×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

دود
بیشتر افراد بر این باروند که تفننی قلیان کشیدن بی‌ضرر است و مشکل جدی را پیش نمی‌آورد، این در حالی است که تحقیقات و مطالعات علمی و پزشکی انجام‌شده با برهان و دلیل حقیقت را آشکار می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری بامردم؛ باوری اشتباه میان اکثریت افراد جامعه به خصوص جوانان وجود دارد که تصور می‌کنند اگر به جای سیگار قلیان استعمال کنند، ضرر کمتری را به بدن خود وارد می‌کنند و بر این باورند که بر خلاف سیگار، قلیان اعتیاد‌آور نیست. اما واقعیت این است که در هر دو صورت در حال دود کردن تنباکو هستید.
واقعاً قلیان کشیدن ضرر دارد یا پزشکان شلوغش می‌کنند؟
تحقیقات و مطالعاتی که بر روی ضررهای قلیان کشیدن انجام شده است همگی بر آسیب‌های جبران‌ناپذیر و جدی آن به بدن و سلامت عمومی اتفاق نظر دارند. استعمال قلیان بیش از همه ریه و قلب را مورد هدف قرار می‌دهد و سبب بروز بیماری‌های مهلکی همچون سرطان مری، ریه، مثانه، دهان، روده، انسداد ریه، سل ریوی، آسم، ذات‌الریه، پوکی استخوان، سوء هاضمه، زخم معده، مشکلات باروری و اختلالات در تولد نوزاد می‌شود.
تا چندین دقیقه بعد از استعمال قلیان، کربن مونوکسید و نیکوتین پلاسما در خون افزایش می‌یابد و سبب افزایش ضربان قلب می‌شود. در این شرایط امکان حمله قلبی نیز افزایش می‌یابد که بسیار خطرناک است. علاوه بر این، در صورت استعمال قلیان با طعم‌های متفاوت، علاوه بر صدمات گفته‌شده حساسیت، سرفه و خلط نیز به اثرات جانبی آن اضافه می‌شود زیرا اسانس‌هایی که به تنباکوها اضافه می‌شود حساسیت‌زا و تحریک‌کننده دستگاه تنفسی هستند.
تفننی قلیان کشیدن چه عیبی دارد؟
قلیان کشیدن چه تفننی انجام شود چه دائمی، تاثیر مخرب آن بر بدن قطعی است. علاوه بر این، قلیان کشیدن تفننی می‌تواند طی بازه زمانی کوتاهی به اعتیاد تبدیل شود.
علت عدم رعایت بهداشت در استفاده از سر قلیان امکان ابتلا به بیماری‌های عفونتی همچون هپاتیت ب را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، گاهی اوقات بدون اطلاع فرد، به تنباکوی قلیان مواد روان گردان، الکل یا مواد مخدر اضافه می‌شود و ممکن است یکبار تفننی قلیان کشیدن، زندگی شما را به تباهی بکشاند.
این در حالی است که بنابر تحقیقی که در مجله آمریکایی «بحران‌های تنفسی و پزشکی» منتشر شد، نشان داد که تفننی قلیان کشیدن نیز بسیار مضر است و سبب آسیب‌های جدی به سلامتی عمومی بدن به‌خصوص ریه‌ها می‌شود.
طی تحقیقی که در شهر نیویورک بر روی جامعه آماری بالایی از جوانانی با متوسط سنی ۲۴ سال که به صورت تفننی هفته‌ای چندبار کمتر از ۵ سال قیان می‌کشیدند انجام شد، با کمک پارامترها و ابزارهای پزشکی و بالینی بزاق دهان و مخاط موجود در دهان، گلو، دستگاه گوارشی و سرفه آن‌ها جمع‌آوری شد. نتایج این تحقیق نشان داد که افراد قلیانی نسبت به سایر افراد بیشتر سرفه می‌کنند و بیشتر خلط سینه تولید می‌کنند.
قلیان کشیدن بهتر از سیگار است؟
بنابر گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، قلیان کشیدن به علت ساختار و فرآیند دخیل در آن، مواد سمی بیشتری را نسبت به سیگار جذب بدن فرد می‌کند.
تنباکوی موجود در قلیان مانند سیگار حاوی نیکوتین است و کشیدن قلیان نیز مانند سیگار کشیدن اعتیادآور است. در واقع در هر ۶۰ ثانیه قلیان کشیدن، فرد ۱۲۰ برابر بیشتر در معرض دود قرار دارد. در این بین برخی افراد به این گونه خود را قانع می‌کنند که استفاده از تنباکوهای گیاهی بی‌ضرر است. این در حالی است میان ضرری که تنباکوی گیاهی و طبیعی به بدن می‌رساند تفاوت چشمگیری وجود ندارد.
بسیاری افراد تلاش می‌کنند که حین قلیان کشیدن دود کمتری را فرو دهند و بیشتر دود را به بیرون دهند و به همین علت فکر می‌کنند که قلیان کشیدن هیچ آسیبی به آن‌ها نمی‌رساند. در صورتی که طی استعمال قلیان، دود از طریق بزاق و مخاط موجود در دهان و لوله‌های گوارشی به‌راحتی جذب‌شده و وارد بدن و ریه می‌شود.
