×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 14 خبر

1461388313783_555-e1461391610658

در گیلان کوه و رودخانه‌ای وجود دارند که مورد نفرت هستند.

به گزارش خبرگزاری بامردم، روز زمین پاک، روزی است برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط‌زیست کرهٔ زمین است.

این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی(۲۰ مارس) و در طول فصل پائیز در نیمکره جنوبی(که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود.

گیلان تکه‌ای زیبا و ارزشمند از کره زمین

هر سال به‌مناسبت روز زمین پاک برنامه‌های ویژه‌ای در گیلان از سوی سازمان‌های مختلف دولتی هم‌چنین سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌شود تا مردم استان ما نیز قدر گیلان زیبا که به راستی تکه‌ای ارزشمند از کره زمین است را بدانند. گیلانی که دهمین استان پرجمعیت و بیست و هشتمین استان وسیع ایران است.

تراکم جمعیت در این استان با ۱۷۷ نفر در هر کیلومترمربع جایگاه سوم را در ایران دارد. کلانشهر رشت با داشتن ۴۶ درصد جمعیت کل استان، مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر استان گیلان و دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران و پرجمعیت‌ترین شهر سه استان ایران در ساحل دریای کاسپین است.

از دیگر شهرهای پرجمعیت این استان می‌توان به‌ترتیب به شهرهای بندر انزلی، مهم‌ترین بندر ایرانی در حاشیه دریای کاسپین، لاهیجان، تالش، لنگرود، رودسر، بندر آستارا، فومن اشاره کرد.

طبیعت گیلان، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. این استان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته‌کوه البرز و بخش غربی کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین است.

حال رودخانه های رشت بد است

بیش از ۴۰ رودخانه در گیلان جریان دارند که مهم‌ترین آن‌ها سفیدرود است. دیگر رودهای مهم گیلان آستاراچای، کرگان‌رود، اسالم، دیناچال، شیوه‌رود، عمل‌کنده، وزیرکنده، حسن‌کیاده، دهکا، رود چمخاله، کیان‌رود و پیله‌رود هستند. هم‌چنین رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت که به‌علت آلودگی‌های فراوانی که دارند و البته به آن‌ها وارد شده است، هم‌اکنون در فهرست آلوده‌ترین رودخانه‌های گیتی جا خوش کرده‌اند و چون سازمان‌های متولی برای نجاتشان اقدامات لاک‌پشتی انجام می‌دهند، روز به روز مردم شاهد آسیب‌های بیشتری از این رودخانه‌ها هستند و مهم‌ترین آنها این است که آلودگی رودخانه‌های آلوده گیلان موجب شده‌اند که بیماری سرطان در میان گیلانیان رو به افزایش باشد.

آلودگی رودخانه‌های رشت که اغلب ناشی از فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و… است در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد.

تالاب انزلی رنجور پذیرنده نهایی آلودگی رودخانه‌های رشت

تالابی که به‌علت گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر، ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه ‌است.

حواصیل‌ها، اردک‌سانان، مرغابی‌سانان، کشیم شانه‌دار بزرگ، کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک، کاکایی از پرندگان این تالابند که در صورت ادامه ورود آلودگی‌ها به تالاب انزلی شاه کاهش جمعیت این پرندگان ارزشمند خواهیم بود.

«محمد پور» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از کاهش عمق تالاب به‌علت حجم رسوبات در طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: در برخی مناطق عمق تالاب به اندازه‌ای رسیده است که تردد قایق ها را غیر ممکن کرده است.

«خودکار» کارشناس ارشد حفاظت محیط زیست رشت نیز با اشاره به این‌که رودخانه‌ها به‌عنوان شریان حیاتی در تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعتی و تکثیر آبزیان نقش مهمی ایفا می‌کنند، گفت: ورود مواد آلاینده اعم از فاضلاب‌های صنعتی و انسانی به دو رودخانه زرجوب و گوهررود سبب شده سلامت و بهداشت ساکنین مجاور را به خطر بیفتد.

فاضلاب بیمارستانهایی که جان مردم را تهدید می‌کند

خودکار افزود: شش بیمارستان شهر رشت فاضلاب خود را به رودخانه‌ها می‌ریزند و ادامه روند نامطلوب فعلی خسارات جبران‌ناپذیری را بر محیط‌زیست و جان تحمیل می‌کنند.

یکی دیگر از نعمت‌های زیبای الهی که گیلان از آن برخوردار است جنگل‌ها هستند. این جنگل‌ها به‌علت پوشش گیاهی غنی گیلان ممتاز هستند. ناحیه رویشی هیرکانی مانند یک نوار سبز، حاشیه جنوبی دریای کاسپین و نی‌مرخ شمالی رشته کوه البرز را پوشانده‌ است. اما جنگل‌ها نیز از آسیب انسان در امان نمانده‌اند و انواع پلاستیک و پسماندها در آنها رها می‌شوند.

از رودخانه‌ای که شیرابه زباله‌های سراوان می‌خروشد، متنفریم

در جنگل سراوان رشت مرکز دفنی وجود دارد که روزانه پسماندهای فراوانی آن هم به‌صورت کاملاً غیر اصولی در آن دفن می‌شوند و این زباله‌ها کوهی شده‌اند که حتی از چند فرسخی نمی‌توان از بوی تعفن آن ناراحت نشد.

و هنگامی که باران بر سر این مرکز دفن زباله می‌بارد، از شیرابه‌های این مرکز دفن رودخانه‌ای جریان می‌یابد، که مردم گیلان از این رودخانه مرگ نیز همانند کوه زباله‌اش تنفر دارند.

از حفاظت پرندگان و جانوران گیلان چه می‌توان گفت جز این‌که امروزه به‌علت گسترش سلاح‌های غیرمجاز و افزایش شکار برخی گونه‌ها تا مرز انقراض پیش رفته‌اند.

گیلان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های مرال یا گاو کوهی، یکی از سه گونه گوزن موجود در ایران و بزرگترین گونه آن، است که در جنگل‌های مناطق کوهستانی زندگی می‌کند. در چند سال اخیر با افزایش محیط‌بانی، تبلیغات و فرهنگسازی مداوم از شیب کاهش جمعیت این گونه کاسته شده‌است. دیگر گونه منحصر به فرد و کمیاب در گیلان، سمندر باله‌دار جنوبی است که اهمیت جهانی دارد.

باید حال زمین در گیلان خوب شود

امید است با تدابیری ویژه امسال در هفته پاک برنامه‌ریزی‌هایی شود تا حال زمین در گیلان بهتر شود و از نهادها و سازمان‌های موثر بهره کافی برده شود.

تابش رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی گفت: نقش جهاد دانشگاهی در حمایت از محیط‌زیست و برطرف کردن چالش‌های این حوزه موثر است.

وی افزود: این نهاد پرخیر و برکت منشاء تأثیرات فراوانی در حوزه‌های مختلف اعم از علم، فرهنگ، دانش و فناوری بوده و باید از توان این مجموعه در برطرف کردن چالش‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی بهره‌ بیشتری برد.

تابش با اشاره به این‌که برطرف کردن بحران زیست محیطی به تغییر رفتار انسان‌ها بستگی دارد، تصریح کرد: با اتکا به متون ما در حوزه‌های علمی و ملی و با اتکا به فرهنگ می‌توانیم بر این مشکلات فائق آییم.

ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.