جمعه, 14 اردیبهشت 1403 Thursday, 2 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41541 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2375×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • هشدارها جدی تر شد ؛ سیل در کمین است | به این ۵ استان سفر نکنید
    29 اسفند 1402 - 23:37
    شناسه : 276601
    1

    چند روزی هست که خاطرات سیل شیراز در نوروز سال ۹۸ در اذهان مردم مرور می‌شود؛ خاطراتی تلخ که البته پیشتر در برخی استان‌ها هم تکرار شده بود مانند سیل ۵ فروردین ۱۳۸۸ در قم.

    پ
    پ

    در کمین است - هشدارها جدی تر شد ؛ سیل در کمین است | به این ۵ استان سفر نکنید - هشدارها

    شاید این اولین بار است که اوج سفرهای جاده‌ای سال در ۲۹ اسفند با بزرگ‌ترین پیش‌بینی سیل سال همزمان می‌شود.

    سازمان هواشناسی برای خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد در روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند هشدار قرمز صادر کرده است.

    احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی گستردۀ معابر، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و تخریب سازه‌های موقت و سبک در کمین این استان‌هاست.

    بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارندگی نقطه‌ای در مناطقی به ۳۰۰ میلیمتر هم خواهد رسید؛ بارندگی چندساعته که در حالت عادی معادل باران ۴ سال برخی از مناطق غربی کشور است!

    امدادگران هلال احمر در استان‌های کشور هم در حالت آماده باش کامل هستند و رئیس سازمان امداد و نجات استان‌های فارس، اصفهان و کردستان را نیز مستعد وقوع سیل خوانده است.

    هشدار برای ۵ استان
    هواشناسی استان خوزستان درباره طغیان رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار داده و استاندار خوزستان تمام مرخصی‌های مدیران و تیم‌های امدادی و ستاد مدیریت بحران را لغو کرده است.

    هواشناسی ایلام هم درباره سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و امکان سرریز سد ایلام هشدار داده است؛ ایلامی‌ها و مسافران باید در این استان در انتظار رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش بادهای شدید و احتمال ریزش تگرگ باشند.

    مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری این استان را کانون اصلی بارش‌های این سامانه خوانده و از مسافران خواسته تا از اسکان در کنار مسیل‌ها و رودخانه‌های خودداری کنند؛ بارش‌ها در استان تا اواخر تعطیلات نوروزی همراه با کاهش دما و وزش باد شدید ادامه دارد.

    هواشناسی لرستان نیز آبگرفتگی معابر، ایجاد رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال طغیان برخی رودخانه‌ها را از جمله مخاطرات سامانه بارشی در این استان عنوان کرده و گفته که این شرایط در نیمه جنوبی استان نمود بیشتری خواهد داشت. در این استان هم مرخصی مدیران برای کنترل بحران لغو شده است.

    هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد درباره شدت بارش‌ها در این استان هشدار داده و اعلام کرده است در یک بازده زمانی کوتاه بارش سنگینی خواهیم داشت؛ شدت بارش‌ها در دیشموک، لنده، مارگون، سی‌سخت و یاسوج متمرکز است و احتمال پر شدن مخازن سدهای اصلی استان و انجام عملیات رهاسازی آب پشت سدها وجود دارد.

    این هشدارها فقط از سوی هواشناسی صادر نشده و پلیس هم بازه زمانی ۲۸ اسفند تا اول فروردین را زمان مناسبی برای سفر در بخش‌های غربی کشور نمی‌داند و اعلام کرده که «شرایط مناسب و ایده‌آلی برای سفر» در جاده‌های کشور نخواهیم داشت.

    هشدارها جدی تر شد ؛ سیل در کمین است | به این ۵ استان سفر نکنید
    نمایی از سیل نوروزی شیراز در سال ۱۳۹۸
    هشدارها جدی تر شد ؛ سیل در کمین است | به این ۵ استان سفر نکنید
    نمایی از سیل نوروزی شیراز در سال ۱۳۹۸
    سال‌های پیش نیز عدم توجه به این هشدارها و جدی نگرفتن پیشنهاد سفر نکردن در روزهایی که احتمال وقوع سیل در آنها جدی است حوادثی چون سیل شیراز و قم را به وجود آورد و کام خانواده‌های زیادی را در ایام نوروز تلخ کرد.

    کد خبر 840015
    منبع: فارس

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.