چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41342 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی
    28 فروردین 1395 - 10:33
    شناسه : 3671
    0

    سیزدهمین نشست سران عضو سازمان همکاری اسلامی روز جمعه در استانبول به پایان رسید. به گزارش خبرگزاری با مردم به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، روز جمعه سیزدهمین نشست سران عضو سازمان همکاری اسلامی به کار خود در استانبول پایان داد اما به دلیل اختلافاتی که درباره بندهای بیانیه پایانی این نشست به […]

    پ
    پ

    1460640374851_president.ir-5-of-19-e1460786714539-768x504

    سیزدهمین نشست سران عضو سازمان همکاری اسلامی روز جمعه در استانبول به پایان رسید.

    به گزارش خبرگزاری با مردم به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، روز جمعه سیزدهمین نشست سران عضو سازمان همکاری اسلامی به کار خود در استانبول پایان داد اما به دلیل اختلافاتی که درباره بندهای بیانیه پایانی این نشست به وجود آمده بود، این بیانیه در پایان نشست قرائت نشد.

    در بیانیه پایانی که با اعمال نفوذ سعودی‌ها تهیه و از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده است، آنچه مداخله ایران در امور منطقه و کشورهای عضو از جمله بحرین، یمن، سوریه و سومالی خوانده شده، محکوم شده است.

    همچنین در این بیانیه ادعا شده است: ایران از تروریسم حمایت می‌کند!

    در این بیانیه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواهان برقراری روابط همکاری میان کشورهای اسلامی و ایران براساس اصول حسن همجواری، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی شدند.

    در این بیانیه حمله به هیات‌های دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، نقض واضح توافقنامه وین درباره روابط دیپلماتیک خوانده و محکوم شده است.

    در بیانیه مذکور، سران سازمان همکاری اسلامی مخالفت خود را با آنچه اظهارات تحریک آمیز ایران درباره اجرای حکم‌های اعدام گروهی‌ از تروریست‌ها در عربستان خوانده شده، محکوم شده است!

    هیات ایران به دلیل مخالفتی که با برخی از بندهای این بیانیه داشت در جلسه پایانی این نشست حضور نیافت.

    در بخش دیگری از این بیانیه حزب الله به اقدامات تروریستی در سوریه، بحرین، کویت و یمن و حمایت از گروه‌های تروریستی متهم شده است.

    در این بیانیه از کشورهای اسلامی خواسته شده در مقابله با تروریسم متحد شده و همبستگی خود را حفظ کنند.

    در بیانیه پایانی سران سازمان همکاری اسلامی از ارمنستان خواسته شده تا فورا و به شکل کامل از قره‌باغ عقب‌نشینی کند.

    در این بیانیه بر حمایت از مساله مسلمانان قبرس ترک‌نشین و برگزاری مذاکرات با نظارت سازمان ملل برای حل و فصل فراگیر این مساله تأکید شده است.

    کشورهای عضو در این بیانیه همچنین خواهان حل و فصل بحران سوریه براساس بیانیه ژنو۱ و روند سیاسی با نظارت سازمان ملل برای انتقال سیاسی در سوریه شدند.

    سران سازمان همکاری اسلامی نسبت به ادامه خشونت و خونریزی در سوریه ابراز نگرانی و از قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت که نقشه راهی برای روند صلح در سوریه است و موضع واحد جهانی درباره بحران سوریه را نشان می‌دهد، استقبال کردند.

    در این بیانیه ابراز امیدواری شده که مذاکرات صلح سوریه به نتایج سازنده و مفید بینجامد.

    در بیانیه مذکور همچنین از کشورهای همجوار سوریه به ویژه مصر، اردن، لبنان، عراق و ترکیه به دلیل میزبانی خوب از آوارگان سوری تقدیر شده و از جامعه جهانی خواسته شده است که از پناهجویان و کشورهای میزبان آن‌ها حمایت به عمل آورند.

    در این بیانیه بر حمایت کامل از دولت عراق در تلاش‌هایش برای مبارزه با داعش و حمایت از ائتلاف نظامی اسلامی عربستان تأکید شده و از کشورهای عضو خواسته شده تا به این ائتلاف بپیوندند.

    در بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی بر برگزاری نشست بین‌المللی صلح برای حمایت از مردم فلسطین و پایان دادن به اشغالگری اسرائیل تأکید شده است.

    کشورهای عضو این سازمان در بیانیه پایانی خود خواهان صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت برای پایان اشغال فلسطین شدند و حمایتشان را از تلاش‌های فلسطینی‌ها برای پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی اعلام کردند.

    کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی این نشست به مقابله با طایفه‌گرایی و ایجاد طرحی استراتژیک برای فعالیت این سازمان طی ۱۰ سال آینده دعوت کردند و نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند.

    در این بیانیه همچنین بر حمایت از مشروعیت قانون اساسیدر یمن که براساس ادعای سران سازمان همکاری اسلامی عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن نماینده آن است، تأکید شده است.

