شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ثبت «نوروزبل» و «چوب تراشی ماسال» در فهرست آثار ملی کشور
    15 خرداد 1396 - 0:54
    شناسه : 56599
    1

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت دو میراث فرهنگی ناملموس استان با عنوان «مهارت سنتی چوب‌تراشی ماسال» و «نوروز بل» در فهرست آثار ملی کشور خبر داد. به گزارش «بامردم»، رضا علیزاده با ابراز خرسندی از ثبت دو میراث فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور گفت: مهارت سنتی چوب‌تراشی ماسال […]

    پ
    پ

    5141 - ثبت «نوروزبل» و «چوب تراشی ماسال» در فهرست آثار ملی کشور - چوب تراشی ماسال

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از ثبت دو میراث فرهنگی ناملموس استان با عنوان «مهارت سنتی چوب‌تراشی ماسال» و «نوروز بل» در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

    به گزارش «بامردم»، رضا علیزاده با ابراز خرسندی از ثبت دو میراث فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور گفت: مهارت سنتی چوب‌تراشی ماسال از جمله صنایع‌دستی بومی گیلان است که تعدادی از هنرمندان در منطقه ماسال به وسیله ابزارهای ساده و ابتدایی به تولید محصولات چوبی نظیر انواع قاشق و چنگال می‌پردازند و با استفاده از چوب‌های مختلف موجود در منطقه نظیر افرا، ون، کیکم، سرخدار و گردو نسبت به اجرای تزئینات کنده‌کاری، منبت و نقاشی اقدام می‌کنند.

    او با بیان اینکه مهارت سنتی چوب‌تراشی ماسال دارای شهرت و محبوبیت بالایی‌ست، بیان داشت: این میراث ناملموس با شماره ۱۳۷۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    این مسئول همچنین از ثبت میراث ناملموس نوروز بل گیلان در فهرست آثار ملی به شماره ۱۳۷۱ خبر داد و گفت: نوروز بل به معنی آتش نوروزی و نام جشنی است که از غروب ۱۷مرداد هجری خورشیدی آغاز می‌شود و در سال جدید دیلمی معادل اول نوروز است.

    علیزاده نوروز دیلمی را خواستگاه فرهنگ و اصالت استان گیلان قلمداد کرد و افزود: توجه به آیین‌ها و باورهای سنتی نقش مهمی توسعه گردشگری و ایجاد توسعه پایدار در حوزه این صنعت خواهد داشت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.