شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41457 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • شیرینی‌های سنتی ایران: راز و رمز حلوا ارده و حلوا شکری
    09 فروردین 1403 - 15:27
    شناسه : 276981
    0

    حلوا ارده و حلوا شکری دو خوراکی محبوب در ایران هستند که هرکدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود می‌باشند. در ادامه به طور مفصل به توضیح این ویژگی ها می پردازیم.

    پ
    پ

    حلوا ارده و حلوا شکری دو خوراکی محبوب در ایران هستند که هرکدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود می‌باشند. در ادامه به طور مفصل به توضیح این ویژگی ها می پردازیم.

    حلوا ارده: این حلوا یکی از انواع حلواست که با استفاده از ارده (کرم از دانه‌های کنجد روغن‌گیری شده) تهیه می‌شود. این شیرینی، علاوه بر طعم لذیذ دارای منابع خوبی از آهن و کلسیم است و می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از کم‌خونی کمک کند.

    حلوا شکری: حلوا شکری نوعی دسر است که از ترکیب آرد گندم، شکر و روغن تهیه می‌شود و غالباً با ادویه‌هایی مانند هل، زعفران یا دارچین طعم‌دار می‌گردد. این حلوا ممکن است به دلیل میزان بالای شکر برای برخی افراد با محدودیت‌های رژیمی نامناسب باشد ولی می‌تواند انرژی سریع و قابل توجهی فراهم کند.

    word image 276981 1 - شیرینی‌های سنتی ایران: راز و رمز حلوا ارده و حلوا شکری - حلوا ارده

    مزایای کلی حلوا ارده و حلوا شکری چیست؟

    1.منبع انرژی: هر دو محصول بخش قابل توجهی از انرژیِ مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کنند.

    2.منبع مواد مغذی: از آنجا که ارده حاوی دانه‌‌های کنجد است سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن، مس، ویتامین B6 و فیبر است.

    3.خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی: ارده و کنجد منبع غنی از مواد آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌تواند به پیشگیری از التهاب و به طور کلی بهبود سلامت بدن کمک کند.

    به خاطر داشته باشید که با وجود مزایای فوق، مصرف متعادل این خوراکی‌ها به دلیل داشتن کالری و شکر بالا، برای حفظ یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شود. افرادی که مشکلات قند خون دارند یا به نگه داشتن وزن خود حساس هستند، باید مصرف این محصولات را با دقت بیشتری انجام دهند.

    word image 276981 2 - شیرینی‌های سنتی ایران: راز و رمز حلوا ارده و حلوا شکری - حلوا ارده

    حلوا شکری برند برسام

    حلوا شکری یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که از آرد، شکر، روغن (غالباً روغن حیوانی یا کره) و گاهی افزودنی‌هایی مانند زعفران، هل و دارچین تهیه می‌شود. در ادامه به بررسی خواص و مضرات این شیرینی می‌پردازیم.

    خواص حلوا شکری برسام:

    1.تامین انرژی: به دلیل داشتن شکر و کربوهیدرات‌های ساده، می‌تواند به سرعت انرژی بدن را تامین کند.

    2.منبع کربوهیدرات: این خوراکی منبع خوبی از کربوهیدرات است که می‌تواند به عنوان منبع سوخت و انرژی برای فعالیت‌های روزمره عمل کند.

    3.روحیه‌ بخش: شیرینی‌ها اغلب موجب ترشح هورمون سروتونین در بدن می‌شوند که باعث بهبود حالت روحی و احساس خوشبختی می‌گردد.

    مضرات حلوا شکری:

    1. افزایش وزن: به دلیل کالری بالا و محتوای بالای شکر و چربی، مصرف بیش از حد آن می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

    2.بالابردن قند خون: برای افرادی که مشکل قند خون دارند می‌تواند مضر باشد، زیرا ممکن است سبب نوسانات شدید در سطح قند خون شود.

    3.بیماری‌های قلبی: ترکیبات چربی‌دار اشباع شده موجود در حلوا شکری می‌تواند به افزایش کلسترول بد (LDL) و خطر بیماری‌های قلبی منجر شود.

    4.کمبود مواد مغذی: حلوا شکری با وجود کالری بالا، فاقد ارزش غذایی بالا است و مصرف زیاد آن می‌تواند به کمبود مواد مغذی در بدن منجر شود.

    به طور کلی، در حالی که حلوا شکری می‌تواند به عنوان یک تنقلات لذت‌بخش و انرژی‌زا در مواقع مختلف مورد استفاده قرار گیرد، مصرف مداوم و زیاد آن برای سلامتی توصیه نمی‌شود. بهتر است این نوع خوراکی‌ها به صورت متعادل و در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل و مغذی مصرف شوند.

    فرق حلوا ارده و حلوا شکری برند برسام

    حلوا ارده و حلوا شکری دو نوع متمایز از دسرهای سنتی ایرانی هستند که هرکدام ویژگی‌ها و ترکیبات خاص خود را دارند.