    در این بیانیه بر تلاش‌ها برای حل و فصل بحران یمن از طریق ازسرگیری روند سیاسی برای رسیدن به راهکاری براساس نتایج مذاکرات ملی، طرح شورای همکاری خلیج فارس و قطعنامه‌های شورای امنیت تأکید شده است.

    سران سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه خواهان پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره یمن به ویژه قطعنامه ۲۲۰۱ شدند.

    همچنین در این بیانیه بر حمایت کامل از لبنان در تکمیل آزادسازی تمامی خاک خود از اشغال اسرائیل و لزوم عقب‌نشینی اسرائیل از مزارع شبعا، کفرشوبا و بخشی از شهرک الغجر که متعلق به لبنان است، تأکید شده است.

    این بیانیه شامل محکومیت شدید ادامه نقض حریم هوایی، دریایی و زمینی لبنان توسط اسرائیل است.

    درباره اوضاع داخلی لبنان نیز در این بیانیه از مذاکرات کنونی میان طرف‌های سیاسی برای عبور از اختلافات و کاهش خفقان سیاسی و پیشبرد سازش ملی تأکید و از فداکاری‌های ارتش لبنان در زمینه مبارزه با تروریسم تقدیر شده است.

    سران سازمان همکاری اسلامی در ادامه خواهان عدم مداخله در امور داخلی لیبی و ممانعت از مسلح کردن شبه نظامیان در این کشور شدند و تأکید کردند که هرگونه مداخله نظامی در لیبی عواقب وخیمی برای منطقه و خود این کشور دارد.

    آن‌ها در این بیانیه تأکید کردند که هرگونه اقدام نظامی علیه تروریسم در لیبی باید با درخواست دولت وحدت ملی این کشور صورت گیرد.

    سران سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تدوین قانون اساسی جدید در این کشور تأکید و از آغاز فعالیت دولت وحدت ملی در طرابلس استقبال کردند.

    آن‌ها این اقدام را گام مهمی در راه اجرای بندهای توافق‌نامه سیاسی دانستند.

    سران سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه مخالفت خود را با تحریم‌های اقتصادی یکجانبه علیه سودان اعلام کرده و خواهان لغو فوری این تحریم‌ها شدند.

    آن‌ها از کشورهای عضو و نهادهای فعال خواستند به سودان برای عبور از بحران اقتصادی کمک کنند.

    سران سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه خواهان حذف نام سودان از لیست تروریستی آمریکا شدند و بار دیگر بر همبستگی خود با این کشور برای حفظ امنیت و صلح آن تأکید کردند.

    آن‌ها در بیانیه پایانی خود مخالفت‌شان را با هرگونه مداخله در امور سودان به ویژه درباره حکم بازداشت عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور از سوی دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرده و خواهان لغو حکم بازداشت وی شدند.

    شرکت کنندگان در نشست استانبول در بیانیه پایانی خود از گروه‌های مسلح و شورشیان در دارفور خواستند توافقنامه صلح دوحه را امضا کنند.

    آن‌ها از سودان و سودان جنوبی خواستند حسن همجواری را حفظ کرده و برای حل و فصل مسالمت آمیز تمامی مسائل از طریق مذاکره تلاش کنند.

    ایاد مدنی، ‌دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در پایان نشست سران این سازمان اعلام کرد: بیانیه‌ پایانی نشست سران این سازمان در استانبول شامل ۲۰۰ بند است و این نشست بر مساله فلسطین و اتخاذ تصمیماتی درباره این مساله به عنوان بزرگترین مساله برای سازمان همکاری اسلامی متمرکز بود.

    رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز تاکید کرد: در نشست سران استانبول سه مساله اصلی شامل طایفه گرایی تبعیض نژادی و تروریسم مورد بررسی قرار گرفت. این مسائل مسائلی هستند که به منافع جهان اسلام لطمه می‌زنند.

    وی خواهان مشخص کردن حامیان گروه‌های تروریستی در کشورهای اسلامی شد و تاکید کرد: ائتلاف اسلامی که عربستان تشکیل داد باید به یک سازمان فعال در زمینه مبارزه با تروریسم تبدیل شود.

    اردوغان خواهان رفع اختلافات برای تحقق صلح و عدالت شد و گفت: اختلافات براساس گرایش دینی یا نژادی با اصول اسلام هماهنگ نیست.

    وی تاکید کرد: وحدت و همبستگی مهمترین مسائلی است که ما برای عبور از شرایط کنونی به آن نیاز داریم.

    اردوغان گفت: ترکیه پیشنهاد سازمانی را داده است که نماینده مسلمانان مقیم اروپا باشد و در صورتی که هیاتی مشترک به سبک هلال احمر میان کشورهای اسلامی تشکیل شود ارائه کمک‌ها به تمامی کشورهای جهان راحت‌تر خواهد بود.

    ایسنا

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.