شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • پیچ و رولپلاک سنگ نما و روش های اجرای کار
    09 فروردین 1403 - 15:39
    شناسه : 276992
    0

    نمای ساختمان اولین چیزی است که از یک بنا به چشم می‌آید و نقشی اساسی در زیبایی و هویت آن دارد؛ اما این زیبایی، گاه در معرض خطراتی مانند ریزش سنگ نما قرار می‌گیرد. تصور کنید درحال قدم زدن در خیابان هستید که ناگهان سنگ نمایی از ارتفاع سقوط می‌کند.

    پ
    پ

    نمای ساختمان اولین چیزی است که از یک بنا به چشم می‌آید و نقشی اساسی در زیبایی و هویت آن دارد؛ اما این زیبایی، گاه در معرض خطراتی مانند ریزش سنگ نما قرار می‌گیرد. تصور کنید درحال قدم زدن در خیابان هستید که ناگهان سنگ نمایی از ارتفاع سقوط می‌کند. این اتفاق نه تنها می‌تواند به زیبایی ساختمان آسیب برساند، بلکه خطرات جانی و مالی را نیز به‌همراه خواهد داشت؛ اما نگران نباشید. پیچ و رولپلاک سنگ نما راه‌حلی ساده و کارآمد برای این مشکل شناخته می‌شود. در این مقاله، قصد داریم شما را با زوایای مختلف پیچ رولپلاک نمای ساختمان آشنا کنیم.

    images 1711544754 660419b2b0f9e - پیچ و رولپلاک سنگ نما و روش های اجرای کار -

    پیچ رولپلاک نما + روش‌ها

    پیچ و رولپلاک روشی نوین برای محکم‌سازی سنگ نما و جلوگیری از ریزش آن است. این روش با استفاده از پیچ و رولپلاک مخصوص، سنگ نما را به دیوار زیرین آن متصل می‌کند و از لق شدن و سقوط آن جلوگیری می‌کند. روش‌های مختلفی برای پیچ رولپلاک سنگ نما وجود دارد که در ادامه، به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

    راپل

    در این روش، پیچ و رولپلاک توسط فرد آموزش‌دیده که با طناب از ارتفاع آویزان است، انجام می‌شود. این روش برای ساختمان‌های مرتفع و نماهایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، کاربرد موثری دارد.

    مزایای روش راپل

    • سرعت بالا: پیچ و رولپلاک سنگ نما از طریق راپل به‌دلیل استفاده از طناب، سرعت اجرای کار را بالا می‌برد.
    • هزینه مناسب: راپل در مقایسه با روش داربست، هزینه کمتری را شامل می‌شود.
    • عدم نیاز به داربست: راپل نیازی به داربست ندارد و فضای کمتری را اشغال می‌کند.

    داربست

    در این روش برای دسترسی به نمای ساختمان، داربست نصب می‌شود. سپس پیچ و رولپلاک کردن نما، توسط کارگران ماهر صورت می‌گیرد. داربست برای ساختمان‌های کوتاه و نماهایی که دسترسی به آن‌ها آسان است، کاربرد دارد.

    مزایای روش داربست

    • ایمنی بالا: به‌دلیل استفاده از داربست، این روش ایمن‌تر از راپل شناخته می‌شود.
    • عدم محدودیت آب و هوایی: این متد در هر شرایط آب‌وهوایی قابل اجرا است.

    images 1711544754 660419b2b88d3 - پیچ و رولپلاک سنگ نما و روش های اجرای کار -

    کلایمر

    در این روش، برای دسترسی به نمای ساختمان از دستگاه کلایمر استفاده می‌شود. سپس پیچ و رولپلاک سنگ نما از طریق کارگران ماهر اجرا می‌گردد. کلایمر برای ساختمان‌های مرتفع و نماهایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    مزایای روش کلایمر

    • سرعت بالا: به‌دلیل استفاده از دستگاه کلایمر، سرعت اجرای کار افزایش پیدا می‌کند.
    • ایمنی بالا: کلایمر ایمن‌تر از روش راپل است.
    • عدم اشغال فضای زیاد: دستگاه کلایمر فضای کمتری را در مقایسه با داربست اشغال می‌کند.

    انتخاب روش مناسب برای پیچ رولپلاک نمای ساختمان به عوامل مختلفی، نظیر نوع سنگ نما، ضخامت آن، ارتفاع ساختمان، شرایط آب‌و‌هوایی و بودجه شما بستگی دارد.

