جمعه, ۲۴ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 12 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41277 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2368×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • این روزها نگرانی و دلواپسی یونیفرم رسمی یک گروه شده است | پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی تا هفته معلم به اتمام می‌رسد
    15 فروردین 1396 - 15:38
    شناسه : 47825
    0

    محمدباقر نوبخت در اولین نشست خبری خود در سال جدید با اشاره به اینکه سال گذشته گزارش مقدماتی خزانه ارائه شد که حاکی از اقداماتی است، گفت: در سال ۹۵ در بودجه ۲۹۴ هزار  میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم که ۲۸۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۶ درصد آن تحقق پیداکرده است. او افزود: با توجه […]

    پ
    پ

    محمدباقر نوبخت - این روزها نگرانی و دلواپسی یونیفرم رسمی یک گروه شده است | پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی تا هفته معلم به اتمام می‌رسد -

    محمدباقر نوبخت در اولین نشست خبری خود در سال جدید با اشاره به اینکه سال گذشته گزارش مقدماتی خزانه ارائه شد که حاکی از اقداماتی است، گفت: در سال ۹۵ در بودجه ۲۹۴ هزار  میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم که ۲۸۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۶ درصد آن تحقق پیداکرده است.

    او افزود: با توجه به آمار از ۲۹۴ هزار میلیارد تومان ۱۵۷ هزار میلیارد از محل درآمدها کسب می‌شد که عبارتند از  درآمدهای نفتی، مالیات و گمرکی. منبع دوم دارای‌هایی سرمایه‌ای است که عمدتا نفت است، واگذاری دارایی‌های مالی است.

    سال ۱۳۹۵ بدون کسری بودجه به پایان رسید

    سخنگوی دولت با بیان اینکه از ۲۹۴ هزار میلیارد ۱۵۷ هزار میلیارد از محل درآمدهای مالیاتی و گمرکی بود که ۱۴۸ هزار میلیارد تومان آن تامین شد. دومین عامل کسب درآمد نفت است که ۷۹ هزار میلیارد تومان برای این واگذاری پیش‌بینی کردیم که ۷۴ هزار میلیارد تومان تامین شد.

    او با تاکید بر اینکه سال ۱۳۹۵ بدون کسری بودجه به پایان رسید، گفت:  البته به همه یکسان بودجه داده نشد در مورد نهادهایی که حقوق و مخارج بیشتری داشتند پرداختی ما نیز بیشتر بود. از ۲۸۲ هزار میلیارد تومان ما ۲۱۴ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای مصرف می‌کردیم. برای اعتبارات طرح‌های عمرانی هم باید ۵۷ میلیارد تومان پرداخت می‌شد که این عمل کرد بی سابقه است.

    نقادانه آمار و ارقام را پیگیری کنید

    نوبخت تاکید کرد: در مورد تملک دارایی‌های مالی نیز در سال گذشته پیش‌بینی شده بود ۲۳ هزار میلیارد تومان اوراق خریداری شود که ۴۲ هزار میلیارد تومان خریداری شد. سال ۹۴ از منابع عمومی ۲۰۲ هزار میلیارد تومان در کشور خرج کردیم و در سال ۹۵ ، ۲۹۴ هزار میلیارد تومان شد.

    او با اشاره به اینکه درآمدهای جاری درسال  ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۲۱ درصد رشد پیدا کرد، عنوان کرد: تا پایان دولت ۱۷۰ پروژه افتتاح خواهد شد. نقادانه آمار و ارقام را پیگیری کنید، سال ۹۵ سال سختی بود اما از لحاظ ترکیب منابع و مخارج سال خوبی بود. اگر شما بخواهید عملکرد دولت را از ابتدا تاکنون بررسی کنید، گزارش خواهیم کرد.

    بدهی دولت به نظام بانکی را کم کردیم

    نوبخت افزود: سال گذشته با همین وضعیت ۱۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به نظام بانکی را کم کردیم. ۲۴هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به سرمایه دولت نزد بانک‌ها اضافه کردیم تا بانک‌ها قدرت داشته باشند تسهیلات بیشتری بدهند. در همین راستا سرمایه ۸ بانک اضافه شد.

    رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: بر اساس گزارشی که ما در مرداد سال ۹۴ منتشر کردیم و پیش‌بینی کردیم منابع و مصارف ما چقدر است دقیقا درست درآمد. این نشان می‌دهد که دقت ما در سازمان برنامه و بودجه درست است، ما حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه کردیم. ۱۰۰۰ میلیارد به مسکن مهر ، ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بنیاد مستضعفان ، ۸۵۰۰ میلیارد به پیمانکاران، ۴۰۰ میلیارد تومان به آموزش عالی، ۲۵۰۰ میلیارد به شهرداری‌ها بدهی‌های دولت پرداخت شد.

    هیچ نهادی نمی‌تواند از زیر وظایف خود شانه خالی کند

    او گفت: این سوال مطرح است برای سال آینده که جامعه هم مطالبه دارد بر اساس فرمایشات رهبری دولت چه اقداماتی برای تولید چه خواهد کرد. یکی از اصلی‌ترین مخاطبان رییس‌جمهور در این مورد سازمان برنامه و بودجه است. ما برای این که تکلیف همه دستگاه‌ها را مشخص کنیم یک بسته‌ای را طراحی کردیم به نام رونق تولید و اشتغال که تقسیم کار ملی در آن صورت گرفته است. بنابراین در پایان سال مشخص است که چه کسی باید این کارها را انجام می‌داد و هیچ نهادی نمی‌تواند از زیر وظایف خود شانه خالی کند. سایر قوا هم باید به دولت در جهت فرمایشات رهبری کمک کنند.

    نوبخت با بیان اینکه در سال آینده باید ۳۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات برای افزایش حقوق بازنشستگان و کاهش نابرابری‌هایی که وجود دارد صرف کنیم. این قانون از ۱/۱/۹۶ قابل اجرا خواهد بود اما چون آیین‌نامه آن تهیه نشده و مجلس باید آن را تایید کند، اجرا نشده است. قطعا برای تدوین این آیین‌نامه‌ها از نمایندگان بازنشستگان هم دعوت خواهیم کرد.

    پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی تا هفته معلم تمام خواهد شد

    او گفت: اقدام دیگر پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی است. ما سال گذشته ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم که امسال همه آن‌ها را پرداخت خواهیم کرد و این پاداش‌ها تا هفته معلم تمام خواهد شد. در آخرین روزهای سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان پاداش بازنشستگان غیرفرهنگی پرداخت شد. اقدام بعدی افزایش مستمری بگیران بهزیستی است که به ۲۰ درصد حداقل حقوق یعنی مستمری آن‌ها ۲۰۰هزار تومان افزوده خواهد شد. دولت مصمم است سفره مردم را تامین کند . دولت در صدد است اعتدال را رعایت کند یعنی هم اعتبارات عمرانی را تامین کند و هم به سفره مردم رسیدگی کند.

    نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد علت تاخیر در گزارش پلاسکو گفت: حتما گزارش آمده نشده است.

    او در مورد جایگزنی تلگرام عنوان کرد: از جایگزینی برنامه جدید برای تلگرام خبری ندارم و دولت در این باره برنامه‌ای هم ندارد.

    ما در دولت یک رییس داریم

    رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال که صندوق توسعه ملی چه برنامه‌ای دارد و آیا تاکنون به اهداف خود رسیده است. صندوق به اهداف خود رسیده و تاکنون به مناطق محروم از این صندوق تسهیلات داده‌ایم که یکی از مناطق مهم آب‌های مرزی بود که با موافقت مقام معظم رهبری قرار شد ۲ میلیارد تومان برای اجرای این طرح عمرانی استفاده کنیم که اصلاح اراضی ایلام ، سیستان و بلوچستان و خوزستان از این صندوق است.

    نوبخت در مورد استعفای اسحاق جهانگیری عنوان کرد: ما در دولت یک رییس داریم و باید از آن تبعیت کنیم.

    او در پاسخ به این سوال که شریعت‌مداری در جلسات اصلاح‌طلبان شرکت می‌کند دلیلش چیست، آیا استعفا داده است، گفت: ابتدا رییس جمهور باید ثبت‌نام کند، ستاد تشکیل شود و بعد رییس ستاد مشخص شود فعلا که هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده است.

    نظارت جزو ذات برنامه و بودجه است

    نوبخت با تاکید بر اینکه اگر اینطور باشد که اقدامات دولت شائبه انتخاباتی به وجود بیاورد دیگر نباید کاری انجام داد، گفت: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از دید دولت پنهان نبوده اما امسال با تاکید مقام معظم رهبری بر تولید و اشتعال بیشتر در این زمینه تلاش خواهیم کرد. من بارها به رسانه‌ها توصیه کردم که پیگر اقدامات دولت باشند. نظارت جزو ذات برنامه و بودجه است.