طی بررسی‌هایی که در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا انجام شد، یک پک به قلیان ۲ تا ۴ برابر نیکوتین بیشتر و ۱۱ برابر کربن مونوکسید بیشتر نسبت به سیگار به همراه دارد. علاوه بر این، ضرری که قلیان به سلول‌های اندوتلیال ریه و دیواره مویرگ‌ها می‌رساند به مراتب بیشتر است.
شاید قلیان نکشید، اما بیشتر از قلیانی‌ها آسیب ببینید
در بیشتر اوقات فردی که قلیان می‌کشد دود کمتری را وارد بدن خود می‌کند و بیشتر دود را به اطراف سوق می‌دهد. در این شرایط افرادی که در اطراف هستند بیشتر آسیب می‌بینند و بدون آنکه قلیان بکشند، قربانی اثرات جانبی آن می‌شوند. به بیان دیگر، در هوایی که دود قلیان وجود دارد همگی در خطر هستند چه قلیان بکشند چه نکشند.
این خطر زنان و کودکان را بسیار  بیشتر تهدید می‌کند. زیرا آن‌ها در مقابل ضررها و آسیب‌های دود قلیان آسیب‌پذیرتر هستند. اگر کودکان بیشتر در محل‌هایی باشند که قلیان کشیده می‌شود یا در خانه آن‌ها این اتفاق به کرات در حال وقوع باشد، آن‌ها بیشتر در خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه گوارشی و آسم هستند.
علاوه بر این، اگر زنان باردار در محیط‌هایی باشند که قلیان استعمال می‌شود، ممکن است دچار سقط جنین و به دنیا آمدن زودهنگام جنین شوند و در صورت تولد، جنین آن‌ها از بدو تولد ممکن است با مشکلات جدی به دنیا بیاید.
گفتنی است صاحبان و کارکنان محل‌هایی که در آن قلیان کشیده می‌شود نیز خود ممکن است قلیان استعمال نکنند اما به این علت که در محیطی که دود قلیان در هوا است کار می‌کنند بسیار بیشتر از افراد قلیانی در خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آن هستند.
با قلیان کشیدن سرطان و سل می‌گیریم؟
در بیشتر موارد اگر از وسایل و ابزارهای باکیفیت و مناسبی به خصوص فویل‌های آلومینیومی مرغوبی در قلیان‌ها استفاده نشود، مواد سرطان‌زا موجود در تنباکو و زغال در حال سوختن به راحتی وارد بدن فرد می‌شود.
بسیاری افراد بر این باور هستند که با رد شدن دود ناشی از تباکو از آب موجود در قلیان، تنابکو تصفیه می‌شود و دیگر ضرری به بدن نمی‌رساند، در صورتی که واقعیت این است که دود قلیان چون از آب عبور می‌کند، مرطوب می‌شود و به همین علت مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند و به آن‌ها آسیب می‌رساند. علاوه بر این، برخی از باکتری‌ها و میکروب‌هایی که عامل بیماری سل هستند بیشتر در لوله قلیان مرطوب‌شده وجود دارند و به فرد منتقل می‌شوند.
قلیان کشیدن می‌تواند آرزوی پدر یا مادر شدن را بر دلتان بگذارد
بسیاری افراد به علت عدم آگاهی از آسیب‌هایی که استعمال دخانیات به‌خصوص قلیان بر سلامتی و دستگاه تولید مثل می‌گذارد تا پایان عمر لذت پدر یا مادر شدن را از خود بگیرند و آنجاست که دیگر پشیمانی نمکی بر زخم‌هایشان می‌شود.
کشیدن قلیان می‌تواند به راحتی بر کیفیت و تعداد جفت‌های نر در مردها و جفت‌های ماده در زن‌ها تاثیرات مخربی را بر جای بگذارد. البته این ضرر بیشتر از زنان متوجه مردان می‌باشد زیرا یکی از آسیب‌های جانبی قلیان کشیدن کاهش تعداد جفت‌های نر موجود در بدن مردان و کاهش کیفیت آن‌ها است. در واقع کشیدن قلیان تحرک و طول عمر جفت‌های نر را کاهش می‌دهد.
علاوه بر این، ضررها و اثرات جانبی قلیان کشیدن می‌تواند باعث تغییرات ژنتیکی شود و بر جنین نیز تاثیر بگذارد و سبب بروز مشکلاتی در او شود. زنانی که قبل از بارداری یا حین آن قلیان بکشند، سبب آسیب‌های جدی به جنین داخل بدن خود می‌شوند و ممکن است جنین آن‌ها با مشکلاتی ژنتیکی، عقب‌ماندگی ذهنی یا جسمی، استرس، ضربان قلب کند و سندروم مرگ ناگهانی به دنیا آید.
منبع: Medical News Today
Medical Daily
Daily Mail
Harvard Health
The Guardian
انتهای پیام/

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.