتی و فیلتراسیون در استخرها یک شگفتی مدرن بود. قبل از این پیشرفت ها، آب استخر فقط با جایگزینی آب کثیف با آب شیرین تمیز می شد. در همین سال، گانیت توسط کارل ای. آکلی اختراع شد که راه را برای ساخت استخر ارزان و سریع باز کرد.

    استخر ها پس از جنگ جهانی دوم :

    پس از پایان جنگ جهانی دوم، استخرهای شنا تبدیل به یک نماد لوکس شدند. استفاده از گانیت برای ساخت استخرهای مقرون به صرفه رشد کرد و صنعت استخرسازی سر به فلک کشید. مدتی بعد از محبوب شدن گانیت، گزینه مقرون به صرفه دیگری محبوبیت یافت. در سال 1947، کیت های استخر روی زمین در دسترس قرار گرفت، که تجربه استخر داشتن را به طور کامل تغییر داد. فقط در یک روز، اکنون می توانید استخر خود را ساخته و آماده کنید تا از آن لذت ببرید.اگر تا به حال به خانه جدیدی نقل مکان کردید، یا متوجه شدید که دیگر از استخر خود استفاده نمی کنید، ممکن است آن را پایین آورده و به خانه جدید منتقل کنید، یا حتی بفروشید.

    تا به امروز، استخرهای مدرن در ساخت، طراحی و ویژگی‌ها به تکامل خود ادامه می‌دهند. اکنون، می توانید استخر خود را کاملاً از طریق تلفن هوشمند خود کنترل و نظارت کنید!

    انواع استخر بر اساس مصالح :

    1. استخر بتنی :

    استخرهای بتنی اغلب گرانترین نوع استخری هستند که باید در محل ساخت، حفاری و بتن ریزی شوند. استخرهای بتنی به شما این امکان را می دهند که استخر مورد نظر خود را در هر شکل و اندازه ای بسازید. پس از ساخت استخر و در پایان کار از گچ، رنگ و مواد پوششی مخصوص موجود در رنگ های مختلف استفاده می شود. ساخت استخر بتنی با گودبرداری و استقرار اسکلت فلزی آغاز می شود.

    بتن ریخته می شود و سپس زیر پوشش گچ قرار می گیرد. استفاده از فونداسیون فولادی و بتنی روشی مطمئن برای ساخت استخر بتنی است که بر دوام آن تأثیر می گذارد. اما همچنان گران است و به دلیل طولانی بودن فرآیند تولید، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بتوان از آن استفاده کرد. یکی دیگر از معایب استخرهای بتنی ترک خوردن یا نشست یا جابجایی خاک است.

    word image 273866 2 - انواع استخر و راهنمای عایق بندی استخر - انواع استخر

    2. استخر فایبرگلاس :

    یکی دیگر از انواع استخر ها مدل های فایبرگلاس هستند. در بدنه استخرهای فایبرگلاس از پوشش ژله ای استفاده می شود و به همین دلیل کاملا غیر متخلخل است. این در حالی است که سطح استخرهای بتنی معمولا خلل و فرج زیادی دارد. به همین دلیل منافذ سطحی استخرهای بتنی بستر مناسبی برای رشد جلبک ها هستند. این نکته ساده باعث می شود نگهداری استخرهای فایبرگلاس به مراتب ساده تر باشد. استخرهای فایبرگلاس هیچ گونه تاثیر منفی در کیفیت آب ندارند.

    3. استخر وینیل :

    استخرهای وینیل دارای فریم های فلزی، پلاستیکی و چوبی هستند که پس از حفر گودال در زمین نصب می شوند. برای این نوع استخر، مانند استخر فایبرگلاس، کف حفره با پرکننده شنی پوشانده شده و دیواره ها با وینیل آب بندی می شوند. این استخر بسیار ارزان است، اما استحکام و دوام کمی دارد، بنابراین هر 10 سال یک بار نیاز به تعویض دارد.

    4. استخر ژئو ممبران :

    این نوع استخر در واقع نوعی پوشش عایق پلیمری است که نیاز به اجرای مراحلی مانند نقشه برداری و اصلاح خاک و بازبینی در مراحل ساخت دارد. این استخرها قابل جابجایی نیستند و پس از تثبیت فضای اشغال شده قابل جمع آوری نیستند. هزینه ساخت استخر ژئوممبران به دلیل هزینه بالای مواد اولیه و نصب استخر مقرون به صرفه نیست. استخرهای شنا ژئوممبران برای مصارف مختلفی مانند کشاورزی، پرورش ماهی و ذخیره آب مورد استفاده قرار می گیرند.

    5. استخر شیشه ای :

    به طورکلی دیواره های این نوع استخر را از شیشه و یا اکریلیک می توان ساخت و دلایل مختلفی برای استفاده از یک استخر شفاف وجود دارد که شامل نیاز به وجود پنجره های زیر آب یا دیوارشیشه‎ای برای آموزش شنا، انتقال نور و یا انعکاس آن به قسمت های دیگر ساختمان تا جذابیت دیدنی و آرامش بخشی که در اثر برخورد آب و نور با استخر شیشه ای ایجاد می شود.

