شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41453 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چرا مردها زن صیغه می کنند؟
    09 فروردین 1403 - 17:04
    شناسه : 277003
    0

    ازدواج موقت یا متعارف‌تر صیغه موقت یک نوع ازدواج است که در برخی فرهنگ‌ها و ادیان انجام می‌شود. این نوع ازدواج به عنوان یک قرارداد موقت بین دو نفر صورت می‌گیرد که معمولا دارای شرایط و محدودیت‌های خاصی بوده و با خوانده شدن متن صیغه موقت، دو فرد با یکدیگر محرم می‌شوند. ازدواج موقت در برخی جوامع به منظور رفع نیازهای جنسی، اجتماعی یا اقتصادی برخی افراد انجام می‌شود.

    پ
    پ

    word image 277003 1 - چرا مردها زن صیغه می کنند؟ -

    ازدواج موقت یا متعارف‌تر صیغه موقت یک نوع ازدواج است که در برخی فرهنگ‌ها و ادیان انجام می‌شود. این نوع ازدواج به عنوان یک قرارداد موقت بین دو نفر صورت می‌گیرد که معمولا دارای شرایط و محدودیت‌های خاصی بوده و با خوانده شدن متن صیغه موقت، دو فرد با یکدیگر محرم می‌شوند. ازدواج موقت در برخی جوامع به منظور رفع نیازهای جنسی، اجتماعی یا اقتصادی برخی افراد انجام می‌شود.

    این نوع ازدواج در برخی جوامع به عنوان یک راه حل موقت برای مسائل مختلف مطرح است. اما در بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع، ازدواج موقت با تاکید بر پایبندی به اصول و ارزش‌های ازدواج دائمی، غیرقابل قبول است و به عنوان یک فرار از تعهدات و مسئولیت‌های ازدواج تلقی می‌شود.

    در این مطلب به بررسی نتایج پژوهش‌های انجام شده در سطح کشور در رابطه با ازدواج موقت و دلیل اصلی صیغه نمودن زنان توسط مردان که توسط رسانه ایران وکالت جمع آوری شده است، خواهیم پرداخت.

    بیشترین دلیل گرایش مردان به ازدواج موقت

    طبق نتایج به دست آمده از پژوهش‌های میدانی مردانی که به سمت ازدواج موقت یا صیغه موقت می‌روند، ممکن است به دلایل مختلفی این تصمیم را بگیرند. برخی از دلایل ممکن است شامل موارد زیر می‌شود:

    • رفع نیازهای جنسی: برخی از مردان ممکن است به دنبال رفع نیازهای جنسی خود باشند و از ازدواج موقت برای این منظور استفاده کنند.
    • عدم تمایل به تعهدات طولانی‌مدت: برخی از مردان ممکن است به دلیل عدم تمایل به تعهدات طولانی‌مدت یا فشارهای اجتماعی و فرهنگی، به جای ازدواج دائمی، به ازدواج موقت روی بیاورند.
    • نیاز به همراه و شریک عاطفی: برخی از مردان ممکن است به دنبال همراهی و حمایت اجتماعی باشند و از ازدواج موقت برای تامین این نیاز استفاده کنند.
    • عوامل اقتصادی: وضعیت اقتصادی و شرایط مالی ممکن است برخی از مردان را به سمت ازدواج موقت سوق دهد تا نیازهای مالی خود را برطرف کنند.

    به هر حال، دلایل و عوامل مختلفی ممکن است باعث شود که برخی از مردان به سمت ازدواج موقت روی آورند. با توجه به آمارها، 61 درصد مردان به دلیل رفع نیازهای جنسی، 31 درصد به دلیل نیازهای عاطفی و 9 درصد به دلیل نیازهای مادی به سمت ازدواج موقت می‌روند. جالب است بدانید که بیش از 60 درصد افرادی که در این پژوهش شرکت کردند، سابقه ازدواج موقت نداشته و نتایج به دست آمده فقط از کمتر از 40 درصد شرکت کنندگان بوده است.

    word image 277003 2 - چرا مردها زن صیغه می کنند؟ -

    آیا ازدواج موقت مزایا و معایب دارد؟

    ازدواج یا صیغه موقت دقیقا مانند ازدواج دائم، از نگاه بسیاری از افراد دارای معایب و مزایایی است در سطح جامعه و یا در اندازه‌های فردی، باید آنها را در نظر گرفت.

    جلوگیری از فساد

    طبق پاسخگویی شرکت کنندگان در این پژوهش، یکی از بزرگ‌ترین مواردی که می‌توان به عنوان فواید ازدواج موقت اشاره کرد، جلوگیری از فساد است. انواع مختلف ازدواج نامشروع، از جمله ازدواج سفید در کشور ما، در حال افزایش است و برخی معتقدند که فراهم بودن شرایط ازدواج موقت که حلال و شرعی است، می‌تواند از انجام چنین ازدواج‌هایی جلوگیری کند.