    5 عامل اصلی جدا شدن سنگ از نمای ساختمان

    عوامل مختلفی می‌توانند در جدا شدن سنگ نما از ساختمان نقش داشته باشند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

    عدم چسبندگی کافی

    اگر ملات یا چسب بین سنگ و دیوار به اندازه کافی قوی نباشد، احتمال جدا شدن سنگ نما افزایش می‌یابد. در این شرایط، شما باید از پیچ و رولپلاک سنگ نما برای ایمن‌سازی ساختمان خود استفاده کنید. این مشکل می‌تواند به‌دلیل استفاده از مواد بی‌کیفیت، نسبت نامناسب مخلوط و عدم خشک‌شدن کامل آن قبل از نصب سنگ ایجاد گردد.

    تنش‌های حرارتی

    تغییرات دمایی شدید، می‌تواند موجب انبساط و انقباض سنگ و دیوار شود. اگر این تنش‌ها به اندازه کافی قوی باشند، خواهند توانست سنگ را از دیوار جدا کنند.

    رطوبت

    نفوذ رطوبت به داخل ملات یا چسب، ممکن است سبب ضعیف شدن آن‌ها و جدا شدن سنگ از دیوار شود. این مشکل در مناطق مرطوب و یا در مکان‌هایی که در معرض بارندگی زیاد هستند، بیشتر رخ می‌دهد.

    فرسایش

    فرسایش ناشی از عوامل طبیعی مانند، باد و باران می‌تواند به‌مرور زمان باعث ضعیف شدن ملات یا چسب و جدا شدن سنگ از دیوار شود. با به‌کارگیری نیروی ماهر و رعایت نکات فنی در پیچ و رولپلاک سنگ نما، خواهید توانست از جدا شدن آن جلوگیری کنید.

    نحوه پیچ رولپلاک سنگ نما

    تصور رایج این است که پیچ رولپلاک برای تمام سنگ‌ها به یک صورت انجام می‌شود؛ اما این تصور اشتباه است. تنوع در جنس سنگ‌ها، روش‌های پیچ و رولپلاک را نیز متفاوت می‌کند. در این بخش، به بررسی تفاوت‌های نحوه پیچ رولپلاک در سنگ‌های مختلف می‌پردازیم:

    سنگ تراورتن

    تراورتن از جنس آهک است و خاصیت چکش‌خواری پایینی دارد. این سنگ در برابر ضربه خرد می‌شود. البته بسیاری از سنگ‌های تراورتن، دارای سوراخ‌ها و حفره‌هایی روی سطح خود هستند؛ به‌همین‌دلیل، سوراخ‌کاری باید با احتیاط و به دور از حفره‌ها و ترک‌های سنگ انجام شود. پیچ و رولپلاک سنگ نما برای این سنگ، با مته‌های کوچک و شماره‌های پایین‌تر صورت می‌گیرد.

    سنگ گرانیت

    گرانیت نوعی سنگ آذرین درونی است که به‌دلیل سختی و وزن بالا، نیاز به پیچ و رولپلاک اصولی دارد. گرانیت از سنگین‌ترین انواع سنگ نما محسوب می‌شود. عدم اتصال محکم این سنگ به نما، می‌تواند خطر سقوط و آسیب‌های جانی و مالی را به‌همراه داشته باشد. سوراخ‌کاری و پیچ و رولپلاک گرانیت به‌دلیل سختی بالای آن، نیاز به مهارت و ابزار قدرتمند دارد. دریل و سه نظام نیز باید قدرت کافی برای سوراخ‌کاری و پیچ و رولپلاک سنگ گرانیت داشته باشند.

    سنگ مرمریت

    مرمریت نوعی سنگ آهکی با ساختار کربنات کلسیمی است که پیچ و رولپلاک سنگ نما آن به‌دلیل حساسیت مرمریت به رطوبت، باید به‌صورت اصولی و با ملاحظات خاص صورت گیرد. این سنگ در تماس با آب و رطوبت، واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین، هنگام پیچ رولپلاک و شستشوی نما، باید از تماس مستقیم آب با آن جلوگیری شود. نحوه پیچ رولپلاک مرمریت تا حد زیادی شبیه به تراورتن است و تمام نکات و اصول مربوط به پیچ رولپلاک سنگ تراورتن، در مورد مرمریت نیز باید رعایت شود. با رعایت این نکات، می‌توانید از زیبایی و امنیت نمای ساختمان خود برای سال‌های متمادی آسوده‌خاطر باشید.

    images 1711544754 660419b2bc273 - پیچ و رولپلاک سنگ نما و روش های اجرای کار -

    سخن پایانی

    پیچ و رولپلاک سنگ نما روشی مقرون‌به‌صرفه، کارآمد و ایمن برای محکم‌سازی و جلوگیری از ریزش سنگ نما است. با‌توجه‌به اقتصادی‌ بودن این روش، به یاد داشته باشید که کار پیچ رولپلاک ساختمان خود را به دست افراد متخصص بسپارید تا از امنیت آن اطمینان داشته باشید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.