شنبه, 8 اردیبهشت 1403 Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41462 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • به روزترین آلیاژهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی
    09 فروردین 1403 - 17:43
    شناسه : 277037
    0

    پتروشیمی صنعتی هست که نفت و گاز، اساس تشکیل دهنده آن هست. برای حفظ و جمع آوری نفت و گاز به مخازن و منابعی نیاز هست. در این صورت برای به وجود آمدن این مخازن، نیاز به آلیاژی با کیفیت، وجود دارد. این مقاله با بیان این که به روزترین آلیاژهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی چیست، نوشته می شود.

    پ
    پ

    word image 277037 1 - به روزترین آلیاژهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی -

    پتروشیمی صنعتی هست که نفت و گاز، اساس تشکیل دهنده آن هست. برای حفظ و جمع آوری نفت و گاز به مخازن و منابعی نیاز هست. در این صورت برای به وجود آمدن این مخازن، نیاز به آلیاژی با کیفیت، وجود دارد. این مقاله با بیان این که به روزترین آلیاژهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی چیست، نوشته می شود.

    مهمترین آلیاژهای صنعت پتروشیمی

    فولاد گرمکار

    فولاد گرمکار به دلیل خواص منحصر به فردی مانند استحکام بالا در دمای بالا، مقاومت به خوردگی و سایش، و قابلیت شکل‌دهی، نقش حیاتی در صنعت پتروشیمی ایفا می‌کند. در ادامه به برخی از کاربردهای کلیدی فولاد گرمکار در این صنعت اشاره می‌کنم:

    ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات:

    مبدل‌های حرارتی: فولاد گرمکار در ساخت مبدل‌های حرارتی که برای تبادل گرما بین سیالات مختلف در فرآیندهای پتروشیمی استفاده می‌شوند، به کار می‌رود.

    راکتورها: فولاد گرمکار به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و دمای بالا، برای ساخت راکتورها که در آن واکنش‌های شیمیایی انجام می‌شود، مناسب است.

    پمپ‌ها و کمپرسورها: فولاد گرمکار در ساخت پمپ‌ها و کمپرسورها که برای انتقال سیالات در خطوط لوله و مخازن استفاده می‌شوند، به کار می‌رود.

    شیرها و اتصالات: فولاد گرمکار در ساخت شیرها و اتصالات که برای کنترل جریان سیالات در سیستم‌های پتروشیمی استفاده می‌شوند، به کار می‌رود.

    ساخت قالب‌ها:

    قالب‌های تزریق پلاستیک: فولاد گرمکار به دلیل مقاومت در برابر سایش و دمای بالا، برای ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک که برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده می‌شوند، مناسب است.

    قالب‌های ریخته‌گری: فولاد گرمکار به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر دمای بالا، برای ساخت قالب‌های ریخته‌گری که برای تولید قطعات فلزی استفاده می‌شوند، مناسب است.

    ساخت ابزارآلات:

    قلاویزها و مهره‌ها: فولاد گرمکار به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر سایش، برای ساخت قلاویزها و مهره‌ها که برای اتصال قطعات به یکدیگر استفاده می‌شوند، مناسب است.

    مته‌ها و فرزها: فولاد گرمکار به دلیل سختی بالا و مقاومت در برابر سایش، برای ساخت مته‌ها و فرزها که برای سوراخکاری و برش فلزات استفاده می‌شوند، مناسب است.

    ساخت مخازن و لوله‌ها:

    مخازن ذخیره‌سازی: فولاد گرمکار به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی، برای ساخت مخازن ذخیره‌سازی مواد شیمیایی و فرآورده‌های پتروشیمی استفاده می‌شود.

    لوله‌های انتقال: فولاد گرمکار به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی، برای ساخت لوله‌های انتقال مواد شیمیایی و فرآورده‌های پتروشیمی استفاده می‌شود.

    مزایای استفاده از فولاد گرمکار در صنعت پتروشیمی:

    افزایش طول عمر تجهیزات: فولاد گرمکار به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی، عمر طولانی‌تری نسبت به سایر فولادها دارد و به تعمیرات و نگهداری کمتری نیاز دارد.

    کاهش هزینه‌ها: استفاده از فولاد گرمکار به دلیل عمر طولانی‌تر و نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتر، در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود.

    افزایش ایمنی: فولاد گرمکار به دلیل استحکام بالا، در برابر فشار و دمای بالا مقاوم است و از بروز حوادث و خطرات در صنعت پتروشیمی جلوگیری می‌کند.

    بهبود راندمان: فولاد گرمکار به دلیل قابلیت شکل‌دهی، می‌توان آن را به اشکال مختلف درآورد و از آن در ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات پیچیده استفاده کرد.

