سه‌شنبه, 1 خرداد 1403 Tuesday, 21 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41770 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2384×
گیلان بالغ بر 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد | 95 درصد پهنه‌های آبی گیلان در مزارع وجود دارند
  • 5 اسفند 1395 ساعت: 11:12
  • شناسه : 38419
    بازدید 9
    0

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان گفت:95 درصد پهنه‌های آبی در داخل مزارع استان وجود دارند. به گزارش «بامردم»، ،علیرضا شعبان نژاد امروز در پنجمین همایش ملی سامانه های سطوح آب گیر گفت:در گیلان بالغ بر 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد و حوزه مطرح همایش ملی سامانه های سطوح آبگیر باران حوزه اراضی شالیزاری است […]

    پ
    پ

    علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان گفت:95 درصد پهنه‌های آبی در داخل مزارع استان وجود دارند.

    به گزارش «بامردم»، ،علیرضا شعبان نژاد امروز در پنجمین همایش ملی سامانه های سطوح آب گیر گفت:در گیلان بالغ بر 430 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد و حوزه مطرح همایش ملی سامانه های سطوح آبگیر باران حوزه اراضی شالیزاری است که آب زیادی را مصرف می کند.

    وی یکی از منابع مصرفی آب حوزه کشاورزی را آب باران عنوان کرد و با تاکید بر اینکه بالغ بر 95 درصد آب های موجود در استان آب های سطحی است،اضافه کرد:در گذشته گیلان بالغ بر 11 هزار هکتار استخر و آب بندان داشت که امروزه این میزان به 8 هزار و 353 هکتار کاهش یافته است.

    شعبان نژاد با بیان اینکه گیلان 2 هزار و 160 پهنه آبی دارد و این پهنه‌ها به طور میانگین بالغ بر 4 هکتار مساحت دارند، خاطرنشان کرد: بیش از 95 درصد پهنه‌های آبی در داخل مزارع استان وجود دارد.

    وی با اشاره به پنجمین همایش ملی سامانه های سطوح آبگیر باران در گیلان و با تاکید بر اینکه ارتقای سطح نگهداری آب پهنه های آبی و جلوگیری از تبخیر و تحرک زیاد سطوح آبی در کشور به شیوه علمی از اهداف همایش مذکور است، خاطرنشان کرد: میزان آبی که از بارش باران در گیلان می توان در حوزه کشاورزی در فصل زراعی استفاده کرد 160 میلی متر است.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان میزان بارش سالیانه باران در گیلان را بیش از هزار و 100 میلی متر دانست و گفت: تنها 160 میلی متر از این بارش در گیلان در فصل زراعی و مابقی خارج از فصل زراعی صورت می گیرد.

    شعبان نژاد تنها سد فعال حوزه کشاورزی گیلان را سد منجیل نام برد و افزود: در گذشته این سد بیش از 2 میلیارد مترمعکب ظرفیت آبی داشت اما امروزه به دلیل توسعه شهرنشینی آورد آبی سد کاهش یافته است.

    وی با اشاره به اینکه این سد می تواند حداکثر 1 میلیارد و 50 میلیون متر مکعب ذخیره آبی داشته باشد تاکید کرد: با توجه به اینکه تداوم در کار کشاورزی یک ضرورت است باید بتوانیم از بارش‌ها در گیلان که یک بارش بی نظیر است در راستای تداوم کار کشاورزی استفاده کنیم.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان همایش ملی سامانه های سطوح آبگیر در گیلان  را پنجمین همایش سراسری در کشور عنوان کرد و افزود: استان گیلان برای نخستین بار به مدت دو روز میزبان برگزاری این همایش است.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.