    راه حل شرعی برای رفع نیازها

    با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط فعلی جامعه، معیارهای ازدواج بسیار دشوار شده است و معمولاً پسران مجرد و جوان قادر به تشکیل خانواده نیستند. بنابراین، ازدواج موقت به عنوان یک راه‌حل شرعی و آسان برای رفع نیازها مطرح است به شرط آنکه فرد در گناه نیفتد.

    ایجاد مسئولیت و تعهد

    در روابط غیرشرعی، هیچ تعهد قانونی بین افراد وجود ندارد و در صورت تولد فرزند غیرقانونی، پیگیری قانونی این مسئله دشوار است. اما زمانی که این رابطه در چارچوب ازدواج، حتی اگر موقت باشد، صورت گیرد، برای طرفین مسئولیت و تعهد به وجود می‌آید. این باعث جلوگیری از بروز بی‌پناهی فرزندان ناخواسته متولد شده، که می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین مزایای ازدواج موقت دانست.

    از معایب آن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    عدم پایداری

    ازدواج موقت به طبیعت خود پایداری ندارد و ممکن است با گذشت زمان پایان یابد که این می‌تواند به مشکلات رابطه منجر شود.

    تاثیر بر روابط خانوادگی

    این نوع ازدواج ممکن است باعث بروز تنش‌ها و مشکلات در روابط خانوادگی شود.

    پذیرش اجتماعی

    در برخی جوامع، ازدواج موقت با عدم پذیرش اجتماعی مواجه است که می‌تواند به تبعیض و مشکلات اجتماعی منجر شود.

    چگونه مهریه ازدواج موقت محاسبه می شود؟

    قوانین و احکام شرعی زیادی در خصوص مهریه در ازدواح موقت وجود دارد؛ اما به طور خلاصه تعیین مهریه بر گردن زوجه بوده و باید در زمان مقرر به زوجه توسط زوج پرداخت شود. همانطور که در ازدواج دائم مهرالسنه یا مهریه حضرت زهرا وجود دارد، مهرالمثل نیز در صورت تعیین نشدن مهریه در ابتدای ازدواج موقت، به زوجه تعلق می‌گیرد.

    مهرالمثل مقدار خاصی ندارد و بر اساس ویژگی‌های زوجه تعلق می‌گیرد که شامل موارد زیر است:

    • باکره بودن یا نبودن
    • جایگاه اجتماعی
    • مدرک تحصیلی
    • اقارب و …

    word image 277003 3 - چرا مردها زن صیغه می کنند؟ -

    حکم ندادن مهریه در ازدواج موقت به چه شکل است؟

    در صورتی که زوج مهریه را در زمان مقرر پرداخت نکنند، اقدامات قانونی از جمله ثبت نسبت به صدور اجرائیه انجام می‌شود و همسر می‌تواند اموال زوج را توقیف کند و یا از او ممنوع الخروجی درخواست نماید.

    مهریه در دوران صیغه به عنوان یک حق قانونی و شرعی در نظر گرفته می‌شود که پس از اعلام صیغه، عقد موظف به پرداخت آن به زن می‌باشد. تعیین مهریه یکی از ارکان اصلی در صیغه موقت است و عدم تعیین آن باعث نابودی صیغه می‌شود. حداقل و حداکثر مبلغ مهریه در عقد و ازدواج موقت مشخص نشده و قانون به رضایت طرفین اجازه تعیین آن را داده است.

    زمان مشخصی برای پرداخت مهریه در عقد موقت وجود ندارد و زن پس از اعلام صیغه هر زمان که بخواهد می‌تواند از مرد خواستار پرداخت مهریه شود. اجرای مهریه در ازدواج موقت در صورت داشتن مدارک کافی برای اثبات ادعای خود یا توانایی ارائه شواهد به مراجع قانونی امکان‌پذیر است.

    کجا صیغه موقت کنیم؟

    به طور کل صیغه موقت در جایی ثبت نمی‌شود و همین یکی از دلایلی است که در سطح جامعه بسیار پرطرفدار است. اما اگر زوجین اصرار بر ثبت رسمی آن داشته باشند، میبایست در دفترخانه‌های ثبت رسمی و ازدواج و طلاق مطابق آیین نامه‌ها، اجرا و ثبت شود.

    به طور کلی صیغه کردن خوب است یا خیر؟

    خوب یا بد بودن صیغه موقت، مسئله‌ای است که به شکل مستقیم به با ارزش‌های اجتماعی خانوادگی، شخصی و جامعه ارتباط دارد. باید گفت که ازدواج موقت به صورت شرعی نه تنها دارای مانعی نیست، بلکه تشویق هم می‌شود و اما بسیاری از افراد در جوامع مختلف با آن زاویه دارند و به چشم امری خارج از چارچوب خانواده به آن نگاه می‌کنند.

     

     

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.