چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41341 تعداد نوشته های امروز : 10 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ابطال مصوبه منطقه آزاد تجاری‌صنعتی بندرانزلی با رأی دیوان عدالت اداری | پارک ملی بوجاق از محدوده منطقه آزاد خارج می شود
    03 بهمن 1395 - 11:52
    شناسه : 30335
    0

    با رأی دیوان عدالت اداری و در راستای حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوبه شماره ۷۲۳۹۲٫ت.۵۰۹۱۸ ک مورخ ۹۳٫۶٫۲۹ شورای عالی مناطق آزاد تجاری‌صنعتی و ویژه اقتصادی موضوع تصویب نامه کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی در زمینه ایجاد و توسعه منطقه آزاد تجاری‌صنعتی بندرانزلی لغو شد. معاون فنی مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با […]

    پ
    پ

    دیوان عدالت - ابطال مصوبه منطقه آزاد تجاری‌صنعتی بندرانزلی با رأی دیوان عدالت اداری | پارک ملی بوجاق از محدوده منطقه آزاد خارج می شود - اخبار انزلی

    با رأی دیوان عدالت اداری و در راستای حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوبه شماره ۷۲۳۹۲٫ت.۵۰۹۱۸ ک مورخ ۹۳٫۶٫۲۹ شورای عالی مناطق آزاد تجاری‌صنعتی و ویژه اقتصادی موضوع تصویب نامه کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی در زمینه ایجاد و توسعه منطقه آزاد تجاری‌صنعتی بندرانزلی لغو شد.

    معاون فنی مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته مصوبه مذکور ابطال شد، اظهار کرد: به موجب رأی مورخ ۹۵٫۱۰٫۲۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و با حضور رئیس و معاونان، روسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان مصوبه مورد نظر ابطال شد.

    منصور سربازی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست موضوع تهیه طرح جامع مناطق از جمله فاز دوم پارک ملی بوجاق را برای اعمال مدیریت بهینه، گسترش و توسعه گردشگری هدفمند و فعالیت‌های همسو در محدوده مناطق را در دستور کار دارد.

    وی با اشاره به مصوبه مذکور تصریح کرد: در اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده «در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

    به گفته معاون فنی مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، طبق مواد دو و سه قانون حفاظت از محیط زیست تعیین مناطق پارک ملی و حدود آن از افزایش و کاهش با شورای عالی حفاظت محیط زیست بوده بنابراین مقام واضع در مصوبه مورد شکایت خارج از حدود اختیارات است.

    وی گفت: طبق مواد مذکور داخل شدن محدوده پارک ملی و منطقه حفاظت شده انزلی مطابق مادتین چهار و پنج قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری مستلزم خروج مدیریت و اداره پارک ملی و منطقه حفاظت شده از شورای عالی محیط زیست می‌شود که مخالف با بند «ب» ماده سه قانون شکار و صید بوده بنابراین با قرار گرفتن پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر در منطقه آزاد تجاری تخریب محیط زیست را به همراه دارد و هیأت عمومی با اعمال مواد ۱۲ و ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوبه مذکور ابطال شد.

     به موجب مصوبه طرح توسعه منطقه آزاد انزلی بخش‌هایی از پارک ملی بوجاق و تالاب بین‌المللی انزلی در محدوده تعرفه شده برای توسعه منطقه قرار گرفته بود که با توجه به حساسیت موضوع و با عنایت به تداخل با محدوده پارک ملی بوجاق به عنوان عالی‌ترین سطح حفاظتی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تالاب بین‌المللی انزلی ثبت شده در کنوانسیون رامسر از همان زمان پیگیری موضوع ابطال شد.

    خروج مناطق مذکور از محدوده مصوبه ضمن انجام هماهنگی و پیگیری از طریق مراجع و سازمان‌های نظارتی کشور در دستور کار رئیس و معاونان سازمان، مدیریت استان و تشکل‌های حامی محیط زیست قرار گرفت.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.