    خواسته‌های ایران مورد پذیرش عربستان قرار گرفته است

    سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان از ایران عذرخواهی کرده است و دیه‌ای برای قربانیان حادثه منا پرداخت خواهد کرد، گفت: خواسته‌های ایران مورد پذیرش عربستان قرار گرفته و گزارش سازمان حج و زیارت هم ارائه خواهد شد.

    او درباره حرف‌های ظریف در دیدار نوروزی با کارکنان وزارت امور خارجه نیز اظهار کرد: در سال اول برجام ۱۱/۵ هزار میلیارد سرمایه گذاری خارجی انجام شد که برای به ثمر رسیدنش صبر لازم است.

    ای کاش عجله‌ای که برای دولت یازدهم داشتند، قبلا هم وجود داشت

    نوبخت ادامه داد: بحث برجام و سرمایه گذاری نیازمند صبر است. ای کاش این عجله‌ای که برای دولت یازدهم داشتند، قبلا هم وجود داشت.

    قضاوت یک طرفه درست نیست

    او درباره اقدامات دولت و بازتاب آنان در رسانه‌هایی که این عملکرد را وارونه‌نمایی می‌کنند، گفت: برخی رسانه‌ها هستند که از اعتبارات دولت استفاده می‌کنند. اجازه بدهند دولت گزارش خود را ارائه دهد ، قضاوت یک طرفه درست نیست. سیاست نیمه خالی صحیح نیست. تخریب دولت درست نیست و باید کار کارشناسی انجام شود. انتظار ما این است که عدالت رعایت شود، البته رسانه‌های عمومی با انصاف به اخبار می‌پردازند. ما ادعا نداریم که همه چیز مطلوب است اما قضاوت باید عادلانه باشد.

    پاسخ به درخواست مناظره بقایی

    سخنگوی دولت درباره پیشنهاد بقایی برای مناظره با رئیس‌جمهور اظهار کرد: حتما اگر لازم شد می‌گویم کارشناسان پاسخ ایشان را بدهد. هرکسی سوالی دارد کارشناسان قطعا پاسخ خواهند داد.

    نوبخت در پاسخ به سوال ایلنا در مورد اظهارات اخیر بقایی مبنی بر افزایش یارانه‌ها و تقسیم مراتع عنوان کرد: کسانی که ادعا می‌کنند یارانه‌ها را چند برابر می‌کنند باید بگویند از کجا می‌خواهند این پول‌ها را بیاورند. اگر کسی خواهان گفت‌وگو و مناظره است کارشناسان جواب می‌دهند حتی آن را نیز به صورت زنده پخش خواهیم کرد.

    او افزود: رییس جمهور وقت زیادی ندارند و مشغله‌های فراوانی دارند این که هرکسی حرفی بگوید که رییس جمهور باید پاسخ دهد که نمی‌شود.

    بازداشت فعالان رسانه‌ای موجب نگرانی دولت شده است

    سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید بازداشت فعالان رسانه‌ای و ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در آستانه انتخابات منجر به امنیتی شدن فضای انتخاباتی شود، گفت: بازداشت‌ها موجب نگرانی دولت شده است. رییس‌جمهور به وزیر کشور در این مورد دستور داده که در حال انجام است و گزارش ارائه خواهد شد. رییس جمهور تاثر خود را نسبت این موضوع عنوان کردند.

    این روزها نگرانی و دلواپسی یونیفرم رسمی یک گروه شده است

    او در پاسخ به این سوال که چرا دولت تا حالا قرار داد نفتی را امضا نکرده است آیا فشاری بر روی آن است، گفت: قرار دادها ایرادی داشت که برطرف شد و اصلاحات صورت گرفت، این روزها نگرانی و دلواپسی یونیفرم رسمی یک گروه شده است و نمی‌توان آن را انکار کردند.

    نوبخت گفت: ضمن تشکر از مجلس به خصوص ریاست آن استدعا دارم بودجه ۱/۵ میلیارد دلار را به تصویب برساند تا دولت کسب و کار روستایی را بهبود بخشد.


    منبع: ایلنا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.