    چگونه استخر شنا را ضد آب کنیم؟

    همانطور که تمیز کردن، مقدار pH و نگهداری آب در استفاده از استخر مهم است، عایق استخر نیز یک مسئله حیاتی است. از آنجایی که سیستم های استخر دائماً با آب در تعامل هستند، عایق کاری استخر باید به خوبی انجام شود.

    علاوه بر این، از آنجایی که گردش آب مداوم در استخر وجود دارد، موادی که برای عایق کاری استخر استفاده می شود باید به طور ویژه برای این منظور طراحی شده، عایق رطوبتی استخر قوی ایجاد کنند و نباید تحت تأثیر تشکیلات بیولوژیکی که ممکن است در سازه های در تماس با آب ایجاد شوند، قرار گیرند،مانند جلبک.

    word image 273866 3 - انواع استخر و راهنمای عایق بندی استخر - انواع استخر

    مواد عایق استخر چیست؟

    وقتی صحبت از مواد عایق استخر می شود، ابتدا مواد شیمیایی عایق رطوبتی به ذهن خطور می کند. مواد شیمیایی ضد آب موادی هستند که بین بتن و کف استخر در حالی که استخر هنوز در حال ساخت است استفاده می شود.

    این مواد معمولاً مواد ضد آب بر پایه سیمان هستند . به لطف فرمول شیمیایی خود، آنها یک لایه ضد آب در زیر کف و سرامیک تشکیل می دهند. آنها همچنین در برابر محلول های شیمیایی، کلر و نمک موجود در خاک مقاوم هستند. این مواد باید انعطاف پذیر باشند.

    word image 273866 4 - انواع استخر و راهنمای عایق بندی استخر - انواع استخر

    پس از اتمام عایق رطوبتی زیر سرامیک، سطح استخر با سرامیک پوشانده می شود. کانال هایی که گردش آب در استخر را تامین می کنند نیز باید ضد آب باشند. در غیر این صورت، آب عبوری از این کانال ها ممکن است به مرور زمان باعث کاهش عملکرد مانند مشکلات ضد آب، کلسیفیکاسیون و زنگ زدگی شود.

    برای جلوگیری از این وضعیت می توان از نوارهایی استفاده کرد که با تماس آب متورم می شوند. هنگامی که این نوارها با آب تماس پیدا می کنند، متورم می شوند و شکاف ها، منافذ و شکاف های مویرگی بتن را پر می کنند و بتن را ضد آب می کنند. این نوارهای نگهدارنده آب که با نام SWELLBAND نیز شناخته می شوند برای استفاده در مناطقی که دائماً با آب در تماس هستند مانند استخرها طراحی شده اند و محصولاتی هستند که عایق رطوبتی قوی ایجاد می کنند.

    چگونه استخر را ضد آب کنیم؟

    هنگام ضد آب کردن استخر مراحل خاصی باید رعایت شود. اول از همه عایق رطوبتی استخر باید با تیم حرفه ای انجام شود. زیرا تنها با انتخاب درست مواد و کار درست می توان استخری با عایق رطوبتی کامل به دست آورد.

    بیایید با هم به این مراحل لازم برای ضد آب شدن استخر نگاهی بیندازیم!

    1. آماده سازی :

    تمیز کردن استخر و اطراف آن را شروع کنید. سطح را با استفاده از یک اسفنج، آب صابون و یک پارچه کاملاً تمیز کنید تا تمام کثیفی ها، گرد و غبار و روغن باقی مانده از بین برود. برای محافظت از محوطه بیرون استخر، آن را با برزنت یا پوشش های محافظ بپوشانید.

    اگر استخر شما دارای کف بتنی است، تعمیرات لازم را برای تسطیح و صاف کردن سطح انجام دهید. هر شکاف یا سوراخی را در سطح بتن پر کنید و سطح را سنباده بزنید.

    2. انتخاب مواد ضد آب :

    یکی دیگر از نکات مهم در عایق رطوبتی استخر، انتخاب عایق رطوبتی مناسب است. مواد عایق رطوبتی را با توجه به شکل و ابعاد استخر و نیاز خود انتخاب کنید.

    به یاد داشته باشید که انتخاب عایق رطوبتی مناسب مهمترین نکته عایق رطوبتی استخر است. در این مرحله نگاهی به عایق رطوبتی بتن شیمی به شما این امکان را می دهد که مناسب ترین و صحیح ترین ماده عایق رطوبتی را برای پروژه های عایق رطوبتی خود انتخاب کنید.

    3. نوار ضد آب :

    قبل از استفاده از مواد عایق رطوبتی، باید نوار عایق رطوبتی به کف و دیواره های استخر زده شود. از آنجایی که معمولاً استفاده از موزاییک سرامیکی یا شیشه ای در استخرها ترجیح داده می شود، نوارضد آب باید در هر دو گوشه افقی و عمودی استفاده شود.

    4. قرار دادن مواد عایق :

    عایق رطوبتی انتخابی خود را با دقت در 2 لایه بر روی تمام سطح طبق دستورالعمل استفاده بمالید. با دقت این کار را انجام دهید تا از ایجاد حباب روی سطح جلوگیری کنید.

    5. تست خشک کردن و آب بندی :

    زمان خشک شدن عایق رطوبتی را طبق زمان توصیه شده توسط سازنده عایق رطوبتی دنبال کنید. سپس استخر را با دقت پر کنید و نشت آب را بررسی کنید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.