    استیل

    فلزات گوناگونی در جهان وجود دارد. ولی هر فلزی را نمی توان برای ساخت معادن پتروشیمی به کار گرفت. معمول ترین فلز انتخاب شده برای تولید معدن در پتروشیمی استیل هست. البته هر استیلی و با هر کیفیتی منظور نیست. بلکه استیل هایی که دارای رتبه سیصد و چهار و سیصد و شانزده بوده مناسب ساخت محصولات، نگهداری مواد پتروشیمی می باشند. استیل سیصد و چهار قدرت بالایی در زنگ نزدن دارد. به علاوه مقاومت و استحکام این استیل، قابل توجه هست. با توجه به ترکیبات این استیل که سه عنصر با ارزش نیکل و اهن و کروم بوده، خوردگی های احتمالی در زمان کار، صدمه ای به بدنه مخازن ایجاد نخواهد کرد. از نظر براقیت سطوح می توان گفت به روزترین آلیاژهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی باید دارای سطح براق و بدون برامدگی باشد. از آن جایی که مقدار عنصر کربن در ترکییب این آلیاژ زیاد نیست، می توان از لحاظ انعطاف پذیری رتبه بالایی به آن داد. از آن جایی که برای ساخت مخازن نیاز هست که این ورق های به یکدیگر متصل شوند، امکان جوشکاری کردن ورق استیل سیصد و چهار وجود دارد. بیشترین نوع آلیاژ مورد استفاده در این زمینه همین استیل است. البته تولید کنندگانی نیز وجود دارد که از استیل سیصد و شانزده استفاده می کنند. در واقع از لحاظ استحکام به دلیل ماده ای اضافه تر از استیل قبل، نظیر مولیبدن توان و دوام این آلیاژ بیشتر می باشد. چنانچه نیاز باشد که مخازن در یک محیط با اسیدهای مختلف نگهداری شود، می توان این آلیاژ را به روزترین آلیاژهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی دانست. دیگر قابلیت های مورد نیاز نظیر جوشکاری و خمکاری برای این آلیاژ موجود هست. عموما مخازنی را با استفاده از این آلیاژ می سازند که بخواهند مواد تولید شده صنعت پتروشیمی را از یک نقطه به نقطعه دیگر ببرند. علاوه بر آلیاژ استیل، نوع دیگری مانند ورق اسیدشویی نیز در تولید مخازن استفاده می شود. این محصول در مقایسه با آلیاژ مطرح شده نرخ مناسب تری دارد‌. به همین منظور افرادی که به دنبال کاهش هزینه ها هستند این محصول را به کار می گیرند‌. البته شرایط این ورق به صورتی هست که ضد اسید بوده و اسید عملکرد منفی بر روی آن به وجود نخواهد آورد. از آن جایی که نفت و گاز خواص اسیدی دارند برای حفاظت از آن ها می توان این ورق را بر گزید.

    کاربرد مخازن و منابع در عرصه پتروشیمی چیست؟

    در پتروشیمی برای این که بتوان فرآورده های مختلف را تولید کرد به آب، نفت، گاز و غیره نیاز است. برای نگه داری از این مواد اولیه در این صنعت نیاز بوده مخازنی ساخته شود. حجم و اندازه این مخازن به مقدار مواد اولیه موجود و کارکرد هر بخش از پتروشیمی بستگی دارد. عموما مخازن پتروشیمی را به صورت های ایستاده یا افقی می سازند. گاهی نیز برای مراقبت بیشتر از برخی مواد اولیه، مخاذن را طوری می سازند که بتوان آن ها را در زیر زمین قرار داد. با توجه به مدل طراحی مخازن از متریال ها و آلیاژ مختلف استفاده می کنند. چنانچه نیاز باشد مخزن در زیر زمین قرار داده شود باید به روزترین آلیاژهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی را برای تولید این کار در نظر بگیرید؛ زیرا در زیر خاک رطوبت زیاد هست. چنانچه از یک آلیاژ نامرغوب یا بی کیفیت برای ساخت استفاده کنید، عوامل موجود در زیر خاک که رطوبت یکی از آن عوامل بوده باعث می شود مخزن سوراخ شده یا این که مشکلات دیگر برای آن رخ دهد. با توجه به این که مواد موجود در این صنعت عموما برای محیط زیست خطر ناک هستند هر گونه نشت مواد از مخزن می تواند تخریب محیط زیست را به همراه داشته باشد. همین مورد خود سبب می شود الزامانی اساسی در این صنعت برای ساخت مخازن در نظر گرفته شود.

    کلام آخر

    در عرصه پتروشیمی یک اشتباه کوچک می تواند یک انفجار بزرگ در پی داشته باشد. بنابراین زمانی که کیفیت مخازن نگهدارنده محصولات پتروشیمی که تماما اشتعال زا هستند مناسب نباشد و از به روزترین آلیاژهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی در تولید استفاده نشود، شرایط خطرناکی برای کارخانه و کل مناطق محدوده آن به وجود می آید. شرکت آهن میرحسینی میتواند بهترین آلیاژهای صنعت پتروشیمی را تهیه میکند.

     

     

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.