شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • تفاوت اکو و نوار قلب – مرکز خدمات پزشکی آلفاطب
    08 فروردین 1403 - 13:13
    شناسه : 276922
    0

    در حال حاضر در وضعیتی هستیم که شمار مرگ و میرها در کل دنیا افزایش پیدا کرده است و بر اساس تحقیقاتی که بر روی این موضوع صورت گرفته است، محققان دریافته اند که درصد بالایی از این آمار مرگ و میرها را افرادی تشکیل می دهند که دارای بیماری هایی در زمینه ی قلب و عروق هستند.

    پ
    پ

    A diagram of different colored squares Description automatically generated with medium confidence

    در حال حاضر در وضعیتی هستیم که شمار مرگ و میرها در کل دنیا افزایش پیدا کرده است و بر اساس تحقیقاتی که بر روی این موضوع صورت گرفته است، محققان دریافته اند که درصد بالایی از این آمار مرگ و میرها را افرادی تشکیل می دهند که دارای بیماری هایی در زمینه ی قلب و عروق هستند.

    در این مطلب قصد داریم تا به تفاوت اکو و نوار قلب بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

    تست اکوی قلب چگونه تستی است؟

    برای این که بتوان برای قلب یک انسان سونوگرافی انجام داد، می بایست از روش اکوی قلب یا همان اکوکاردیوگرافی استفاده کرد.

    در این روش، اپراتور به وسیله ی پرتوهایی که از نوع فراصوت هستند و قطعا خطری برای فرد در بر ندارند، تصویرهای مختلفی از قسمت های مختلف قلب فراهم آورده و برای بررسی های بیشتر به پزشک ارائه می دهد.

    روش کار این دستگاه و انجام این تست نیز بسیار ساده است. به وسیله ی دستگاه اکو تعدادی پرتو که به صورت فراصوت هستند، به وجود می آید. سپس این پرتوها که به نام امواج اولتراسوند هم شناخته می شوند، به وسیله‌ی قطعه ای به نام پروب که با نام ترانسفورماتور هم شناخته می شود و نوعی مبدل است، به بدن فرد مراجعه کننده فرستاده می شود.

    بعد از این که این امواج اولتراسوند یا همان فراصوت از پوست فرد مراجعه کننده عبور می کند، به ساختارهای مختلف بافتی بدن وی برخورد خواهد داشت.

    هر بار که میان این موج ها با یکی از بافت های بدن که سر راهش قرار دارد برخوردی داشته باشد، از انرژی که با خود حمل می کند کم خواهد شد.

    حتی تعدادی از این موج ها وقتی به بافت های مختلف می خورند از آن رد نمی شوند،  بلکه منعکس شده و باز می گردند.

    در اصل کار مهم را همین امواج انعکاس یافته انجام می دهند. به هرحال، پروب یا همان مبدل دستگاه اکو کاردیوگرام، این موج های بازتاب شده را در خود جمع نموده و سپس برای دستگاه ارسال می کند.

    سپس دستگاه اکو که از ساختار خاص بهره می برد و سامانه ی مخصوص به خود را دارد، این امواج گرفته شده از بدن را آنالیز خواهد کرد. در نهایت؛ نتیجه ی این آنالیز اطلاعات، به تصویرهایی تبدیل می شوند که آن ها را در صفحه ی نمایش دستگاه می بینیم.

    آشنایی کوتاهی با نوار قلب یا همان الکترو کاردیوگرام

    حال که در مورد اکوی قلب به طور مفصل صحبت کردیم، پیش از آن که به تفاوت اکو و نوار قلب بپردازیم، لازم است تا در مورد عامل دیگر دخیل در این مقایسه، یعنی نوار قلب هم اطلاعاتی به دست آوریم.

    این روش یعنی نوار قلب، همان طور که از اسم علمی آن یعنی الکترو کاردیوگرام بر می آید، شیوه ای است که عموما به صورت الکتریکی صورت می پذیرد.

    در این تست، عملکرد یک دوره از قلب فرد مراجعه کننده را به صورت الکتریکی رسم می کنند و به آن نوار قلب می گویند.

    این دستگاه در ساختار خود یک کاغذ شطرنجی دارد و هنگامی که به وسیله ی واسط ها به قفسه ی سینه وصل می شود، امواج الکتریکی تولید می کند که آن ها به شکل خط هایی دارای جهت هایی به سمت بالا و یا پایین بر روی کاغذ شطرنجی مورد نظر به وسیله ی قسمت رسم کننده این دستگاه الکترو کاردیوگراف به ثبت می رسند.

