سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41501 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اپراتور CNC در صنعت تولید و ماشین کاری چه نقش و اهمیتی دارد؟
    19 اسفند 1402 - 21:09
    شناسه : 275915
    1

    در این مقاله می خواهیم به نقش اپراتور CNC در ماشین کاری و اهمیت آن اشاره کنیم.

    پ
    پ

    تولید قطعات صنعتی با دستگاه های CNC

    دنیای امروزی، دنیای صنعت است و انسان هر لحظه به فناوری و پیشرفت ‌هایی دست پیدا می کند و با توجه به این رشد و پیشرفت، تولید کردن قطعه‌ ها و کالاهای با کیفیت زیاد و دقت بالا دارای اهمیت فراوانی است. دستگاه cnc از جمله فناوری ‌هایی است که بسیار پیشرفت کرده و به تولید کنندگان کمک می کند که بتوانند انواع قطعات ساده و پیشرفته را به روش خودکار و با دقت زیاد تولید کنند. در این مقاله می خواهیم به نقش اپراتور CNC در ماشین کاری و اهمیت آن اشاره کنیم.

    word image 275915 1 scaled - اپراتور CNC در صنعت تولید و ماشین کاری چه نقش و اهمیتی دارد؟ - cnc

    معرفی دستگاه CNC

    کلمه خدمات cnc یعنی کنترل عددی کامپیوتری و مخفف Computer Numerical Control است. این دستگاه با به کارگیری کنترل کامپیوتری، فرایند ماشین کاری و برنامه ‌ریزی های آن را اجرا می کند. سیستم ‌های کنترل کامپیوتری CNC طبق برنامه‌ های عددی و با توجه به تنظیم‌ های درست و دقیق ابزار و وسایل ماشین کاری را در همه سو به حرکت در می ‌آورند و تولید قطعات انجام می ‌شود.

    افرادی که در شغل اپراتور CNC هستند، با توجه زیاد و با به کارگیری سیستم‌ های کنترل عددی فرایند ماشین کاری را اجرا می کنند . در ادامه می خواهیم نقش اپراتور CNC در ماشین کاری را بهتر بشناسیم.

    انواع دستگاه های CNC

    دستگاه های CNC در تولید قطعات با تعداد وسیع طراحی شده و انواع این دستگاه‌ ها عبارت اند از:

    دستگاه فرز CNC

    یکی از مدل ‌های انواع مختلف دستگاه cnc که استفاده آن بسیار رایج ‌تر است، دستگاه فرز است. این دستگاه توسط کنترل کامپیوتری، وظیفه برش مواد متنوع را انجام می ‌دهد و فرایندهایی مانند: پیشانی تراشی، تراشکاری، قلاویز زنی، سوراخ کاری و روتراشی را اجرا می کند.

    دستگاه تراش CNC

    این دستگاه تراش cnc، برش زدن قطعه های کار را در زمان چرخیدن بر عهده دارد و توسط ابزار و وسایل گوناگون برش ‌های منظم و دقیقی را به سرعت انجام می دهد.

    دستگاه روتر CNC

    دستگاه معرفی شده هم در برش زدن موادی مانند: چوب، کامپوزیت، فولاد، پلاستیک، آلومینیوم و فوم بسیار کمک کننده است و شبیه دستگاه فرز CNC عمل می کند.

    ماشین برش پلاسما CNC

    عملیات برش زدن پلاسما شامل برش زدن یک ماده توسط مشعل پلاسما است و بیشتر در برش مواد سنگینی مثل فولاد و دیگر فلزات به کار می ‌رود؛ البته نقش اپراتور CNC در ماشین کاری را نمی ‌توان نادیده گرفت.

    دستگاه تخلیه الکتریکی

    این دستگاه به اختصار یعنی EDM که به وجود آوردن اشکال خاص با موادی خاص توسط تخلیه الکتریکی یا جرقه را به عهده دارد. در این ماشین CNC قطعات کار در بین دو الکترود جای می گیرد و دستگاه با بررسی اندازه تخلیه الکتریکی لازم و الکترود در تولید قطعات، آنها را ارزیابی می کند.

    word image 275915 2 - اپراتور CNC در صنعت تولید و ماشین کاری چه نقش و اهمیتی دارد؟ - cnc

    دستگاه برش لیزر

    اصلی‌ترین دستگاه CNC دستگاه برش لیزری است که شبیه دستگاه ‌های پلاسما بوده که نسبت چقرمگی و چگالی لیزر را تنظیم می کند. در این میان باید به نقش اپراتور CNC در ماشین کاری که دارای اهمیت زیادی است، توجه کرد.

