سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403 Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41501 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • خواسته شائبه برانگیز برخی داوران لیگ برتری از فدراسیون فوتبال؛ VAR نیاورید!
    26 فروردین 1403 - 23:41
    شناسه : 278135
    2
    یک گزارش تکان‌دهنده؛

    اشتباهات داوری در این فصل و به ویژه در هفته‌های اخیر لزوم استفاده سریع‌تر از سیستم کمک داور ویدئویی را یادآوری می‌کند.

    منبع : فوتبالی
    پ
    پ

    اشتباهات داوری در این فصل و به ویژه در هفته‌های اخیر لزوم استفاده سریع‌تر از سیستم کمک داور ویدئویی را یادآوری می‌کند.

    معضل اشتباهات داوری که از ابتدای این فصل به شکل گسترده در لیگ برتر فوتبال ایران دیده می‌شد همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر بیشتر شده است. روز جمعه و در بازی‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر شاهد اشتباهات متعدد و بزرگی بودیم که روی نتیجه مسابقات تاثیر زیادی داشت. اوج این اشتباهات در بازی‌های پخش زنده مثل آلومینیوم اراک – استقلال و پرسپولیس – ملوان دیده شد و نارضایتی‌هایی را به دنبال داشت.

    در بازی استقلال و ملوان و با تایید اکثر قریب به اتفاق کارشناسان داوری، در دقیقه 3 میلاد فخرالدینی باید از زمین اخراج می‌شد. در بازی پرسپولیس و ملوان هم گل پرسپولیس در موقعیت آفساید به ثمر رسید و یک پنالتی ملوان هم توسط داور تایید نشد.

    همچنین صحنه‌ای که روی عمری خطا انجام شد، هم ابهاماتی وجود داشت. این اتفاقات عجیب و غریب یک بار لزوم استفاده هر چه سریع‌تر از سیستم کمک داور ویدئویی یا VAR را در لیگ برتر ایران یادآوری کرد. اتفاقی که امسال فقط دو بار در بازی‌های رفت و برگشت پرسپولیس و استقلال رخ داده است.

    این اتفاق به نفع همه ارکان فوتبال ایران است. اگرچه VAR نمی‌تواند اشتباهات داوری را به طور صددرصد تصحیح کند اما کمک بزرگی به جاری شدن عدالت بیشتر در مسابقات خواهد کرد. از طرفی داوران هم که به خاطر اشتباهات متعدد تحت فشار زیادی هستند با علم به این که سیستم VAR وجود دارد با راحتی و آرامش بیشتری سوت می‌زنند و از دقیقه اول بازی‌ها دچار استرس نمی‌شوند.

    بازیکنان ایرانی هم که چندان با VAR آشنا نیستند و در مسابقات بین‌المللی به شدت از این مساله ضربه خورده‌اند کم کم با تفاوت‌های قضاوت با VAR نسبت به قضاوت‌های ساده آشنا می‌شوند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم که متولی برگزاری مسابقات باشگاهی و ملی هستند با آمدن VAR کمتر از قبل درگیر اشتباهات داوری می‌شوند و البته فوتبال ایران هم بیشتر به استانداردهای بین‌المللی نزدیک‌تر می‌شود. طبیعتا با این همه مزایایی که استفاده از VAR دارد نباید فرد یا گروه خاصی مخالف ورود این سیستم به ایران و استفاده از آن در مسابقات باشگاهی در سطوح مختلف باشند.

    اما «فوتبالی» به اخبار تایید شده‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌دهد یک گروه، مخالف ورود VAR به فوتبال ایران درفصل آینده هستند. شنیده‌ها نشان می‌دهد که تعدادی از داورانی که مسابقات لیگ برتر را سوت می‌زنند در تماس و گفت‌وگو با برخی مسئولان (مثلا روسا و اعضای کمیته داوران) از آنها خواسته‌اند در ادامه مسابقات امسال و اگر مقدور بود در فصل آینده هم از این سیستم استفاده نشود!

    دلیل این خواسته داوران چندان مشخص نیست. «فوتبالی» هم به کسی اتهام نمی‌زند اما این که گروهی که بیش از بقیه نیاز به VAR را حس می‌کند (یعنی داوران) مخالف اصلی استفاده از این سیستم هستند بسیار شائبه برانگیز است و می‌تواند گمانه‌زنی‌های ناخوشایندی مثل از پیش تعیین شدن نتیجه بازی‌ها، هماهنگی گروهی از داوران با باندهای تبانی و شرط بندی و خرید و فروش نتایج بازی‌ها و هماهنگی با مدیران تیم‌ها به منظور رسیدن به قهرمانی، سهمیه و حتی سقوط تیم‌های فانوس به‌دست به لیگ یک را ایجاد کند!

    فوتبالی مدت‌ها بود که از این ماجرا خبر داشت اما با اتفاقاتی که در یکی دو روز اخیر رخ داد و مصاحبه‌های عجیبی که درباره زمان استفاده از این سیستم در فوتبال باشگاهی ایران منتشر شد «فوتبالی» تصمیم به اعلام این خبر گرفت. مصاحبه‌های متناقضی که دیروز از سوی برخی مدیران فدراسیون فوتبال منتشر شد هم نشانه‌ای از صحت ادعای «فوتبالی» است.

    دیروز مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال درباره زمان استفاده از VAR در فوتبال ایران گفت: «تصورم این است که لیگ آینده قطعا با وار انجام خواهد شد و بخش اعظمی از این نارضایتی‌ها رفع خواهد شد.» مهدی تاج البته مقابل خواسته این عده ایستاده و مقاومت کرده است. حتی این گروه سراغ افشاریان، رییس کمیته داوران هم رفته اند اما او هم مقابل این خواسته مقاومت کرده و گفته دیگر وقت آن است که داوران از زیر فشار خارج شوند و خود او هم به اندازه کافی زیرفشار انتقادات است و نمی تواند این روند را تحمل کند.

    خداداد افشاریان که ریاست کمیته داوران را بر عهده دارد در هم در در گفت و گویی در این باره گفته بود: «اگر فیفا به ما اجازه بدهد، بازی‌های حساس تا پایان فصل با VAR برگزار خواهد شد. البته من در مورد بازی خاصی صحبت نمی‌کنم و استفاده از VAR می‌تواند شامل بازی با تیم‌های پایین و بالای جدولی شود. دستگاه VAR می‌تواند بین استادیوم‌ها جابه‌جا شود و از این نظر مشکلی پیش نخواهد آمد.»

    صحبت‌های علی خسروی داور سابق لیگ برتر و عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال از بقیه عجیب‌تر بود. او در برنامه «قهرمان من» که از شبکه ورزش پخش می‌شد در این باره گفته بود: «من در کارگروه VAR نیستم اما ادعا می‌کنم از همه اعضای در این مورد واردتر هستم! اگر فیفا با ما همکاری کند و مدت زمان آفلاین 9 ماهه را برای ما کمتر کند نیم‌فصل اول که نه اما از نیم‌فصل دوم فصل آینده برای همه بازی‌ها VAR خواهیم داشت!» جالب اینجاست که تاج و افشاریان، مخالف به تاخیر افتادن حضور وی ای آر هستند اما علی خسروی، عضو کمیته داوران، می گوید که از نیم فصل دوم فصل بعد، وی ای آر بیاید و انگار که با آن گروه از داورانی که می خواهند VAR دیرتر به فوتبال ایران بیایند، هماهنگ است!

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.