سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41503 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ۹۸ درصد مبتلایان کبد چرب از بیماری خود اطلاع ندارند
    26 فروردین 1403 - 17:39
    شناسه : 278086
    1
    فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی :

    فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۹۸ درصد مبتلایان کبد چرب از بیماری خود اطلاع ندارند.

    پ
    پ

    دکتر امیر صادقی بیان اینکه از هفت سرطان شایع منجر به مرگ‌و میر در کشور ما، پنج مورد مربوط به سرطان‌های گوارشی است، بر ضرورت انجام غربالگری و آزمایش‌های زودتر از موعد بویژه در گروه‌های در معرض خطر تاکید کرد.

    وی گفت: بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله بیماری‌های شایع محسوب می‌شوند، شیوع این بیماری‌ها در ایران و دنیا روند صعودی دارد.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سبک زندگی یکی از مهمترین علت‌های افزایش بار بیماری‌های گوارشی است خاطرنشان کرد: بی‌تحرکی، عادات بد غذایی و افزایش شیوع چاقی از جمله موارد تشدید کننده بیماری‌های گوارشی هستند.

    صادقی با اشاره به اینکه بیشتر بیماری‌های گوارشی علامت‌ و یا نشانه اختصاصی ندارند، گفت: این بیماری‌ها معمولا از جمله بیماری‌های بدون علامت تلقی می‌شوند.

    وی افزود: برای مثال بیشتر مبتلایان به کبد چرب از بیماری خود اطلاعی ندارند، چون این بیماری علامت خاصی هم ایجاد نمی‌کند.

    به گفته این متخصص گوارش، مبتلایان به عفونت‌های هلیکوباکترپیلوری و زخم‌های گوارشی تا زمانی که دچار عوارضی مثل خونریزی و انسداد نشوند و یا حتی در فازهای انتهای مبتلا به سرطان نشوند، بدون نشانه هستند.

    مبتلایان به دیابت و چربی خون از نظر ابتلا به کبد چرب تحت بررسی قرار گیرند

    صادقی از سرطان کبد به عنوان یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش نام برد و افزود: در برخی گروهها حتما بررسی این بیماری در دستور کار است.

    وی ادامه داد: به طور مثال برای افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آنان بالاتر از ۲۵ است و یا دور کمر در مردان بیش از ۱۰۰ سانت و در زنان بیش از ۹۰ سانت باشد، غربالگری کبد چرب ضرورت دارد.

    این متخصص گوارش تاکید کرد: مبتلایان به دیابت، پر فشاری خون و چربی خون بالا باید از نظر ابتلا به کبد چرب تحت بررسی باشند.

    فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینکه امروزه شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان کبد، کبد چرب است اضافه کرد: بیماری هپاتیت B نیز یکی از معضلاتی است که در کشور به حساب می‌آید و نیاز افراد است که حتما تحت بررسی و غربالگری باشند.

    صادقی به راه‌های پیشگیری از بیماری‌های گوارشی نیز اشاره کرد و افزود: داشتن سبک زندگی سالم، انجام برنامه‌های ورزشی منظم حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ دقیقه در هفته ، برنامه‌ها و عادات غذایی مناسب و همچنین رژیم‌های غذایی مناسب، نداشتن اضافه وزن وپرهیز از مصرف سیگار و الکل باید مورد توجه باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.