شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اهمیت نماز خواندن و راه‌های افزایش میل به آن
    24 اسفند 1402 - 23:51
    شناسه : 276266
    1

    راه های افزایش ارادت به نماز در زندگی معاصر که با همه پرشتابی و روند فوری آن، فرصت‌های مختلفی برای انجام امور دینی و عبادی فراهم می‌شود، اما گاهی اوقات انگیزه برای انجام نماز به چالش کشیده می‌شود. نماز نه تنها یک فریضه است، بلکه محوریت بسیار بالایی در زندگی دینی و اخلاقی دارد. در […]

    پ
    پ

    word image 276266 1 scaled - اهمیت نماز خواندن و راه‌های افزایش میل به آن - ارتباط با خدا

    راه های افزایش ارادت به نماز

    در زندگی معاصر که با همه پرشتابی و روند فوری آن، فرصت‌های مختلفی برای انجام امور دینی و عبادی فراهم می‌شود، اما گاهی اوقات انگیزه برای انجام نماز به چالش کشیده می‌شود. نماز نه تنها یک فریضه است، بلکه محوریت بسیار بالایی در زندگی دینی و اخلاقی دارد. در اینجا به برخی از راه‌هایی که برای افزایش انگیزه به نماز خواندن پیشنهاد میشود، میپردازیم.

    1. توجه به عظمت و ارزش نماز: نماز نه تنها به عنوان یک وظیفه دینی، بلکه به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط مستقیم با خداوند و رسیدن به مراتب علوی انسان تلقی می‌شود. شناخت عمیق‌تر از عظمت نماز و ارتباط آن با رضایت الهی و بهبود جوانب روحی و اخلاقی انسان می‌تواند انگیزه بیشتری برای انجام آن ایجاد کند.

    2. پذیرش نماز به عنوان لذت و نه تنها وظیفه: در برخی مواقع، نماز به عنوان یک وظیفه‌ای تلقی می‌شود که باید انجام شود، اما در دیدگاه شیعه، نماز به عنوان یک لذت و فرصتی برای ارتباط بیشتر با خداوند و توسعه روحی و معنوی تلقی می‌شود. این نگرش می‌تواند انگیزه بیشتری برای انجام نماز ایجاد کند.

    word image 276266 2 scaled - اهمیت نماز خواندن و راه‌های افزایش میل به آن - ارتباط با خدا

    3. تأمل در معانی نماز: هر نماز دارای معانی و ارزش‌های عمیقی است که در صورت تأمل و تفکر در آنها، انگیزه برای انجام نماز افزایش می‌یابد. از جمله این معانی می‌توان به تسلیم و فراری از هواهای خود، یافتن آرامش و صلح در ارتباط با خداوند، و تقویت اخلاق و ارتباطات انسانی اشاره کرد.

    4. اهمیت محیط و فضای نماز: فضا و محیطی که نماز در آن انجام می‌شود، تأثیر بسزایی در افزایش انگیزه برای انجام آن دارد. ایجاد فضایی آرام و معنوی با استفاده از عناصری همچون سجاده، روشنایی مناسب، عطر و اهمیت حضور در نمازهای جماعت و اشتراک تجربه فضای معنوی با دیگران می‌تواند انگیزه بیشتری برای انجام نماز ایجاد کند.

    5. اعتقاد به تأثیر نماز در زندگی: نماز نه تنها بر ارتباط فرد با خداوند تأثیر می‌گذارد، بلکه بر زندگی اجتماعی، اخلاقی، و حتی روحیات فرد تأثیر می‌گذارد. این اعتقاد می‌تواند انگیزه بیشتری برای انجام نماز فراهم کند، زیرا فرد به عنوان یک عضو جامعه، تأثیر مثبت نماز بر جامعه و خودش را تجربه می‌کند.

    خاطره‌ای از آیت الله بهجت(ره) : بابا جان، جواب همان است!

    مرحوم آیت‌الله قاضی(ره) استاد آیت‌الله بهجت(ره) بودند و حضرت امام(ره) از ایشان به «کوه عرفان» تعبیر می‌فرمودند. آقای بهجت(ره) مکرر در نصایح‌شان این عبارت را از مرحوم قاضی(ره) نقل می‌فرمودند: «اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند.» یا در جای دیگری فرمودند: «به صورت من آب دهان بیاندازد»

    یکی از علما می‌فرمود: «سال‌ها پیش، یک روز خدمت آیت‌الله العظمی بهجت(ره) رفته بودیم. به ایشان گفتم: «راهی به ما نشان دهید تا آدم شویم.» آقای بهجت(ره) فرمودند: «نمازتان را اول وقت بخوانید!» این عالم بزرگوار می‌گوید: «در دلم گفتم حاج آقا ما را تحویل نگرفت. ما که خودمان نماز اول وقت می‌خوانیم!»

    word image 276266 3 scaled - اهمیت نماز خواندن و راه‌های افزایش میل به آن - ارتباط با خدا

