یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 Sunday, 28 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41479 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • از کپی برداری ایده های رقیب انتخاباتی تا شخصیت سریال آمریکایی
    15 اردیبهشت 1396 - 22:15
    شناسه : 53498
    0

    این روزها کپی برداری ها ی محمدباقر قالیباف و ستاد انتخاباتیش چه از روی عمد و چه تصادفی تبدیل به یکی از هشتگ های معروف شبکه های اجتماعی شده یعنی #قالیکپی . اختصاصی گیل خبر / پریسا عموئی : رنگ و نمادهای انتخاباتی بخش کوچکی از تبلیغات انتخاباتی هستند که انتخاب آن ها از دیدگاه […]

    پ
    پ

    collage 10 - از کپی برداری ایده های رقیب انتخاباتی تا شخصیت سریال آمریکایی -

    این روزها کپی برداری ها ی محمدباقر قالیباف و ستاد انتخاباتیش چه از روی عمد و چه تصادفی تبدیل به یکی از هشتگ های معروف شبکه های اجتماعی شده یعنی #قالیکپی .

    اختصاصی گیل خبر / پریسا عموئی : رنگ و نمادهای انتخاباتی بخش کوچکی از تبلیغات انتخاباتی هستند که انتخاب آن ها از دیدگاه روانشناسی می تواند در جذب آرا موثر واقع شد .انتخاب رنگ انتخاباتی در ایران به سال ۸۸ باز می گردد که برخی از نامزدها برای خود رنگی برگزیدند و این رویه درسال ۹۲ و تا به امروز ادامه دارد . اما در دنیای امروزی که تمام اطلاعات به سرعت نور در حال تبادل است ؛انتخاب یک رنگ ونماد چقدر باید صحیح و هوشمندانه صورت گیرد تا خلاقانه و بدیع باشد ؟این روزها کپی برداری ها ی محمدباقر قالیباف و ستاد انتخاباتیش چه از روی عمد و چه تصادفی تبدیل به یکی از هشتگ های معروف شبکه های اجتماعی شده یعنی #قالیکپی .

    اولین مورد از نمونه کپی کاری های آقای محمد باقر قالیباف بیان دیالوگی از یکی از نامزدهای انتخابات ۸۸ در مناظره اول این دوره از انتخابات ریاست جمهوری خطاب به حسن روحانی است :« با پدیده ای روبرو هستیم که در دوربین زل می زند و دروغ می گوید. »بیان این جمله از زبان محمدباقر قالیباف واکنش های شدید مردم را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت و برخی معتقد بودند که با بیان این جمله خود را فردی حق طلب نشان داده و سعی در جذب آرای طرفداران نامزد پیشین دارد .

    photo_۲۰۱۷-۰۵-۰۵_۰۳-۴۸-۴۹

    دومین نمونه ، تقسیم طبقه اجتماعی مردم ایران به ۴ درصد اشراف گر و ۹۶ درصد محروم جامعه است که پیش از این توسط جنبش مبارزه با وال استریت و همچنین برنی سندرز نامزد سوسیالیست حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ مطرح شد ، اما با این تفاوت که آن ها  دهک بالا ی جامعه را دهک ۱ درصدی عنوان کرده بودند .گفتنی است نمادی که برای این جنبش توسط ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف انتخاب شده ، در واقع نماد هواداران محمد مرسی در مصر است .

    images

    photo_۲۰۱۷-۰۵-۰۵_۰۳-۴۹-۲۴

    images

    همچنین شعار انتخاباتی «دولت مردم» قالیباف نیز الهام گرفته از «دولت مردم» آبراهام لینکن  ارزیابی می شود. مخصوصا آن که قالیباف در برنامه تلویزیونی نیم ساعته خود جمله شاخص لینکن در نطق گیتسبورگ را تکرار کرد که می گفت: «دولت مردم، توسط مردم، برای مردم»

    quote-government-of-the-people-by-the-people-for-the-people-shall-not-perish-from-the-earth-abraham-lincoln-112638
    یکی از جنجالی ترین کپی برداری های قالیباف کپی برداری از ستاد انتخاباتی رقیبش یعنی حسن روحانی است . در حالی که در هفته های گذشته ستاد جوانان و دانشجویان روحانی از نماد ساعت با هشتگ روحانی منتظریم رو نمایی کرده بودند؛ محمد باقر قالیباف با حضور در گفتگوی ویژه خبری نماد انتخاباتی خود را ساعت اعلام کرد.

    photo_۲۰۱۷-۰۵-۰۵_۰۳-۴۹-۲۴
    اما این کپی برداری ها از ستاد رقیب ادامه داشت .در چهارمین مورد ؛ قالیباف از ایده قابل توجه مترجم ناشنوایان که توسط لایو اینستاگرام روحانی رو نمایی شده بود، پس از چند روز در گردهمایی حامیانش در ایلام بهره برد.

    photo_۲۰۱۷-۰۵-۰۵_۰۳-۵۲-۴۶

    یکی از عجیبترین کپی برداری های ستاد انتخاباتی محمدباقرقالیباف انتخاب بخشی از شعر یک خواننده لس آنجلسی در پوستر است :« قرارمون یادت نره» !
    photo_۲۰۱۷-۰۵-۰۵_۰۳-۵۳-۱۲

    و در آخرین مورد که تا این لحظه حتی واکنش بسیاری از فعالین شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت و آن را نوعی صدقه به مردم و خرید رای می دانند ؛ را اندازی سایت کارانه با هدف ایجاد شغل و پرداخت ۲۵۰ هزار تومان تا زمان کاریابی است .
    این مورد هم کپی از شخصیت اول داستان سریال سیاسی آمریکایی House of Cards (خانه پوشالی) فرانک آندروود است که در انتخابات هنگامی که به مقام ریاست جمهوری نزدیک می شود برای جلب آرای مردمی ، سامانه کاریابی با عنوان america works به راه می اندازد که همین موضوع برگ برنده ای برای او در انتخابات می شود .

    Underwood

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.