    حلوا ارده:

    این حلوا با ارده که خمیر کنجد است تهیه می‌شود.

    دارای طعمی معطر و غنی از کنجد است.

    سرشار از مواد مغذی موجود در کنجد مانند منیزیم، کلسیم و پروتئین است.

    به دلیل داشتن ارده‌ی کنجد که مملو از چربی‌های سالم است نسبتاً مفیدتر است.

    ممکن است دارای مواد شیرین کننده کمتری نسبت به حلوا شکری باشد.

    حلوا شکری:

    این حلوا به طور عمده از آرد گندم، شکر و روغن تهیه می‌شود.

    به دلیل استفاده بیشتر از شکر معمولاً دارای طعمی شیرین‌تر است.

    حاوی میزان قابل توجهی کالری و شکر است که می‌تواند برای برخی افراد نامناسب باشد.

    ارزش غذایی کمتری نسبت به حلوا ارده دارد.

    این نوع حلوا به سرعت می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز خون شود.

    در مجموع، اگرچه هر دو نوع حلوا در ایران محبوب هستند و به عنوان دسر یا میان وعده سرو می‌شوند، اما ترکیبات و آثار متمایزی بر سلامتی بدن دارند. حلوا ارده به دلیل داشتن چربی‌های سالم‌تر کنجد و مواد مغذی فراوان‌تر گزینه‌ای نسبتاً سالم‌تر تلقی می‌شود. در حالی که حلوا شکری بیشتر به عنوان یک گزینه شیرین برای لذت بردن در مصرف محدود محسوب می‌شود.

    علت سفت شدن ارده کنجد چیست؟

    سفت شدن ارده کنجد ممکن است به دلیل چندین عامل رخ دهد:

    1.کریستالیزه شدن شکر موجود: اگر ارده حاوی شکر باشد و در دمای سرد نگهداری شود، شکر ممکن است کریستالیزه شود و باعث سفت شدن ارده گردد.

    2.انعقاد چربی‌ها: چربی‌های موجود در کنجد در دماهای پایین می‌توانند سفت شوند. این اتفاق مخصوصاً وقتی رخ می‌دهد که ارده در یخچال نگهداری شود.

    3.کاهش رطوبت: از دست رفتن رطوبت در ارده می‌تواند به سفت شدن آن منجر شود، مخصوصاً اگر برای مدت‌زمان طولانی در محیط باز نگهداری شده باشد.

    4.تجزیه طبیعی: با گذشت زمان و نگهداری در محیط‌های مختلف، بعضی از ترکیبات ارده ممکن است تجزیه شوند و باعث تغییر بافت آن شوند.

    برای نرم کردن ارده که سفت شده است، می‌توانید آن را برای مدت کوتاهی در دمای اتاق قرار دهید تا چربی‌ها شل‌تر شوند یا آن را به آرامی گرم کنید تا بافت نرم‌تری پیدا کند. اما بهتر است ارده را در ظرف دربسته و در محیطی خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید تا از سفت شدن آن جلوگیری نمایید.

    سه شیره و بهترین زمان مصرف آن

    سه شیره که اغلب از ترکیب شیره‌های طبیعی مانند شیره انگور، شیره خرما و شیره توت به دست می‌آید یک محصول مغذی و انرژی‌زا است. مصرف آن می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی طبیعی و سریع مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به چند زمان مناسب برای مصرف سه شیره اشاره خواهیم کرد.

    1.صبحانه: مصرف سه شیره در وعده صبحانه می‌تواند یک شروع انرژی‌بخش برای روز باشد. افزودن آن به غذا‌هایی مانند پنکیک، نان تست یا ماست می‌تواند به تامین انرژی بدن در ابتدای روز کمک کند.

     

    2.قبل از ورزش: مصرف این ترکیب می‌تواند به عنوان یک میان وعده پرانرژی قبل از فعالیت بدنی عمل کند که نیاز به سوخت سریع دارد.

    3.پس از ورزش: به دلیل داشتن قند طبیعی، مصرف سه شیره پس از تمرین می‌تواند به سرعت به ترمیم گلیکوژن مصرف شده و بازیابی انرژی بدن کمک کند.

     

    4.عصرانه: به عنوان یک میان وعده در طول روز برای افزایش سطح انرژی و جلوگیری از احساس خستگی بسیار مناسب است. به ویژه برای کودکانی که نیاز به انرژی برای فعالیت‌های عصرگاهی دارند مفید است.

    مصرف بیش از حد شیرینی‌جات حتی اگر طبیعی باشند، موجب افزایش وزن و برهم خوردن تعادل قند خون می شود، به همین دلیل باید مصرف آن در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل و سالم صورت گیرد. همچنین، افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که مشکلات مربوط به قند خون دارند قبل از مصرف سه شیره باید با پزشک مشورت کنند.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.