    معرفی اپراتور CNC و وظایف آن

    تمامی دستگاه‌های CNC می ‌توانند انواع قطعات پیچیده را با تکرار زیاد و دقت بالا تولید کنند و به مهارت و تجربه دستی بالایی هم نیاز دارند. اپراتورهای CNC افرادی هستند که ماشین های cnc را در مراکز تولیدی راه اندازی می کنند و نقش اپراتور CNC در ماشین کاری، راه‌اندازی، برنامه نویسی و نگهداری ماشین های CNC است که به تجربه و مهارت و دانش زیاد نیاز دارد.

    اپراتورهای cnc وظیفه راه اندازی و تنظیم کردن دستگاه ‌های مختلف cnc را دارند، برنامه ‌های مربوط به ماشین‌ ها را بعد از بررسی اجرا کرده و نکاتی که مربوط به فشار، حرکت و سرعت دستگاه‌ های فرز است را هم منظم می کنند. در عملیات تولید، از ابتدای تولید تا پایان آن، مسئول آن هستند و در کل وظایف یک اپراتور و نقش اپراتور CNC در ماشین کاری عبارت اند از:

    • برنامه‌ریزی و راه ‌اندازی دستگاه‌ های CNC
    • نظارت بر عملیات ماشین کاری
    • کنترل کیفیت محصولات
    • نگهداری کردن از دستگاه ‌ها و ماشین ‌های CNC
    • رفع خطا و عیب یابی ماشین ‌ها
    • بهبود عملکرد برنامه ‌های ماشین ‌ها و همکاری با تیم
    • رعایت نکات ایمنی، و ثبت اطلاعات تولید

    word image 275915 3 scaled - اپراتور CNC در صنعت تولید و ماشین کاری چه نقش و اهمیتی دارد؟ - cnc

    اهمیت اپراتور CNC در تولید و ماشین کاری

    به دلیل به کارگیری دستگاه ‌های cnc برای ساخت قطعات پیچیده و قطعه سازی ‌های مختلف که از جمله ابزار و وسایل مهم هستند، نقش اپراتور CNC در ماشین کاری و در نحوه کارکرد درست و بهینه این دستگاه ‌ها بسیار اهمیت دارد.

    زیرا مسئول راه ‌اندازی و برنامه ‌ریزی برای این دستگاه‌ ها بودهتا عملیات ماشین کاری دقیق و با کارایی بالا انجام شود و کالاهایی مرغوب و با کیفیت به خط تولید برسد. اپراتور باید روحیه کار تیمی را داشته و قدرت مدیریتی خوبی را دارا باشد، در صورت ایجاد هرگونه مشکل باید توانایی خود را در رفع آن صرف کند و دلیل مشکل و عیب را پیدا کرده و با بررسی گزارشات لازم را ارائه کند. اپراتور با اجرای عملیات های گفته شده موجب کمتر شدن خطرات احتمالی و بالا رفتن بهره ‌وری در تولید می ‌شود.

    معرفی شرکتی با تجربه در زمینه خدمات CNC

    شرکت میثم دارو پلاست شرکتی معروف و با تجربه در زمینه خدمات CNC سه محور بسیار برجسته است. این مجموعه تولیدی خدمات cnc را با دقت بسیار بالا اجرا می کند و توانایی ساخت انواع قطعات بدون محدودیت را دارد. این شرکت ماشین آلات جدید سه محور CNC و چهار محور CNC را داشته و خدمات مربوطه را به نحو احسنت ارائه می کند.

    شرکت میثم دارو پلاست با توجه به نقش اپراتور CNC در ماشین کاری، دارای نیروهای کار با تجربه و منظمی است که با به کارگیری دانش ‌های روز و تجربیات خود و با دارا بودن ماشین ‌ها و دستگاه‌ های تخصصی توانایی تولید انواع قالب ‌های صنعتی را دارد. برای اینکه بتوانید طرح ‌های مورد نظر خود را به شرکت ‌های تولیدی خدمات فرز CNC ارائه کنید، باید به معتبر بودن این مجموعه ‌ها و شرکت ‌ها توجه داشته باشید و اینکه علاوه بر دارا بودن نیروهای کار با تجربه بتوانند قطعات را با دقت بالا و سرعت بیشتر تولید کنند. باید گفت شرکت میثم دارو پلاست از فعالین معتبر در این زمینه کاری است.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.