×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

حسن جوهرچی - راز فوت حسن جوهرچی برملا شد - راز فوت حسن جوهرچی

نارسایی کبد به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد تا بدن را دچار مشکل کند؛ این روند تا زمانی که بیشتر از ۵۰ درصد کبد درگیر می شود، بدون علائم خاصی است.

 

به گزارش «بامردم»، حسن جوهرچی در ساعت ۵ بامداد روز جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ پس از تحمل عارضه کبدی و عفونت ریوی و کلیوی به علت ایست قلبی در سن ۴۸ سالگی درگذشت. پیکر وی در روز یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن شد. مجله زندگی ایده آل با محسن نصیری طوسی، پزشک معالج این بازیگر گفتگویی کرده و راز فوتش را فاش کرده است. بخشی از این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

حسن جوهرچی از چه زمانی دچار نارسایی کبد شده بود؟

نارسایی کبد به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد تا بدن را دچار مشکل کند؛ این روند تا زمانی که بیشتر از ۵۰ درصد کبد درگیر می شود، بدون علائم خاصی است. آقای جوهرچی از یک سال قبل علائمی در بدنشان مشاهده کرد که حاکی از آن بود که دچار نارسایی مزمن کبدی شده است.

برخی از رسانه ها نوشته بودند که ایشان به دلیل عفونت ریه فوت شدند، آیا عفونت ریه به نارسایی کبد ربط دارد؟

گلبولهای سفید عهده دار دفاع از بدن هستند، همچنین در بدن مان فیلترهایی در مسیر جریان خون داریم که وظیفه به دام انداختن میکروبها را دارند؛ یکی از آنها کبد و دیگری طحال است. بیشتر گلبولهای سفید در طحال مستقر هستند، ولی سیستم ماکروفاژی در کبد مستقر است؛ بنابراین جریان خون پسر از پمپاژ شدن از طحال و کبد عبور می کند و می چرخد و با هر عبور میکروب ها از بین می روند. هنگامی که کبد به نارسایی مبتلا شود. دیگر نمی تواند مهمترین وظیفه اش را که نابود کردن میکروب های بدن است، انجام دهد. افراد مبتلا به نارسایی کبد در برابر عفونت حساس می شوند و عفونت برای ماندن در بدن فرصت بیشتری پیدا می کند؛ همین باعث می شود که در بدن عفونتهای مختلفی مانند آب شکم، عفونت ریه و عفونت ادراری به وجود بیاید. یکی از عوارضی که گریبانگیر بیماران نارسایی کبد می شود، عفونت ریه است. آقای جوهرچی هم از این قاعده جدا نبود.

کبد پس از مبتلا شدن به نارسایی چگونه عمل می کند؟

 این ارگان منعطف تعداد زیادی سلول، با قابلیت ترمیم و بازسازی دارد. ما با عملکرد نادرست در عادت های غذایی، رفتاری و فکری موجب می شویم که بدن به هپاتیتهای B و C مبتلا یا کبد چرب شود. ما با انتخاب سبک زندگی غلط، کبد را ملتهب می کنیم؛ در این مرحله کبد سعی می کند صدمات را به حداقل برساند واز خودش دفاع کند. کبد تا حدودی در این مرحله عملکرد موثری دارد؛ در نتیجه بسیاری از بیماران کبدی می گویند: «ما هیچ علائمی نداریم» چون کبد تلاش می کند که به مرحله کمبود و نارسایی نرسد. اما کبد بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال خسته و ناتوان می شود و به سوی زوال می رود: سلولهای کبد از بین می روند و واکنش کبد به صورت سفت شدن و جنگ شدن است. بعد از آن شاهد نارسایی یا همان سیروزکبد می شویم.

چگونه نارسایی مزمن کبد ایجاد می شود؟

دچار شدن به نارسایی کبد علل مختلفی دارد، ابتلا به هپاتیت های B و C. بعضی از داروها، بیماری های متابولیسمی، بیماری های ژنتیکی، کبد چرب و … از جمله علت های نارسایی کبد هستند.

آقای جوهرچی در لیست پیوند کبد بودن، پیوند کبد چقدر به درمان این عارضه کمک می کند؟

هیج دستگاهی نمی تواند کار کبد را انجام دهد. نمی توانیم کبدی را که به نارسایی دچار است، به راحتی به حالت اول بازگردانیم، برای این بیماری، درمانی از نظر مناطق پزشکی وجود ندارد و راهی برای کنترل آن شناخته نشده است. تاچند دهه اخیر درمان نارسایی کبد برای پزشکان یک بن بست بود تا سرانجام توانستند با ایده و چارهای به نام پیوند کبد عامل را حذف و یک کبد دیگر را جایگزین کنند. پیوند کبد یک جراحی ساده نیست و بیهوشی برای این جراحی دارای حساسیت هایی است؛ به همین دلیل فردی که می خواهد پیوند کبد انجام بدهد، باید از نظر قلبی، عروقی، کلیوی و حتی مغز استخوان از سلامت کامل برخوردار باشد و تیم پزشکی باید تایید کند که فرد می تواند تمام فشارهای بعد از عمل را تحمل کند. همچنین بدن بیمار باید پذیرای همه داروهای بعد از پیوند باشد تا بدن او کبد جدید را پس نزند.

آقای جوهرچی چه مدت در آی سی یو پیوند کبد بستری بود؟ روند بیماری به چه صورت موجب فوت ایشان شد؟

ایشان در یک نوبت چهار، پنج روزه در ICU پیوند کبد بستری شد. متاسفانه قند خون ایشان بالارفته و آب شکم ایشان زیاد شده بود. ایشان بعد از کنترل، مرخص شد؛ اما فشار خون پایین ثانویه به نارسایی کلیه تبدیل شده بود. زمانی که نارسایی کلیه شدت پیدا کند، ارگان های دیگر بدن را هم تحت تاثیر قرار می دهد، قلب و ریه درگیر می شود و فشار خون کاهش می یابد. در این مرحله خطرناک از نارسایی کلیه، اعضای بدن مانند دومینو عمل می کنند.

درست است که ایشان دیر برای درمان اقدام کردند؟

به ایشان هشدارهای لازم داده شده بود ولی ایشان دیر مراجعه کردند. دلیلش را نمی دانم./فردا نیوز

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.