یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41479 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • آموزش نحوه کار و انتخاب فرز دندانپزشکی با قیمت مناسب
    22 اسفند 1402 - 19:04
    شناسه : 276118
    0

    فرز دندان پزشکی یک ابزار کوچک و به درد بخور است که با تنوع بالا در حوزه بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد. برای انتخاب فرز دندان پزشکی با قیمت مناسب باید به نوع استفاده از این محصولات و نیازهای کلینیک مورد نظر توجه داشته باشید.

    پ
    پ

    فرز دندان پزشکی یک ابزار کوچک و به درد بخور است که با تنوع بالا در حوزه بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد. برای انتخاب فرز دندان پزشکی با قیمت مناسب باید به نوع استفاده از این محصولات و نیازهای کلینیک مورد نظر توجه داشته باشید. نحوه کار و استفاده از این تجهیزات با هم متفاوت است. این مسئله انتخاب آن ها را برای دندانپزشکان دشوار می کند. هر یک از این اجسام کوچک با اتصال به هندپیس دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از آن ها فرایند بریدن دندان، سوراخ کردن و… ساده تر می شود. در این بخش به طبقه بندی انواع فرز و نکات انتخاب آن ها می پردازیم.

    word image 276118 1 - آموزش نحوه کار و انتخاب فرز دندانپزشکی با قیمت مناسب - تجهیزات دندانپزشکی

    انتخاب فرز دندانپزشکی بر اساس نوع شنک

    در هر یک از فرزهای دندان پزشکی، بخش های مختلفی تعبیه شده اند. از میان آن ها می توان به Head، Neck و Shank اشاره کرد. هر یک از این محصولات از نظر نوع شنک دسته بندی های گوناگونی دارند و این انواع در قیمت فرز دندانپزشکی تاثیرگذار اند. این فرز های دندانپزشکی را در زیر مشاهده می کنید:

    1. (Friction Grip (FG یکی از مهمترین مدل های این تجهیزات است که برای مصارف ترمیمی مورد استفاده قرار می گیرد. سایزبندی هر یک از مدل های (Friction Grip (FG متفاوت است.
    2. مدل (Right angle/Latch-type (RA برای آنگل ها طراحی شده و دارای حفره هایی است که با تحکیم اتصال به هندپیس کمک می کنند. (Right angle/Latch-type (RA برای تراش دادن مستقیم دندان ها به کار می رود.
    3. (Straight handpiece (HP با ابعاد بزرگ و طویل تولید می شود و برای برداشتن پوسیدگی ها بهترین انتخاب است.

    نحوه انتخاب فرز دندان پزشکی بر اساس جنس هد

    قدرت و کیفیت ساختار هر یک از این تجهیزات، تا حد قابل توجهی به نوع متریال مورد استفاده در بخش هد دستگاه بستگی دارد. در ساخت و آماده سازی هر یک از متریال متفاوتی برای ساخت هد استفاده می کنند. مولفه جنس مهمترین فاکتور انتخاب فرز دندان پزشکی به شمار می رود. برخی از مدل های این تجهیزات دندان پزشکی را بر اساس جنس هد در زیر مشاهده می کنید:

    فرز فولادی و استیل

    یکی از قدیمی ترین انواع دسته بندی های این اقلام طبی، مدل های فولادی و استیل هستند که به عنوان اولین نسل فرز در این حوزه معرفی می شوند. این محصولات عمر و دوام کمتری نسبت به سایر مدل ها دارند. استفاده از آن ها در سرعت بالای هندپیس سبب کند شدن بخش هد می شود. به علاوه این اقلام در تماس با دندان های سخت به سرعت آسیب می بینند.

    فرز الماسه دندانپزشکی

    مدل های الماسه یا الماسی در تنوع بالایی ارائه می شود؛ میزان سختی هر یک از این تجهیزات با هم متفاوت است. فرز الماسه دندانپزشکی برای ترمیم دندان ها کارایی دارد و در ساخت آن از ترکیبات ذرات خورد شده الماس در کنار سایر متریال استفاده شده است.