    یک‌سال از آن ماجرا گذشت. قرار بود به یک جلسه مهمانی بروم و در آن مهمانی دوباره خدمت آقای بهجت(ره) برسم. در راه به خودم گفتم: «این دفعه از آقا سوال کنم، ببینم اگر بخواهد راهی معرفی کند تا من به همه‌جا برسم، چه راهی را معرفی می‌کند؟»

    وقتی خدمتشان رفتم، همراه جمعی بودیم و ایشان داشتند صحبت می‌کردند. هنوز هیچ سخنی نگفته بودم که ایشان وسط صحبتشان فرمودند: «بعضی‌ها پیش ما می‌گویند چکار کنیم تا آدم شویم و رشد پیدا کنیم؟ به ایشان می‌گوییم نماز اول وقت بخوانید. می‌روند سال بعد می‌آیند، پیش خودشان می‌گویند حاج آقا ما را تحویل نگرفت! دوباره از حاج آقا بپرسیم که چه باید بکنیم؟ همان حرف بنده را دقیق گوش نکردند و رعایت نکردند، حالا دوباره می‌خواهند سؤال کنند! بابا جان، جواب همان است، همیشه جواب همان است.»

    این عالم بزرگوار می‌فرماید: «من دیگر هیچ حرفی نزدم. آقای بهجت(ره) راست می‌گفتند. من برخی از نمازهایم را به وقتش نمی‌خواندم. شروع کردم و آن را هم درست کردم.» آن عالم بزرگوار کم‌کم به جاهایی که دلش می‌خواست و حتی فوق تصورش بود، رسید.

    افزایش تمرکز و اعتماد به نفس با نماز

    نماز در ساعت خاصی از شبانه روز و در جهت خاصی تنظیم شده است. تمام این قوانین برای قرار گیری شما در مسیر انرژی میباشد. به همین سبب است که تاکید به نماز اول وقت بسیار زیاد میباشد. وقتی نماز را در اول وقت و در شرایط درست میخواند شما هم در مسیر انرژی ساطع شده قرار میگیرید و میتوانید از مزایای آن استفاده کنید. نماز خواندن آن هم در اول وقت مثل تمدید انرژی و تجدید قوا میباشد. اگر نماز را به شکل اصولی بخوانید حتی در زندگی متمرکز تر خواهید شد! چطور؟

    word image 276266 4 scaled - اهمیت نماز خواندن و راه‌های افزایش میل به آن - ارتباط با خدا

    خداوند متعال میفرماید هنگام نماز تمام تمرکز را به خدا و معانی کلمات بدهید. این یعنی خود را از تمام دل مشغولی ها دور کردن و این خود به معنی تمرین تمرکز است

    جهت بالا بردن اطلاعات معنوی خود پیشنهاد میکنیم به سایت صبحینو مراجعه کنید.

    اهمیت نماز از نگاه پیامبر اسلام

    پیامبر اسلام، اهمیت و ارزش نماز را در تعالیم اسلامی بسیار تأکید کرده‌اند. او نماز را به عنوان یکی از ستون‌های اصلی ایمان و عبادت، وسیله‌ای برای برقراری ارتباط مستقیم با خداوند و رسیدن به کمال اخلاق و تقوا توصیف کرده‌اند. پیامبر اسلام از اولین لحظات اعلان نبوت تا آخر عمر خود، مسلمانان را به اقامه نماز دعوت کرده و درباره فواید و ارزش آن بسیار تبیین فرموده‌اند. او در احادیث خود بسیاری از نکات و ارزش‌های مربوط به نماز را بیان کرده‌اند، از جمله:

    1. تأکید بر اقامه نماز: پیامبر اسلام به مسلمانان تأکید می‌کنند که نماز را اقامه کنند و به آن توجه داشته باشند. او فرموده‌اند: “نماز، نخستین چیزی است که برایشان حساب داده خواهد شد، پس اگر نمازشان کامل بود سایر عباداتشان هم کامل می‌شود، و اگر نمازشان ناقص بود سایر عباداتشان هم ناقص خواهد بود.”

    2. تأثیر نماز در اخلاق و روحیه: پیامبر اسلام به تأثیرات مثبت نماز در اخلاق و روحیه انسان اشاره کرده‌اند و فرموده‌اند: “نماز مانند مناره‌ای است که برای مؤمن روشن است. انسانی که نماز می‌خواند، انسانی را به یاد خدا می‌آورد که به آسانی به گناه و رها کردن حق‌الناس متهم نمی‌شود.”

    3. تأکید بر تمرکز و خشوع در نماز: پیامبر اسلام به مؤمنان توصیه کرده‌اند که در حین انجام نماز، تمرکز و خشوع داشته باشند و فرموده‌اند: “نماز، معراج مؤمن است، پس هر کسی که به معراج فکر نمی‌کند، به کجا می‌رود؟!”

    این موارد فقط بخشی از احادیث و نکاتی است که پیامبر اسلام در مورد نماز بیان کرده‌اند. تأمل در این احادیث و درک عمیق‌تر از آنچه که پیامبر اسلام درباره نماز فرموده‌اند، می‌تواند به مسلمانان کمک کند تا نماز خود را بهتر انجام دهند و از فواید این عبادت بیشتر بهره‌مند شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.