شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41462 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی
    28 اسفند 1402 - 10:55
    شناسه : 276450
    2

    کوهنوردی جزو محبوب‌ترین تفریحات در طول تاریخ بشر است که هیجان و جذابیت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

    پ
    پ

    تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی

    کوهنوردی جزو محبوب‌ترین تفریحات در طول تاریخ بشر است که هیجان و جذابیت فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. بالارفتن از کوه و محیط‌های ناهموار با وجود محدودیت‌های فیزیکی، شاید کار سختی به نظر برسد؛ اما پس از رسیدن به قله و برپایی کمپ، احساس سرخوشی بسیار خاصی را به وجود می‌آورد. یکی از ضروریات کوهنوردی، استفاده از وسایل و تجهیزات مناسب است. به‌همراه‌داشتن تجهیزات کوهنوردی نه‌تنها سختی‌های مسیر را کاهش می‌دهد و لذت صعود به قله را دوچندان می‌کند، بلکه ایمنی کافی را نیز برای تمامی افراد گروه به همراه می‌آورد. در این صفحه قصد داریم به معرفی چند مورد از ضروری‌ترین تجهیزات کمپ و سفر بپردازیم که برای کمپینگ و ماندن در طبیعت، می‌توانید از آنها استفاده کنید.

    لیست تجهیزات کمپ و سفر

    لیست تجهیزات کمپ و سفر

    تمامی وسایل لازم و مهم برای کوهنوردی

    کوهنوردی همان‌طور که لذت بسیار زیادی دارد، با خطرات و چالش‌های مختلفی نیز روبروست؛ به همین دلیل نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، آمادگی بدنی و همچنین تجهیزات مناسب دارد. وسایل و ابزارهایی که برای کمپینگ و کوهنوردی استفاده می‌شوند، عملاً تفاوت‌های اصلی را در این زمینه رقم می‌زنند و تأثیر بسیار زیادی روی تجربه سفر شما می‌گذارند. مهم‌ترین تجهیزات کوهنوردی شامل کوله‌پشتی، کفش و لباس مناسب، مواد غذایی، جعبه کمک‌های اولیه و برخی گجت‌های کاربردی می‌شوند که در ادامه معرفی شده‌اند.

    کوله‌پشتی

    اولین وسیله کوهنوردی، کوله‌پشتی است که برای حمل مواد غذایی، لباس، ابزارها و سایر وسایل استفاده می‌شود. برای انتخاب کوله‌پشتی مناسب، در مرحله اول باید نوع و طول برنامه کوهنوردی را در نظر بگیرید تا بتوانید کوله‌ای با اندازه و وزن مناسب را انتخاب نمایید. در مرحله بعد باید به مشخصات آن مانند جنس خوب، کیفیت دوخت بالا، ارگونومی، تسمه و بندهای کمکی برای توزیع یکنواخت وزن و همچنین فضای کافی توجه کنید و بر اساس این معیارها، محصول مناسب را انتخاب نمایید.

    کفش کوهنوردی

    از دیگر تجهیزات کوهنوردی که به‌همراه‌داشتن آن ضروری است، کفش مناسب است. از هر کفشی نمی‌توان برای کمپینگ یا سفر به طبیعت استفاده کرد. کفش کوهنوردی باید از ویژگی‌های خاصی نظیر اندازه مناسب، فیت بودن، کشش قابل‌قبول، تنفس‌پذیری بالا، وزن سبک، حمایت و پایداری عالی از پا و محافظت خوب در برابر محیط برخوردار باشد. همچنین انتخاب کفشی که با نوع مسیر و شرایط آب‌وهوایی مقصد متناسب باشد نیز اهمیت بالایی دارد.

    لباس

    برای بالابردن ایمنی و همچنین احساس راحتی بیشتر هنگام کوهنوردی، باید از لباس مناسب نیز استفاده کنید. توصیه می‌کنیم قبل از خرید لباس، شرایط آب‌وهوایی مکانی که قصد سفر به آن دارید را بررسی کنید. برای فصل سرد یا مکان‌هایی با دمای پایین، لباس‌های پشمی یا کرک و برای فصول گرم یا مکان‌هایی با دمای بالا، لباس‌های نخ و الیاف کاربرد بیشتری دارند. علاوه بر این، لباس کوهنوردی باید از ویژگی‌هایی نظیر عرق‌گیر بودن، بادگیر داشتن، دوام پارچه، اندازه مناسب و ضدآب بودن برخوردار باشد.

    word image 276450 2 - تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی -

    لباس و کفش مناسب کوهنوردی

    غذا و آب

    یکی از اصلی‌ترین مواردی که قبل از سفر باید برنامه‌ریزی کرده باشید، تهیه مواد غذایی برای کمپینگ است. سعی کنید با درنظرگرفتن میزان پیاده‌روی، طول مسیر، تعداد افراد گروه، محدودیت‌های غذایی هر شخص و تجهیزات آشپزی در سفر، آب و مواد غذایی را به‌اندازه با خود حمل کنید. لیست بهترین غذاها برای کوهنوردی معمولاً شامل انواع گرانولا، میوه‌های خشک، آجیل، کره‌های آجیلی، پاستا، نودل، پنیر کبابی، ساندویچ‌های ساده و… می‌شود. برای تازه نگه‌داشتن مواد غذایی و جلوگیری از خراب‌شدن آنها نیز می‌توانید از یخچال و فریزر دو محفظه کوچک Powerology استفاده نمایید.