    فرز کاربایدی

    یکی از مهمترین مدل های فرز دندانپزشکی، مدل های کاربایدی است که با قابلیت های به روز و متنوع در اختیار مشتریان قرار می گیرند. طول عمر بالاتر این دسته از محصولات دندان پزشکی یکی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود. هر یک از انواع این تجهیزات بر اساس متریال تشکیل دهنده قیمت به خصوصی دارند. قیمت فرز دندانپزشکی کاربایدی به دلیل کیفیت ایده آل و استحکام بی مانند در میان انواع دسته بندی های این محصولات بسیار به صرفه تعیین شده است. برای استفاده از این محصول باید حتما سرعت بالای آن را تنظیم کنید؛ متاسفانه این کالا در سرعت پایین کند شده و می شکند.

    word image 276118 2 - آموزش نحوه کار و انتخاب فرز دندانپزشکی با قیمت مناسب - تجهیزات دندانپزشکی

    فرز سرامیکی

    یکی از مواد پرمصرف در حوزه دندانپزشکی، سرامیک است که برای ساخت انواع فرز سرامیکی مورد استفاده قرار می گیرد. درمان های ترمیمی و زیبایی با استفاده از این محصول به سهولت انجام می شوند. برداشتن دندان های پوسیده و تخلیه آمالگام با استفاده از این محصول به سهولت انجام می شود. این تجهیزات برای جراحی لثه بهترین انتخاب به شمار می روند.

    راهنمای انتخاب فرز دندانپزشکی بر اساس شکل

    قیمت فرز دندانپزشکی به شکل و ساختار ظاهری این محصولات نیز بستگی دارد. شکل و مدل طراحی این لوازم طبی، نحوه کار آن ها را در عملیات های دندانی تحت تاثیر قرار می دهد. بخش هد هر یک از این محصولات به قسمت های مختلفی تقسیم می شود و دارای دو بخش فوقانی و بدنه است. ترکیب شکل بدنه و قسمت فوقانی این تجهیزات دسته بندی های گوناگونی از آن ها ایجاد می کند. برخی از این مدل ها را در زیر مشاهده می کنید:

    مدل روند اند

    مدل های round end یکی از کاربردی ترین ابزارها در عملیات های آماده سازی حفره و تراش دندان به شمار می روند. فرزهای گلابی و فیشور در این دسته بندی جای می گیرند. این محصول با حالت کروی و گرد در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

    انواع ته صاف

    مدل های flat end یا ته صاف در صنعت پزشکی کارایی قابل توجهی دارند. این محصولات در انتهای قسمت هد، صاف هستند. نام آن ها متناسب با شکل ظاهری این محصولات تعیین شده است. تراشیدن و صاف کردن دیواره های دندان و آماده سازی بخش حفره ها با استفاده از این نوع اقلام به سهولت انجام می شود. مدل های تیپر، اینورت و… در این دسته بندی قرار می گیرند.

    فرز safe end

    مدل safe end یا انواع مهار شده یکی از محصولات درمان ایمن هستند. قسمت هد این محصولات هیچ حالت تیز یا برنده ای ندارد. با استفاده از آن ها از نفوذ به پالپ در عملیات مورد نظر جلوگیری می شود. آماده سازی حفره ها با این محصول به سهولت انجام می گیرد.

    word image 276118 3 - آموزش نحوه کار و انتخاب فرز دندانپزشکی با قیمت مناسب - تجهیزات دندانپزشکی

    انتخاب فرز دندانپزشکی بر اساس کارایی

    در زمان خرید هر یک از این تجهیزات باید به نحوه کاربرد آن ها نیز دقت داشته باشید. دسته بندی این محصولات بر اساس نحوه استفاده از هر یک انجام می شود. برخی از موارد استفاده از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

    1. مدل های روند که برای ایجاد شیار دندانی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از آن ها با هدف افزایش میزان گیر ماده ترمیمی انجام می شود.
    2. انواع رند آنگل؛ برای انتخاب فرز دندانپزشکی آنگل عملکرد آن در برداشتن پوسیدگی دندان ها مورد توجه قرار می گیرد.
    3. انواع کارباید توربین به منظور پولیش آمالگام به کار می رود و برای تراش فلز بهترین گزینه است.
    4. مدل های تیپر با دیواره های ناموازی و قسمت های برنده با ضخامت متفاوت تولید می شوند و برای انجام برخی عملیات های دندانی مورد استفاده قرار می گیرند.
    5. مدل اینورت برای ایجاد شیار در دندان ها مورد استفاده است.
    6. برای برداشتن عاج و مینای دندان عمدتا از فرز فیشور استفاده می شود. سری تخت این تجهیزات از مهمترین قسمت های آن ها به شمار می رود.
    7. مدل های لبه چاقویی برای تهیه روکش دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از کاربردی ترین ها است.

    جمع بندی

    در این بخش به روش های انتخاب انواع فرز برای هندپیس دندان پزشکی پرداختیم. هر یک از محصولات نام برده شده با ویژگی ها و قابلیت های مهمی در دسترس مشتریان قرار می گیرند. قیمت این محصولات دندانپزشکی با در نظر گرفتن نوع و مدل هر یک مشخص می شود. شما می توانید بر اساس نحوه استفاده و کارایی این اقلام هر یک را برای عملیات های دندانی مورد استفاده قرار دهید.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.