    هر یک از موج هایی که بر روی کاغذ به ثبت می رسند، دارای اطلاعاتی هستند که در مورد یک بخش خاص از قلب می باشد. این تصویر می تواند طبیعی باشد که نشاندهنده ی عدم وجود هر گونه مشکلی در فرد است و یا می تواند غیر طبیعی باشد.

    یعنی بلندای موج های رسم شده طبیعی نباشند و یا فاصله ای که هر موج با موج قبل و بعدی خود به ثبت می رساند، دچار تغییر شود و این امر نشاندهنده ی این است که فرد مراجعه کننده به احتمال زیاد دارای ناراحتی و یا مشکل هایی در ناحیه ی قلب خود می باشد.

    مرکز خدمات پزشکی آلفاطب با سال‌ها سابقه در زمینه ارائه خدمات پزشکی در منزل، خدمت نوار قلب در منزل را به شما هرائه می‌دهد. برای آگاهی از هزینه نوار قلب در منزل با توجه به شرایط خود با مشاوران آلفاطب در تماس باشید.

    اکوی قلب و نوار قلب با یکدیگر در چه موردهایی دارای تفاوت عمده هستند؟

    word image 276922 2 - تفاوت اکو و نوار قلب - مرکز خدمات پزشکی آلفاطب -

    پس از این که کلیه ی این مقدمه چینی ها را انجام دادیم و اطلاعات کاملی راجع به هر یک از این دو تست به دست آوردیم، نوبت به هدف اصلی متن یعنی تفاوت اکو و نوار قلب می رسد.

    به طور کلی این دو در مواردی با هم دارای تفاوت هایی هستند و در عین حال هر یک از این تست ها برای منظوری خاص و هدفی مشخص تجویز می شود. عمده ی تفاوت اکو و نوار قلب با یکدیگر در موارد زیر می باشد:

    1. اگر بخواهیم این دو را از نظر فناوری هایی که با آن به انجام می رسند، با هم مقایسه کنیم، مشاهده می کنیم که از این نظر اکوی قلب پیشرفته تر بوده و در عین حال از فناوری های جدید و مدرن تری نیز بهره می برد.
    2. از نظر محلی که هر یک از این دو تست در آن ها انجام می شوند نیز میان آن ها تفاوت وجود دارد. نوار قلب به علت ساده تر بودن، در مطب های پزشک ها نیز قابل انجام است اما برای انجام اکوی قلب فرد می بایست حتما به مرکزهای تخصصی که به همین منظور راه اندازی شده اند، مراجعه کرده و نسبت به انجام اکوی قلب خود اقدام کند.
    3. از نظر نتیجه ای که هر یک از این دو روش به پزشک متخصص ارائه می دهند، این طور می توان گفت که نتیجه ی حاصل از اکو، جزئیات بیشتری را در بر می گیرد و اگر پزشک به دنبال چنین ریزه کاری هایی و دیتیل هایی باشد، قطعا تجویز وی انجام اکوی قلبی است.
    4. نتیجه ای که از اکوی قلب به دست می آید، با توجه به این موضوع که تصویری کاملا زنده و لایو از قلب فرد مراجعه کننده در اختیار پزشک قرار می دهد، در مواردی که نیازمند تشخیص بیماری آن هم به صورت عاجل هستند، بسیار مفید فایده قرار می گیرد.

    راه‌های ارتباطی با مجموعه پزشکی، درمانی آلفاطب

    • تماس از منطقه شمال تهران: 22371371 – 22351069
    • منطقه غرب و شمال شرق تهران: 22754843 – 26851095
    • دفتر منطقه مرکزی (پوشش دهی مرکز، جنوب و شرق) تهران: 66570772 – 66570774
    • ایمیل: alphatebcom@gmail.com
    • آدرس جهت مراجعه حضوری: تهران، بلوار کشاورز، خیابان جمال زاده شمالی، پلاک ۳۰۵، واحد ۱۵
    • سایت مرکز خدمات پزشکی آلفاطب: https://alpha-teb.com
    • رزرو خدمات در آلفاطب: https://alpha-teb.com/reservation-service/

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.