     وسایل ناوبری

    وسایل ناوبری جزو ضروری‌ترین تجهیزات کوهنوردی محسوب می‌شوند که سطح ایمنی گروه را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. با این وسایل احتمال گم‌شدن در مسیرهای ناشناخته تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و دسترسی به اعضای گروه، ساده‌تر می‌شود. برخی از این تجهیزات شامل نقشه، قطب‌نما، دستگاه جی‌پی‌اس، ارتفاع‌سنج، تلفن همراه و ترجیحاً بیسیم می‌شوند که البته باید نحوه کار با این ابزارآلات را هم به‌خوبی آموزش دیده باشید.

    تجهیزات ناوبری در کمپ

    تجهیزات ناوبری در کمپ

    چراغ‌قوه

    به‌همراه‌داشتن یک چراغ‌قوه کاربردی در کوهنوردی بسیار ضروری است. این وسیله طی‌کردن مسیر را برای شما ساده‌تر می‌کند و جلوی بروز خطرات احتمالی را می‌گیرد. بااین‌حال می‌بایست با درنظرگرفتن نوع مسیر و همچنین طول کوهنوردی، از چراغ‌قوه یا هدلایتی با اندازه مناسب، باتری بادوام، نور قابل‌تنظیم و قابلیت شارژ سریع و آسان استفاده کنید. جاکلیدی چراغ‌قوه LED همه‌کاره، شارژر فندکی خودرو با چراغ‌قوه و چراغ‌قوه قدرتمند ضدآب LED P90، جزو کاربردی‌ترین تجهیزات کمپ و سفر در این زمینه محسوب می‌شوند.

     کیت کمک‌های اولیه

    جعبه کمک‌های اولیه برای مواقعی که با بریدگی‌های جزئی، خراش‌ها، رگ‌به‌رگ شدن پا یا دست و همچنین سوختگی همراه شده باشید، بسیار کاربردی خواهد بود. بااین‌وجود به‌همراه‌داشتن این جعبه تنها کارساز نیست و نحوه استفاده از این وسایل را نیز باید آموزش دیده باشید. محتویات این باکس معمولاً شامل چسب‌زخم، پنس، گاز استریل، باند کشی، باند زخم، پد الکلی، سنجاق‌قفلی، قیچی و… می‌شوند.

    تمامی وسایل غیرضروری برای کوهنوردی

    تجهیزات کوهنوردی که در بخش قبل معرفی شدند، جزو ضروری‌ترین وسایل در این زمینه هستند که عدم به‌همراه‌داشتن آنها در طول سفر، شما را با خطرات زیادی مواجه می‌کند. جدا از این وسایل، برخی تجهیزات نیز می‌توانند لذت سفر را افزایش دهند و چالش‌های کوهنوردی و کمپینگ را تا حد زیادی از بین ببرند. این تجهیزات شامل موارد زیر می‌شوند.

    • باطوم کوهنوردی
    • عینک‌آفتابی
    • کلاه
    • دستکش
    • زیرانداز
    • کیسه‌خواب
    • چادر

    تمام وسایل و تجهیزات کوهنوردی

    تمام وسایل و تجهیزات کوهنوردی

    سخن پایانی

    کوهنوردی و سفر به طبیعت، نیاز به برنامه‌ریزی بسیار دقیقی دارد و نمی‌توان با هر شرایطی آن را انجام داد. برنامه‌ریزی دقیق برای انتخاب مقصد، تهیه آب و مواد غذایی موردنیاز، فراهم‌کردن تجهیزات، داشتن آمادگی ذهنی و بدنی و همچنین داشتن تجربه قبلی، از مواردی است که برای انجام این کار باید رعایت شود. در این صفحه برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات کوهنوردی را معرفی کردیم که با استفاده از آنها می‌توانید تجربه بسیار خوبی از کمپینگ به دست آورید. برای خرید تجهیزات کمپ و سفر، کافی است فروشگاه اینترنتی گجت های کاربردی کی ام کالا را انتخاب کنید تا از مزایای محصولی باکیفیت، بادوام و با قیمت مناسب، بهره‌مند شوید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.